MuscleMeat

Problemen bij Squat? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

RougeMonkey

King of the hill
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
8 okt 2002
Berichten
6.263
Waardering
2
Als ik hurk dan kan ik mijn hakken niet op de grond zetten, dan val ik naar achter :D . Is dit een bekend probleem (ik denk van wel) ? En in hoeverre heeft dit effect op de oefening?
 
ik heb het ook maar dan moet je je benen wijder zetten dan lukt het wel.... maar ja dan list de nadruk van de spieren die je gebruiket ook ergens anders..... Misschien een kwestie van lenigheid... kweet niet....
 
Originally posted by frietbakker
ik heb het ook maar dan moet je je benen wijder zetten dan lukt het wel.... maar ja dan list de nadruk van de spieren die je gebruiket ook ergens anders..... Misschien een kwestie van lenigheid... kweet niet....

Ik zal het is proberen.
Het heeft volgens mij te maken met de verhoudingen tussen je bovenbeen en onderbeen ofzo.
 
Ook met lenigheid van je kuitspieren, als je vaker squat moet het als het goed is wel lukken met hakken op de grond. Sommige gebruiken zo een hellend voetenbankje, dat zou ik niet doen. Want dan los je de oorzaak van het probleem niet op.
 
Bovendien schijnt het met zo'n blok nog slecht te zijn voor je knieen.....
 
Originally posted by CrocoDillon
Ook met lenigheid van je kuitspieren, als je vaker squat moet het als het goed is wel lukken met hakken op de grond. Sommige gebruiken zo een hellend voetenbankje, dat zou ik niet doen. Want dan los je de oorzaak van het probleem niet op.
K thx.

Ik vroeg het me gewoon af, ik kan op het moment namelijk nog niet eens squatten omdat er geen rek voor is. Alleen een smithrek maar dat is ook niet ideaal. Ik doe op het moment alleen leg presses :(. Er zijn vaak dubieuze instructeurs waardoor ik mij liever niet laat begeleiden in de squat oefening op het smithrek. Ik vetrouw er maar een paar maar die zijn er nooit als ik benen train :grumble:
 
Originally posted by Reinier
Als ik hurk dan kan ik mijn hakken niet op de grond zetten, dan val ik naar achter :D . Is dit een bekend probleem (ik denk van wel) ? En in hoeverre heeft dit effect op de oefening?

dit is een bekend probleem bij mensen die vaak te smal squatten en geen perfecte vorm hebben.

dit is vooral slecht omdat je knieën TE sterk naar voren gaan en daardoor de patello-femoral druk vergroot. (en te is nooit goed)
 
Originally posted by frietbakker
ik heb het ook maar dan moet je je benen wijder zetten dan lukt het wel.... maar ja dan list de nadruk van de spieren die je gebruiket ook ergens anders..... Misschien een kwestie van lenigheid... kweet niet....

idd benen wijder zetten en de voeten IETSJES naar buiten laten wijzen. daardoor zak je gemakkelijker in een full squat.

en de nadruk blijft op dezelfde spieren. verschillende EMG onderzoeken hebben uitgemaakt dat de stand van je squat nauwelijks invloed heeft op de activiteit van je spieren. alleen de diepte.


kan ook een kwestie van lenigheid zijn. stijve hamstrings hé.
 
Originally posted by CrocoDillon
Ook met lenigheid van je kuitspieren, als je vaker squat moet het als het goed is wel lukken met hakken op de grond. Sommige gebruiken zo een hellend voetenbankje, dat zou ik niet doen. Want dan los je de oorzaak van het probleem niet op.

veel mensen denken dat het met onflexibele kuitspieren te maken heeft, maar dat is het niet. het zit hem in je hamstrings. door stijve hamstring kan je minder goed zakken omdat ze willen samentrekken, waardoor je bovenlichaam wat rechter komt. dit geeft je de indruk dat je achterover gaat vallen. het is belangrijk sterke maar soepele hamstring te hebben. ik heb redelijk stijve kuiten maar heb geen moeite om in een full squat te zakken.

iets onder je kuiten zetten zou ik niet doen, omwillen van de patello-femorale druk. nooit méér dan de hoogte van de hiel op een normale schoen, voor de mensen die smal squatten, en liefst plat (ivm evenwicht) voor mensen die breed squatten.
 
