AndroidHealthClinic

Push ups en optrekken (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

simpley

Cool Novice
Lid geworden
8 jan 2013
Berichten
39
Waardering
0
Lengte
1m73
Massa
62kg
Vetpercentage
15%
Hey,

Ik heb hier nieuw op dit forum en heb de meeste dingen al een beetje doorgelezen.
Ik ben nu ongeveer een jaar bezig met de sportschool en wil nu thuis ook een paar dingen doen.

Daarom heb ik nu dus een optrekstang die ik thuis kan gebruiken en een setje push up bars.
Ook doe ik nog touwtjespringen voor conditie.

Mijn vraag was dus, wanneer kan ik het best wat doen?
Ik las dat optrekken vooral rug en biceps doet, en opdrukken triceps en borst.
Ik ga nog 2x per week naar de sportschool.

Ik las dat je een dag rust moet hebben tussendoor. Klopt dit? en zo ja, is dit dan ook als ik verschillende spieren doe. Bijv. maandag opdrukken, dinsdag optrekken, woensdag sportschool van alles wat doen.
Heb geen idee of dit goed is en zou graag iets willen horen!



---------- Post toegevoegd Tue 8 Jan 2013 om 20:09 ----------

Sorry, ik zie net dat er een stuk is voor trainingsschema's, denk dat die beter geschikt is.
Ik wacht wel met een nieuwe maken, misschien is er een admin die het kan verplaatsen?

Nog wat info over mij.
Ben nu een maand 17 jaar, doe al een jaar fitness.
Ik deed dit altijd redelijk rustig, 2x per week, gewoon om weer wat te gaan sporten.
Enkele jaren geleden had ik namelijk mijn lies gescheurd, en ben toen gestopt met sporten.
Vorig jaar ben ik weer begonnen.
Ik ben nu 173 cm, weeg 62 kilo, vetpercentage van 15%.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Oh, en mijn lies is nog best wel zwak terwijl ik wel fiso heb gedaan, iemand misschien nog oefeningen die ik thuis/in de sportschool kan doen?

Verder heb ik elke dag tijd om te sporten, maar woensdag heb ik verplicht fitness met school, daarna werk ik gelijk dus kan ik niet meer doen.

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Opdrukken en optrekken doe ik alleen als de sportschool dicht is of geen tijd heb om erheen te gaan.
Je moet gewoon kijken 2 dagen rust minimaal na een goeie training. Als ik maandag borst train kan ik bijna niet opdrukken zonder spierpijn woensdag.
 
Ik begrijp dat je inderdaad niet 2 dagen achter elkaar dezelfde spier moet trainen, maar kan je wel andere, of is dat alsnog niet goed voor je lichaam?
 
Ik begrijp dat je inderdaad niet 2 dagen achter elkaar dezelfde spier moet trainen, maar kan je wel andere, of is dat alsnog niet goed voor je lichaam?

Andere spieren kan gewoon goed :)
Gisteren borst en rug gedaan vandaag benen en buik.
 
Maandag: Opdrukken
Dinsdag: Optrekken
Woensdag: Sportschool (benen, triceps, buikspieren, borst)
Donderdag: Optrekken
Vrijdag: Opdrukken
Zaterdag: Sportschool (benen, biceps, buikspieren, rug),
Zondag: Rust

Dit heb ik verzonnen, zou dit goed zijn?
Ik doe bijvoorbeeld de ene dag optrekken waarmee je biceps en rug sterker maakt en de volgende dag triceps en borst in de sportschool.
 
Het hangt er vanaf of je je borstspieren en rugspieren tijdens je sportschool training zo hard aanpakt, dat ze 2-3 dagen rust nodig hebben om te herstellen. Als je doelstellingen zijn om zoveel mogelijk te groeien (massa opbouwen), zou ik dde rustdagen wel pakken.

