XXL Nutrition

Pt gezocht

Bezoekers in dit topic

Hokaatje

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
6 nov 2013
Berichten
98
Waardering
45
Lengte
1m70
Massa
60kg
Vetpercentage
11%
Hallo allen,

Weten jullie misschien een pt met verstand van krachttraining in Tholen/Steenbergen/Bruinisse/Middelharnis/Bergen op Zoom?
 
Mag ik vragen welke motivatie je hebt om op zoek te zijn naar een pt. Ben je nieuw en onbekend met uitvoeren van oefeningen, zoek je richtlijnen om voeding te verbeteren, wil je iemand hebben die jou bevelen geeft zodat je een stok achter de deur hebt, is het uit gemak zodat je je energie en tijd elders voor kunt gebruiken, of iets anders? Mijn idee is namelijk dat een pt vaak niet eens nodig blijkt, mensen zoeken in het begin vaak een weg en worden soms wat onzeker bij een stortvloed aan informatie maar als je hier je draai kunt vinden zijn er mensen genoeg met voldoende kennis. Pluspunt m.i. is dat je dan weet waarom je iets doet, wat het wel en niet doet. Dit is slechts iets om over na te denken.
 
Mag ik vragen welke motivatie je hebt om op zoek te zijn naar een pt. Ben je nieuw en onbekend met uitvoeren van oefeningen, zoek je richtlijnen om voeding te verbeteren, wil je iemand hebben die jou bevelen geeft zodat je een stok achter de deur hebt, is het uit gemak zodat je je energie en tijd elders voor kunt gebruiken, of iets anders? Mijn idee is namelijk dat een pt vaak niet eens nodig blijkt, mensen zoeken in het begin vaak een weg en worden soms wat onzeker bij een stortvloed aan informatie maar als je hier je draai kunt vinden zijn er mensen genoeg met voldoende kennis. Pluspunt m.i. is dat je dan weet waarom je iets doet, wat het wel en niet doet. Dit is slechts iets om over na te denken.
Ik snap je stelling en ben het zeker met je eens om af te vragen waarom je een PT zou willen. Maar ik vraag me af wat de redenatie is achter dat een PT vaak niet nodig zou zijn. Als ik in de meeste gyms rond kijk zou ik eerder zeggen dat veel meer mensen er baat bij zouden hebben als ze een PT zouden hebben. Je zegt het zelf al, er is een berg aan (vaak in het eerste opzicht tegenstrijdige) informatie over krachttraining, waardoor de meeste beginners uiteindelijk door de bomen het bos niet meer zien. Denk dat de meeste beginners juist baat zouden hebben met iemand die mee kijkt, vooral betreft technische uitvoering van bewegingen. En zelfs als het geen beginner zou zijn, bijna alle hoge/top niveau sporters hebben een coach, wat je in zekere zin een PT zou kunnen noemen. Echter moet ik dan wel weer mee geven dat de kennis kwaliteit van een groot aantal PTers helaas shockerend matig is.
 
Maar ik vraag me af wat de redenatie is achter dat een PT vaak niet nodig zou zijn.
Dat hangt af van de reden waarom een trainee een pt zoekt. Het gros aan beginners wat ik in diverse scholen heb zien rondhangen zochten meer een steun in de rug, en hulp qua uitvoering (qua fitness). Ik schat zo in dat hier mensen zijn die daarin kunnen voorzien, in de meeste behoeftes van waar het gros om vraagt. Qua oly gewichtheffen, vechtsporten ben ik een andere mening toegedaan.
vooral betreft technische uitvoering van bewegingen.
Ben ik mee eens. Maar het schort tegelijkertijd aan kennis en inzicht van een hoop pt'ers dus ben je dan wel zo goed af in dat opzicht. Of helpt het om van een paar mensen die serieus zijn en rondlopen in een gym + hier feedback vragen en ben je dan doorgaans niet beter af, of in ieder geval niet slechter.

bijna alle hoge/top niveau sporters hebben een coach
Klopt. Een trainee op hoog niveau vraagt om een andere aanpak dan een beginner of iemand die in een fase daarna zit. Ik wil iemand niet afraden om te zoeken naar een pt, maar wil iemand bewust maken van het waarom. Iedereen staat vrij in zijn of haar keuzes verder. Dan is het een kwestie van een pt'er zoeken die weet waar hij of zij het over heeft en aansluit bij de behoeften.
 
