Fitness Seller

Proteïne bar recept (Quest style), zowel voor bulk als cut (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

ilyasse

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
18 apr 2005
Berichten
1.724
Waardering
191
Lengte
1m78
Massa
86kg
Vetpercentage
> 50%
Omdat ik een non-bake Quest bar style reep heb gemaakt onlangs en omdat deze zo geslaagd was, post ik hier het recept. Misschien dat anderen soortgelijke recepten hebben gepost, maar hier mijn recept in ieder geval. Verschil met andere recepten is naar mijn mening dat het basisdeeg geen/weinig KH/vet bevat. Het is dus een echte eiwitbar en geen "all-round" bar, met bovendien een heerlijke bite.

Benodigdheden:

- Vitafiber poeder/stroop. In stroopvorm niet verkrijgbaar in NL, maar wel verkrijgbaar als poeder bij bulkpowders en myprotein. Dit moet je hebben voor dit recept. Heb je geen zin ofzo om dit te halen, dan heb je niks aan dit recept. Is het hoofdingredient van Questbars.
- whey. Smaak mag je zelf bepalen. Vanille is een veilige keus;
- eventuele toevoegingen/toppings (nootjes, pindakaas, chocolate stukjes, fruit stukjes etc.)

Recept:

- Doe +-100 gram Vitafiber in een pan, gooi daar 50 gram water bij en verwarm op een (laag) vuurtje totdat de Vitafiber is opgelost. Het wordt wat stroperig/plakkerig en dat is de bedoeling;
- Vervolgens mengen met 50 gram whey. Denk dat meer whey prima kan, maar even uitkijken dat je niet teveel doet, anders mengt het niet lekker.
- Goed blijven mengen/kneden totdat het een mooi deeg is geworden en klaar is de basisdeeg! In de cut gebruik het basisdeeg ivm voedingswaarden, in de bulk ga ik wat toevoegingen doen zoals pindakaas etc.
- je kunt ervoor kiezen om toevoegingen/toppings te gebruiken, ik heb zelf als experiment wat amandelen en kleine stukjes chocola erin gedaan ik moet zeggen overheerlijk. Chocola afwachten totdat het mengsel enigszins is afgekoeld, anders smelt het en het wordt een bruine smurrie en is je reep bruin (niet erg, maar het chocolate chip idee gaat dan verloren)
- vervolgens in een vorm doen (bijv. vierkante bakvorm)e n goed laten afkoelen in de koelast voor 1-2 uur. Diepvries 30-40 minuten kan ook maar ik zou het gewoon in de koelkast doen.
- snijd het baksel in kleinere repen.

Bovenstaand recept kan uiteraard ook worden gebruikt voor grotere hoeveelheden. Dit was voor 2 repen, dus wil je er meer dan gebruik je grotere hoeveelheden en raad ik grotere kommen/bakvormen aan. Ik ga van het weekend eens een stuk of 6 maken achter elkaar, eens kijken hoe dat uitpakt.

Bereidingstijd: 10 minuten (excl. een uur koelen in koelkast). Bij grotere hoeveelheden iets langer.

Ik had dus een forse staaf met 100 gram vitafiber, met bijbehorende voedingswaarden. Zoals gezegd denk ik dat je met minder poeder kunt volstaan en ik ga volgende keer ongeveer 70 gram gebruiken voor twee bars met dezelfde hoeveelheid water. Anyway: voedingswaarden zijn als volgt (voor 1 flinke bar, incl. 20 gram amandelen en 20 gram chocola als topping/vulling):

Kcal 633, Eiwit 46 gram , KH 20.6 (geen suikers) gram, Vet 19 gram. Vezels 93.3 gram. Ik vraag me sterk af of zoveel vezels wel goed is want op 100 gram poeder zit er 91 gram aan vezels in...zou daar wel mee uitkijken dat je niet elke dag repen achter elkaar eet. Het basisdeeg - dus poeder + whey, zonder toppings - is wel stukken beter qua voedingswaarden: Kcal 402, Eiwit 40 gram, KH: 7.5 gram, Vet, 2.25 gram. Op 2 repen is dat 200 Kcal met 20 gram eiwit en weinig of geen KH/vet, keurige waardes denk ik zo. Water +whey is onverslaanbaar, maar dit is af en toe wel lekker omdat je echt iets eet, alles wegdrinken is ook niks imo.

Iets over de kosten per reep:

- vitafiber koop je in de actie voor rond de 10 euro per kg. Dat zijn +- 30 repen als je uitgaat van 35 gram per reep. Dat is dus ongeveer 35 cent;
- whey gebruik ik altijd concentraat. Koop ik voor 45 euro per 5 kg. 25 gram kost me ongeveer 23 cent, laten we zeggen 25 cent.
- basisdeeg kost dus totaal 60 cent per reep. Als je wat toevoegingen hebt, kom je (hooguit) uit op 1 euro per reep.

