MuscleMeat

Pull ups als warm up goed of niet?

Bezoekers in dit topic

ano_133972

Novice
10 jaar lid
uitgeschakeld
Waardering
2
Hallo,

Zijn pull ups als warm up goed of niet goed? 2 weken terug pull ups gedaan als warm up, toen naar de latt pull down machine. 1e set ging goed, 2e set ook, 3e set.. ineens een felle pijn van mijn nek naar beneden tot onderkant schouderblad. Ben maar niet verder gegaan met trainen want leek me niet verstandig .

Heb daar dik een week lang last van gehad. Kon niet normaal zitten of liggen. zoveel mogelijk stretchen en midalgan opgedaan en daarna was de pijn voorbij. Na die week weer voorzichtig getraind, en kon het af en toe nog wel voelen, maar met lichter gewicht toch weer overheen gekomen.

Nu vraag ik me af of het wel zo verstandig was om gelijk te beginnen met Pull ups.. ?

Zolang je voldoende opwarmt voor je aan pullups begint is dit geen probleem.

• Like
Waarderingen: ano_133972
Naam zegt het al, je doet iets om je spier warmer te krijgen, dus hOeveel reps doe je als warming up? En als je al zoveel reps kan dat de spier op bedrijfstemperatuur komt heb je dan nog wel pull downs nodig?

• Like
Waarderingen: Inb4
Wat raad je aan om op te warmen, pull downs?
Gewoon, algemene opwarming (bij mij is dat doorgaans fietsen op crosstrainer en wat cuban presses met lichte DB's). Daarna specifiek voor pullups doe ik assisted pullups. Wat raad jij aan?
Ik veronderstel dat je meteen met BW kan beginnen als je sterk/licht genoeg bent, dus misschien is mijn "geen pullups zonder opwarming" wat overdreven.

Laatst bewerkt:
  • Like
  • Topic Starter Topic Starter
Het lijk me eerder dat er bij de pulldowns iets verkeerd is gegaan :dunno:

Daar is het inderdaad verkeerd gegaan, vroeg me af of dat te maken had met de pull ups ( als warm up )

Maar wat zou er dan verkeerd gegaan zijn dat die pijn optrad tijdens de pull down?

Daar is het inderdaad verkeerd gegaan, vroeg me af of dat te maken had met de pull ups ( als warm up )

Maar wat zou er dan verkeerd gegaan zijn dat die pijn optrad tijdens de pull down?

Het lijkt me sterk dat de pull ups daar mee te maken hebben. Verkeerde houding aangenomen bij de pull down is meer plausibel

• Like
Wat raad je aan om op te warmen, pull downs?
Verdorie, kerel. Er kwam bij mij meteen een hele cascade aan gedachten op gang: "Shit, 3XL heeft mij gequote! Was ik fout? Heb ik wat doms gezegd? Pulldowns? Zou hij ze dan niet aanraden? Shit, het is 3XL! Wat nu? Geen pulldowns zeggen! Wat doe ik zelf? Assisted pullups! Gewoon zeggen, gewoon zeggen en hart vasthouden!!"
En dan dit

• Like
Waarderingen: kappie, geertdv, 3XL en 1 andere persoon
Warm je op voor pulldown met pullups? :roflol:

Ik warm liever op met de oefening zelf. En voorafgaand bij bench doe ik weleens pullups maar pulluos ter opwarming voor pulldown is onnodig.

• Like
Waarderingen: pkc, Erbmohle en Lef
Niet zo'n goed idee.
Krijg zelf snel last van de aanhechtingen in mijn elleboog als ik mijn biceps koud zwaar belast. Misschien heb je daar nu nog geen last van maar kan dat nog komen bij het sterker en zwaarder worden.

Maar misschien is een groter probleem dat je de spieren die je bij pullups gebruikt ook bij zeer veel andere oefeningen gaat gebruiken en die pullups dus de rest van je trainingen in de weg gaan zitten.

Pull up is een zware oefening.. compound oefening zonder warming up zal ik je niet aanraden.

Opwarmen is opwarmen maar meestal warm je op met wat je wilt gaan doen (zo specifiek mogelijk). Kan zelf onderhand rond de 30 reps chins in 1 set, opwarmen doe ik altijd door te beginnen met optrekken 8-10 reps. Ik kan me voorstellen dat je nog geen 30 reps kan. Stel dat je er 5 kan, dan zou ik het zo doen incl trainen pullup:
- Lattpull, bijv 20kg x 10 // lat pull 40kg x 6 // lat pull 60kg x 5 // optrekken 1 rep // optrekken 2 reps // 3 // 4 // 5// 1//2//3//4//5//1//2//3//

Als je slap bent in optrekken en je wilt dit verbeteren dan moet je imo zo vroeg mogelijk in de training optrekken.

• Like
Waarderingen: mascotte en ano_133972
Vanmiddag nog weighted Pull ups gedaan 30x16kg (4RM). toevallig zonder warming-up en ervaar hier nooit problemen mee.
Hoe is je vorm ? Imbalans links/rechts ?
Als je in pull up naar beneden gaat, probleem langzaam, als je jezelf laat vallen krijgen je schouders een opdonder

overigens is een schouder warming up wel aangeraden. ik doe meestal touwspringen + een mobility oefening voor schouders voor ik pull ups doe

• Like
Luchtboksen en niet vergeten boos om je heen kijken zo nu en en dan,anders ben je niet gavaarlik jwt, 2 minuutjes ben je warm en optrekkert maar.
Succes!

• Like
Waarderingen: Inb4, polotraxx, Derksen en 1 andere persoon
Terug
Naar boven