Dat hangt af van de reden waarom een trainee een pt zoekt. Het gros aan beginners wat ik in diverse scholen heb zien rondhangen zochten meer een steun in de rug, en hulp qua uitvoering (qua fitness). Ik schat zo in dat hier mensen zijn die daarin kunnen voorzien, in de meeste behoeftes van waar het gros om vraagt. Qua oly gewichtheffen, vechtsporten ben ik een andere mening toegedaan.
Ik snap waar je vandaan komt. Ik denk inderdaad ook vooral dat het neerkomt op hoe een persoon erin staat en dus waarom je ervoor zou kiezen belangrijk is. Iedereen heeft uiteraard andere behoeftes. Echter denk ik ook dat dit voor beginners dit wellicht niet meteen in te schatten, en in die zin lijkt een trainer de meest verstandige en veilige stap, want die zouden het allemaal het beste moeten weten want het is hun baan, ten opzichte van in hun ogen wellicht een forum met random hobbyisten. Als een beginner bij een trainer zou komen die er oprecht verstand van heeft, denk ik persoonlijk om eerlijk te zijn dat deze persoon in de meeste gevallen het beste af zou zijn.
Ben ik mee eens. Maar het schort tegelijkertijd aan kennis en inzicht van een hoop pt'ers dus ben je dan wel zo goed af in dat opzicht. Of helpt het om van een paar mensen die serieus zijn en rondlopen in een gym + hier feedback vragen en ben je dan doorgaans niet beter af, of in ieder geval niet slechter.
Meeste mensen die beginnen weten dat helaas niet en gaan er vanuit dat de gene die je (meestal vrij veel geld) betaalt het wel heel goed in de vingers heeft. Maar ja, dan heb je het insider perspectief van ons, wetende hoe belachelijk middelmatig de kennis vaak is. Weet nog wel dat een vriend van mij fitvak-A wilde halen en bij een toets als het ware in moest vullen dat Squat en Deadlift hetzelfde doen. Man man man, en dat is nog maar het topje van de ijsberg.
Klopt. Een trainee op hoog niveau vraagt om een andere aanpak dan een beginner of iemand die in een fase daarna zit. Ik wil iemand niet afraden om te zoeken naar een pt, maar wil iemand bewust maken van het waarom. Iedereen staat vrij in zijn of haar keuzes verder. Dan is het een kwestie van een pt'er zoeken die weet waar hij of zij het over heeft en aansluit bij de behoeften.
Fair point, eens.
 
Als een beginner bij een trainer zou komen die er oprecht verstand van heeft, denk ik persoonlijk om eerlijk te zijn dat deze persoon in de meeste gevallen het beste af zou zijn.
Daarin kan ik je volgen. Al ben/ blijf ik van mening dat veel voorkomende vragen van beginners in het algemeen, hier voldoende kunnen worden beantwoordt. Dat vraagt natuurlijk ook iets van de persoon die de vragen stelt, een vertaalslag naar de praktijk en voldoende zelfkritiek. Daarin zou een coach inderdaad wezenlijk verschil maken, mits trainee dat (h)erkent bij zichzelf.

Qua techniek is het denk ik als beginner essentieel feedback te krijgen van mensen om je heen in de gym (of bij gebrek aan zulke mensen een pt), wanneer een fikse basis is ingesleten lukt finetuning met de nodige inzet denk ik wel met behulp van filmpjes en feedback online.

Al zie/zag ik powerlifters ook meestal in duo's of in groepjes liften. Ik ben zelf wel iemand die altijd aandacht heeft geschonken aan techniek en de uitvoering boven het gewicht stelde, dat heeft wellicht mijn kijk erop anders gemaakt. Als in veel, heel veel, bezig mee geweest en ik misschien iets te rooskleurig beeld heb bij wat een gemiddeld iemand voor energie steekt in het zelf perfectioneren.
 
Laatst bewerkt:
De laatste 10 PT'ers die ik zag stonden bij mensen die duidelijk geen motivatie hadden om zelfs wanneer ze in de sportschool kwamen een schema te volgen en oefeningen te voltooien. Ook de PT's waren niet echt capabel. Denk dat hier ook een grote verschil zit in de discussie, de een heeft het over een goede PT en de ander over de ervaringen die we over het algemeen zien.
  • De discussie focust zich op de oefeningen, ik ben ook voorstander van mensen durven te vragen in de sportschool daarvoor. Mensen staan te springen om hun kennis te delen, ook die grote reuzen die heel unapproachable lijken. 9/10x krijg je bij je abonnement ook gratis advies van de medewerkers.
  • Als motivatie vanuit de PT moet komen, ben je als een junkie die van de shit af gaat door een relatie, relatie uit == terug aan de zooi.
  • 95% is geen top atleet dus daar hoeft de algemene discussie niet over te gaan toch? Dat is zeggen dat paracetamol niet werkt, omdat er 2% van de mensen ziek van word. 98% is een verdomd goed percentage. Algemene opvattingen proberen te weerleggen met uitzonderingen is fout imo.
  • Kosten zijn hoog van een goede PT, als je geen bijzondere reden hebt is het als een 50'er die wil gaan wielrennen en maar gelijk een fiets van 3k koopt. Als hij blijft fietsen is het een geweldige aankoop en leert hij het op het beste materiaal, maar over het algemeen zijn dat nou net de mensen die na een jaar zo'n fiets in de schuur hebben staan te verstoffen. Pareto's 80/20 ;P
  • Nogal een diep probleem als de gene mensen tegenhoudt om vreemden aan te spreken in de sportschool voor advies, liever geld ertegenaan gooien. I blame de (anti)social media en telefoontjes :p

