Fitness Seller

Puistjes, wat doe je er tegen? Tretinoine?

Bezoekers in dit topic

Masallah

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
22 jun 2005
Berichten
7.607
Waardering
20
Hoop dat deze topic hier goed staat, zo niet verplaats hem dan maar.

Anywayz beste mede BB’ers

Aangezien ik nogal vaak vragen krijg over tretinoine tegen acne, bij deze maar even
Een bijdrage in de vorm van informatie die ik op heb internet heb kunnen vinden,
En zo ook dus mijn eigen ervaringen met deze stof.

Tretinoïne 1 mg/ml oplossing voor cutaan gebruik
De werkzame stof in Tretinoïne 1 mg/ml oplossing voor cutaan gebruik is tretinoïne op de huid.

Tretinoïne op de huid is sinds 1962 internationaal op de markt. Het is met een recept verkrijgbaar onder de merknaam Acid A vit en als het merkloze Tretinoïne FNA. Het is te verkrijgen in een crème en in een oplossing. Tretinoïne wordt ook gebruikt in combinatie met een andere werkzame stof als het merkloze Tretinoïne/Hydrochinon crème FNA.

1. Hoe werkt dit medicijn en waartegen wordt het gebruikt?

Tretinoïne stimuleert de deling van de cellen van de bovenste huidlaag. Oude cellen verdwijnen. Artsen schrijven dit middel voor bij ernstige acne en rosacea en bij enkele andere huidaandoeningen zoals striae, beschadigingen door langdurige blootstelling aan zonlicht en donkere (pigment)vlekken op de huid.

o Acne (jeugdpuistjes)

Bij acne zijn poriën in de huid van het gezicht, de rug, schouders of borst verstopt. De talgkliertjes die zich in de huid bevinden produceren talg, een vet waarmee de huid zichzelf beschermt. De verstopping ontstaat vaak door een overmatige groei van de buitenste huidlaag.

Hormoonveranderingen, zoals in de pubertijd, laten de buitenlaag van de huid sterker groeien en zorgen dat er meer talg wordt geproduceerd. Hierdoor kunnen poriën verstopt raken, hoopt de talg zich op en ontstaan mee-eters. Soms raken de poriën geïnfecteerd met de acnebacterie (propionibacterium acnes).

Door woekering van deze bacterie barst de porie open, gaat de plek ontsteken en ontstaan pukkels en puistjes.

Behandeling
Meestal schrijven artsen benzoylperoxide of salicylzuur voor bij acne. Als dit onvoldoende helpt kan de arts een crème of lotion met tretinoïne voorschrijven. Tretinoïne stimuleert de aanmaak van losse cellen in de hoornlaag. De huidcellen laten daardoor los en hopen zich niet op in de poriën. De poriën raken hierdoor minder snel verstopt.

De verschijnselen van acne kunnen de eerste drie tot vier weken verergeren. Pas daarna kunt u een positief effect merken. Het maximale effect treedt na enkele maanden op.

o Rosacea

Verschijnselen
Rosacea, officieel acne rosacea genoemd, is een ontsierende huidaandoening in het gezicht. Het opvallendst is de felrode kleur van de wangen, de neuspunt, het midden van het voorhoofd en de kin. Er kunnen ook puistjes ontstaan.

Rosacea lijkt wat op acne, maar komt op latere leeftijd voor, meestal niet voor het dertigste jaar. Vooral vrouwen van middelbare leeftijd hebben er last van.

Oorzaak
De oorzaak is niet bekend, maar de verschijnselen kunnen verergeren door het drinken van alcohol, het gebruik van bepaalde geneesmiddelen, het klimaat en het gebruik van allerlei crèmes, reinigingslotions en shampoos.

