XXL Nutrition

Rapport: De gebroken beloften van Geert Wilders

Bezoekers in dit topic

UnCompress

Massive Warrior
15 jaar lid
Lid geworden
9 dec 2005
Berichten
23.972
Waardering
3.517
In 2010 toonde de PVV twee gezichten. In aanloop naar de verkiezingen sprak Geert Wilders hardvochtige taal richting moslims, maar hij sprak ook warme woorden over de hardwerkende burgers. De PVV zou een sociale partij zijn, die opkomt voor gewone mensen en wil strijden tegen de afbraak van de sociale zekerheid. Het verkiezingsprogramma van de PVV verwoordde op een aansprekende wijze de gevoelens van veel mensen in ons land:

‘De Partij voor de Vrijheid zet zich in voor de verdediging van onze verzorgingsstaat. Onze met veel moeite opgebouwde verzorgingsstaat is een bron van trots. Alleen de PVV komt op voor het behoud van de verzorgingsstaat. De Partij voor de Vrijheid vecht keihard voor behoud van de AOW op 65 jaar. Voor de PVV is de handhaving van deze oudedagsvoorziening het enige breekpunt bij de formatie van een kabinet. Daarnaast
wil de PVV een stringent beloningsbeleid voor de (semi) publieke sector, staatsondernemingen en financiële instellingen met staatssteun. Voor hen geldt de Balkenendenorm als maximumsalaris en de bonuscultuur moet verdwijnen.’


Mensen maakten zich zorgen over hun toekomst. Hoe moet het met me als ik mijn baan verlies? Wie zorgt er voor mij als ik ziek word? Is mijn pensioen nog wel zeker? Wat heeft Geert Wilders met zijn belofte aan de kiezers gedaan? Wat is daarvan terug te vinden in het akkoord dat hij sloot met VVD en CDA? En welke politieke keuzes maakt de partij in werkelijkheid? Dat onderzoeken we in dit rapport.
We hebben de verkiezingsbeloften van de PVV vergeleken met het stemgedrag van de partij in de Tweede Kamer. We hebben in het bijzonder gekeken naar de moties die de PVV wel of niet heeft gesteund, vanaf het moment dat VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV zijn gaan regeren. Deze moties zijn uitspraken van de Kamer over het te voeren beleid en bij uitstek geschikt om politieke beloften te toetsen aan de politieke realiteit.

Geert Wilders kan zich terecht beroepen op een aantal successen, zoals het in stand houden van de hypotheekrenteaftrek en het ontslagrecht. De verhoging van de AOW-leeftijd met vooralsnog één jaar zou je kunnen zien als half winst of half verlies: meer dan de PVV garandeerde (de AOW-leeftijd op 65 houden was voor Wilders ‘het enige PVV-breekpunt’), maar minder dan VVD en CDA wilden.

Toch krijgen Henk en Ingrid het met de PVV niet gemakkelijk. De lijst met gebroken beloften is lang. In strijd met de gewekte verwachtingen stemde de PVV tegen het opstellen van een armoedebeleid en tegen gelijke rechten op WW en ziektewet voor flexwerkers. De PVV stemde voor bezuinigingen op jonggehandicapten en sociale werkplaatsen, voor het afschaffen van de alleenstaandeouderkorting en voor het korten van de huurtoeslag. Dat laatste kost huurders met een laag inkomen zo’n 180 euro per jaar. De belofte van de PVV om tegen ‘graaiers en profiteurs’ in actie te komen blijkt eveneens loos te zijn. De partij stemde tegen het invoeren van een Balkenendenorm in de cultuursector en in de zorg. En voor de belastingvoordelen van het Koningshuis. Gezinnen met een maandinkomen vanaf 1.950 euro mogen van de PVV niet meer in een sociale huurwoning gaan wonen.Lonen in de publieke sector worden dit jaar bevroren. Voor de verkiezingen eiste de PVV ‘absolute transparantie’ over de ontwikkeling van de koopkracht in Nederland, nu vindt de partij het niet meer nodig dat deze cijfers in de rijksbegroting worden gepubliceerd.