Dus in de algemene discussie begrijp ik heel goed waarom men vraagt wat het doel is van de PT, je kunt beoordelen wat voor soort PT TS nodig heeft en wellicht betere alternatieven aanbieden. Lijkt mij ook dat goede PT's niet aan de slag gaan met mensen die de verkeerde redenen hebben.

De afweging bijv. voor mijzelf: Ik heb geen topatleet doelen, vind ik geld uitgeven aan advies dat gratis gegeven kan worden onzin (ik post hier wel een filmpje van mij oefening als dat nodig is) en ben ik van mening dat motivatie vanuit jezelf moet komen.

ON: ik ken geen PT in die regio :D
 
en ben ik van mening dat motivatie vanuit jezelf moet komen.
Ik denk de meesten wel hier, maar er zijn zat mensen die wel een “goed” lichaam willen en er het liefst niks voor doen. Die gaan dan vaak naar een PT zodat ze een soort stok achter de deur hebben voor zichzelf.

Hokaatje, ik zou gewoon je lokale gym inlopen en vragen of er mogelijkheden zijn voor begeleiding/PT.
 
Ik denk de meesten wel hier, maar er zijn zat mensen die wel een “goed” lichaam willen en er het liefst niks voor doen. Die gaan dan vaak naar een PT zodat ze een soort stok achter de deur hebben voor zichzelf.

Hokaatje, ik zou gewoon je lokale gym inlopen en vragen of er mogelijkheden zijn voor begeleiding/PT.
Ja ik ken dat en vandaar ook dat junky voorbeeld, ze waren eerst afhankelijk van de drugs en daarna afhankelijk van de relatie. Afhankelijkheid blijft en dus is het probleem niet weg. Als je stop met de PT betalen, stopt de stok/oplossing voor je probleem ook, dat is niet effectief imo. En ja ach als dat je bewuste keuze is en het werkt dan heb je gelijk, pas als het mis gaat dan kan ik roepen 'I told you so' (voorbeeld van de 3k fiets) :D
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik idd een beginner ben. Jaren geleden had ik ook een pt MET verstand van kt. Helaas niet heel goed uit elkaar gegaan.
Ik wil een stok achter de deur hebben en gecorrigeerd worden als ik een oefening verkeerd doe om zo blessure te voorkomen.
Ik heb zeker in de gaten dat er weinig echt goed pts zijn voor krachttraining. T gros is oneerbiedig gezegd voor de huisvrouwen en een theekransje.

Ik ben zo'n kneus die niet makkelijk op iemand afstapt in de gym om hulp te vragen.
1 omdat ik dat lastig vind.
2 omdat die mensen vaak zelf bezig zijn met hun training en ik ze niet wil storen. Zeker niet wanneer ze een koptelefoon op hebben.

wovano denk je dat een pt in bv een fit for free goed genoeg kan zijn voor kt?
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik idd een beginner ben.

Ik wil een stok achter de deur hebben en gecorrigeerd worden als ik een oefening verkeerd doe om zo blessure te voorkomen.
Ik heb zeker in de gaten dat er weinig echt goed pts zijn voor krachttraining.

T gros is oneerbiedig gezegd voor de huisvrouwen
Als je echt een beginner bent, wat maakt je dan meer of beter dan een huisvrouw?

Iemand die ik ken die mij weleens adviseert en test die ook PT en small group training doet, geeft o.a. huisvrouwen kracht, mobiliteit en stabiliteit. Daar hebben de meeste mensen die niet zoveel met hun lichaam kunnen imho veel meer aan. (Zegt die ene van strengtheory en/of stronger by sciences ook in meer of mindere mate)

Als het je gaat om de grote oefeningen zou je idd een gym of trainer kunnen zoeken die zich richt op powerliften, bodybuilding of gewichtheffen.
 
