XXL Nutrition

Problemen met lateral raises en cable flys

Bezoekers in dit topic

Speedyii83

Novice
Lid geworden
3 feb 2019
Berichten
3
Waardering
0
Ik ben nog niet zo lang bezig met mijzelf fysiek te ontwikkelen. Dus ik zal ingetwijfeld iets fout, maar ik zit met het volgende: als ik lateral raises uitvoer met dumbels of met cable, dan merk ik dat mijn linkerarm niet gestrekt kan blijven (4 kilo). Na een paar weken deze oefening te hebben gedaan, merk ik een irritatie aan mijn Brachio Radialis (binnenkant elleboog). Heeft dit te maken met een onderontwikkelde onderarm en zo ja, hoe kan ik hier op trainen?

Een 2e vraag: bij cable chest flys voel ik een enorme spanning staan op mijn brachialis waardoor ik de oefing niet af kan maken (ipv dat mijn pecs vermoeid raken). Enige tips / insights zijn welkom
 
Je hoeft je elleboog niet volledig te strekken bij lateral raises en chest flys. Beter is een lichte buiging in de elleboog.
 
Ik ben nog niet zo lang bezig met mijzelf fysiek te ontwikkelen. Dus ik zal ingetwijfeld iets fout, maar ik zit met het volgende: als ik lateral raises uitvoer met dumbels of met cable, dan merk ik dat mijn linkerarm niet gestrekt kan blijven (4 kilo). Na een paar weken deze oefening te hebben gedaan, merk ik een irritatie aan mijn Brachio Radialis (binnenkant elleboog). Heeft dit te maken met een onderontwikkelde onderarm en zo ja, hoe kan ik hier op trainen?

Een 2e vraag: bij cable chest flys voel ik een enorme spanning staan op mijn brachialis waardoor ik de oefing niet af kan maken (ipv dat mijn pecs vermoeid raken). Enige tips / insights zijn welkom

Beide oefeningen zijn niet essentieel voor een beginner en kunnen de eerste tijd beter achterwege blijven, vooral als je er ook nog last bij ondervindt.

Het zijn bovendien oefeningen die niet met gestrekte armen moeten worden uitgevoerd.
 
Ik ben nu ruim een jaar bezig, deze oefeningen doe ik nu 4 maanden. Om mijn schouders te laten groeien, kreeg ik als tip lateral raises te gaan doen. Mijn arm hiu ik niet 180 graden gestrekt, ik houeen kleine kromming. Ditzelfde doe ik met de chest fly
 
Enigzis gebogen is normaal... juist volledig uitstrekken kan problemen geven.
Kijk het filmpje even voor uitvoering.
 
Beide oefeningen zijn niet essentieel voor een beginner en kunnen de eerste tijd beter achterwege blijven, vooral als je er ook nog last bij ondervindt.

Het zijn bovendien oefeningen die niet met gestrekte armen moeten worden uitgevoerd.
Later ook niet, doe geen van beide, ja sinds kort weer lateral raise met db's.
 
Ik ben nog niet zo lang bezig met mijzelf fysiek te ontwikkelen. Dus ik zal ingetwijfeld iets fout, maar ik zit met het volgende: als ik lateral raises uitvoer met dumbels of met cable, dan merk ik dat mijn linkerarm niet gestrekt kan blijven (4 kilo). Na een paar weken deze oefening te hebben gedaan, merk ik een irritatie aan mijn Brachio Radialis (binnenkant elleboog). Heeft dit te maken met een onderontwikkelde onderarm en zo ja, hoe kan ik hier op trainen?

Een 2e vraag: bij cable chest flys voel ik een enorme spanning staan op mijn brachialis waardoor ik de oefing niet af kan maken (ipv dat mijn pecs vermoeid raken). Enige tips / insights zijn welkom


1 - Wat versta je onder gestrekt? Je hoeft echt je arm niet echt recht te houden. Als je trouwens kijk naar alle functies van de brachioradialis denk ik eerder dat het probleem bij je pols wordt veroorzaakt. Mischien probeer je te veel een bepaalde positie te houden?

2 - Brachialis is tijdens alle fly bewegingen flink bezig om je arm in een bepaalde posititie te houden zodat deze niet overstrekt wordt. Maw hoe zwaarde de fly beweging des te meer belasting op de armbuigers w.o. de brachialis.
 
Enigzis gebogen is normaal... juist volledig uitstrekken kan problemen geven.
Kijk het filmpje even voor uitvoering.


Eerste wat me opvalt is dat zijn handen hoger komen dan z'n ellebogen. Maw mediale rotatie waardoor een deel van de belasting verschuift naar de voorkant ipv het op de zijkant te houden. Ik zou dit dus niet als een goede uitleg beschouwen.
 
