XXL Nutrition

Raistlin's training log

Bezoekers in dit topic

Raistlin zei:
Misschien moet het wel. Ik denk ook dat ik m'n barbell rows wat meer onderhands ga doen, die polsen zijn echt wel k*t. Tot voor vandaag had ik er geen last van bij het trainen, maar nu plots wel. Woensdag nog eens bij de handrevalidatie vragen of ze nog wat tips hebben om het beter binnen te perken te houden.
Wat is er dan net mis mee? Had paar weken geleden ook enorm last van m'n polsen. Doet nog altijd een beetje pijn als ik op het gewricht duw, kant van m'n duim. :(
 
Tjah, ik kan misschien voor de duidelijkheid nog eens m'n hele blessurelijst samenvatten. Maakt het allemaal wat duidelijker :) .

Eigenlijk heeft alles te maken met m'n ligamenten. Die zijn nogal los, wat resulteert in instabiliteit, overdreven spanning in bepaalde spieren (ter compensatie) en onrechtstreeks ook m'n sterke platvoeten met overdreven overpronatie.

- Instabiliteit van het schoudergewricht, door die lakse ligamenten en kapselscheuren die ik meesleepte van een ongeval 13 jaar geleden. Het kapsel en de ligamenten zijn wat opgelapt/aangetrokken wat waarschijnlijk toch al enige verbetering geeft.

- Een niet zo erg conventionale vorm van thoracic outlet syndrome, compressie van de zenuwbanen en bloedvaten van je nek naar je arm door de ribben. M'n scalenes (diepe nekspieren) zijn erg gespannen en pijnlijk en trekken de ribben teveel naar boven. Dit gaat gepaard met een algemene stijfheid in de nekspieren. Ik word er voor behandeld door massage en stetching, beiden vooral passief omdat je die scalenes zelf moeilijk kan stretchen. Maar in de mate van het mogelijke doen we dat wel. Punt is dat al die fascia opgerekt moeten worden in de hoop dat er een vicieuze cirkel doorbroken wordt. Dit probleem is steeds duidelijker een belangrijke factor in m'n schouderpijn en zou ook aan de basis liggen van m'n polspijn, omdat die mediale zenuw en bloedvoorziening van de polsspieren afgeklemd wordt.

- Ook instabilieit in de pols, te losse ligamenten die de beentjes teveel vrijheid geven.

- En tenslotte m'n ontstoken hamstrings. Door die sterke overponatie van m'n voeten komt er teveel rek op m'n hams en gaan die aanhechtingen in de knieën ontsteken. Positief punt is dat ik sinds m'n nieuwe steunzolen véél minder last heb, misschien raak ik hier snel weer vanaf.
 
Leef je wel nog Raistlin? Klopt je hart nog ;)
 
Veel succes met je herstel! Hulde dat je gewoon door blijft trainen :thumbs:
 
MonsterStrength zei:
Leef je wel nog Raistlin? Klopt je hart nog ;)
Niets zo goed als pijn om te voelen dat je nog leeft :D .

Ik merk dat het wel weer redelijk snel vooruit gaat allemaal. M'n voeding trekt bvb nog op niks. En die blessures, tjah, eentje is er bijna van de baan. En die instabiliteit van de schouder lijkt steeds beter mee te vallen. Denk dat het nu vooral een kwestie is om die nek goed te krijgen, maar gelukkig moet dat probleem er mij niet van weerhouden te trainen.
 
idd respect dat je het niet opgeeft:thumbs:
 
Ach ja, je moet wat doen met je tijd he, kan je evengoed wat trainen :D . En het werkt redelijk positief voor de blessures (die anders overdag meer dan genoeg problemen geven), dus waarom niet.
 
heej goed bezig!
..ik volg bijna t zelfde programma als jy. Drukte ik half jaar gelden met bank nog 80 kilo..nu hou ik t voorlopig ook met lichte dumbelpresses van 14-16 kilo. eerst latpul met 70 kilo..nu rustig met 35 kg. Alles langzaam doen en goed op techniek letten en je mrkt dat je wel langzaam weer gaat groeien. Probeer ook met dumbelpresses je borst keihard aan te spannen om de schouder zoveel mogelijk te ontzien, anders is de blesure weer terug voordat je t weet..
 
Eindelijk nog eens kunnen trainen. Het was nogal druk op het werk. Experimenten voor volgende week in het buitenland voorbereiden, detectoren testen, programmeren, al wat je wil. Dus had ik even wat minder tijd om te trainen. En weinig slaap erbij maakte het compleet.

19/08 : Lower body

Squat :

15 x 20 kg
15 x 40 kg
12 x 50 kg
8 x 60 kg
5 x 65 kg

Deadlift :

15 x 40 kg
12 x 50 kg
6 x 60 kg
Vanaf hier om-en-om grip :
4 x 70 kg
5 x 70 kg

Snel nog wat single leg calved raises en cable crunches.