Verder geldt dat je opdrukken en optrekken prima meerdere keren per week kan doen. Zelf ben ik enthousiast over een onderdeel uit de training van voormalig heavyweight bokskampioen Joe Frazier. Deze bruut deed 3-4 keer per week, aan het eind van een urenlange bokstraining het volgende: 25 keer opdrukken, 40 sec rust, 10 keer breed optrekken, 40 seconden rust, 25 keer opdrukken, 40 sec rust, 10 keer breed optrekken, 40 seconden rust, 25 keer opdrukken, 40 sec rust, 10 keer breed optrekken. In nog geen 8 minuten deze beestachtig zware training. De man woog een kleine 100 kg.

De spiergroepen die je overigens vooral sterker maakt met opdrukken en optrekken, zijn je corespieren. Deze spieren worden door de meeste amateur BB helaas vaak ten onrechte overgeslagen. Als je het gevoel krijgt dat je je borst en rug teveel belast, kun je thuis ook met een Ab Wheel trainen, extreem goed voor je core.
 
Ik doe het bij de sportschool meestal redelijk rustig, vaak iets onder wat ik max. kan doen.
Dit dan 3 setjes van 15.
Bij opdrukken en optrekken weet ik nog niet precies hoeveel ik achter elkaar kan.
Opdrukken lukt denk ik wel 3 setjes van 15, optrekken weet ik niet zeker.

Ik zal ook die link lezen die Kurash heeft gegeven.


Bedankt
 
Kan ik bijvoorveeld 3x per week optrekkeb eb 3x per week opdrukken?
Ik neem aan dat je beide op dezelfde dag kan doen, aangezien het andere spieren zijn.
Misschien ochtend opdrukken en in de avond optrekken?
 
Laatst bewerkt:
Kan ik bijvoorveeld 3x per week optrekkeb eb 3x per week opdrukken?
Ik neem aan dat je beide op dezelfde dag kan doen, aangezien het andere spieren zijn.
Misschien ochtend opdrukken en in de avond optrekken?

Wat zijn je doelstellingen?

Op zich is het prima te doen om op dezelfde dag push ups als pull ups te doen. Als je zwaarder wilt worden, besef dan wel dat je veel moet eten. En groeien, doet je lichaam terwijl je rust.

Maar hier een daar een setje push ups of pull ups tussendoor is nog nooit iemand minder van geworden.
 
Ik wil eigenlijk gewoon weer fitter worden en gespierder.
Het is moeilijk om uit te leggen hoe ik het precies voor ogen heb, maar het komt erop neer dat ik gewoon gespierder wil worden. Niet super gespierd, maar wel goed gespierd lichaam zeg maar.

Ik denk dat ik wel meer moet eten.
Op dit moment is het 2 boterhammen in de ochtend, 2 s'middags en in de avond 9 van de 10 keer groente, aardappelen en vlees. Ook neem ik nog wel iets te snoepen tussendoor.
Ik begrijp dat ik ipv een stuk chocola beter fruit of iets kan pakken en ga hier ook op letten.



Maandag:Opdrukken & optrekken
Dinsdag:Opdrukken & optrekken
Woensdag: Sportschool (borst, benen, buikspieren, tri/biceps, schouders, rug)
Donderdag:
Vrijdag:Opdrukken & optrekken
Zaterdag: Sportschool (borst, benen, buikspieren, tri/biceps, schouders, rug)
Zondag:

Zou ik hiermee genoeg rust krijgen? Ik zorg bij de sportschool ervoor dat ik niet te hard train zodat ik 2 dagen spierpijn heb. Vandaag heb ik over een soort piramide gehoord. Dit is dat je bijvoorbeeld 25k 12reps, 32k 10 reps en 37k 8 reps. Hiermee zou je de spieren eerst opwarmen voordat je gelijk naar je hoogste gaat. Ik denk dat als ik dit zo doe, ik geen spierpijn meer zal hebben 2 dagen erna. Is dit beter?


En als laatst, wat raden jullie aan voor de push ups en pull ups, 3 setjes, 4 setjes? reps zijn neem ik aan hoeveel ik kan, maar hoe vind ik een mooi aantal die ik 3x(?) kan doen? Moet ik hiervoor eerst kijken hoeveel ik kan, en als ik bijvoorbeeld 22 kan de setjes 15 reps maken.
 
