MuscleMeat

Raistlin's training log

Bezoekers in dit topic

@calibre

Doe jij die TKE enzo voor een specifieke rede ? Ook last van een onevenwicht tussen mediale en laterale kop van je quads ? Want daar ben ik vroeger voor behandeld geweest, en dat speelt me sinds kort (en dus gisteren weeral) nogal parten. En dat allemaal omdat m'n voeten scheef staan :D.
 
oh trouwens, die front squats zijn wel goed.
 
Raistlin zei:
@calibre

Doe jij die TKE enzo voor een specifieke rede ? Ook last van een onevenwicht tussen mediale en laterale kop van je quads ? Want daar ben ik vroeger voor behandeld geweest, en dat speelt me sinds kort (en dus gisteren weeral) nogal parten. En dat allemaal omdat m'n voeten scheef staan :D.

Ik doe ze omdat knieën blijven kraken tijdens elke fullsquat, probeer nu die TKE en glucosamine. Misschien ook dat die gewichthefschoenen gaan helpen. Soms doen ze ook pijn.
 
Wel, ik heb het vooral rechts, en daar voel ik m'n knieschijf verspringen bij 30 graden ofzo. Had het daarvoor nog niet echt opgemerkt, maar net wat BW squats geprobeerd en het is akelig duidelijk. Binnen een klein maandje ga ik me eens grondig onder handen laten nemen door wat ostheopaten, dat helpt misschien.

Een foam roller kan misschien ook handig aan, neem aan dat je dat met wat knutselwerk zelf wel in elkaar kan steken.
 
23/06/06

Clean pulls

8 x 40
5 x 50
3 x 5 x 60
2 x 5 x 65 (PR, al is het nog niet voluit)

Military press

1 x 8 x 20
1 x 5 x 25
3 x 5 x 30
1 x 4 x 32.5 (PR)

Chins

1 x 4 x BW
9 x 3 x BW

Comments

- Rechterknie nogal last van scherpe pijn rond knieschijf, dus geen frontsquats. Heb nu wel gewichtheffer schoenen, sta ik veel stabieler mee. Het zal m'n knieën waarschijnlijk alleen maar ten goede komen.
- Lekker UB deel.
- Tot en met volgende week geen trainingen, 5 dagen Rock Werchter en wil daar niet met allerlei pijntjes rondlopen. Waarschijnlijk ideaal voor een frisse start nadien.
 
Haha had Luc jou schoenen wel ? :p

Tuurlijk komen er nog volgende keREN, hopelijk kom ik deze vakantie meer. Ik wil vooral aan die snatch werken.
 
Hij had een 46 ja, misschien dat 45 net iets beter zou passen maar zo is het ook al in orde.
 
Nog even vertellen dat ik Mark Rippetoe z'n 'Starting Strength' binnen heb. Zit nog maar aan het begin van het eerste hoofdstuk over de squat, en nu al heb ik dingen bijgeleerd (zoals niet naar boven kijken) :D.

Morgen nog eens trainen :).
 
waarom niet naar boven kijken?
Ik weet dat als je naar het plafond zit te staren, het niet goed is voor je rug ( over strekking ofzo ) maar een beetje is toch alleen maar bevordelijk voor de houding?
 
Wel, eigenlijk vond ik het eerst ook vreemd, maar even wat BW squats geprobeerd en hij heeft wel een punt. Volgens hem is het ideaal om niet voor een spiegel te trainen, zodat je je op een punt op de grond veraf kan focussen. Een beetje naar beneden kijken met je ogen, maar je hoofd neutraal. Zo voorkom je inderdaad overdreven kromming van je onderrug, en ook de neiging om je zwaartepunt naar achteren te verplaatsen. Eigenlijk is het gewoon niet natuurlijk :D .
 
