MuscleMeat

Punching Power (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

dumbbell curls voor uppercuts :D
 
Naast bb ben ik ook nog een beetje verslaafd aan boxen. Ik wil mn stootkracht vergrooten. Welke oefeningen en welke spieren zou ik kan vooral moeten doen?

Met een stuiter medicijnbal keihard tegen de muur gooien en opvangen. Dus eigenlijk duwen tegen een medicijnbal.
 
Om stootkracht te vergroten trainde bruce lee met lichte dumbbells ongeveer 3-4 kg en sloeg hij stoote hij hiermee als hij dan zonder dumbbells ging stoten was zijn snelheid en kracht toegenomen... Zie het als zwaar bankdrukkken en hierna alleen nog maar met stang.. dan merk je dat alles veel sneller en makkelijker gaat...

Integendeel, de zwaardere dumbbells zorger ervoor dat je traint op afremmen ipv versnellen. Je begint zeer vlug, maar door je snelheid zal je moeten afremmen anders vliegen de dumbbells uit je hand of verrek je iets. Dus door met dumbbells te trainen leer je dus eigenlijk afremmen op het einde van een stoot.

Vandaar ook dat Speed Bench/Squat het best met bands gebeuren, omdat je dan zelf niet moet afremmen, de bands doen het voor je.

Mss nog een leuk idee is om een band om je rug te doen (dus in iedere hand dan een uiteinde) en daarmee te boxen, lijkt me verdraaid handig om snelheid aan te leren tijdens het boksen ;)
 
Om stootkracht en snelheid vergroten staan wij tijdens de training tegen de bokszak. 4 setjes van 1 minuut met telkens 1 minuut pauze.

- 20 seconden langzaam uitstoten, raak hierbij heel licht de zak
(let op de techniek, lange stoten maken draai met heupen/schouders)
- 20 seconden zo snel mogelijk stoten "toppen" tegen de zak, licht aanstoten.
- En de laatste 20 seconden zo hard mogelijk poeieren! Links/rechts goed de schouders indraaien en blijven letten op je techniek. Vanaf je kaken stoten.


Deze oefening heeft mijn stootkracht echt aanzienlijk verbetert. Als je het goed doet gaan de armen en schouders flink branden :D
Met z'n 2en uitvoeren is het leukst, mekaar flink opfokken zorgt dan altijd voor flinke oerkreten :D
 
ik denk ook dat M@riposa gelijk heeft, door op de zak te slaan verbeter je je techniek en daarmee je stootkracht
 
push-ups met handenklappen werkt goed voor de snelheid bij mij.
 
Het boksen an sich is natuurlijk het beste. Het is, net als squatten en cleanen, een motorisch patroon dat je moet aanleren. Hoe vaker je het doet, hoe beter je wordt. Zorg dus eerst dat je een fatsoenlijke techniek hebt en breng dan veel tijd door voor een bokszak of ga schaduwboksen..

Mensen als Bas Rutten slaan en trappen door betonnen muren heen, maar ze doen ontzettend domme krachtsport als supplementatie voor hun training: dumbbellcurls en hi-rep crunches.. squatten doet ie niet want hij loopt al bergen op en af - dat vind ie genoeg voor zijn benen.. Dit geeft aan dat techniek en het vaak beoefenen van de beweging (training en in sparren/wedstrijd) het belangrijkste is. Focus je daar dus op.

Daarnaast zijn sterke polsen uiteraard een must om blessures te voorkomen. Mensen hebben dat al gezegd: wristcurls, hammer leverages, pushups met de bovenkant van je handen op de grond, etc..

En wat kun je dan met krachtsport nog doen? Zorg dat je krachtontwikkeling gelijk is.. iemand die alleen maar zijn biceps traint en verder verrotte triceps en lats heeft zal nooit hard slaan.. Je zou, enigzins cru, kunnen zeggen: je bent maar zo sterk als je zwakste spiergroep (met het oog op het anta- protagonist verhaal). Slaan is dus niet alleen maar biceps of heupen (dat hangt zowieso van de techniek af).. slaan is in feite alles.. train dus ook alles..

Ten slotte zijn explosieve en ballastische oefeningen tof, zoals gezegd - met het oog op de stretch shortening cycle: http://dieselcrew.com/articles/LeithDarkin-IncreasePunchingPower.pdf
 
ik heb al veel tips en oefeningen gekregen van julie
thanx
 
Stootkracht krijg je niet snel door meer je armen te gaan trainen. Tuurlijk heb je meer kracht met een grotere arm maar daardoor wordt je ook langzamer. En hoe sneller je bent hoe harder een klap aankomt. Snelheid is belangrijker dan kracht die je door massa verkrijgt. Daar komt bij dat het een tijd duurt voor je meer kracht krijgt als gevolg van een grotere arm. Pak een gewicht van 2 a 3 kilo en doe is 250 stoten in de lucht. Doe dan is 250 stoten zonder die gewichten. Het lijkt dan wel alsof je armen zo licht als veertjes zijn en ze vanzelf de beweging maken. Daardoor train je voornamelijk op snelheid maar ook zeker op kracht omdat je hersenen er op gefixeerd zijn een veel zwaarder 'iets' te verplaatsen. Wat je ook nog kan doen is een A-4tje aan een horizontaal touwtje hangen. En stoot dan zo snel mogelijk naar het A-4tje tot je het net raakt en een *snap!* hoort. Dan weet je dat je hem geraakt hebt, en zorg dat je je arm volledig strekt, dan heb je de meeste kracht gegeven. Op het einde pas je vuist maken en de kracht geven. De weg die je arm aflegt naar het doel hou je hem ontspannen.
 
Integendeel, de zwaardere dumbbells zorger ervoor dat je traint op afremmen ipv versnellen. Je begint zeer vlug, maar door je snelheid zal je moeten afremmen anders vliegen de dumbbells uit je hand of verrek je iets. Dus door met dumbbells te trainen leer je dus eigenlijk afremmen op het einde van een stoot.

Vandaar ook dat Speed Bench/Squat het best met bands gebeuren, omdat je dan zelf niet moet afremmen, de bands doen het voor je.

Mss nog een leuk idee is om een band om je rug te doen (dus in iedere hand dan een uiteinde) en daarmee te boxen, lijkt me verdraaid handig om snelheid aan te leren tijdens het boksen ;)

Nee dat is niet waar, dat is alleen als je een te zwaar gewicht pakt, je moet gewoon kijken wat voor jou het beste is.

Die laatste tip kende ik nog niet, bedoel je een rekbare band? Lijkt me wel wat!
 
Ik zou eens op deze site kijken, een van de beste die er te vinden is op het net wat betreft boksen en gewichttraining voor boksers. Your Top Source For Free Boxing Training Advice

Deze ross weet waar ie het over heeft!

En bankdrukken, biceps curls etc zijn geen oefeningen die veel nut hebben voor een bokser. Kijk maar eens op de site daar staan enkele goede trainingstips

Grz
 
HTK das echt een goeie site bro z'n zocht ik de hele tijd al bedank.
 
Ik zat net hier RossTraining - Articles te lezen over krachttraining stootkracht enz en toen las ik dit.

You Don’t Need Bodybuilding To Gain Size – Many bodybuilding workouts involve lifting moderate loads (ex. 60 to 85 percent of your maximum) for 8 to 12 repetitions. You do not need to train in this manner to gain size. In fact, Mel Siff made the following statement regarding hypertrophy training, “It’s regular use may be seriously detrimental to the strength and strength-speed performance of elite athletes.”

? Dit snap ik ff niet hoeveel reps zouden dan genoeg zijn voor de kracht want ik doe meestal tussen 12-15 reps.
 
Ik denk dat hij bedoelt dat je beter een powerlifting routine kan gebruiken of op explosieve kracht traint.

Dus meer sets en lage reps (=pl) of explosieve kracht (=weinig reps met een relatief laag gewicht maar explosief uitgevoerd)

Throughout my experiment, I never used the traditional bodybuilding rep range. I focused either on multiple sets (low reps) of more strenuous loads or faster (more explosive) movements where my focus was speed-strength and explosive-strength. I was able to gain size without the traditional bodybuilder workout.
 
een traditioneel bb split schema kan leiden tot overtraining, vooral de schouders krijgen het zwaar te verduren. Dit is geen probleem voor iemand die 1-2x pw traint, maar voor mensen die bv wedstrijden boksen en mss 3,4, of 5x per week trainen is dit zeker een probleem
 
pushups met de bovenkant van je handen op de grond

??? weet wel dat ik me inder tijd altijd op mijn vuiste moest opdrukken en op 2 vingers, maar met de bovenkant van mijn hand:eek: dan breekt mn pols
 
Volgens Bruce Lee komt ware stootkracht altijd vanuit je heupen!

Het merendeel van je snelheid haal je uit je triceps ;) . Zoek maar eens na in handboeken over het boksen :) .
 
Eerste wat je moet doen, is het niet vragen op een bbforum. Geen aanval ofzo, maar deze lui hebben nu eenmaal niks verstand van hoe je als een vechter moet trainen. Een vechter die traint als een bodybuilder is een vechter die verliest, in elke vechtsport. Zo simpel is het.

Hoe hard de impact van je stoot is hangt van 8 zaken af:

-Balans
-Techniek
-timing
-snelheid
-kracht
-afstand
-nauwkeurigheid
-relaxatie

Wil je meer weten wil ik je wel een ebook sturen van een professional. Pm me dan
 
Back
Naar boven