Behandeling
De huid moet zo min mogelijk worden geïrriteerd. Probeer zo min mogelijk middeltjes op de huid te gebruiken en pas op met alcohol en scherpe kruiden. Meestal schrijft uw arts u antibiotica voor bij rosacea. Een enkele keer wordt echter ook tretinoïne gebruikt. Dit stimuleert de deling van de cellen van de bovenste huidlaag, waardoor oude cellen verdwijnen.

o Huidaandoeningen, overige

Tretinoïne wordt wel eens bij enkele andere toepassingen gebruikt.

o Striae zijn streepvormige littekens die bijvoorbeeld kunnen ontstaan na zwangerschap, afslanken en bij gebruik van bepaalde geneesmiddelen.

o Donkere vlekken op de huid kunnen ontstaan door een ontstekingsreactie of hormoonveranderingen, bijvoorbeeld na een zwangerschap. Tretinoïne wordt dan gebruikt in combinatie met een ander middel: hydrochinon.

o Beschadigingen door langdurige blootstelling aan zonlicht, zoals rimpels, donkere plekken en een ruwe huid.
Effect
Tretinoïne vervangt de oude huid door nieuwe en vertraagt ook het vervellen van de huid.

2. Wat zijn de bijwerkingen van dit middel?

Naast het gewenste effect kan dit middel bijwerkingen geven. De belangrijkste zijn geïrriteerde huid, lichte of donkere vlekken en gevoeligheid voor UV-licht.

Soms, vooral in het begin

o Irritatie van de huid: u heeft dan last van roodheid, branderig gevoel, jeuk, uitdroging, schilfering en kloven. Deze bijwerking moet in de eerste weken overgaan. Is dit niet het geval, neem dan contact op met uw arts. U kunt dit middel ook eens in de twee dagen aanbrengen in plaats van iedere dag. U heeft dan minder last van deze bijwerking. Vet de huid regelmatig in met een gewone crème om zo uitdroging van de huid te voorkomen.

Zelden

o Lichte of donkere vlekken op de huid.
o Uw huid kan gevoeliger worden voor UV-licht (zon, zonnebank, UV-lamp). Breng dit middel daarom NIET aan vlak voor u gaat zonnebaden of voor u onder de zonnebank gaat. Gebruik een zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor.

3. Wisselwerking met andere medicijnen

Ja, met benzoylperoxide huidgel (Acneroxid, Benzac, Panoxyl, Tinagel). Breng deze huidgel niet tegelijk met tretinoïne op de huid aan. Ze verminderen elkaars werking. Als u het allebei moet gebruiken: smeer de het ene middel ?s ochtends en het andere vóór de nacht.

4. Mag ik met dit middel autorijden/alcohol drinken/alles eten?

autorijden, alcohol drinken en alles eten?
Bij dit middel zijn hiervoor geen beperkingen.

5. Kan ik dit middel gebruiken tijdens zwangerschap of borstvoeding?


Zwangerschap
Gebruik dit middel NIET als u zwanger bent of binnenkort zwanger wilt worden. Het kan blijvende afwijkingen bij de baby veroorzaken. Als u dit middel gebruikt en u denkt erover om zwanger te worden, overleg dan met uw arts of u een ander middel kunt gebruiken.

Borstvoeding
Wilt u borstvoeding geven, overleg dan met uw arts of apotheker. Dit middel komt waarschijnlijk ook na gebruik op de huid in de moedermelk terecht. Smeer het in elk geval niet op de huid van de borsten, anders kan het kind op die manier met de crème of lotion in aanraking komen.

6. Hoe moet ik dit middel gebruiken?

Hoe?
Let op bij gebruik in de buurt van de ogen, neus, mond of wondjes. Laat het middel niet in het oog of op de oogleden komen. Dit kan beschadigingen geven. Breng niet aan op een beschadigde huid, door de zon verbrande huid of op slijmvliezen. Komt het per ongeluk toch in het oog, de neus, mond of een wondje, spoel dan goed met water om het middel te verwijderen.

Maak de huid schoon met lauw water en zeep voordat u dit middel aanbrengt. Laat de huid gedurende een kwartiertje drogen, om irritatie van de huid door het middel zo veel mogelijk te voorkomen.

Oplossing

o Gebruik de oplossing NIET in de nabijheid van open vuur, zoals een brandende sigaret. De oplossing is brandbaar, want hij bevat alcohol.
o Breng de oplossing DUN aan met een wattenstaafje of watje. Maak het watje niet te nat.
o Sluit het flesje na gebruik goed, zodat de alcohol niet verdampt.
o Na het aanbrengen direct de handen wassen.

