Fitness Seller

Pull ups lukken niet

Bezoekers in dit topic

Navy030.2001

Novice
Lid geworden
29 dec 2015
Berichten
2
Waardering
0
Lengte
1m86
Massa
71kg
Hoi allemaal,

Ik heb een probleem.
Alle kracht oefening lukken mij om te doen zoals : push ups, sit ups, chin ups, dips, en de meeste apparaten ook, maar alleen pull ups lukken mij niet!
Als ik pull ups probeer krijg ik pijn in mijn armen en ik kom gewoon niet omhoog.
Weet iemand wat dat is??
Ik hoop dat jullie reageren

Nick
 
Chin ups tot je dat goed 10x kan, of lat pull down doen tot je meer kracht hebt
 
Had ik vroeger ook. Is een motoriek-dingetje.
Leun achterover en trek je schouderbladen naar elkaar. Niet met je armen trekken dus, maar met je rug.
 
Chin ups tot je dat goed 10x kan, of lat pull down doen tot je meer kracht hebt

Inderdaad gewoon lat pull down doen tot je wat meer kracht hebt. Begin met licht gewicht en langzaam opbouwen. Binnen paar maanden zullen pull ups dan wel lukken.

Ik deed destijds lat pull down met mijn eigen lichaamsgewicht en kon dan overstap maken naar pull ups. Best combineer je die twee oefeningen maar omdat ik thuis train doe ik nu enkel nog weighted pull ups.
 
Negatieven en chinups. Lat pulldown is op neurologisch vlak een andere beweging, gaat minder bijdragen (pull down =/= pull up)
 
Thnx voor de reacties!
Ik ga de lat pull downs proberen:)
 
Negatieven en chinups. Lat pulldown is op neurologisch vlak een andere beweging, gaat minder bijdragen (pull down =/= pull up)
Als je de machine/stang weglaat (dus enkel de persoon bekijkt), dan zijn dit toch twee bijna exacte bewegingen?
 
Als je de machine/stang weglaat (dus enkel de persoon bekijkt), dan zijn dit toch twee bijna exacte bewegingen?
Aan de oppervlakte wel. Echter, zoals GSD zegt ligt dat neurologisch gezien anders. Je kunt relatief sterk zijn op de lat pulldown maar dat betekent niet dat je per definitie meerdere pull ups kunt doen met hetzelfde gewicht. Je moet pull ups echt leren. Je ziet ook vaak mensen pull ups doen met opgetrokken knieën in plaats van ontspannen benen. Dit komt omdat ze gewend zijn hun benen strak te zetten bij het uitvoeren van lat pulldowns. Als er niks zit om de knieën tegen te houden, komen ze omhoog. Dit verpest je vorm nog verder en zorgt ervoor dat je gaat schommelen.

Verder is het zo dat je bij pull ups echt een solide vorm aan moet houden. Als je dit niet doet ga je schommelen, maar zul je ook niet op de benodigde en meest efficiënte wijze kracht kunnen zetten. Bij de lat pulldown is dit minder het geval doordat je dus vast zit met je benen, en je zelf de hoek waarin je hangt en trekt kunt bepalen. De verandering van de positie van de stang die je naar beneden trekt heeft hier niet op dezelfde manier invloed op hoeveel kracht je kunt zetten als de verandering van de positie van je lichaam terwijl je die richting de stang omhoog trekt. Als je in de pull up niet op de goede manier kracht zet, is er immers niets wat je in de optimale positie houdt.
 
Pull ups en pull downs zijn idd verschillende oefeningen. Als je bijvoorbeeld 80 kg weegt en 10 pull ups kan dan betekent het niet dat je 10 pull downs kan met zelfde gewicht of omgekeerd.

Maaaaar, ben er wel van overtuigd dat pull downs goede voorbereiding zijn om te doen zolang je geen pull ups kan. Na verloop van tijd zal je met pull downs zwaar genoeg kunnen om ook pull ups te gaan doen.

Verder zoals Walnut zegt: techniek is ook belangrijk.

Ps: hebben ze in meeste gyms zo geen toestel waar je pull ups kan doen met een soort tegengewicht zodat je minder dan je BW moet omhoog trekken?
 
