Ik denk dat het eerder andersom is. Je hebt een restrictie in de wervelkolom en krijgt dan maagklachten. Dat lijkt me een stuk logischer. Heb je anders wat artikels die jouw mening over die fasciale weg enzo onderbouwen ? Ben ik wel benieuwd naar...[/QUOTE]
Het is zeer lastig hier iets over te vinden. Reden? Er zijn te weinig onderzoeken gebaseerd op fasciale relaties..helaas, ik wil er ook enorm veel meer van weten. Praktijkgerichte empirie laat nl soms fascinerende relaties inderdaad zien.
Deze website gaat hierover (helaas frans):
www.chaines-musculaires.com
Niet direct relevant, maar wel leuk artikel (ik heb de fulltekst):
The universal, muscular chain reaction, muscle spa...[Med Hypotheses. 1981] - PubMed Result
Eigenlijk moet je het gewoon zo zien. Spieren en hun bindweefsels vormen lijnen in het lichaam (diagnonaal, horizontaal, verticaal). Een maag bijvoorbeeld heeft verbinding met het middenrif (maagopening (=cardia)), middenrif zet spanning op ribben, ribben geven spanning op pectorales (en op schouder) en/of latissimus dorsi (en ook op schouder). Er ontstaat een dysblans in het schoudergewricht waardoor er weer tendinitiden kunnen ontstaan van bijv supra- en infraspinatus.
Tot zover even...