Laatst bewerkt:
supersets van maken...
setje opdrukken, direkt gevolgd door setje optrekken, 30/60 sec rust
5-8 keer herhalen
 
Oke, dit dan 1x per dag, of 1x in de ochtend en 1x in de avond? of verschilt dat per persoon, ervaring etc?
 
ik denk dat 1 keer per dag zat is... je spieren groeien in de rust tussen de trainingen hé... geef ze ook tijd om te groeien ;)
 
Theodore en Kurash zijn de enigen met nuttige inbreng in dit topic ;)
 
Om even wat uitgebreider over mijn doelstelling te gaan.
Ik had dus een paar jaar niks gedaan, en ben sinds vorig jaar weer begonnen. Ik ben als een stuk fitter geworden, maar wil ook nog een stuk gespierder en groter worden. Dit hoeft dan weer niet héél gespierd, maar wel een stuk gespierder.
Ik ga 2x per week naar de sportschool en kan verder thuis opdrukken, optrekken en ik heb ook een matje waar van alles op kan.



Dit is het schema wat ik nu in gedachten heb:

Maandag: Opdrukken, Optrekken
Dinsdag: Opdrukken, Optrekken
Woensdag: Sportschool (benen, triceps, buikspieren, borst, biceps, rug, schouders)
Donderdag:
Vrijdag: Opdrukken, Optrekken
Zaterdag: Sportschool (benen, triceps, buikspieren, borst, biceps, rug, schouders)
Zondag:


Opdrukken: 4x10
Optrekken: 4x7

90-120 sec rust

Sportschool op ongv. 80% zodat ik niet te lang spierpijn heb.


Ook doe ik nog 3 dagen in de week hardlopen, fietsen of touwspringen.



Heeft het nu wel of geen zin om er supersets van te maken, aangezien er net gezegd werd dat niet iedereen nuttige info gaf.



Ps. Sorry voor de vele vragen, ik wil er gewoon voor zorgen dat ik het goed doe. :D
Ik ben in ieder geval blij dat ik deze site gevonden heb, snelle antwoorden en vriendelijke en hulpzame mensen!
 
Laatst bewerkt:
Om even wat uitgebreider over mijn doelstelling te gaan.
Ik had dus een paar jaar niks gedaan, en ben sinds vorig jaar weer begonnen. Ik ben als een stuk fitter geworden, maar wil ook nog een stuk gespierder en groter worden. Dit hoeft dan weer niet héél gespierd, maar wel een stuk gespierder.
Ik ga 2x per week naar de sportschool en kan verder thuis opdrukken, optrekken en ik heb ook een matje waar van alles op kan.



Dit is het schema wat ik nu in gedachten heb:

Maandag: Opdrukken, Optrekken
Dinsdag: Opdrukken, Optrekken
Woensdag: Sportschool (benen, triceps, buikspieren, borst, biceps, rug, schouders)
Donderdag:
Vrijdag: Opdrukken, Optrekken
Zaterdag: Sportschool (benen, triceps, buikspieren, borst, biceps, rug, schouders)
Zondag:


Opdrukken: 4x10
Optrekken: 4x7

90-120 sec rust

Sportschool op ongv. 80% zodat ik niet te lang spierpijn heb.


Ook doe ik nog 3 dagen in de week hardlopen, fietsen of touwspringen.



Heeft het nu wel of geen zin om er supersets van te maken, aangezien er net gezegd werd dat niet iedereen nuttige info gaf.



Ps. Sorry voor de vele vragen, ik wil er gewoon voor zorgen dat ik het goed doe. :D
Ik ben in ieder geval blij dat ik deze site gevonden heb, snelle antwoorden en vriendelijke en hulpzame mensen!

Pak je wel je rust? Je zit verdorie om 2 uur 's nachts nog achter je computer! :D
 
Hahaha

Ik ben vandaag vrij, lag gister gewoon in me bed met me iPhone xD
 
" Sportschool op ongv. 80% zodat ik niet te lang spierpijn heb."
Jij zal ver geraken, jongeman!
 
Back
Naar boven