AndroidHealthClinic

Quinoa en boekweit tegenover rijst, pasta etc. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
28 mei 2020
Berichten
7
Waardering
2
Lengte
1m73
Massa
69kg
Vetpercentage
14%
Misschien weet iemand hier eindelijk iets nuttigs over te zeggen. Ik zie tal van items over quinoa en boekweit als vervanger voor rijst. Is het echt zoveel gezonder? Klopt het dat er veel meer mineralen en vitamines inzitten? Is het glutenvrij? Als het zoveel gezondheids voordelen heeft waarom eten mensen überhaupt nog rijst dan? Ik wil mijn koolhydraten niveau verhogen en zo schoon als mogelijk aankomen. Als ik alles zo lees is dit dan toch het beste ooit om clean massa aan te komen?
 
Niet te veel eten en je komt 'schoon' aan. Gaat die quinoa meuk niks aan veranderen.
 
Het zal om het even zijn. Het ene voedingsproduct heeft meer van x aan vitaminen/mineralen en het andere product meer van y. Hetgeen wat ik dan ook aanraad is om een veelzijdig voedingspatroon te hebben. Zo profiteer je van de diverse voedingsproducten.

Vanuit het praktische prefereer ik aardappels in de cut, daar deze goed vullen. In een bulk fase zou ik sneller geneigd zijn naar rijst, omdat dat mij minder verzadigd en ik er om die reden meer van kan consumeren (wat je wilt in een bulk).

In een lean bulk wil je geen al te groot overschot, houdt daar rekening mee. Een lean bulk kan zowel op junkfood, als op clean food. Het gaat uiteindelijk om de energiebalans, dus om de calorieën die erin gaan en welke er weer uitgaan.
 
Laat je vooral niet wijsmaken dat producten zoals quinoa heilig zijn.
Jouw totale voedingspatroon is gezond of niet. Kijken naar losse producten is geneuzel in de marge.
 
  • Like
Waarderingen: Onit
Als je geen gluten intolerantie hebt maakt t niets uit. T is extreem duur.

Rijst pasta aardappel etc. Zijn allemaal prima.
 
het zogenaamde "superfood " is eigenlijk gewoon vogelvoer

zorg gewoon voor een goed eetschema met een goede verdeling aan koolhydraten, eiwitten en vetten en je bent beter af dan met die vogelvoer
 
Oké laat ik het iets anders verwoorden. Ik ben op zoek naar een gezondere vervanger voor rijst. Pasta rijst etc. komen me echt de strot uit. Ik zoek iets wat laag in vetten en suikers is maar hoog in koolhydraten. Nu heb ik quinoa, bio kasha, bulgur, couscous en boekweit voorbij zien komen. Wat is nou de beste en gezondste rijst vervanger????
 
Zoals boven al genoemd werd. Er zal geen "gezonde" vervanger zijn.

Wat versta jij onder "gezond"? Dit is iets relatiefs namelijk. Het ene product zal het andere product niet zijn. Kijk naar het totaalplaatje. Jouw lichaam ziet het verschil niet tussen de namen "quinoa, bio kasha, bulgur, couscous en boekwei". Jouw lichaam ziet alleen hetgeen waar de producten uit bestaan.De mens koppelt de gezondheidsvoordelen aan de namen.

Eet gevarieerd en wat jij lekker vind!
 
De verschillen zijn marginaal, kies gewoon wat je lekker of praktisch vind.
 
  • Like
Waarderingen: Onit
Het maakt niet uit wat je eet in koolhydraten.
(zoete) aardappel, brood, wraps, granen in alle varianten (tarwe rijst, pasta alle soorten, en dus alle extreem dure soorten die je noemt en geen extra toegevoegde waarde hebben), maar denk ook aan linzen, bonen, kikkererwten en andere peulvruchten. Het zijn gewoon allemaal koolhydraat soorten en varieer erin.
Het ene product is niet gezonder dan het andere product. Een goed voedingsschema in zijn TOTALITEIT en genoeg variatie is hetgeen wat het gezond maakt.

Laat ik het zo zeggen.. sla is "gezond".. maar leven op 30 kroppen sla is niet gezond ;)
 
Het maakt niet uit wat je eet in koolhydraten.
(zoete) aardappel, brood, wraps, granen in alle varianten (tarwe rijst, pasta alle soorten, en dus alle extreem dure soorten die je noemt en geen extra toegevoegde waarde hebben), maar denk ook aan linzen, bonen, kikkererwten en andere peulvruchten. Het zijn gewoon allemaal koolhydraat soorten en varieer erin.
Het ene product is niet gezonder dan het andere product. Een goed voedingsschema in zijn TOTALITEIT en genoeg variatie is hetgeen wat het gezond maakt.

Laat ik het zo zeggen.. sla is "gezond".. maar leven op 30 kroppen sla is niet gezond ;)

Marina heeft gesproken! Amen.
 
Oké nou ik ga maar eens gepofte couscous proberen. Daarna over op de rest allemaal ontzettend bedankt groei lekker !!
 
Oké nou ik ga maar eens gepofte couscous proberen. Daarna over op de rest allemaal ontzettend bedankt groei lekker !!
Vooral doen als je geld over hebt :o
Kan je beter gepofte durm tarwe of spelt nemen... Goedkoper en ook erg lekker.

btw... neem gewoon een grote aardappel. Boen hem schoon.. prik hem rondom in met een vork (dus niet schillen). Wikkel hem in keukenpapier en maak dat een beetje nat. Leg op een bord en dan 3 minuten vol vermogen in de magnetron. Even omkeren en nog 3 minuten. Even een minuutje op het aanrecht leggen. Opensnijden en eventueel sausje erin (of kwark met kruiden) en voila.. gepofte aardappel voor een paar centen en vult veel meer. Is prima gezond, laag ik vet en suiker en vol vezels.
 