05/07/06

Squats

8 x 40
8 x 50
2 x 5 x 60
2 x 3 x 70

OH squats

5 x 5 x 10 (niet zeker)

Pendlays

6 x 40
2 x 6 x 50

Puhs ups + chins

10 + 4
10 + 3
5

Comments

- Combinatie van te warm, niks gegeten en halve verkoudheid (overblijfseltje van werchter) heeft me toch doen besluiten de training sterk in te korten. Liters zweet zijn er gevloeid.

- Even m'n eigen squat analyseren. De vaststellingen :

* Ik steek m'n kont teveel achteruit in plaats van echt achteruit te gaan zitten, teveel kromming in de onderrug dus extra druk op die facetgewrichten.​
* Ik bounce niet genoeg om omhoog te geraken, te weinig gebruik maken van die stretchreflex.​
* Bij het omhoogkomen zitten er twee bewegingen in : eerst m'n benen strekken zonder met de rug mee te gaan, en dan pas kom ik echt omhoog.​

Uiteindelijk allemaal te verklaren door wat ik al wist, maar nog eens duidelijk bevestigd : te zwakke glutes en overactive, verkorte heupflexors. En het zorgt voor extra belasting van die facetgewrichten, wat dus bij elke squat/deadlift sessie blijft irriteren. Ik weet wat me te doen staat.
 
goed dat je je squat analyseert,

hoe bedoel je je steekt je kont achteruit, net alsof je een romanian deadlift maakt met de bar op je nek? Toch is het zo wel een manier om die hams op spanning te krijgen.

bouncen? dat wil je toch niet, wat bedoel je dan precies, toch weer die stretch van de hams?

bij het omhoog komen, zul je je moeten focussen op je hoofd/shouders, dan zal je lichaam volgen.

succes!
 
Eigenlijk komt het eropneer dat ik m'n bekken naar voren kantel wanneer ik moet zakken, wat een nogal nadelige positie is voor je hele core. Ik moet m'n core leren opspannen en dan gaan zitten, zoals bij m'n front squat wel beter lukt. Dus wel kont achteruit, maar niet bekken naar voor.

Met bounce bedoel ik indeed gewoon de stretch van de hams. Voldoende snel zakken (ook niet als een kanonskogel) om dat meteen recht te komen. Bounce is 't woord dat Rippetoe ervoor gebruikt :D .

M'n hoofd en schouders zijn eigenlijk goed als ik omhoogkom, alleen heb ik die natuurlijke reflexen niet als het op core opspannen en glutes recruteren aankomt. Die hele biomechanice moet wat bijgeschaafd worden, anders wordt het nooit wat.
 
heb je wel een riem om waar je je abs tegen kan aanspannen?

met je bekken naar voren? bedoel je dan zegmaar de bovenkant naar voren of de onderkant van je bekken naar voren?
 
Zou misschien eens met riem kunnen proberen ja.

Bovenkant naar voor. Typisch verschijnsel bij allerlei rug en andere problemen :) .
 
mwah ik doe dat ook, je moet het niet overdrijven, maar zelf ben ik veel stabielen wanneer ik me onderrug arch en dus mijn bekken kantel.

Ik kan ook niet mijn reet naar achter doen en mijn bekken naar achter (rechter) gekanteld houden.
 
Mjah, zal wat aanvoelen zijn. Misschien is het bij omdat dat facetgewricht al lekker getraumatiseerd is dat het wat vervelend aanvoelt. Ik weet het zelf ook niet zo goed meer :D .
 
wimmos zit mee te lezen, die komt vast met wat moois aanzetten.
 
10/07/06

Power clean (uit hang)

2 x 5 x 30
3 x 5 x 35
3 x 5 x 40
1 x 3 x 45 (PR)

Clean pull

2 x 3 x 65
2 x 3 x 70 (PR)

Military press

2 x 5 x 30
1 x 4 x 30

Front squat

2 x 5 x 60
1 x 4 x 60

Chins

7 x 3 x BW

Comments

- Ben redelijk dood, misschien toch wat hoog volume. Als ik wil dat m'n onderrug het trekt misschien toch iets eruit gooien volgende keer.
 
goeie pr's, das altijd lekker!
 
Back
Naar boven