Fitness Seller

Proteine opname. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Worf

Oldskool member
Elite Member
20 jaar lid
Lid geworden
3 nov 2002
Berichten
3.563
Waardering
85
Ik heb verschillende discussies gehoord over het feit dat je lichaam maar maximaal 30gr eiwitten per uur kan opnemen. Ik heb gezocht op het net, maar kon hier niet veel over vinden. Heeft iemand hier een antwoord op? Als dit zo is, dan is het natuurlijk nutteloos om een maaltijd te nuttigen van 60gr eiwitten, je kan toch niet alles opnemen.

Alvast bedankt.
 
Sorry, onder de verkeerde rubriek gezet, kan denk ik beter naar "voeding" gaan!
 
hmm, daar staat niets over inname bij "voeding"


ik denk dat het best wel kan, mits het een combi is van bijv whey (snelle opname) en caseinaat (langzame opname)
 
Sport & Fitness:

Het lichaam kan per drie uur maar 30gram eiwitten verwerken. een deel van de aminozuren kan nog wel in de lever worden opgeslagen maar de rest zal worden omgezet in vet
 
Originally posted by Scighera
Sport & Fitness:

Het lichaam kan per drie uur maar 30gram eiwitten verwerken. een deel van de aminozuren kan nog wel in de lever worden opgeslagen maar de rest zal worden omgezet in vet

lallaa, dikke bs ;)

Sport & fitness :rolleyes:

Ik denk dat je meer kan opnemen. Zeker de gemiddelde bb'er kan meeropnemen dan dat, anders zou 240 gram dus het max zijn? En dan moet je ook nog 's nachts gaan eten.

Volgens mij verschilt het van persoon tot persoon, en dan ook nog verschillend kwa tijdstip.
Maar dat het meer is dan die 30gram, dat staat wel vast.
 
bovendien het overtollige eiwit sla je niet op als vet, het gaat met je ontlasting mee.
 
het staat in het artikel over eiwitten in SPort en Fitness maart-april2003
 
Originally posted by Scighera
het staat in het artikel over eiwitten in SPort en Fitness maart-april2003

Tja, die gaan uit van een (heel)oud onderzoek. Meen dat 3xl hier wel wat url's over heeft....


Ik denk dat het in de praktijk toch anders ligt zoals ik eerder al zei.
 
Originally posted by Ilya
bovendien het overtollige eiwit sla je niet op als vet, het gaat met je ontlasting mee.

Dus je kan zoveel eiwit eten als je wilt tijdens cutten? Was het maar zo. Dit is net zo'n mythe als de 30 gram per maaltijd mythe.
 
nee Burn dat is idd niet het geval. Dat komt omdat je lichaam het eiwit gaat gebruiken als brandstof. En dat komt weer omdat je lichaam te weinig brandstoffen binnen krijgt. In dat geval raak je je vet niet kwijt en blijf je dus op een hoog vet%. Dikker zul je niet worden, je bent niet voor niets aan cutten (denkfoutje?)

verder kun je zoveel eiwitten eten als je wil, je zult er niet dikker van worden. Het nadeel van teveel ewitten is dat het je testosteron tegenwerkt.

Maar kijk bijvoorbeeld naar de mensen die op 3,5g/kg zitten tegenover mensen die op 1,6g/kg zitten. Die eerste eten bij 100kg dus 190g eiwitten meer. Dat is 760 kcal.
De eerste wordt in dit geval niet dikker dan de 2de.

Geen mythe. Ik hoop dat 3xl hier eveneens een onderzoekje van heeft. Ik bewaar namelijk niets.
 
Originally posted by Ilya
nee Burn dat is idd niet het geval. Dat komt omdat je lichaam het eiwit gaat gebruiken als brandstof. En dat komt weer omdat je lichaam te weinig brandstoffen binnen krijgt. In dat geval raak je je vet niet kwijt en blijf je dus op een hoog vet%. Dikker zul je niet worden, je bent niet voor niets aan cutten (denkfoutje?)

Ok en dan nu de vraag: hoe kan je lichaam eiwit gebruiken als brandstof als het al met de ontlasting meegaat?

Je lichaam gaat het inderdaad als brandstof gebruiken(via achetylcoa > glucose, ketonen, vet). Dat is dus niet zomaar in de ontlasting.
 
Originally posted by burn


Ok en dan nu de vraag: hoe kan je lichaam eiwit gebruiken als brandstof als het al met de ontlasting meegaat?

Je lichaam gaat het inderdaad als brandstof gebruiken(via achetylcoa > glucose, ketonen, vet). Dat is dus niet zomaar in de ontlasting.