Laatst bewerkt:
Als je echt een beginner bent, wat maakt je dan meer of beter dan een huisvrouw?
Ik zeg nergens dat ik meer of beter ben. Verre van.
Wat ik bedoel is dat in zulke groepjes meer gekletst dan gesport word.
Daar kom ik niet voor.
 
Dan moet je echt mazzel hebben. Ik zou de voorkeur geven aan een 'hardcore' gym.
Die zijn hier helaas niet. Althans nog niet gevonden. Geen idee hoe je die kan vinden.
 
Ik ben zo'n kneus die niet makkelijk op iemand afstapt in de gym om hulp te vragen.
Dat is jou perceptie dat je ze stoort, zelfs al zeggen ze dat ze mensen graag helpen dan denken mensen dat vaak nog. Misschien heb je 1 slechte ervaring gehad en denk je dat nu over iedereen? Mensen zetten inderdaad een koptelefoon op om niet gestoord te worden, maar er zijn er toch ook genoeg zonder?

Als je een paar keer jezelf over dat ongemakkelijke gevoel heen zet zul je
1. gratis en goed advies krijgen
2. steeds meer een praatje krijgen in de gym van 'he hoe is het' en 'lekkere vooruitgang zeg!'. Dat motiveert enorm.
Welke lul zou geirriteerd reageren als jij komt met 'hoi, mag ik je iets vragen, ik begin net met deze oefening en zou graag wat advies willen of ik hem goed uitvoer'? Juist een lul ....

Bedenk maar eens, wanneer zijn de momenten in het leven dat je echt wat leert? Wanneer je fouten maakt of jezelf buiten je comfort zone zet, niet wanneer je blijft doen zoals je het altijd al deed. Zelfde overigens met spieren, die moet je steeds triggeren om te groeien oftewel uit hun comfort zone houden.

Ik denk dat hier enorme kansen voor je liggen als ik je over jezelf hoor praten als 'kneus'. Fuck that ;)

Wat ik bedoel is dat in zulke groepjes meer gekletst dan gesport word.
Daar kom ik niet voor.
Jouw perceptie is huisvrouwtjes en geklets en dat klopt in sommige groepjes ook zeker.

Je hebt ook groepjes waar er kei hard gewerkt word en daarna gekletst word door huisvrouwen. Zoals dat praatje in de gym, op een gegeven moment krijg je een band met elkaar. Helemaal als je samen steeds uit die comfort zone gaat. Samen pijn lijden verbroedert, vraag maar aan elke militair haha.

Misschien is crossfit bij een goede crossfit school wat voor je? Full body elke keer knallen en mensen die elkaar helpen.
 
Laatst bewerkt:
Van welke omgeving kom je? Misschien dat leden tips hebben voor een goede gym in de buurt.

Nvm staat in je begin post 🙄
 
Je doet Stronglifts, toch?

Er zijn diverse uitgebreide instructiefilmpjes van Starting Strength, oa die met Art of Manliness, daar kan je iig de Squat, Press, Deadlift, en Bench Press wel een beetje mee leren. Form check filmpjes die altijd op het Starting Strength forum stonden kunnen je ook helpen. Voor de Pendlay Row, blijft het beste filmpje dat met Pendlay zelf.

Je kan ook jezelf filmen en dit terugkijken. Eventueel voor feedback kan je het ook op het forum, bv in je log, posten.

Een PT kan ook eens in de zoveel tijd eens naar je form kijken.

EDIT: excuses, ik haalde je helemaal door de war met een andere DBB'er.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat TS het wel weet. Ze wil graag een PT in aangegeven omgeving. Als jij dat bent of iemand kent graag reageren en voor discussie m.b.t. het nut van PT graag een eigen topic openen als dat gewenst is.
 
Chris1989 je heb ook gelijk hoor.
Geen slechte ervaring maar idd mijn gedachtengang.
Net als de"huisvrouw" groepjes.
 
Ik ga eens rondkijken voor een sportschool en dan daar kt doen.
Evt filmen en hier posten.
Kan dat ook al doen met de oefeningen die ik thuis doe met mn db's.

Net al bij een sportschool geweest die vroeger geen krachthok had en geen spiegels. Toen der tijd was dat om die spierbundels te weren. (Niet mijn woorden)
Nu hebben ze t wel.
Er staat een apparaat wat ze de kooi noemen, mocht helaas geen foto van maken.
Volgens mij kan je daar je oa de lat pull down doen.

Ik kijk nog ff bij een paar andere en maak dan mn keuze welke sportschool t zal worden.
Wss zal ik dan ook een log gaan bijhouden hier.

Allen dank voor jullie reacties!
 
Back
Naar boven