Boekweit is wel chill af en toe maar als ik daar te veel van eet (als in 2-3x per dag voor meerdere dagen achter elkaar) krijg ik digestive issues
 
Ik wil daar graag nog iets aan toevoegen. Als je alleen focust op Kcal en macronutrienten, dan maakt het niets uit. Neig je je naar een mix van gezond oud worden en bodybuilding, dan is de opmerking van Marina de juiste. En wil je de diepte in qua bodybuilding en gezondheid, dan kun je kiezen voor zoveel mogelijk onbewerkt voedsel. Maar de opmerking dat het niets uitmaakt is een onjuiste, al was het alleen al om de glycemische index van de verschillende koolhydraten. Kort door de bocht doet een losse appel iets anders in je maag, dan een appel met een eitje erbij. De zuurgraad in je maag doet iets met de stofwisseling die erop volgt. etc etc.
Maar gevarieerd eten is het belangrijkste inderdaad dus eigenlijk ben ik het voor 95% eens. :)
 
het zogenaamde "superfood " is eigenlijk gewoon vogelvoer

zorg gewoon voor een goed eetschema met een goede verdeling aan koolhydraten, eiwitten en vetten en je bent beter af dan met die vogelvoer
Dat superfood is heel goed voor de ogen.

Heb je immers ooit een vogel met een bril gezien? (Meneer de uil telt niet mee)
 
Maar de opmerking dat het niets uitmaakt is een onjuiste, al was het alleen al om de glycemische index van de verschillende koolhydraten.
Je zegt zelf dat de glycemische index al verandert als je er een eitje bij eet. Dus dan maakt het toch allemaal niets uit?
 
  • Like
Waarderingen: Onit
Ik wil daar graag nog iets aan toevoegen. Als je alleen focust op Kcal en macronutrienten, dan maakt het niets uit. Neig je je naar een mix van gezond oud worden en bodybuilding, dan is de opmerking van Marina de juiste. En wil je de diepte in qua bodybuilding en gezondheid, dan kun je kiezen voor zoveel mogelijk onbewerkt voedsel. Maar de opmerking dat het niets uitmaakt is een onjuiste, al was het alleen al om de glycemische index van de verschillende koolhydraten. Kort door de bocht doet een losse appel iets anders in je maag, dan een appel met een eitje erbij. De zuurgraad in je maag doet iets met de stofwisseling die erop volgt. etc etc.
Maar gevarieerd eten is het belangrijkste inderdaad dus eigenlijk ben ik het voor 95% eens. :)
Dat is juist ook wat ik bedoelde met het gezondst. Ik wil zo natuurlijk mogelijk en zo min mogelijk bewerkt voedsel eten. Boekweit, quinoa etc. Wordt soms beschouwd als plantaardig of zaden van een fruitsoort etc. Vandaar mijn vraag of zulk voedsel niet stukken beter is dan bijvoorbeeld gefabriceerde pasta. In me cut at ik ook alleen maar zoete aardappel. Dat wordt weer beschouwd als een plantsoort/groentesoort waar ook geen zetmeel in zit. Zodoende mijn zoektocht naar een gezond alternatief voor rijst pasta etc.
 
Dat is juist ook wat ik bedoelde met het gezondst. Ik wil zo natuurlijk mogelijk en zo min mogelijk bewerkt voedsel eten. Boekweit, quinoa etc. Wordt soms beschouwd als plantaardig of zaden van een fruitsoort etc. Vandaar mijn vraag of zulk voedsel niet stukken beter is dan bijvoorbeeld gefabriceerde pasta. In me cut at ik ook alleen maar zoete aardappel. Dat wordt weer beschouwd als een plantsoort/groentesoort waar ook geen zetmeel in zit. Zodoende mijn zoektocht naar een gezond alternatief voor rijst pasta etc.

Er zijn zitten inderdaad verschillen tussen aardappels en zoete aardappels, dat klopt.

Aardappelen bestaan vooral uit zetmeel met lange keten, wat inhoudt dat het hierbij gaat om een langzaam verteerbare soort koolhydraten. Zoete aardappelen bestaan voornamelijk uit snel verteerbare koolhydraten (fructose). Daarnaast bevatten zij ook inuline, wat trager verteerd dan zetmeel. In dat opzicht kun je dus beter kiezen voor zoete aardappelen. Echter, als je de aardappelen eet met andere voedingsproducten, dan veranderd de verteerbaarheid. Het kijken naar de glycemische index van één enkel product heeft alleen toegevoegde waarde, als je alleen dat product eet.

Daarnaast bevatten zoete aardappelen veel natrium, kalium en vitamine A en C. In gewone aardappelen zit vitamines B6, vitamine B11 en meer kalium dan in zoete aardappels. Als jij kiest voor alleen zoete aardappelen, zou je in theorie dus de vitamines B mislopen.

Kort gezegd: zorg voor een gezond voedingspatroon met een diversiteit aan voedingsproducten, zodat je van alle producten de voordelen plukt. Staar je niet blind op de glycemische index, want deze in niet toereikend als je de producten met andere producten gezamenlijk consumeert.
 
Back
Naar boven