Fitness Seller

Progressie in sportschool tijdens bulk

Bezoekers in dit topic

NigelP

Novice
Lid geworden
10 aug 2020
Berichten
12
Waardering
1
Lengte
1m92
Beste forumleden,

ik vraag me eens af... hoeveel progressie maken jullie per week gemiddeld op je oefeningen tijdens een bulk.

ik streef natuurlijk naar progressive overload. Ik ben bekend dat het op verschillende manieren kan. Rust minder, meer gewicht, meer herhalingen, meer sets...

ik wil altijd bv met bench press één rep meer doen elke set(5sets) dan vorige week totdat ik op mn gewenste max reps zit en dan het gewicht te verhogen. <zomaar even een voorbeeld.
Maar dit lukt me gewoon simpelweg niet elke week. Is dit normaal, liggen mijn verwachtingen te hoog. Of doe ik misschien iets verkeerd?

graag hoor ik jullie tips en ervaringen. Alvast bedankt en train lekker👊🏼💪🏼
 
Verschil heel erg per persoon, lineaire progressie is zeker mogelijk, tot op zekere hoogte.
Stel je voor je gooit elke week 2,5kg bij een lift, die lift voer je twee keer per week uit (1,25kg per training, lijkt niet veel toch). Dat is een zeer realistisch streven, echter, 2,5kg per week is al 25kg per 10 weken, dat is ook 250kg per 100 weken, 250kg erbij in twee jaar op je OHP gaat hem niet worden ;).
 
Snap ik inderdaad! Haha

maar bijvoorbeeld vandaag... ik had vorige week 5x7reps op m'n Bench press
Deze week 3x8 en 2x7

als ik dit vergelijk met ander mans progressie dan valt dit toch wel tegen. Tuurlijk moet ik naar mijzelf kijken maar toch viel het mij op.

en nu ik hier toch ben. Hoe warmen jullie op voor een 5x5 bench set bv
 
Wekelijkse rep progressie, die soms op een nieuw rep PR uitkomt of soms even niet.

Bijvoorbeeld na +50kg x8 dips behaalt te hebben gedurende een jaar met de 8-12 rep range van +40 naar +50 gebouwt. Bij gewicht verhogen terug naar 8 reps. Als dat nieuwe gewicht na een paar weken weer bij 12 reps aankwam was dat pas een PR. Soms een paar keer die weken opnieuw vanaf 8 reps als het niet tot 12 lukte.

Op alle compounds zoiets, een paar rep PRs per jaar. Als het een tijdje niet lukt probeer ik weer met een andere variant of rep range verder te komen vanaf waar die gebleven was.

Probeer het naar een soort mesocycles met deloads te werken waarbij reps of gewicht wel elke week verhogen maar pas eigenlijk eens in de 8-12 weken PRs komen.
 
Laatst bewerkt:
Top, dankje! Hoe lang deed jij gemmideld om van die 8 naar 12 reps te komen?
 
Top, dankje! Hoe lang deed jij gemmideld om van die 8 naar 12 reps te komen?
Denk iets van 4-8 weken, wat meer bij steeds hogere gewichten. +48 en +50 nog wel een keer alle reps opnieuw opgebouwt. Verder ging ook niet.

Nu ben ik vanaf +50 verder gegaan naar +60 met de 5-8 rep range en dat was vrij strak met elk nieuw gewicht om de week een rep erbij (de andere week deed ik een andere oefening) dus effectief 8 weken per gewicht. Misschien een keertje een week opnieuw gedaan als ik die dag zwak was ofzo.

Denk dat het bij lagere rep ranges wat sneller en eenduidiger vooruit gaat maar ook minder lang voort kan of minder ver komt. Als ik hierna met minder reps verder zou gaan wordt dat eigenlijk meer testen wat de nieuwe RMs zijn dan echt verder bouwen. Daarvoor ga ik wel weer met 15-20 of 12-15 bezig.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven