XXL Nutrition

Pun's gehaktballen

Bezoekers in dit topic

Vonk

Prof. dr.
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
3 okt 2008
Berichten
35.890
Waardering
35.616
Lengte
1m85
Massa
108kg
Vetpercentage
10%
Gewoon omdat het kan en iedereen altijd tegen mij zegt dat ik de lekkerste ballen heb die ze ooit hebben gegeten :D

Ingredienten:

- 500gr (mager) Rundergehakt (tartaar kan ook)
- 2 stuks Knackebrod met sesamzaad
- 3 snufjes Zeezout
- 3 snufjes Grove zwarte Peper
- 2 eetlepels Indiase Kerriepoeder
- 2 teentjes Knoflook
- 1 Rauw Ei
- 2 theelepels zoete sambal
- 2/3 eetlepels sojasaus

Recept:

1. Pak een grote schaal waar je het gehakt in gaat kruiden. Gooi je gehakt er met souplesse in. Vervolgens kraak je het eitje stuk en doe je deze bij het gehakt in de schaal. Als je een vijzel hebt dan gebruik je het beste deze, om de knackebrod fijn te malen. Met je handen gaat ook prima, goed voor je onderarmspieren ook.. Deze gaat ook bij het gehakt, gevolgt door de snufjes zeezout, zwarte peper, de Indiase kerriepoeder en de twee theelepels zoete sambal. Doe hier vervolgens 2-3 eetlepels sojasaus bij. Zelf vind ik die van Conimex in dit geval echt het lekkerst! Heb al veel soorten geprobeerd en met wokken prefereer ik toch wel andere merken, maar in dit geval; Conimex! Als laatste pers je ook nog 2 teentjes knoflook erbij en kneed je het gehakt totdat alles goed gemengd is.

2. Draai hier 1, 2, 3, 4 of platte ballen van.. Beetje zoals een tartaartje eruit ziet. Dit is om ervoor te zorgen dat je het niet zolang hoeft te bakken als bij een normale bal. Want door de toevoeging van sojasaus, krijg je anders pikzwarte ballen in je pan.

3. Pak een normale koekepan en zet deze op hoog vuur met een klein beetje olie/vet whatever je het lekkerst vind (Ik prefereer Croma). Als de pan heet is leg je de platte ballen in de pan en deze braadt je 2-3 minuten op 1 kant, vervolgens draai je ze om. Na nogmaals 2-3 minuten voeg je er 100ml water aan toe (Let op want kan spetteren). Het vuur kan nu voor de helft minder worden gezet. Het water zal verdampen en je korstje zal gewoon krokant blijven (Wil je dit niet dan doe je 200ml water). Regelmatig omdraaien en na 5-6 minuten zijn je platte ballen klaar en als het goed is heerlijk sappig van binnen!

Punjab zegt eet smakelijk!
 
Waar koop je die souplesse? (staat trouwens ook in je ingrediënten lijst :mad: )
 
Back
Naar boven