MuscleMeat

Proeftijd

Bezoekers in dit topic

Anoniem8600

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
14 okt 2004
Berichten
7.785
Waardering
499
Lengte
1m76
Massa
101kg
Vetpercentage
11%
Indien je geen proeftijd afspreekt in je arbeidscontract, geld er dan een minimale proeftijd welke in het voordeel werkt van de werknemer? De werkgever mag niet opzeggen indien er niets geregeld is, dit is mij duidelijk, maar mag de werknemer wel opzeggen indien het binnen xxx periode niet bevalt en dit niet in het contact opgenomen is?
Er is veel te vinden over het opzeggen vanuit de werkgeverskant, maar niet vanuit de werknemerskant. Een onderbouwing op basis van wetsartikelen wordt op prijs gesteld :)
 
Geen wetsartikelen. Maar verre kennis van op school.
Zie dit dit jaar terug in sociaal recht. Maar te lui om mijn boek te zoeken.

Maar je antwoord: Als dit niet schriftelijk overeengekomen is dan is er geen proeftijd.
 
Alleen als er schriftelijk een proeftijd is opgesteld is deze geldig, in alle andere gevallen is er geen proeftijd maar direct een normaal arbeidscontract. De werknemer en werkgever hebben indien er een proeftijd is afgesproken beide het recht om het contract eenzijdig te beëindigen ( dus zonder dat de andere partij akkoord hoeft te gaan).

Het komt er dus op neer dat je geen proeftijd hebt, en dus de normale procedure zal moeten volgen om van je baan af te komen.

Ik ben te lui de artikelen voor je op te zoeken, als je het zelf wil checken moet je vanaf artikel 652 van boek 7 BW even doorbladeren, dat is het artikel dat een proeftijd definieert.

Edit: Converse was me voor, maar hij heeft gelijk ;)
 
Geen wetsartikelen. Maar verre kennis van op school.
Zie dit dit jaar terug in sociaal recht. Maar te lui om mijn boek te zoeken.

Maar je antwoord: Als dit niet schriftelijk overeengekomen is dan is er geen proeftijd.

Ja oke. En kan ik als werkgever dan van de 1 op de andere dag ermee kappen binnen de eerste maand? Het lijkt mij zeer redelijk dat dit mogelijk is. Aan de andere kant vraag ik het me af omdat het vanuit de werkgeverskant wel zo geregeld is dat je door moet betalen indien iemand door wil werken en er geen proeftijd in het contract vermeld stond.

---------- Toegevoegd om 20:02 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:01 ----------

Tnx voor de antwoorden mensen.
 
Max. 6 weken, en je kan om kleine dingetjes worden ontslagen. Deze termijn hangt af van je CAO.

Ik zit nu in mijn proeftijd op mijn stage... ik heb nog 1,5 week om me te bewijzen.
 
Beide partijen mogen het contract direct beëindigen binnen de proeftijd, er moet alleen een legitieme verklaring worden gegeven ( dat wil zeggen een reden als 'hij is zwart en ik haat negers' gaat niet werken)

Als er geen proeftijd is zijn der wel regels die het de werkgever iets makkelijker maken om de werknemer binnen een maand te ontslaan, aangezien er altijd de kans bestaat dat de werknemer toch niet bevalt.
Maar als dit het geval is zal dit via het UWV moeten worden geregeld of moet er een kort geding (soort kleine rechtszaak)worden begonnen, de werknemer heeft namelijk wel rechten.

@Iris ; proeftijd is max 2 maanden( ligt ook aan de duur van het contract en dergelijke)
 
Ja oke. En kan ik als werkgever dan van de 1 op de andere dag ermee kappen binnen de eerste maand? Het lijkt mij zeer redelijk dat dit mogelijk is. Aan de andere kant vraag ik het me af omdat het vanuit de werkgeverskant wel zo geregeld is dat je door moet betalen indien iemand door wil werken en er geen proeftijd in het contract vermeld stond.

---------- Toegevoegd om 20:02 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:01 ----------

Tnx voor de antwoorden mensen.

Hoe bedoel je?
Jij bent werkgever en zou plots stoppen met je bedrijf?
Of je bedoelt dat je je werknemer wilt ontslaan zonder dat je hem wilt uitbetalen?

---------- Toegevoegd om 20:11 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:10 ----------

Max. 6 weken, en je kan om kleine dingetjes worden ontslagen. Deze termijn hangt af van je CAO.

Ik zit nu in mijn proeftijd op mijn stage... ik heb nog 1,5 week om me te bewijzen.

Maximum staat op 2 maanden voor een contract met onbepaalde duur.
Jij doet stage en je proeftijd is dus anders geregeld.
 
Mijn situatie: Ik heb vorige week een gesprek gehad voor een baan waar ik zou kunnen beginnen, dat contract ga ik morgen tekenen is de bedoeling. Voor hun is het noodzakelijk dat er snel gehandeld wordt. Voor mij opzich geen probleem. Vandaag heb ik een gesprek gehad bij een ander bedrijf en kan ik waarschijnlijk ook aan de bak. Het tweede bedrijf bied meer voordelen dan het eerste en ik weet m'n keuze dus nog niet en wil flexibel zijn in het swichten, hier zal ik dus ook rekening mee moeten houden wanneer ik het contract teken. Wanneer ik het baantje afkets waarbij ik zeker weten kan beginnen heb ik geen zekerheid op een baan en dat wil ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Mijn situatie: Ik heb vorige week een gesprek gehad voor een baan waar ik zou kunnen beginnen, dat contract ga ik morgen tekenen is de bedoeling. Voor hun is het noodzakelijk dat er snel gehandeld wordt. Voor mij opzich geen probleem. Vandaag heb ik een gesprek gehad bij een ander bedrijf en kan ik waarschijnlijk ook aan de bak. Het tweede bedrijf bied meer voordelen dan het eerste en ik weet m'n keuze dus nog niet en wil flexibel zijn in het swichten, hier zal ik dus ook rekening mee moeten houden wanneer ik het contract teken. Wanneer ik het baantje afkets waarbij ik zeker weten kan beginnen heb ik geen zekerheid op een baan en dat wil ik niet.

Je kan eventueel vragen of er een proeftijd opgenomen wordt in het contract?
Maar dit komt niet zo goed over denk ik :p
Denk dat ik je helaas niet verder zal kunnen helpen hiermee :(

Als je ontslag zou nemen bij het ene bedrijf kan je daar wel weg denk ik. Maar denk dat je toch een korte opzegperiode zal moeten doen.
 
Je kan eventueel vragen of er een proeftijd opgenomen wordt in het contract?
Maar dit komt niet zo goed over denk ik :p
Denk dat ik je helaas niet verder zal kunnen helpen hiermee :(

Als je ontslag zou nemen bij het ene bedrijf kan je daar wel weg denk ik. Maar denk dat je toch een korte opzegperiode zal moeten doen.

Ik ga wel een proeftijd eisen in m'n contract. Vermeld hier wel bij dat ik toch een optie wil hebben om eruit te stappen mocht het werk mij onverhoopt toch niet liggen.
 
Max. 6 weken, en je kan om kleine dingetjes worden ontslagen. Deze termijn hangt af van je CAO.

Leer nou aub eens is niet van die onzin hier neer te zetten.

Adonis, ik zal zo even wetsartikelen voor je opzoeken - ik finish mn eten eerst even.
 
Ik dacht dat de proeftijd maximaal 2 maanden was. Daarin kan dan het contract ontbonden worden vanuit beide kanten zonder enige reden. Hoeft daarbij niet specifiek in het contract zijn opgenomen aangezien deze regels algemeen gelden.
 
Art. 652 BW 7:
Artikel 652

1.
Indien partijen een proeftijd overeenkomen, is deze voor beide partijen gelijk.

2.
De proeftijd wordt schriftelijk overeengekomen.

3.
Bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste twee maanden.

4.
Bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste:
a. een maand, indien de overeenkomst is aangegaan voor korter dan twee jaren;
b. twee maanden, indien de overeenkomst is aangegaan voor twee jaren of langer.

5.
Indien het einde van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet op een kalenderdatum is gesteld, kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste een maand.

6.
Van de leden 4, onder a, en 5, kan slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.

7.
Elk beding waarbij de proeftijd niet voor beide partijen gelijk is dan wel op langer dan twee maanden wordt gesteld, alsmede elk beding waarbij door het aangaan van een nieuwe proeftijd de gezamenlijke proeftijden langer dan twee maanden worden, is nietig.

Wat betreft opzeggen:
Artikel 676, BW 7

1.
Indien een proeftijd is bedongen, is ieder der partijen, zolang die tijd niet is verstreken, bevoegd de arbeidsovereenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen.

2.
Bij een zodanige opzegging zijn de artikelen 681 en 682 niet van toepassing.
 
Laatst bewerkt:
Zolang er een opzeggingstermijn is vermeld, is geen vermelde proeftijd niet een al te groot probleem. Vraag bovendien naar de CAO, die geldt desondanks er niets van in je arbeidscontract staat.
 
Back
Naar boven