MuscleMeat

quads & hams splitsen?

Bezoekers in dit topic

Antropoid

El Jefe de la tribu
Elite Member
15 jaar lid
Waardering
88
Lengte
1m80
Massa
89kg
Vetpercentage
14%
Omdat ik even een periode flink de benen wil trainen, wil ik een tijdje de hams en de quads op een aparte dag trainen.

Nou is mijn probleem hoe zoveel mogelijk de hams te ontzien tijdens de quads training omdat deze op een aparte dag aangepakt worden.

Ik wil wel blijven squatten en leg pressen op quads day.

Volgens mij als je dan front squat doet en niet te diep zakt doen de hams niet zo heel intensief mee. Zelfde als je je voeten laag op de sled van de leg press
plaats en niet te diep zakt. Alleen is dit volgens mij een behoorlijke belasting voor de knieen.

Heeft iemand tips of een voorbeeldschema om te splitsen tussen quads en hams of is dit zoiezo al een slecht idee?

Thanks

Bij elke squat en leg press variant belast je de hamstrings. De enige squat variant die ik ken waar je je hams niet mee belast is ouderwetse Sissy squat.
Zodra er beweging thv je heup is komt de hamstring in het spel.

De enige manier om effectief de quads en de hams te splitsen is door isolatie oefeningen te doen. Zodra je aan compound oefningen begint pak je beiden.

Wat je wel regelmatig ziet bij mensen wiens hams achterlopen is dat ze 2 keer per week benen trainen en dan op de eerste dag compound oefeningen + 1-2 quad oefeningen doen. En dan op de 2e dag bv alleen Romanian deads + legcurls.

Als je het besluit te doen zou ik trouwens de hams na rug doen.

3XL zei:
Bij elke squat en leg press variant belast je de hamstrings. De enige squat variant die ik ken waar je je hams niet mee belast is ouderwetse Sissy squat.
Zodra er beweging thv je heup is komt de hamstring in het spel.

De enige manier om effectief de quads en de hams te splitsen is door isolatie oefeningen te doen. Zodra je aan compound oefningen begint pak je beiden.

Wat je wel regelmatig ziet bij mensen wiens hams achterlopen is dat ze 2 keer per week benen trainen en dan op de eerste dag compound oefeningen + 1-2 quad oefeningen doen. En dan op de 2e dag bv alleen Romanian deads + legcurls.

Als je het besluit te doen zou ik trouwens de hams na rug doen.

:thumbs: is precies zoals ik het doe.

vergeet het om een full rom te gaan opgeven om uw hams minder te belasten, hierdoor gaat je ook je quads minder belasten.

Ik hanteer momenteel volgend beenschema:

benen dag:
Squat 20-15-10-8-6
leg press 3*8 superset met leg extension 3*12
leg curl 4*8

rug dag:
leg curl 15-10-8-6 superset RDL 4*8

kuiten worden op been & rug dag telkens getraind.

wat je ook kan doen (en ik zelf een tijdje gedaan heb) indien je je hamstrings wilt verbeteren, is je beentraining te beginnen met hamstrings ipv met quads zoals iedereen het doet.

mvg.

Thanks die info zocht ik.

Ik wil alleen eigenlijk juist met name mijn quads verbeteren die lopen meer achter dan de hams.

Ben je soms voetballer of zo?

Wat ook nog zou kunnen is het omdraaien van de oefeningen (maar da's alleen relevant als je de hamstrings zou willen benadrukken).
Zo begin ik altijd met squat en doe daarna de Roemeense DL (eventueel voorafgegaan door de leg press).
Ik zou dit ook eens om kunnen draaien.

Momenteel:
squat warmup set en 1 echte set
leg press: 1 set links- rechts
Roemeense DL : 1 set
lunges : 1 set links & rechts
standing gluteus : 1 set links & rechts

Front squat is trouwens wel een aardige.. ik denk erover die zelf weer toe te voegen op mijn medium-dag (8-16hh) omdat ik stomweg geen zware gewichten op mijn sleutelbeen wil hebben (werkt idd wat beter in op quads evenals dat het een goede indirecte buikspieroef is).

Espi

Laatst bewerkt:
Esperantisto zei:
Ben je soms voetballer of zo?

heb inderdaad jarenlang voetbal gespeeld met 3 a 4 trainingen per week
maar nu al 5 jaar niet meer

Back
Naar boven