XXL Nutrition

Pure Massa schema check (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Fit85

Novice
Lid geworden
7 jun 2017
Berichten
6
Waardering
2
Hallo iedereen,

Op het forum heb ik veel informatie doorgenomen over de verschillende manieren van trainen maar er is een ding waar ik nog niet zeker van ben en dat is:

Hoe om te gaan met het opbouwen van kracht wanneer mijn hoofddoel puur massa is?

Ik begrijp dat het het een het andere niet uitsluit: ik zal progressief gewicht aan mijn lifts moeten toevoegen om massa op te bouwen maar in hoeverre moet ik hier met sets, reps of zelfs complete trainingsdag rekening mee houden? Zoals bijvoorbeeld bij P.H.U.L. wordt gedaan.

Mijn trainingshistorie is voornamelijk af en aan over een aantal jaren heen (leeftijd 34) en daarom beschouw ik mijzelf als beginner, zeker ook als ik kijk naar mijn 1rpm:

Deadlift: 108 kg
Bench: 80 kg
Squat: 90 kg (loopt achter)
Overhead press: 50 kg

Ik train in een gym en kan maximaal 4 x per week trainen (nu 3 x):

Mijn huidige schema is volgens 531 Boring But Big:

Maandag
Overhead press 531
Deadlift 531
Overhead press 5 x 10
Lat pulldown 3 x 10
Biceps barbell curl 3 x 10
Abs

Woensdag
Bench

Bench 531
Squat 5 x 10
Calf raises 3 x 15
Hammer curls 3 x 10
Skull crusher 3 x 10

Donderdag
Squat 531
Bench 5 x 10
Seated row 3 x 8
Triceps row 3 x 10
Face pulls 3 x 10

Alvast bedankt voor jullie advies!
 
Je hoofdvraag: "Hoe om te gaan met het opbouwen van kracht wanneer mijn hoofddoel puur massa is?" is complex om te beantwoorden en zijn veel onderzoeken naar geweest. Heb geen zin om een te lang verhaal te tikken, maar samengevat komt het erop neer dat het helpt om hier een beetje rekening mee te houden, dit versnelt iets je progressie op massa. Bijvoorbeeld met 1 dag upper op kracht, 1 dag lower kracht, 1 dag upper massa, 1 dag lower massa kunnen doen.

Gezien je stats doe je er inderdaad goed aan om het bij een beginner schema te houden, als het goed is herstel je sneller en maak je sneller massa aan dan een gevorderde krachtsporter.

Je deadlift is bijzonder laag vergeleken bij je overige oefeningen, je squat ook een beetje. Ik zeg dit zodat je kan heroverwegen of het schema dat je gebruikt hebt om daar te komen wel voldoende is.
 
Bedankt voor je reactie! Lijkt me inderdaad goed om nog op een beginner schema te blijven dat me helpt deadlift en squat omhoog te brengen. Bedoel je dan meer iets als 5 x 5 of een upper lower voor beginners?
 
Bedankt voor je reactie! Lijkt me inderdaad goed om nog op een beginner schema te blijven dat me helpt deadlift en squat omhoog te brengen. Bedoel je dan meer iets als 5 x 5 of een upper lower voor beginners?
Persoonlijk vind ik 5x5 meer een powerlifting schema. Wil je iets meer focus op bodybuilding en je looks dan zou ik gaan voor een upper lower variant. Dat kost je dan wel een dag extra met een totaal van vier dagen per week. Had op andere forums een beginner schema van Eric helms, die zag er erg netjes uit.

Edit: h

heb hem gevonden:
https://rippedbody.com/novice-bodybuilding-program/

En als je dit schema neemt dan uitzoeken wanneer je een deload week nodig hebt (ga bijvoorbeeld eerst uit van 8 week) en dan na je deload week starten met een gewijzigde versie waarin je wat oefeningen vervang voor soortgelijke varianten en bijvoorbeeld de volgorde wijzigd eerst decline drukken en dan flat, etc. Blijft het leuk door en helpt ook nog eens je je spieren beter te ontwikkelen.

Vooral het leuk houden is super belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik 5x5 meer een powerlifting schema. Wil je iets meer focus op bodybuilding en je looks dan zou ik gaan voor een upper lower variant. Dat kost je dan wel een dag extra met een totaal van vier dagen per week. Had op andere forums een beginner schema van Eric helms, die zag er erg netjes uit.

Ja inderdaad dat is ook meer wat ik wil qua focus. Ik ga dat schema van Eric Helms zeker checken en even aanvoelen wanneer een goede deload is om vervolgens wat zaken om te gooien. Nogmaals dank!
 
Ja inderdaad dat is ook meer wat ik wil qua focus. Ik ga dat schema van Eric Helms zeker checken en even aanvoelen wanneer een goede deload is om vervolgens wat zaken om te gooien. Nogmaals dank!

Graag gedaan uiteraard, veel plezier met je training.
 
Back
Naar boven