MuscleMeat

Progressive overloaden

Bezoekers in dit topic

Shawn_77

Cool Novice
Lid geworden
25 aug 2016
Berichten
113
Waardering
4
Lengte
1m90
Massa
75kg
Goedeavond allemaal,

Progressive overload is bijna wel key voor spiergroei maar ik weet nou niet of ik m'n spieren goed overload.

Even een voorbeeld van bv mijn schouders.
Op maandag doe ik een 3x8 dumbell shoulder press van 18kg.
Op woensdag doe ik een 3x10 side raises met 6kg.

progressive overloaden is volgens mij dat je je spier elke training net ff wat meer belast dan de training ervoor, maar hoe weet ik nou of ik dat doe bij dit voorbeeld?

ik hoop dat t een beetje te begrijpen is want ik weet niet hoe ik t moet uitleggen.


Groet
 
Het kan op vele manieren zoals meer sets, meer gewicht, meer reps met hetzelfde gewicht... maar dit is natuurlijk nooit onneindig vol te houden. Daarom na een bepaalde tijd van x aantal weken oefeningen vernieuwen of er in variëren.
 
Het kan op vele manieren zoals meer sets, meer gewicht, meer reps met hetzelfde gewicht... maar dit is natuurlijk nooit onneindig vol te houden. Daarom na een bepaalde tijd van x aantal weken oefeningen vernieuwen of er in variëren.
Ja, maar stel bij dat voorbeeld.
Die 18kg db shoulder press belast mn schouder spier meer dan die 7kg side raises denk ik. dus dan overload ik mn spieren toch niet?
 
Verschillende oefeningen zijn meestal inderdaad niet goed te vergelijken. Je kunt ze beter apart zien, elke keer doe je op de dumbbell press net iet iets meer dan de week ervoor, hetzelfde voor de side raise.
 
Verschillende oefeningen zijn meestal inderdaad niet goed te vergelijken. Je kunt ze beter apart zien, elke keer doe je op de dumbbell press net iet iets meer dan de week ervoor, hetzelfde voor de side raise.
Ja dit doe ik al tijdje, maar begon dr een beetje aan te twijfelen laatst.
Maar heeft dat overloaden dan wel nut? want ik dacht dat dat alleen werkt voor 48-72 uur ofzo
 
Ja, het doel van progressive overload is dat je elke keer iets sterker wordt, daar zit geen tijdsbestek aan vast. Die 48-72 uur wordt meestal aangehaald als de tijd die je spieren nodig hebben om te herstellen, dat staat verder los van progressive overload.
 
Ja, het doel van progressive overload is dat je elke keer iets sterker wordt, daar zit geen tijdsbestek aan vast. Die 48-72 uur wordt meestal aangehaald als de tijd die je spieren nodig hebben om te herstellen, dat staat verder los van progressive overload.
ohh okee! Nu snap ik 't. Thanks! :)
 
Back
Naar boven