Crème

o Breng de crème DUN op de huid aan. Een hoeveelheid ter grootte van een erwt is genoeg voor het gezicht.
o Na het aanbrengen direct de handen wassen.
Wanneer?

Acne
Breng eenmaal per dag aan. Als uw huid snel geïrriteerd raakt, kunt u het ook eens in de twee dagen aanbrengen.

Het maakt weinig uit op welk tijdstip u dit middel aanbrengt. Maar:

o gebruikt u ook benzoylperoxide gel, breng dan de benzoylperoxide 's ochtends aan en de tretinoïne 's avonds.
o gebruik de gel NIET vlak voor, tijdens of vlak na het zonnebaden (in de zon of onder de zonnebank of een UV-lamp).
Hoe lang?

Acne

o De eerste vier weken kan de acne verergeren. Na ongeveer twee maanden is te beoordelen of het goed werkt.
o Na drie maanden zal uw arts bekijken of het zinvol is de behandeling voort te zetten.

7. Wat moet ik doen als ik een dosis ben vergeten?

Een keer vergeten is niet zo erg. Probeer zo veel mogelijk uw normale schema te volgen, dan heeft u sneller resultaat. Smeer nooit een dubbele dosis om iets in te halen.

8. Kan ik zomaar met dit middel stoppen?

U kunt op elk moment in één keer met het gebruik van dit middel stoppen. De acne kan dan enige tijd later wel weer terugkeren.

9. Welke werkzame stof(fen) bevat dit medicijn?

Tretinoïne

10. In welke vorm wordt dit medicijn toegediend?

Oplossing voor cutaan gebruik

11. Op welke manier wordt dit medicijn toegediend?

Op de huid (cutaan)

Extra aanwijzingen bij het gebruik:

In deze verpakking bewaren
Pas op met vuur
Na openen 6 maanden houdbaar
Bij kamertemperatuur bewaren (15-25 C)
Felle zon en UVlamp op de huid vermijden
Na gebruik handen wassen

12. Hoe kan ik dit medicijn het beste bewaren?

Dit produkt moet bewaard worden bij kamertemperatuur (15 tot 25 graden celsius)

13. In welke dosering wordt dit medicijn toegediend?

Voor dit medicijn zijn geen doseringsgegevens beschikbaar.

14. Tot welke groep medicijnen behoort dit medicijn?

Dermatologica > Acnepreparaten > Retinoiden voor acne, lokale

groepen

hoofdgroep Dermatologica
subgroep Acnepreparaten
subsubgroep Retinoiden voor acne, lokale

15. Wanneer moet dit medicijn niet worden
voorgeschreven?


contra-indicaties

Er kunnen omstandigheden zijn wanneer u extra moet oppassen bij het gebruik van een medicijn.
Voor Tretinoïne 1 mg/ml oplossing voor cutaan gebruik zijn dat de volgende redenen:

Relevante contra-indicaties

Zwanger/kinderw (tot 1-4-2007) kies 1310 of 1320
Het middel is sterk teratogeen. Gebruik tijdens de zwangerschap is gecontraindiceerd. Contraceptieve maatregelen moeten worden genomen, zie voor details Informatorium Medicamentorum.

16. Heb ik voor dit medicijn een recept nodig?

Dit medicijn is alleen op recept verkrijgbaar.

17. Uit welke stoffen is dit medicijn samengesteld?

Werkzame stof(fen): tretinoine 1 mg/ml

Hulpstof(fen): butylhydroxytolueen 0.5 mg/ml
ethanol, gedenatureerd 404 mg/ml
propyleenglycol 519 mg/ml

18. Wordt dit medicijn vergoed?

Verstrekking

19. Welke middelen hebben precies dezelfde werking als dit medicijn?

Tretinoine oplossing 0,1% fna mr



Laatste herziening: 10-09-2004

Deze tekst is mede opgesteld door het Wetenschappelijk Instituut Nederlandse Apothekers (WINAp). Deze tekst is gebaseerd op de bijsluiter van het beschreven geneesmiddel en op andere, wetenschappelijke bronnen.