Ter vergelijking: een questbar kost je (minimaal) 1,60 per reep dus je bespaart per reep ongeveer de helft. 2 zelfgemaakte repen komen ongeveer overeen met 1 questbar. Voor mij het prima waard om in weekend een paar repen te "bakken" :). O ja, en bovendien geen onnodig rommel zoals sojaolie, tarwegluten, zout en andere meuk waarvan ik niet weet wat het is en waarom het in mijn bar zit. Ik koop geen reep meer.
 
Laatst bewerkt:
Een soort update/lijst met tips na meerdere (mis)baksels:

- de verhouding vitafiber poeder en water van 2:1 is essentieel. Ik heb andere verhoudingen geprobeerd met minder vitafiber om te proberen minder Kcal uit Vitafiber erin te krijgen maar het werkt niet. Dit is echt belangrijk, slechte verhoudingen en het wordt een drab of een keiharde massa die je niet kunt eten! Gebruik minstens 50 gram Vitafiber voor één reep en maximaal 60-70 gram als je van wat stevigere bite houdt.
- je hoeft niet te wachten totdat de vitafiber een stroop is, zodra het is opgelost in het water is het goed en kun je verder. O ja, en test even de hitte en wacht indien nodig af met mengen met de handen totdat het een beetje is afgekoeld, ik heb me bijna verbrand daarnet!! Mengen met een lepel ofzo kan maar is niet ideaal omdat je eigenlijk wilt kneden;
- meer whey toevoegen dan 50 gram per 100 gram vitafiber is niet aan te raden, 50 gr. begint al lastig te worden dus daarboven is funest voor een goede reep, mengt lastig! Dus de verhoudingen zijn uiteindelijk: vitafiber:water:whey: 100 gr.:50 gr.:50 gr.
- ik raad aan meerdere repen tegelijk te maken. Heb geprobeerd één "losse" reep te maken obv bovenstaande recept en het werkt minder goed. 50 gram vitafiber en 25 gram water is gewoon vrij weinig vloeistof dus ik had mengproblemen en een taai/hard mengsel. Ik weet dat dat raar klinkt want verhouding is hetzelfde, maar met weinig vloeistof in een pannetje waarvan de helft zeg maar verdampt wordt het wel erg lastig mengen. Dus een tip: maak (minstens) een deeg obv 100 gram vitafiber en 50 gram water, of meer, zodat je voldoende "stroop" hebt. Van de week ga ik een deeg maken obv 200 gram vitafiber en 100 gram water om eens te kijken of dit 4 mooie repen oplevert.

Grappig dat de eerste keer vlekkeloos ging en de keren daarna eigenlijk vrij slecht. Ik moet gewoon niet zo eigenwijs zijn en luisteren naar de juiste verhoudingen :).

Kosten zijn obv mijn update ook wat anders:

- vitafiber rond de 9/10 euro per kg. Dat zijn +- 20 repen als je uitgaat van 50 gram per reep. Dat is dus ongeveer 50 cent;
- whey, 25 gram kost me ong. 25 cent.
- basisdeeg kost dus totaal 75 cent per reep. Als je wat toevoegingen hebt, kom je (hooguit) uit op 1 euro per reep (of meer, maar ik voeg meestal paar nootjes toe en wat choco stukjes thats it).
 
Laatst bewerkt:
Heb al aardig wat eiwitrepen gemaakt volgens dit recept. Betere smaak en betere macro's dan repen uit de (web)winkel!
 
Welke whey gebruik je en van welk merk?

Ik gebruik concentraat van huismerken, bulkpowders of myprotein. Volgens mij kan het ook prima met een isolaat en zie niet waarom het ook niet zou kunnen met andere soorten. Maar weet niet zeker of het ook met bijv. plantaardige eiwitten zou gaan..
 
Een verbetering van het recept: je hoeft niet te wachten totdat de vitafiber een stroop is, zodra het is opgelost in het water is het goed en kun je verder. ik zei eerder dat je juist moest wachten totdat het een stroop is, maar ik heb geleerd dat dat juist niet goed is. Poeder opgelost en you are good to go
 
Heb al aardig wat eiwitrepen gemaakt volgens dit recept. Betere smaak en betere macro's dan repen uit de (web)winkel!

Eens, geldt voor 90% van de repen op de markt! Maar moet zeggen dat ik het knap vind hoe Quest zijn bars maakt tegen een relatief schappelijke prijs. Als je tijd ervoor uittrekt maak je minstens zo lekkere repen thuis, maar eerlijk is eerlijk, als je het geld kunt missen vind ik Quest zo gek nog niet. Voor mij gaat het niet eens om besparing, maar ik vind het ook gewoon leuk om zelf te "knutselen" in de keuken.
 
Ik heb geprobeerd de repen te maken volgens dit recept, en opzich redelijk gelukt (smaakt heerlijk). Alleen blijft het een enorm plakkerige massa. Het is meer cookie dough achtig qwa consistentie dan reep achtig. Heb het 5 uur in de vriezer staan.. doe ik iets fout? Tips?
 
Back
Naar boven