MuscleMeat

Proteine opname. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

ErEf je discussieert weer vrolijk mee? Terwijl je in die thread van 3XL genaamd "Proteine Paranoia" nog dit had gezegd:
Originally posted by ErEf
hehe... eindelijk.. dus nu geen vragen meer over hoeveel gr prot schadelijk is. :D

Waarom is die "Paranoia" thread geen sticky geworden of in 1 van de sticky's opgenomen?
 
@ burn

In dat geval moet je toch wel tegen de 5 a 6g/kg zitten.
Ik weet in ieder geval dat 3,5g/kg (3xl) nog steeds niets doet met je vet%.

Hoe je het brengt, geloof ik het wel, maar ik vraag me dan toch af wanneer je je boven je benodigde kcal inname zit.

Zou je meteen de eiwitten verbranden zodra je boven je eigen benodigde kcal-inname zit ? Nee !
Je zult VEEL en veel hoger moeten zitten. Anders geraak je gewoon uit het cutten zodra je de eiwitten gaat verbranden, maar zit je nog steeds niet in een vetopbouwende fase.

Misschien zou je...
stel je benodigde kcal inname is 2500kcal, dan naar 5000kcal moeten gaan en de 2500kcal over de normale 2500kcal geheel moeten opvullen met eiwitten.
Zou je gewoon naar 3700kcal dan ben je gewoon weer bezig met het werken aan spieropbouw. Het geval wil alleen dat eiwit niet bepaald de beste brandstof is. (anders zou je gewoon op die manier kunnen bulken als boven beschreven)
 
Originally posted by Ilya
@ burn

In dat geval moet je toch wel tegen de 5 a 6g/kg zitten.
Ik weet in ieder geval dat 3,5g/kg (3xl) nog steeds niets doet met je vet%.

Hoe je het brengt, geloof ik het wel, maar ik vraag me dan toch af wanneer je je boven je benodigde kcal inname zit.

Zou je meteen de eiwitten verbranden zodra je boven je eigen benodigde kcal-inname zit ? Nee !
Je zult VEEL en veel hoger moeten zitten. Anders geraak je gewoon uit het cutten zodra je de eiwitten gaat verbranden, maar zit je nog steeds niet in een vetopbouwende fase.

Misschien zou je...
stel je benodigde kcal inname is 2500kcal, dan naar 5000kcal moeten gaan en de 2500kcal over de normale 2500kcal geheel moeten opvullen met eiwitten.
Zou je gewoon naar 3700kcal dan ben je gewoon weer bezig met het werken aan spieropbouw. Het geval wil alleen dat eiwit niet bepaald de beste brandstof is. (anders zou je gewoon op die manier kunnen bulken als boven beschreven)

Hoewel ik je niet helemaal volg zal ik het proberen uit te leggen met een voorbeeld(thermogische effecten buiten beschouwing gelaten):

Stel je kcal. behoud ligt op 3000kcal.

Je eet 400 gram eiwitten + 50 gram vetten + 200 gram koolhydraten per dag(= 2850kcal.). Dat zijn veel eiwitten per VVM. Toch zal het eiwit niet omgezet worden naar vet, omdat je onder je kcal. behoud blijft. Je zal langzaam afvallen. Zou eiwit wel omgezet worden naar vet dan maakt het nog niet uit, omdat je altijd meer vet zult verbranden dan dat beetje wat je opslaat. Je eet immers minder dan je verbrand.
Ok nu besluit je om er 100 gram koolhydraten bij te eten. Hierdoor komt het aantal kcal. boven je behoud. Je bent niet meer eiwitten gaan eten, maar toch zal je nu wat vet gaan aanzetten. Waar dit vet precies vandaan komt kun je niet zeggen, maar het eiwit draagt er zeker aan bij(direct of indirect).

Direct; Eiwit zet om naar vet. Dit geberut alleen wanneer het leverglycogeen helemaal volledig is.

Indirect:
Eiwit zet om naar glucose als brandstof(geen volledig volle glycogeendepots in de lever). Doordat de eiwit voor energie zorgt zul je minder energie uit koolhydraten en vet hoeven halen. Dus zullen er meer koolhydraten en vet overblijven die voor een deel tot 'blijvend' vet zullen worden omgezet.

Misschien beetje onduidelijk uitgelegt, maar het aantal kcal. zal altijd de doorslag geven.
 