Eindelijk eens wat zwaarder gegaan, en voldoende rust tussen de sets. Er was nog een trio aan het squatten en deadliften, al deden ze alles met de riem. Maar kom, de ene had toch een deadlift van 215 kg en 175 kg squat. Dus het waren geen complete n00bs :). Jammer van die riem, vooral bij de andere twee die niet echt veel meer dan mij namen (deden trouwens sumo deadlift).

Even de vervelende gewrichten overlopen :

Schouder probleemloos
Polsen zo goed als probleemloos
Rechterknie begon wat te zeuren na trainen, straks ijs en zalfje smeren

Volgende training over meer dan een week, wanneer ik terug ben uit Zwitserland :) .

steebz zei:
heej goed bezig!
..ik volg bijna t zelfde programma als jy. Drukte ik half jaar gelden met bank nog 80 kilo..nu hou ik t voorlopig ook met lichte dumbelpresses van 14-16 kilo. eerst latpul met 70 kilo..nu rustig met 35 kg. Alles langzaam doen en goed op techniek letten en je mrkt dat je wel langzaam weer gaat groeien. Probeer ook met dumbelpresses je borst keihard aan te spannen om de schouder zoveel mogelijk te ontzien, anders is de blesure weer terug voordat je t weet..
Tjah, bij mij is de truk vooral niet te diep te gaan bij het dumbbell drukken. Eerst even voelen hoe diep m'n armen zonder gewicht gaan en dan met gewicht die positie als grens nemen. Armen dicht bij het lichaam geeft natuurlijk een grotere natuurlijke ROM. Dit lijkt me wel redelijk essentieel bij schouderproblemen, want je kaspel oprekken met behulp van gewichten lijkt me niet ideaal :) .
 
Laatst bewerkt:
Tjah, bij mij is de truk vooral niet te diep te gaan bij het dumbbell drukken. Eerst even voelen hoe diep m'n armen zonder gewicht gaan en dan met gewicht die positie als grens nemen. Armen dicht bij het lichaam geeft natuurlijk een grotere natuurlijke ROM. Dit lijkt me wel redelijk essentieel bij schouderproblemen, want je kaspel oprekken met behulp van gewichten lijkt me niet ideaal :) .[/QUOTE]



Ja klopt idd....maar je hoeft zowieso niet diep te gaan met dumbeldrukken. Handen ellebogen tot evenwijdig met de grond is voldoende. hoe verder je gaat hoe meer je je schouder gaat belasten( en die ben je niet aan t trainen want het is een borst oefening toch?)

trouwens..werkt deadliften goed tegen instabiliteit? Ik deed em eerst wel maar dan met 110 kilo en das weer beetje teveel van t goede. Maar mss als je hem licht doet, dat het goed werkt omdat je rug sterker wordt waardoor schouder ook stabieler wordt?
 
Raistlin zei:
Volgende training over meer dan een week, wanneer ik terug ben uit Zwitserland :) .

Zin om langs te komen voor een vakantietraininkje? :D
 
steebz zei:
trouwens..werkt deadliften goed tegen instabiliteit? Ik deed em eerst wel maar dan met 110 kilo en das weer beetje teveel van t goede. Maar mss als je hem licht doet, dat het goed werkt omdat je rug sterker wordt waardoor schouder ook stabieler wordt?
Tjah, deadliften belast de schouder zeker niet in een moeilijke positie. Als je nu last van je labrum/bicepspees zou hebben kan het misschien een probleem zijn, maar anders lijkt het me wel meevallen. Ik denk ook eerder dat het positief werkt omdat je traps er sterker van worden en die belangrijk zijn voor stabiliteit. Zelf heb ik er bijna nooit last van m'n schouder bij.
 
Metal^militia zei:
Zin om langs te komen voor een vakantietraininkje? :D
Net te laat :D . Voor trainen was sowieso niet veel tijd, de hele dag hard werken en elke avond BBQ met de nodige portie wijn :) .
 
30/08 : Upper body

Barbell row (allemaal onderhands) :

15 x 30 kg
12 x 40 kg
8 x 45 kg
6 x 45 kg

Pull down :

15 x 35 kg
8 x 35 kg

Dumbbell press :

12 x 10 kg
10 x 12 kg
8 x 14 kg

Cable cross-overs :

15 x 15 kg
10 x 20 kg

The usual shoulder raises.

Geen overdreven sterke training, was ook weer twee weken geleden. Polsen/ellebogen zijn vaak een probleem, pulldown ging gewoon niet meer. Ik heb ook veel meer last achter de computer, vanaf volgende week mag ik een paar consultaties bij de ergotherapeut afhandelen. Maar voorzichtigheid is echt wel de sleutel momenteel.

