Fitness Seller

Proteïne opwarmen

Bezoekers in dit topic

Dutchman

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
10 jan 2020
Berichten
683
Waardering
740
Lengte
1m80
Massa
97kg
Vetpercentage
14%
Ik wil wat vaker proteïne pannenkoeken gaan meenemen naar het werk.
Nu had ik begrepen dat je niet ieder eiwit zomaar kunt opwarmen/bakken.

Welke varianten zijn hier wel geschikt voor?
 
Proteine pannekoeken zijn vooral caseine. Wat geen issue mag zijn. En eigenlijk, de andere eiwit varianten ook niet.
Het is niet dat je eiwitten uit je pannenkoeken gaan springen.
 
Top, ik dacht altijd dat je eiwitten door verwarming van structuur veranderen waardoor je sommige soorten minder goed kunt opnemen.
 
Top, ik dacht altijd dat je eiwitten door verwarming van structuur veranderen waardoor je sommige soorten minder goed kunt opnemen.

Dacht eens ergens te lezen hebben gehad dat je onder de 60° moest blijven. Echter, als je je pannenkoeken bakt, kom je daar vaak ook over.
Niks om je druk in de maken lijkt me.
 
Ik las ook eens dat het vanaf een bepaalde temperatuur niet goed was, het fijne weet ik er niet meer van.
 
Wanneer je oats/Brinta opwarmt in de magnetron moet je sowieso whey pas naderhand toevoegen, anders wordt de structuur heel raar.
 
Goed om te weten. Wanneer ik ging bakken gooide ik de whey er gewoon doorheen vanaf het begin.
 
Tijdens bakken denatureert een klein beetje van het eiwit. Het is niet dat je alle eiwitten stuk bakt.
 
Ligt er ook aan of je een hydrolisaat, caseinaat of micellaire caseïne product heb. Caseinaat is al verder voorafgebroken waardoor beschadiging snelle optreed (denk mn aan de verhitting van tryptofaan dat temp boven de 47gr. niet aan kan) Hydrolisaat zou ik hellemaal niet gebruiken om iets mee te bakken oid.
 
In principe is verwarmen boven de 60 graden mogelijk, alleen kan het eiwit van structuur veranderen. Net als een gekookt ei. Als er enzymen zijn toegevoegd (is bij sommige whey) dan werkt dat niet meer. Sommige whey is zo kortketenig, dat de aminozuren kunnen reageren met suikers en dat op lagere temperaturen al begint.

normaal ei, en melkeiwit heeft dit niet, dat zit sowieso ook in gewone pannenkoeken. Nutritioneel zal er biet heel snel veel veranderen, maar je pannenkoek zal sneller verbranden bij veel suiker en kortketenig eiwit.

Kortom; gewoon proberen en is het lekker, prima. Liefst gebruik je caseine , volledige whey oid en geen hydrolysaten. Verbrandt het; doe je iets niet goed.
 
Oja, whey met veel lactose, concentraat bijvoorbeeld bevat veel lactose (melksuiker) dat zorgt voor erg snelle bruinkleuring. Gewone suiker (sucrose) veel minder.

Dus je wilt een isolaat het liefst, daar zit vrijwel geen suiker in.
 
Op zich zou ik dan eerder kiezen voor een ei-eiwit denk ik dan.
Maar aan de andere kant... als je kijkt in bijvoorbeeld de XXL protein pancakes dan zit daar ook gewoon whey in.
Veel kwaad zal het niet kunnen.
 
Galen, kan jij hier iets zinnigs over zeggen?
 
Je kunt het best gewoon uitproberen wat het best werkt. Zoals marina1975 zegt zijn er ook Protein Pancake mixen/poeders van o.a. XXL waar gewoon whey in zit. Dat werkt prima. Je kunt ook prima een cake bakken met wheypoeder erdoorheen.
 
Galen, kan jij hier iets zinnigs over zeggen?
Ik weet hier eigenlijk bar weinig over. Bij verhitting, en zeker in combinatie met andere stoffen, kunnen aminozuren gerust verkracht worden.

Bij ei-eiwit en vleeseiwit lijkt het verhitten an sich dikke prima. Voor melkeiwitten weet ik het niet goed.
 
Ik weet hier eigenlijk bar weinig over. Bij verhitting, en zeker in combinatie met andere stoffen, kunnen aminozuren gerust verkracht worden.

Bij ei-eiwit en vleeseiwit lijkt het verhitten an sich dikke prima. Voor melkeiwitten weet ik het niet goed.
Dus een proteine op ei basis zou het beste zijn dan?
Weet je ook hoe het zit met plantaardige proteïnes?
 
Ik weet hier eigenlijk bar weinig over. Bij verhitting, en zeker in combinatie met andere stoffen, kunnen aminozuren gerust verkracht worden.

Bij ei-eiwit en vleeseiwit lijkt het verhitten an sich dikke prima. Voor melkeiwitten weet ik het niet goed.

In combinatie met reducerende suikers krijg je maillard reactie. Bruinkleuring in veel gevallen.

zeker als je hydrolysaten hebt (geknipte eiwitten met veel korte ketens en losse aminozuren) maar vooral met vee reducerende suikers (dextrose, lactose, gewone suiker is niet reducerend). Dan kun je dus vervelende stofjes krijgen. Maar als je hele melkeiwitten hebt zoals Caseine, wei, dan is dat niet anders dan met melk.

Sowieso zijn aminozuren soms wat reactief en smaken vies. Dus als je niet te veel suikers (lage kwaliteit wei bevat ook veel lactose) toevoegt en de boel biet verbrandt gebeurt er niet zo veel.
 
Dus een proteine op ei basis zou het beste zijn dan?
Weet je ook hoe het zit met plantaardige proteïnes?
Kan gewoon. Als je het maar niet verbrandt. Textuur kan wel wat raar worden. Maar de voedingswaarde blijft bij een snel gebakken pannenkoek gewoon gelijk.
 
Wanneer je oats/Brinta opwarmt in de magnetron moet je sowieso whey pas naderhand toevoegen, anders wordt de structuur heel raar.
Deed t altijd door mn bambix en ook pas daarna in de magnetron. Nergens last van:dunno:
 
Back
Naar boven