Hoe kan iemand dan toch spieren opbouwen en niet vetter worden als hij van 2g/kg eiwit naar 3,5g/kg gaat, maar juist veel vetter worden als hij van 2g/kg koolhydraat naar 3g/kg koolhydraat gaat (gewoon stel, want uiteraard ligt het een stuk hoger qua koolhydraten)

Op jou manier stel je koolhydraten gelijk aan eiwitten qua verbranding en opslag-mogelijkheid. (zie je wat ik probeer duidelijk te maken ?)

als dan je behoud op 3000kcal ligt en je gaat naar 5000kcal dan zou de extra 2000kcal opgeslagen worden naar jou mening.

Maar dan zou je dus nooit kunnen bulken ? Want ieder extraatje wordt opgeslagen als vet ?
Ik begrijp dat, zolang je onder je behoud blijft dat je afvalt,

maar om aan te komen (niet alleen in vet) moet je boven je behoud hangen. In jouw uitleg zou dat niet kunnen met eiwitten.

(btw : Niet om je af te zeiken, maar gewoon om interessante discussie los te maken)
 
Originally posted by Ilya
Hoe kan iemand dan toch spieren opbouwen en niet vetter worden als hij van 2g/kg eiwit naar 3,5g/kg gaat, maar juist veel vetter worden als hij van 2g/kg koolhydraat naar 3g/kg koolhydraat gaat (gewoon stel, want uiteraard ligt het een stuk hoger qua koolhydraten)

Op jou manier stel je koolhydraten gelijk aan eiwitten qua verbranding en opslag-mogelijkheid. (zie je wat ik probeer duidelijk te maken ?)

als dan je behoud op 3000kcal ligt en je gaat naar 5000kcal dan zou de extra 2000kcal opgeslagen worden naar jou mening.

Maar dan zou je dus nooit kunnen bulken ? Want ieder extraatje wordt opgeslagen als vet ?
Ik begrijp dat, zolang je onder je behoud blijft dat je afvalt,

maar om aan te komen (niet alleen in vet) moet je boven je behoud hangen. In jouw uitleg zou dat niet kunnen met eiwitten.

(btw : Niet om je af te zeiken, maar gewoon om interessante discussie los te maken)

Daarom zei ik ook: thermogenische effecten buitengelaten. Kijk de omzetting van eiwit naar koolhydraten en al helemaal naar vet kost veel energie. Daarnaast hebben eiwitten van zichzelf al een hoge thermogenische werking. Wanneer je 100 kcal aan eiwit eet dan verbrand je in dat proces al 25 kcal. Voor de omzetting van aminozuren naar vet wordt nog meer energie gevraagt etc.. Dus met andere woorden: je stofwisseling gaat flink omhoog door grote hoeveelheden eiwit. Dit lijkt heel positief tijdens cutten. Dat is het ook wel, maar het kent ook nadelen. Je voelt je minder fit wanneer er zoveel energie wordt verkregen d.m.v. het omzetten van eiwitten naar glucose of vet. Het is eigenlijk gewoon een inefficiënt proces, je gebruikt namelijk eiwit i.p.v. koolhydraten/ vet voor energie.

En tuurlijk kun je spier opbouwen, maar je kunt nooit bulken zonder daarbij ook vet op te slaan.
 
Laatst bewerkt:
dus praten we toch over 6g/kg eiwit.

Ik moet er niet aan denken.
Alleen de welbekende Wido (ascendedasian of zoiets) was zo gek.
maar volgens mij komt dat alleen omdat hij roids gebruikt :D :D :D
 
Maar hoeveel eiwit kan je lichaam dus max. opnemen per uur?
 
volgens mij 10 gram per uur, de rest in lever en daar de resten van word opgeslagen als vet. Heb ik gelezen. Maar admin is dit niet met mij eens.
 
Originally posted by Elmar
volgens mij 10 gram per uur, de rest in lever en daar de resten van word opgeslagen als vet. Heb ik gelezen. Maar admin is dit niet met mij eens.

Klopt ik heb het ook gelezen. 30 groam in drie uur, dan kan de lever nog een bepaalde/beperkte hoeveelheid aminozuren opslaan. De rest wordt omgezet naar lichaamsvet
 
Geloof ik dus niks van, aangezien bv. Patrick op 400-500 gr. per dag zit, dan zou die in theorie dus baggervet zijn.. zolang je onder je cal. verbruik zit zal eiwit niet tot vet opgeslagen worden.
 