Eerste wat me opvalt is dat zijn handen hoger komen dan z'n ellebogen. Maw mediale rotatie waardoor een deel van de belasting verschuift naar de voorkant ipv het op de zijkant te houden. Ik zou dit dus niet als een goede uitleg beschouwen.
T was ook meer om "te laten zien" Dat je je armen niet gestrekt hoeft te houden. :o
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
1 - Wat versta je onder gestrekt? Je hoeft echt je arm niet echt recht te houden. Als je trouwens kijk naar alle functies van de brachioradialis denk ik eerder dat het probleem bij je pols wordt veroorzaakt. Mischien probeer je te veel een bepaalde positie te houden?

2 - Brachialis is tijdens alle fly bewegingen flink bezig om je arm in een bepaalde posititie te houden zodat deze niet overstrekt wordt. Maw hoe zwaarde de fly beweging des te meer belasting op de armbuigers w.o. de brachialis.

Ik hou een lichte kromming in mijn arm. En ja ik heb het vermoeden dat ik mijn pols niet recht kan houden tov. mijn arm. Rechts heb ik er geen last van alleen links.
 
Arm ook iets naar voren houden. Deze kwam ik laatst tegen, die kabelversie vond ik erg fijn om te doen.
 
Je gebruikt je onderarmen (als in: slingeren) om de dumbbell omhoog te krijgen. Misschien gebruik je gewoon te zware dumbbells of je houdt de dumbbells te stevig vast. Dit is waar mind-muscle-connection echt een rol gaat spelen.

Als ik side raises doe dan heb ik de dumbbells zo goed als los in m'n handen beet, en probeer ik er niet te hard in te knijpen. Ook bij chest flies.
 
Beide oefeningen zijn niet essentieel voor een beginner en kunnen de eerste tijd beter achterwege blijven, vooral als je er ook nog last bij ondervindt.

Het zijn bovendien oefeningen die niet met gestrekte armen moeten worden uitgevoerd.

Niet helemaal mee eens. Bij compound oefeningen zoals bench press wordt alleen echt je anterior head aangesproken en bij overhead press je anterior & posterior head.
Vroeg beginnen met lateral raises als isolatie voor je medial head kan wel een goed idee zijn. Nodig is het natuurlijk niet.
 
Niet helemaal mee eens. Bij compound oefeningen zoals bench press wordt alleen echt je anterior head aangesproken en bij overhead press je anterior & posterior head.
Vroeg beginnen met lateral raises als isolatie voor je medial head kan wel een goed idee zijn. Nodig is het natuurlijk niet.
Met benchen spreek je ook je side delts aan. Ga eens goed bankdrukken en doe daarna wat side raises. Wedden dat je minder gewicht pakt?
 
Met benchen spreek je ook je side delts aan. Ga eens goed bankdrukken en doe daarna wat side raises. Wedden dat je minder gewicht pakt?

Zou eigenlijk niet moeten. Functie van je side delt is abductie van de arm naar de zijkant van je schouders. Die beweging komt tijdens het benchen niet voor.
Dat je wellicht na het benchen niet even zwaar side raises kan doen kan wel met andere factoren te maken hebben maar zou niet met het trainen van je side delts te maken moeten hebben.
Afhankelijk van de arch die je aanhoudt tijdens het benchen kan het wel zijn dat het lichtelijk aangesproken wordt, maar zou niet goed genoeg moeten zijn om naar verhouding mee te moeten groeien.

Maar voor een beginner zou het inderdaad geen reet uitmaken.
 
Met benchen spreek je ook je side delts aan. Ga eens goed bankdrukken en doe daarna wat side raises. Wedden dat je minder gewicht pakt?

Alle delen van de schouder hebben een gemeenschappelijke insertie, dus ja er is altijd een overlap. Maar om nu te stellen dat bankdrukken de zijkant schouder zodanig zou vermoeien dat het nadelig is bij de lateral raise zegt eigenlijk meer over je vorm bij de laterals (waarschijnlijk is deze zodanig dat een groot deel van de belasting op de voorkant schouder valt)
 
bij overhead press je anterior & posterior head.

Kijkend naar de functie van de achterkant schouder, die eigenlijk als antagonist werkt voor de voorkant, zou ik niet weten hoe een OH press de achterkant echt belast (behalve dan degemeenschappelijk insertie)
 
Kijkend naar de functie van de achterkant schouder, die eigenlijk als antagonist werkt voor de voorkant, zou ik niet weten hoe een OH press de achterkant echt belast (behalve dan degemeenschappelijk insertie)

Mee eens hoor. Lees alleen overal dat 't met OHP toch erg aangesproken wordt. Zelf pak ik altijd face pulls & bent over lateral raises mee als isolatie voor de achterkant van m'n schouders.
 
Back
Naar boven