Buschauffeurs in Den Haag noemen hem en zijn partij ‘verraders’. De PVV beloofde de vervoersbedrijven HTM, RET en GVB te beschermen tegen de aanbestedingen, die het lokale vervoer in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam zouden uitkleden en de arbeidsvoorwaarden van het personeel zouden verschralen. De PVV zit aan de knoppen, maar laat de buschauffeurs in de steek. En dat geldt voor veel meer mensen die bij de vorige verkiezingen vertrouwden op de sociale beloften van Geert Wilders: huurders, mensen met een handicap, politieagenten. Met dit onderzoek presenteren wij de daden van de PVV. Hopelijk helpt dit u om bij de verkiezingen van 2 maart een goede keuze te maken.

Roemer is blij met het rapport dat uitnodigt voor een debat op basis van de feiten: 'Hij heeft een aantal successen geboekt, zoals het ontslagrecht dat onaangetast blijft. En natuurlijk betekent die handtekening dat je water bij de wijn moet doen. Maar de wijn is ondrinkbaar geworden. Als ik namens de SP zoveel aderlatingen had moeten doen, had ik een probleem met mijn achterban. Dat moet de PVV ook hebben. Wilders heeft Henk en Ingrid in de steek gelaten.'

http://www.sp.nl/service/rapport/110216_pvvrapport.pdf
 
Laatst bewerkt:
De achterban van de PVV heeft volgens mij gewoon geen flauw idee.
 
Gemiddelde pvv-stemmer: "Ik ga da nie allemaal leze"
 
Het grootste deel van het PVV-partijprogramma is vooral opvulling, net als die nep-ophef van Wilders over bijvoorbeeld de AOW-verhoging.

Uiteindelijk draait het bij de PVV maar om één ding, en dat is de islam. Zolang ze op dit gebied niet afdoen verwacht ik niet dat PVV-stemmers zich zorgen gaan maken om gebroken beloften.
 
Het grootste deel van het PVV-partijprogramma is vooral opvulling, net als die nep-ophef van Wilders over bijvoorbeeld de AOW-verhoging.

Uiteindelijk draait het bij de PVV maar om één ding, en dat is de islam. Zolang ze op dit gebied niet afdoen verwacht ik niet dat PVV-stemmers zich zorgen gaan maken om gebroken beloften.
Zo kun je toch geen land besturen! Nederland wordt steeds dommer. :sad:
 
Gemiddelde pvv-stemmer: "Ik ga da nie allemaal leze"

nee duh, want na de titel weet je al dat het nergens op slaat.
Hoe kan de pvv nou zijn beloftes uitvoeren als alle andere niet met hem eens zijn en hem tegenwerken?

eerst wilders tegenwerken en dan zeggen dat hij ze beloftes niet kan nakomen...
is gewoon een politiek spelletje net als de filmpjes over het tegen stemmen tegen pvv.
stelletje kinderen zijn het. .
 
Gemiddelde pvv stemmer: Liegen draaien of beloftes breken doen ze allemaal.

nee duh, want na de titel weet je al dat het nergens op slaat.
Hoe kan de pvv nou zijn beloftes uitvoeren als alle andere niet met hem eens zijn en hem tegenwerken?

eerst wilders tegenwerken en dan zeggen dat hij ze beloftes niet kan nakomen...
is gewoon een politiek spelletje net als de filmpjes over het tegen stemmen tegen pvv.
stelletje kinderen zijn het. .

Zo kun je toch geen land besturen! Nederland wordt steeds dommer. :sad:
Jup, je ziet het. Zelfs met feiten zijn ze niet te overtuigen. Steeds dommer helaas.
 
Jup, je ziet het. Zelfs met feiten zijn ze niet te overtuigen. Steeds dommer helaas.

Mwah, ik vind t wel meevallen, veel dingen moeten nog worden uitgevoerd of worden goedgekeurd door de eerste kamer. Laat men oordelen over een jaartje ongeveer om zeker te zijn.
 