30 gram per 3 uur is bull shit! Die mythe is ontstaan door een Belgisch onderzoek dat totaal andere situatie en proefpersonen gebruikte.
Als bodybuilder kan je meer opnemen omdat je lichaam het nodig heeft, elke persoon is dus niet gelijk, na de training kan je bijvoorbeeld ook meer eiwit opnemen dan pakweg in de middag als je al flink wat hebt gegeten...

Verder gaat er heel wat verloren van het eiwit dat je eet, dus eet je 30 gram, dan blijft daar nog goed 20 van over, de rest gaat verloren in de darmen!
Dus moet je zoiezo meer eiwit eten om genoeg over te houden voor transport en opslag.
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by soulreaver
Geloof ik dus niks van, aangezien bv. Patrick op 400-500 gr. per dag zit, dan zou die in theorie dus baggervet zijn.. zolang je onder je cal. verbruik zit zal eiwit niet tot vet opgeslagen worden.

Precies. En ook al zou het als vet worden opgeslagen dan zou dit misschien een paar gram vet zijn. Dat maakt ook geen verschil. En wat maakt het eigenlijk uit of eiwit naar vet kan worden omgezet? Dan zou je ook geen vet meer moeten eten want dat hoeft niet eens omgezet meer te worden. Terwijl er toch een hoop mensen goed gaan op een (soort van) ketogeen dieet. Zolang je onder je kcal. behoefte blijft verbrand je altijd meer dan je aanzet, dus je kunt 1000 gram eiwit eten en nog afvallen. Mits je meer verbrand natuurlijk.
 
Originally posted by Homer

Als bodybuilder kan je meer opnemen omdat je lichaam het nodig heeft, elke persoon is dus niet gelijk, na de training kan je bijvoorbeeld ook meer eiwit opnemen dan pakweg in de middag als je al flink wat hebt gegeten...

Verder gaat er heel wat verloren van het eiwit dat je eet, dus eet je 30 gram, dan blijft daar nog goed 20 van over, de rest gaat verloren in de darmen!

Hoeveel eiwit je kunt opnemen heeft niks te maken met een bodybuilder zijn, maar met de eiwitbron zelf. Opnemen betekent gewoon dat je de aminozuren kunt gebruiken voor welk doel dan ook. Dat kan zijn als aanvoer voor de spieren, maar ook de omzetting naar glucose als brandstof. Een bodybuilder zal wel meer aminozuren nodig hebben voor spiergroei + herstel.

En als van elke 30 gram er 10 gram eiwit verloren gaat in je darmen dan heb je wel een probleem.
 
Volgens mij ga je behoorlijk aan de 'spetterpoep' als je teveel eiwitten inneemt!:eek:
 
Originally posted by Xeramon
Volgens mij ga je behoorlijk aan de 'spetterpoep' als je teveel eiwitten inneemt!:eek:

Dat zal je eerder krijgen met teveel olie. Eiwitten worden omgezet in vet, als je lichaam ze niet als bouwstof kan gebruiken /opslaan
 
Originally posted by Xeramon
Volgens mij ga je behoorlijk aan de 'spetterpoep' als je teveel eiwitten inneemt!:eek:

Dat ligt eraan hoe je die eiwitten binnen krijgt

Bestaat de bulk uit vast voedsel zoals vis,vlees,eieren enz dan zal je weinig last hebben.
Bestaat de bulk uit shakes dan krijg je het babyvoeding effect.

Oook moet je niet je eiwitinname te snel drastisch verhogen, maar geleidelijk aan zodat je lichaam went
 
Originally posted by bestoldschool
ErEf je discussieert weer vrolijk mee? Terwijl je in die thread van 3XL genaamd "Proteine Paranoia" nog dit had gezegd:


Waarom is die "Paranoia" thread geen sticky geworden of in 1 van de sticky's opgenomen?
eh... ja vooral dat vrolijke dat moet de nadruk wel hebben :D,

de schadelijkheid vind ik ondertussen wel kolder, mits je geen nierpatient bent. De hoeveelheid die opgenomen kan worden door je lichaam is best wel interessant.
 
Back
Naar boven