Via het metaboliet van eiwitten. Deze kunnen dus wel worden omgezet in glucose en zodoende tot energie. Echter zal dat niet echt rendabel zijn. Dat is dan ook meteen de reden dat het opslaan als vet vrijwel niet mogelijk is...
 
Originally posted by Ilya

Het nadeel van teveel ewitten is dat het je testosteron tegenwerkt.

Daar geloof ik dus niet in... en mocht het al zo zijn dan is dat nihil. De gemiddelde niet gebruikende bodybuilder zou dan immers met een voortdurende te lage test level lopen... :rolleyes:
 
Originally posted by Robin


Via het metaboliet van eiwitten. Deze kunnen dus wel worden omgezet in glucose en zodoende tot energie. Echter zal dat niet echt rendabel zijn. Dat is dan ook meteen de reden dat het opslaan als vet vrijwel niet mogelijk is...

Ik denk dat je het verkeerd gelezen hebt. Als een substantie als brandstof wordt gebruikt, dan wordt het toch verbrand? Het kan niet: en verbrand worden en met de ontlasting meegaan.
Als je zegt dat het overtollig eiwit met de ontlastig meegaat dan wordt het dus niet verbrandt, maar verlaat het 't lichaam onbewerkt.
 
Originally posted by burn


Ik denk dat je het verkeerd gelezen hebt. Als een substantie als brandstof wordt gebruikt, dan wordt het toch verbrand? Het kan niet: en verbrand worden en met de ontlasting meegaan.
Als je zegt dat het overtollig eiwit met de ontlastig meegaat dan wordt het dus niet verbrandt, maar verlaat het 't lichaam onbewerkt.

Ja, sorry... was een beetje een dubbelzinnig antwoord :D

Ik denk dat je niet zomaar met een overtollige hoeveelheid eiwit zit... tenzij je een tekort aan enzymen hebt :p
 
Originally posted by Robin


Daar geloof ik dus niet in... en mocht het al zo zijn dan is dat nihil. De gemiddelde niet gebruikende bodybuilder zou dan immers met een voortdurende te lage test level lopen... :rolleyes:

Bij een hoge eiwitinname wordt vaak een iets lagere test. spiegel gemeten. Maar je moet kijken naar het vrije testosteron en niet naar de totale spiegel. Wanneer je kijkt naar het vrije testosteron dan is deze meestal iets hoger bij een hogere eiwitinname dan bij een lagere eiwitinname. Daarintegen is het cortisol gehalte wel hoger bij een hogere eiwitinname. Beide verschillen zullen niet echt verschil maken(kleine verschillen).
 
ok dat kunnen we misschien afschrijven als fabel dan. Alhoewel.......

Maar dan zitten we nog met het verhaal of je eiwitten kan opslaan als vet als je idd in het geval bij het cutten de eiwitten als brandstof gaat gebruiken.

Of gebruik je wat je nodig hebt en gaat de rest mee met je ontlasting ?
Ik kan me niet voorstellen dat tijdens het cutten je vet% kan stijgen doordat je een teveel aan eiwitten gaat opslaan.
Verbranden ? ja dat is logisch maar opslaan ?
 
anders wordt het een smerig verhaal... ontlasting etc... bah :D

dus én vrije test én cortisol is hoger?
de omzetting van proteine via glucogeogenese is vrij klein
[Link niet meer beschikbaar]
het wordt meer gebruikt voor spierherstel/opbouw en voor het aanmaken van atp volgens bovenstaande link

cortisol zal waarschijnlijk hoger zijn omdat eiwit afgebroken moet worden en dat doet cortisol ook
 
@Ilya
Je zegt het eigenlijk zelf al. Je bent aan het cutten wanneer je minder eet dan je verbrandt. Ga je nu zoveel eiwitten eten dat je boven je kcal. verbranding komt dan ben je dus niet meer aan het cutten en kun je eiwit omzetten naar vet. Maar je kunt ook eiwit omzetten naar brandstof, waardoor er minder vet als brandstof wordt gebruikt. Dus wordt je ook vetter. Of de eiwitten worden omgezet naar glucose en het glucose wat je weer binnenkrijgt d.m.v. voeding wordt omgezet naar vet:)
Met andere woorden: alles wat je meer binnenkrijgt aan kcal. dan je verbrandt kan omgezet worden naar vet. Je kunt niet precies zeggen wat ervoor zorgt dat je vet opslaat en dat is eigenlijk ook niet belangrijk.
 
Back
Naar boven