Originally posted by Reinier

K thx.

Ik vroeg het me gewoon af, ik kan op het moment namelijk nog niet eens squatten omdat er geen rek voor is. Alleen een smithrek maar dat is ook niet ideaal. Ik doe op het moment alleen leg presses :(. Er zijn vaak dubieuze instructeurs waardoor ik mij liever niet laat begeleiden in de squat oefening op het smithrek. Ik vetrouw er maar een paar maar die zijn er nooit als ik benen train :grumble:


hehe, sowieso raad ik het squatten met een smithrek sterk af.
en de beste persoon om bij te leren deftig squatten is en blijft een ervaren powelrifter.
 
Ik leg altijd van die ringetjes van 1.25 kilo op de grond (ongeveer 1 cm dik). Daar zet ik mijn hak op. Dan leun ik ook minder snel achterover.
 
zoals al gezegd, niet doen.

je hak is al meer dan genoeg. versoepelen is de boodschap! of beter squatten.
 
Okay dus met soepelere hamstrings val je niet achterover... hoe krijg je die soepel? Je hoort nogal vaak tegenstrijdige ideeen daarover?
 
neen net NIET rekken


rekken probeer bijna je weefsels te verlengen.

deftig 'rekken' is moeilijk rekken te noemen, want het speelt gewoon in op je stretch reflex. technishc gezien kan iedereen een split doen, maar de stretch reflex houdt je tegen.

de beste manier om soepeler te worden is o.a. door heel progressief te werk te gaan, dwz, je spier ontspannen. dit kan heel lang duren en moet je doen in een positie die je voor een lange tijd kan volhouden. verder werkt PNF ook goed.

ik doe een combinatie van beiden.


maar dus vooral NIET rekken.
je wil verder gaan in je beweging, je wil geen littekens aanmaken in je pezen.
 
als ik een boek kan aanraden :

bij proxis : Relax Into Stretch van Pavel Tsatsouline

en must have.
 
Hmm... ik zal eens op bol kijken :D en wat is PNF?
 
Voor wie het boek willen, op bol.com kost hij €43,50

[Link niet meer beschikbaar]
 
Oei volgens mij hebben we iets los gemaakt bij spike! :D Zoveel replys van die een knakker!! Maar het wordt erg gewaardeerd door mij, durft tenminste weer breed te squatten zonder dat ik denk dat ik smal zou moeten squatten!!
 
PNF

Proprioceptive Neuromuscular Facilitation - If you can spell it, splits ought to be a piece of cake!

A more proactive way to relax the muscle into the stretch is Proprioceptive Neuromuscular Facilitation, a spelling test nightmare from the physical therapists' arsenal.

Developed by the American Dr. Henry Kabat, half a century ago, PNF works by fooling your stretch reflex. Here you are, stretched out to what your body thinks is the limit. The muscle does not seem to be able to get any tenser. yet you make it happen by flexing it.

Everything in this world is relative. What felt maximally tense before the contraction, does not feel quite tight in the aftermath. You eke out a little more stretch.

Put it more scientifically: Contracting a muscle inhibits the stretch reflex in this muscle, via an element in your spinal cord called a Renshaw cell. Essentially the Renshaw cell tells the stretch reflex, "Hey, don't panic, man! the muscle is already contracting, no sense in overdoing it."

It has been known since Russian dog abuser Pavlov's times that neural processes are inert--they respond to stuff with some delay. They are like those dull-witted comrades whom we called 'brakes' in the Russian military.

Applied to stretching, this means that after you terminate a contraction, the stretch reflex in the given muscle will be temporarily suppressed--and the muscle will not resist stretching much. At least for a little while. The window of opportunity is narrow: studies show that the muscle's resistance to stretch is minimal within the first second after the contraction; by the fifth it is up to 70% of the initial tension, then it is back to square one.

To sum up the standard PNF technique, contract the stretched muscle for the specified duration, anywhere from a second to a few minutes, then relax it, and immediately--understand the difference between 'immediately' and 'rapidely' for your own good!-- stretch the temporarily sooperating muscle a little further.

Uittreksel van het boek 'RELAX INTO STRETCH' geschreven door Pavel Tsatsouline.
 
Back
Naar boven