Maaaaar, ben er wel van overtuigd dat pull downs goede voorbereiding zijn om te doen zolang je geen pull ups kan. Na verloop van tijd zal je met pull downs zwaar genoeg kunnen om ook pull ups te gaan doen.
Lat pull down is een prima oefening om je biceps (ja, biceps, veel mensen gebruiken namelijk vooral hun biceps bij deze oefening, en ook bij een perfecte vorm komen ze aan bod) en rug te ontwikkelen. Echter ontstaat dus het risico dat men wegkomt met een veel!! te gebrekkige techniek, welke zich zal openbaren zodra pullups geprobeerd worden. Het is aan de sporter zelf om zijn/haar techniek te perfectioneren zodat dit niet gebeurt.
Ps: hebben ze in meeste gyms zo geen toestel waar je pull ups kan doen met een soort tegengewicht zodat je minder dan je BW moet omhoog trekken?
Ik zou een beginner die graag pull ups wil leren niet adviseren zo'n apparaat te gebruiken. Reden hiervoor is dat je altijd op je knieën zit met zo'n apparaat. Daardoor krijg je dezelfde problemen als bij lat pulldowns, met als verschil dat je bij dit apparaat vastzit aan een bepaalde range of motion die niet door iedereen als prettig wordt ervaren.
Beter is een lang elastiek te gebruiken, die hang je dan om een pull up stang en daar ga je met je voet in staan. Zo'n elastiek zal het begin van de pull up (vanaf het dode punt) makkelijker maken, en het zwaarder maken hoe hoger je komt. Dit dwingt je om je techniek te perfectioneren zonder je een verkeerde vorm aan te leren.
 
Ik zou een beginner die graag pull ups wil leren niet adviseren zo'n apparaat te gebruiken. .

Er zijn ook apparaten waar je gewoon bij kunt staan hoor ;)
 
Er zijn ook apparaten waar je gewoon bij kunt staan hoor ;)
Ahh oké, die heb ik nog nooit gezien in de gyms die ik aangedaan heb. Vandaar mijn uitspraak. Als je kunt staan dan is er niets op tegen in mijn ogen.
 
Als je de machine/stang weglaat (dus enkel de persoon bekijkt), dan zijn dit toch twee bijna exacte bewegingen?

Walnut heeft het al uitgelegd. Kracht komt van je CNS, en de beweging speelt daar de grootste rol. Massa die aangezet is met pulldowns kan helpen bij pullups, gezien je dezelfde spieren gebruikt, maar negatieve pullups of chin varianten gaan veel sneller resultaat geven.
 
Hoi allemaal,

Ik heb een probleem.
Alle kracht oefening lukken mij om te doen zoals : push ups, sit ups, chin ups, dips, en de meeste apparaten ook, maar alleen pull ups lukken mij niet!
Als ik pull ups probeer krijg ik pijn in mijn armen en ik kom gewoon niet omhoog.
Weet iemand wat dat is??
Ik hoop dat jullie reageren

Nick

nick,

ik had hetzelfde probleem en heb gewoon een elastiek gekocht waarmee ik kon oefenen totdat ik het wel kon.

http://www.fitness-seller.nl/power-bands/

met die elastieken heb je een ondersteuning om omhoog te komen. kost een 10tje maar je hebt er een hoop profijt van ;)
 
Hoe breed zet je handen, mss is dat het probleem. Te breed of te smal kan problemen geven.
Hier in de gym zijn ze nog altijd van menig dat je je handen zo breed mogelijk moet zetten voor de "V" te krijgen..
Verder doen Pullups bij mij ook pijn aan mn polsen dus doe ik gewoon Chin ups ( waar ik dus geen last bij heb).
 
Hoe breed zet je handen, mss is dat het probleem. Te breed of te smal kan problemen geven.
Hier in de gym zijn ze nog altijd van menig dat je je handen zo breed mogelijk moet zetten voor de "V" te krijgen..
Verder doen Pullups bij mij ook pijn aan mn polsen dus doe ik gewoon Chin ups ( waar ik dus geen last bij heb).
Ik doe op goede dagen 12-15 pull ups met mijn handen op iets meer dan schouderbreedte, en die voel ik echt wel in mijn rug. Echter, als ik de breedste handvatten pak, kom ik aan 2 of 3 met moeite en pijn. Conclusie: breder is zeker niet beter. Het klopt dat je met een bredere grip de bemoeienis van je biceps deels uitbant, echter neemt dit zijn tol op je schouder- en polsgewricht. Ik zou daarom een reguliere breedte aanraden. Daarnaast krijgen je lats betere stimulus door 10 reps die minder focussen op je lats, dan van 2 of 3 reps die je lats net wat beter pakken. Je voorkomt er ook blessures mee.
 
Hoe breed zet je handen, mss is dat het probleem. Te breed of te smal kan problemen geven.
Hier in de gym zijn ze nog altijd van menig dat je je handen zo breed mogelijk moet zetten voor de "V" te krijgen..
Verder doen Pullups bij mij ook pijn aan mn polsen dus doe ik gewoon Chin ups ( waar ik dus geen last bij heb).

Mythe
 

Ja weet ik, ik zei het alleen maar omdat ze me hier in de gym al een X maal zijn komen vertellen dat ik Pullups zo breed mogelijk moet doen ipv de chins wat ik nu doe, dat ik anders de V zogezegd niet krijg lol
Mss dat ze het TS ook zo verteld hebben.
 
Back
Naar boven