De schouder viel goed mee, alleen bij de raises merkte ik dat de achterkant wat begon op te spelen. Op zich geen groot probleem daar dus.
 
Laatst bewerkt:
Eventjes niet kunnen trainen door wat ziekte en gebrek aan motivatie, maar na volgende week weer even wat gewichten aan te raken heb ik er weer zin in. Omdat ik merk dat de huidige indeling niet ideaal is, zou ik het volgende schema willen proberen. Opmerkingen zijn altijd handig. Het is vooral een herschikken van de oefeningen over de trainingsdagen.

2-3 dagen per week, als 3 dagen lukken switcht eigenlijk gewoon de volgorde elke week. Aantal herhalingen zal nog varieren, eerst weer wat op gevoel werken en dan zien we wel.

Dag 1 : Push
------------

Squats : 4 sets
Dumbbell press : 3 sets
Cable cross-overs : 2 sets
Side raises : 2 sets
Calve raises : 3 sets

Dag 2 : Pull
-----------

Deadlift : 4 sets
Barbell rows : 3 sets
Pull down : 2 sets
Rear raises : 2 sets
Cable crunches : 2 sets
Wood chops : 2 sets
 
Dat is echt klote, alles ontsoken hebben door instabiliteit.
Ik heb het 3 of 4 jaar geleden ook gehad, alles vanaf mijn schouders tot aan mij handen deed pijn.
Maar je pakt het goed aan zie ik al, lichte trainingen, die voorzichtig opbouwen en luisteren naar je lichaam.
En vooral de spieren regelmatig goed rekken en los laten maken, want wat je zelf ook al zegt, het is de voortdurend te hoge spiertonus als gevolg van de verkeerde houding die de pijnlijke ontstekingen veroorzaakt.
En het is een vicieus cirkeltje, want op die pijn reageren de spieren met een nog hogere tonus, enz.
Door de doorbloeding te stimuleren met lichte training en het stretchen/losmaken van de spieren doorbreek je dat cirkeltje idd.
En ik merk bij mezelf nu, ik ben 1 jaar min of meer genezen en kan goed knallen, dat als ik nu eens een pijntje krijg, ik er veel sneller weer vanaf kom.
Want momenteel heb ik links een tennisarm die licht teruggekomen is (verdoet op het werk weer), maar deze geneest nu ook weer vrij snel.

Als laatste is belangrijk, probeer vooral zaken op je werk waar je last door krijgt aan te pakken, dat is de eerste voorwaarde om te genezen.
Dus een goede werkplek, dingen in een betere houding doen en vooral naar je lichaam luisteren, als ik merk dat ik last krijg van iets dat ik moet doen, dan stop ik daarmee, dan kan mijn baas hoog en laag springen.
Zo doe ik het werk niet meer waar mijn tennisarm door teruggekomen was (moest daar veel bovenhands bij tillen, met de elleboog naar buiten)
 
Thanks voor de tips, altijd leuk iemand te horen die iets vergelijkbaars meegemaakt heeft. Tot nu toe leek ik wat een alleenstaand geval te zijn, toch in die combinatie instabiliteit, polspijn, en al de rest erbij. Het moeilijkste is aanvaarden dat iets zo vanzelfsprekends als een goeie houding onstekingen in de polsen en handen kan geven (tot het membraan tussen de botten van de onderarm toe), en zoveel schouderproblemen kan veroorzaken.

Heb je nog tips over specifieke stretchoefeneningen buiten de borst- en nekspieren ?
 
Sow, heb ik meteen m'n schema teruggevonden van even geleden. Waar een log toch goed voor kan zijn :D.

'k Ben sinds een week weer bezig. Zoals reeds in 't blessure deel gezegd is, was de schouderoperatie geen onverdeeld succes. Nu moet ik er wat op vertrouwen dat ik de resterende instabiliteit met trainen op kan vangen, want een nieuwe operatie zou niet meer arhtroscopisch zijn. Dus, afgezien van meer risico's ivm verlies van bewegingsbereik enzo, een langere revalidatie en langere werkonbekwaamheid. Daar heb 'k even geen zin in.

'k Ga dus terug dat push/pull schema oppikken. De squat moet even op 't gemak (of helemaal eruit) want 'k wacht nog op m'n manta ray die ik bb.com heb besteld. Zonder kan ik moeilijk squatten met m'n schouder, omdat 'k wat externe rotatie kwijt ben door die vorige operatie.

Hopelijk komen er snel iets zwaardere gewichten bij, al zal het weer eerder op het dooie gemak zijn. Traag gaat natuurlijk ook.
 
Strength and honour!
 
Back
Naar boven