Mwah, ik vind t wel meevallen, veel dingen moeten nog worden uitgevoerd of worden goedgekeurd door de eerste kamer. Laat men oordelen over een jaartje ongeveer om zeker te zijn.

Ja, dat klopt en geen enkele van die voorstellen is conform met wat de PVV beweerd heeft te zullen doen.
 
Ja, dat klopt en geen enkele van die voorstellen is conform met wat de PVV beweerd heeft te zullen doen.

Ook dat vind ik meevallen, veel dingen worden op dit moment geblokkeerd door bijv linkse demonstraties en daaropvolgende commotie. T zal wel verbeteren de komende maanden denk ik, zo niet dan heb je gelijk.
 
Ook dat vind ik meevallen, veel dingen worden op dit moment geblokkeerd door bijv linkse demonstraties en daaropvolgende commotie. T zal wel verbeteren de komende maanden denk ik, zo niet dan heb je gelijk.

Kun je me 1 ding noemen dat vanuit de PVV komt, reeël is en conform is met waar de PVV voor beweert te staan?
 
Kun je me 1 ding noemen dat vanuit de PVV komt, reeël is en conform is met waar de PVV voor beweert te staan?

Minimumstraffen vind ikzelf top bij zwaardere misdrijven. Bij lichtere straffen ook omhoog, maar reeël met de situatie. Minimumstraffen dus
 
Ook dat vind ik meevallen, veel dingen worden op dit moment geblokkeerd door bijv linkse demonstraties en daaropvolgende commotie. T zal wel verbeteren de komende maanden denk ik, zo niet dan heb je gelijk.

Ja echt dat weerhoudt het kabinet natuurlijk er van om besluiten te nemen. Volgens mij hebben ze volledig lak aan die demonstraties, maar ik kan het mis hebben. Ze hebben ook al aan de oppositie in de meeste gevallen, de zogenaamde handreiking is meestal een opgestoken middelvinger.
 
Ja echt dat weerhoudt het kabinet natuurlijk er van om besluiten te nemen. Volgens mij hebben ze volledig lak aan die demonstraties, maar ik kan het mis hebben. Ze hebben ook al aan de oppositie in de meeste gevallen, de zogenaamde handreiking is meestal een opgestoken middelvinger.

uiteindelijk wel, maar de laatste tijd is er veel druk van de linkse samenleving waardoor alles vertraagt en opnieuw onderzocht moet worden of moet worden aangepast. daarom kun je beter kijken over een jaartje omdat veranderingen niet snel worden ingevoerd.
 
uiteindelijk wel, maar de laatste tijd is er veel druk van de linkse samenleving waardoor alles vertraagt en opnieuw onderzocht moet worden of moet worden aangepast. daarom kun je beter kijken over een jaartje omdat veranderingen niet snel worden ingevoerd.

En waarom denk je dat die linkse druk steeds meer toeneemt?
 
uiteindelijk wel, maar de laatste tijd is er veel druk van de linkse samenleving waardoor alles vertraagt en opnieuw onderzocht moet worden of moet worden aangepast. daarom kun je beter kijken over een jaartje omdat veranderingen niet snel worden ingevoerd.

Die linkse samenleving toch.
 
Mwah, ik vind t wel meevallen, veel dingen moeten nog worden uitgevoerd of worden goedgekeurd door de eerste kamer. Laat men oordelen over een jaartje ongeveer om zeker te zijn.
Het gaat bij dit onderzoek niet over wat er nog uitgevoerd moet worden.
Het onderzoek heeft aan de hand van moties gekeken welke wel of niet door de PVV gesteund zijn. Deze voeren ze geheel onafhankelijk uit. Daar heeft het kabinet of de linkse oppositie geen invloed op.

Dit onderzoek geeft aan dat de PVV omtrent een heleboel zaken A zegt maar B doet.
 
Laatst bewerkt:
En waarom denk je dat die linkse druk steeds meer toeneemt?

Omdat een demonstratie een goede reden is om te schreeuwen met bier in je handen en samen liederen te zingen. Alaaf!!!
 
Back
Naar boven