MuscleMeat

PWO insuline: hoe te bewaren?

Bezoekers in dit topic

MyNameIsJeff

Cool Novice
Lid geworden
8 apr 2017
Berichten
208
Waardering
95
Een vraagje voor gebruikers van post-workout insuline. Hoe sla je de insuline pen op tijdens de training? Gebruik je een koeltas, en zo ja, kunt u elk product aanbevelen? En waar injecteer je, in het toilet?
 
Een vraagje voor gebruikers van post-workout insuline. Hoe sla je de insuline pen op tijdens de training? Gebruik je een koeltas, en zo ja, kunt u elk product aanbevelen? En waar injecteer je, in het toilet?
Bij een temperatuur tussen 2 en 8 °C, zoals in het groentevak van de koelkast, blijft niet gebruikte insuline tot de vervaldatum houdbaar.
De insuline die al in gebruik is, bewaar je best op kamertemperatuur. Koude insuline inspuiten is immers pijnlijker.

In gebruik genomen insuline is doorgaans maximaal 4 weken houdbaar. Als de temperatuur van de insuline boven de 30 graden ligt, zal ze sneller haar werking verliezen. Er bestaan specifieke tasjes(Frio) om insuline koel te houden zelfs bij hoge omgevingstemperaturen.

Insuline verliest ook zijn werking bij bevriezen. Leg daarom de medicatie niet vlak naast een vriesvak van de koelkast.

Insuline bewaren | Diabetes Liga
 
Gewoon in je sporttas, werking blijft hetzelfde.

Heb een keer een insuline pen gevonden in me sporttas die er waarschijnlijk al 3/4 maanden in lag en aangemaakt was. Werkte precies hetzelfde als al me andere ''nieuwe'' pennen.
 
Bij een temperatuur tussen 2 en 8 °C, zoals in het groentevak van de koelkast, blijft niet gebruikte insuline tot de vervaldatum houdbaar.
De insuline die al in gebruik is, bewaar je best op kamertemperatuur. Koude insuline inspuiten is immers pijnlijker.

In gebruik genomen insuline is doorgaans maximaal 4 weken houdbaar. Als de temperatuur van de insuline boven de 30 graden ligt, zal ze sneller haar werking verliezen. Er bestaan specifieke tasjes(Frio) om insuline koel te houden zelfs bij hoge omgevingstemperaturen.

Insuline verliest ook zijn werking bij bevriezen. Leg daarom de medicatie niet vlak naast een vriesvak van de koelkast.

Insuline bewaren | Diabetes Liga
Ik begrijp niet waarom de injectie pijnlijk zou zijn als de insuline koud is. Ik injecteer ook koude HGH en het is 100% pijnloos. En ik ben er vrij zeker van dat het koud houden van insuline zijn houdbaarheid zal verlengen. Maar gedurende 2 uur bij kamertemperatuur houden zal waarschijnlijk geen groot verschil maken.
 
Ik begrijp niet waarom de injectie pijnlijk zou zijn als de insuline koud is. Ik injecteer ook koude HGH en het is 100% pijnloos. En ik ben er vrij zeker van dat het koud houden van insuline zijn houdbaarheid zal verlengen. Maar gedurende 2 uur bij kamertemperatuur houden zal waarschijnlijk geen groot verschil maken.
insuline is een stabiel peptidehormoon en dus minder gevoelig voor schokken en temperatuurswisselingen. GH is veelllll minder resistent hiertegen.

dat koude vloeistof pijnlijker is te injecteren komt gewoon door temperatuursverschil; dingen die (dicht bij) het vriespunt liggen kunnen schadelijk zijn voor weefsel, dus een pijnrespons is dan nuttig om schade te voorkomen
 
insuline is een stabiel peptidehormoon en dus minder gevoelig voor schokken en temperatuurswisselingen. GH is veelllll minder resistent hiertegen.

dat koude vloeistof pijnlijker is te injecteren komt gewoon door temperatuursverschil; dingen die (dicht bij) het vriespunt liggen kunnen schadelijk zijn voor weefsel, dus een pijnrespons is dan nuttig om schade te voorkomen

Maar wij zijn allemaal alpha's hier die geen pijn voelen :cool:
 
Goed voor de tan :p
 
Ik begrijp niet waarom de injectie pijnlijk zou zijn als de insuline koud is. Ik injecteer ook koude HGH en het is 100% pijnloos. En ik ben er vrij zeker van dat het koud houden van insuline zijn houdbaarheid zal verlengen. Maar gedurende 2 uur bij kamertemperatuur houden zal waarschijnlijk geen groot verschil maken.