Bron: http://www.dokterdokter.nl




Hoe zit het met mij?!

Zelf heb ik gebruik gemaakt van de Tretinoine oplossing 0,1% fna mr
Heb dit product 6 weken lang gebruikt, met als dosis 3 maal daags: ’s ochtends ’s middags en ’s avonds.

De enige bijwerking die ik ondervonden heb is het gedeeltelijk uitdrogen van me lippen, dit is
makkelijk te verhelpen door gebruik te maken van Labello, en de huid die behandeld is met tretinoine voelde droger aan.

Foto’s van mezelf voor en na gebruik van tretinoine:

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Heb in eerste instantie Benzoylperoxide voorgeschreven gekregen maar heb hier alleen maar slechte ervaringen mee opgedaan, mijn acne werd hier alleen maar door versterkt, verschil van pigment kleur is ook opgetreden.

Voor de rest van alles geprobeerd, clearasil en dergelijke, niets heeft me geholpen.

Wel ben ik nu 1 week bezig met Skin2more kan er nog niet veel over zeggen aangezien ik nog maar net bezig ben, maar mijn gevoel zegt me dat het hier wel goed meegaat komen.
Heb ook al positieve reacties gehoord hier op het forum.

Nu vraag ik me af, heeft iemand ervaring met andere middeltjes tegen acne?
Zowel goede als slechte ervaringen, en wat heb je zoal gebruikt om acne tegen te gaan?!
 
Laatst bewerkt:
Mooi artikel Massalah, zat er ook al een tijdje over te denken om het aan te schaffen, maar ben bang dat de acne wel weggaat maar mijn huid er niet mooier op word, daarmee bedoel ik de egaal bruine plekken waar geen acne zit dat die er niet mooier van word.

Wat ik ook een pluspunt vind is dat het erg goedkoop is.

Nu vraag ik me af, heeft iemand ervaring met andere middeltjes tegen acne?
Zowel goede als slechte ervaringen, en wat heb je zoal gebruikt om acne tegen te gaan?!

Ik heb echt van alles geprobeerd tegen acne, stukken minder maar nog niet helemaal weg, wil dus misschien in de winter beginnen met roaccutane maar de prijs staat me alleen niet echt aan.
 
martie zei:
Mooi artikel Massalah, zat er ook al een tijdje over te denken om het aan te schaffen, maar ben bang dat de acne wel weggaat maar mijn huid er niet mooier op word, daarmee bedoel ik de egaal bruine plekken waar geen acne zit dat die er niet mooier van word.

Ben je dan bang dat het door gebruik van tretinoine de huid waar nu geen acne zit er niet mooier op word, of
bedoel je over het algemeen.

martie zei:
Ik heb echt van alles geprobeerd tegen acne, stukken minder maar nog niet helemaal weg, wil dus misschien in de winter beginnen met roaccutane maar de prijs staat me alleen niet echt aan.

Wat ben je eigenlijk kwijt voor een roaccutane kuur?
 
Masallah zei:
Ben je dan bang dat het door gebruik van tretinoine de huid waar nu geen acne zit er niet mooier op word, of
bedoel je over het algemeen.



Wat ben je eigenlijk kwijt voor een roaccutane kuur?

1 maand á 20mg circa. 75 euro.

En ik bedoel de huid waar je smeert waar geen acne zit, of moet je het alleen op acne smeren?

Nog een vraag, verergerd het niet begin je tret kuur?
 
martie zei:
1 maand á 20mg circa. 75 euro.

En ik bedoel de huid waar je smeert waar geen acne zit, of moet je het alleen op acne smeren?

Nog een vraag, verergerd het niet begin je tret kuur?

Ik heb geen kleurverschil opgemerkt, je kunt natuurlijk de puistjes aanstippen, maar ik had er zoveel dan ben je eeuwig bezig.

Heb gewoon een aantal punten aangestipt, en de rest daarna verdeeld met de hand.

En nee, het is niet verergerd de eerste 2 weken zo ongeveer nog
geen verandering en daarna nam de hoeveelheid puistjes steeds meer af.
 
E 75,- dat is zeker wel prijzig, daar heb je 3 potjes tretinoine voor. En zelfs ik had maar een half potje nodig.
 
