MuscleMeat

Rack deadlifts. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mitchyx

Cool Novice
Lid geworden
13 apr 2011
Berichten
77
Waardering
5
Lengte
1m77
Massa
85kg
Dag atleten,

Ik ben een tijdje geleden begonnen met rack deadlifts.
Dit omdat ik bij ons uit de gym de barbell gebruik uit het squat rack en op deze manier kan ik hem veel makkelijker beladen / afbouwen. De stang ligt ietswat lager dan m'n knieën.
Nou vroeg ik me af of dit véél minder effectief is, of dat het niet zeer veel uitmaakt (?!) en waarom? Ik heb namelijk wel het idee dat ik op m'n hamstrings na nog een hoop spiergroepen activeer hierbij.

Alvast dank voor jullie hulp.
 
Het zijn geen deadlifts omdat je het onderste gedeelte van de lift over slaat. Hams, glutes en rug worden wel aangepakt, maar onderin is er veel meer quad-werk wat je nu dus niet doet.
 
ik doe het ook op de zelfde manier, voor laden en lossen is het handig.
maar mijn startpositie is wel gewoon vanaf de grond :)
 
Dat is een rack pull, wat je als assistance voor de deadlift/pulls kunt gebruiken. Daarvoor is het goed te combineren met die pull oefening vanaf de laagste positie tot net boven de knieën waarvan ik de naam even kwijt ben.

edit: halting deadlift. :)
 
gewoon van de grond doen. En als je moeite hebt met laden moet je onder de eerste schijf van elke sleeve een 1.25kg schijfje leggen. Komen de rest van de schijven een paar cm van de grond.
 
Aah ik snap het, thanks voor jullie reacties!
 
Het zijn geen deadlifts omdat je het onderste gedeelte van de lift over slaat. Hams, glutes en rug worden wel aangepakt, maar onderin is er veel meer quad-werk wat je nu dus niet doet.

Zijn het trouwens enkel je quads die je niet aanspoord bij rack deadlifts?! dit lijkt mij geen ramp toch? m'n quads zijn tijdens de back-workout namelijk nog helemaal pauper van de benentraining 2 dagen ervoor.
 
Eigen ervaring is dat het extra gewicht dat gehanteerd kan worden ruimschoots de korte bewegingsbaan compenseert
 
Voor schijven verwisselen gewoon de schijven op een 1,25kg schijfje rollen en je schuift ze er zo op.. dat is zelfs nog makkelijker dan met zo'n speciaal standaard om schijven te verwisselen
 
killer voor heupen en traps ! Like 3XL said: heavy weights compenseert lack of ROM
 
Ik vind rackpulls helemaal niet te vervangen door deadlifts . Hetgeen waar ik het meeste verschil in merk is toch de bovenrug . Met zawre rackpulls w de bovenrug erg zwaar belast. Het is moeilijk om die bovenrug aan te sterken met andere oefeningen. Dus : is een rackpull nuttig ? Ja . Een waardige dl-vervanger ? Absoluut niet .
 
Ik ben ook wel voor rackpulls. En hoe kwalificeer je dan een waardige vervanger ?
Het doet voor de traps en de onderrug wonderen. Ook je bovenrug wordt enorm belast, zwaarder dan de deadlift dus daar moet je zien dat je sterk genoeg bent. Wel kleinere ROM, maar naar mijn inziens zeker wel waardige vervanger als je geen powerlifter bent.
 
Aha duidelijk, dank jullie!
 
Ik bedenk me nu, ik wil wel weer deadlifts doen als zware oefening voor de posterior chain maar omdat ik al 4-5 dagen per week squat kan ik die quadriceps belasting misschien beter laten voor wat het is.

Wat vinden jullie, bied de rack pull hier een mooie uitkomst?
 
Ik ben ook wel voor rackpulls. En hoe kwalificeer je dan een waardige vervanger ?
Het doet voor de traps en de onderrug wonderen. Ook je bovenrug wordt enorm belast, zwaarder dan de deadlift dus daar moet je zien dat je sterk genoeg bent. Wel kleinere ROM, maar naar mijn inziens zeker wel waardige vervanger als je geen powerlifter bent.

juist die kleinere rom zorgt ervoor dat je zwaarder kunt gaan op rackpulls.
 
Ik doe afwisselen, ook als ik niet vooruit ga op me dl, doe ik tijdelijk even rackpulls.
 
Ik bedenk me nu, ik wil wel weer deadlifts doen als zware oefening voor de posterior chain maar omdat ik al 4-5 dagen per week squat kan ik die quadriceps belasting misschien beter laten voor wat het is.

Wat vinden jullie, bied de rack pull hier een mooie uitkomst?
Anyone?
 
Dan zou ik al helemaal geen rack pulls gaan doen. Als ik een dagje goed rack pulls doe is mn onderrug de volgende dag echt niet in staat te squatten
 
Back
Naar boven