Wat hij typt komt letterlijk van de bijsluiter, waarom de fuck zou je een pen die gebruikt is dan toch in de koelkast leggen? Daarbij ga je geen 4 weken met 1 pen doen, maar dat terzijde
 
Wat hij typt komt letterlijk van de bijsluiter, waarom de fuck zou je een pen die gebruikt is dan toch in de koelkast leggen? Daarbij ga je geen 4 weken met 1 pen doen, maar dat terzijde
Waarom? Misschien omdat het je de pen dan langer als 4 weken kan gebruiken?!

Een Novorapid pen heeft 300 IE. Als je 5 keer per week traint heb je ~20 sessies per maand om PWO-insuline te gebruiken. Dat zou betekenen dat je 15 IE moet gebruiken per workout. Dat is veel te veel. Ik gebruik een andere insuline pre-training, btw.
 
mijn moeder werkt in de zorg en daar kijken ze er niet heel nauw op of ze hem 4 of 8weken uit de koelkast laten... als het geen moeite voor je is leg hem lekker zoveel mogelijk koel, maar zoniet dan nog niks aan de hand
 
Waarom? Misschien omdat het je de pen dan langer als 4 weken kan gebruiken?!

Een Novorapid pen heeft 300 IE. Als je 5 keer per week traint heb je ~20 sessies per maand om PWO-insuline te gebruiken. Dat zou betekenen dat je 15 IE moet gebruiken per workout. Dat is veel te veel. Ik gebruik een andere insuline pre-training, btw.

Dat is leuk bedacht hoor, maar er staat in de bijsluiter staat dat je het na openen op kamer temperatuur moet bewaren. En wat jij daar dus uithaalt is 'ik bewaar het na openen lekker toch in de koelkast, want dan is het misschien langer houdbaar'.

Je moet het natuurlijk gewoon zelf weten. Het lijkt mij verstandiger om hem na openen op kamertratuur te bewaren, dan maar zien of de werking na 4 weken nog even goed is.

Humalog is 100IU, ook een optie dus.
 
Dat is leuk bedacht hoor, maar er staat in de bijsluiter staat dat je het na openen op kamer temperatuur moet bewaren. En wat jij daar dus uithaalt is 'ik bewaar het na openen lekker toch in de koelkast, want dan is het misschien langer houdbaar'.

Je moet het natuurlijk gewoon zelf weten. Het lijkt mij verstandiger om hem na openen op kamertratuur te bewaren, dan maar zien of de werking na 4 weken nog even goed is.

Humalog is 100IU, ook een optie dus.

Edit: op de bijsluiter op internet zie ik staan dat het na opening zowel in de koelkast als op kamertemperatuur bewaard kan worden. Dat is wat anders als er in mijn bijsluiter stond toen, dus dan kan het gewoon.
 
Given that insulin vials can be returned to the fridge without problems, it seems unlikely that the guideline has anything to do with insulin quality. One community pharmacist we called, wondered if this was a ploy to help users not to forget an opened pen in the fridge, which should be completed in weeks.

Time to call information hotlines of the big insulin manufacturers!

· Sanofi stated it was due to patients reporting injection site side effects of injecting cold insulin.

· Lilly said, it was because returning pen cartridges to the fridge from room temperatures can cause air bubbles inside the cartridges.

Now, these are of course inconvenient scenarios, but avoidable by remembering to take insulin out of the fridge awhile before injecting and not storing pens with the needle attached — something, that most people living with diabetes already know. Also, both Sanofi and Lilly agreed, that exposing the insulin to heat (> 30°C/ 86°F) is worse than the cold of a fridge.

So the insulin itself is not affected by being returned to the refrigerator! And this guideline exists only to prevent these two mistakes.
[Link niet meer beschikbaar]
 
Edit: op de bijsluiter op internet zie ik staan dat het na opening zowel in de koelkast als op kamertemperatuur bewaard kan worden. Dat is wat anders als er in mijn bijsluiter stond toen, dus dan kan het gewoon.
De richtlijnen in de bijsluiter zijn onlangs gewijzigd. Maar jij zult niet altijd blindelings instructies volgen. Gebruik je hoofd.
 
Maakt helemaal niks uit met insu,, gh is een ander verhaal..Heb een pen altijd en overal liggen, dan in me broek, dan in sportas, zelfs int wasmachine, en grappige is de werking is nog altijd het zelfde zelfs na een rondje wasmachine..naar mijn idee niet veel uit. MAAR nieuwe ongebruikte pennen de langwerkende laat ik wel altijd in de koelkst na een injectie smorgens. Injecteren gewoon in kleedkamer (met excuse me suiker is te niet goed) zn dingen ga ik nie stiekem doen.. want mocht mocht mocht er heeeeeeeeeeeeel misschien mocht er toch alsnog iets gebeuren, wat toch niet gebeurdt maar zeg nooit nooit,, tja dan weten ze wat er aan de hand is voor volgende procedures..
 
Back
Naar boven