Masallah zei:
E 75,- dat is zeker wel prijzig, daar heb je 3 potjes tretinoine voor. En zelfs ik had maar een half potje nodig.

Maar tretinoine is dus zeker een middel wat aan te raden is?

3? jouw tretinoine is de goedkoopste nog niet dan;)
 
Masallah zei:
8 ja? hoeveel ml dan?

ehm, ik weet alleen dat als je het 1x per dag gebruikt dat je er iets langer dan een half jaar mee kan doen.
 
Ik gebruik niet skin2more, werkt redelijk. Maar ben nog niet van alles af,
 
bascross zei:
Ik gebruik niet skin2more, werkt redelijk. Maar ben nog niet van alles af,

Volgens mij bedoel je dat je nu skin2moro gebruikt, werkte voor mij ook goed, maar ook bij mij was het niet 100% verdwenen, ik zie ook dat het niet alleen goed tegen acne is maar ook voor een mooiere huid algemeen.
 
bascross zei:
Ik gebruik niet skin2more, werkt redelijk. Maar ben nog niet van alles af,

Hoelang gebruik je het nu dan? Ben nu net met de eerste week bezig.
 
Masallah zei:
Hoelang gebruik je het nu dan? Ben nu net met de eerste week bezig.
3weken ongeveer.
 
bascross zei:
3weken ongeveer.

Oke had gelezen dat het minimaal 2 mnd duurde voordat je van je acne af bent, zal het in dit topic in iedergeval gaan bijhouden.
 
Ik heb zelf niet echt extreem last van acne, maar wil lichtelijk. Laatste tijd op mijn rug ook wel redelijk. Ook heb ik beetje last van een zonnenallergie waardoor ik kleine puistjes krijg als ik lang in felle zon zit. Als ik er deze zomer nog steeds veel last van heb wil ik deze winter roaccutane kuur doen. Het is even 6 maanden zonder alcohol wat erg muf is. Maar dan ben je gewoon de rest van je leven van die klote acne af, en dan ook helemaal.
 
Rob G zei:
Ik heb zelf niet echt extreem last van acne, maar wil lichtelijk. Laatste tijd op mijn rug ook wel redelijk. Ook heb ik beetje last van een zonnenallergie waardoor ik kleine puistjes krijg als ik lang in felle zon zit. Als ik er deze zomer nog steeds veel last van heb wil ik deze winter roaccutane kuur doen. Het is even 6 maanden zonder alcohol wat erg muf is. Maar dan ben je gewoon de rest van je leven van die klote acne af, en dan ook helemaal.

Inderdaad, hoef je je daar ook geen zorgen meer over te maken :rolleyes: maar 6 maand is behoorlijk lang.
 
martie zei:
Inderdaad, hoef je je daar ook geen zorgen meer over te maken :rolleyes: maar 6 maand is behoorlijk lang.

Het is idd wel lang en het niet kunnen drinken is wel echt een grote reden waarom ik het liever niet zou doen. Maar mijn broer heeft het ook gedaan en heeft sindsdien helemaal nergens last meer van. Het is gewoon super relaxed en als je het doet kan je het beter zo snel mogelijk doen, want dat is allemaal tijd dat je minder rondloopt met die shit.
 
Aangezien ik aardig uitscheuring heb (straie)...van mn borst naar bovenarm toe ...net niet in de oksel maar iets erboven ...de rode kleur is nu iets aan het wegtrekken gelukkig en dat scheelt al....maar ik baal er nog dik van. Beetje straie okay...maare dit is toch echt een flinke ..door de 14kg die ik heb gebulkt afgelopen winter....Ik vraag me af: 1. Wat zou het gebruik van Tretinoine er nog aan kunnen veranderen?....2. hoe kan ik die straie verkomen volgende bulk (vanaaf half aug begin ik weer te bulken)...ik heb wel gehoord van: je lichaam insmeren met creme. Waar wanneer> voor het traine? , na het douche na het traine ?...wil niet nog meer van die flinke scheuren..
 
Zonnebank all the way. Helpt echt als een tiet bij mij. Biergist ook trouwens.
 
Back
Naar boven