Fitness Seller

Realistisch doel voor de cut (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Basalt

Novice
Lid geworden
12 jan 2020
Berichten
28
Waardering
20
Lengte
1m85
Massa
89kg
Vetpercentage
19%
Hoi allemaal,

Ik ben nu een half jaartje aan het trainen. Ik ben, zoals vaak gezegd wordt, een 'stevige' jongen. Een half jaar geleden woog ik 83. Nu weeg ik 89. Ik ben dus zes kilo aangekomen, helaas bestaat een te groot deel daarvan uit vet. Ik heb overigens ook meer spiermassa gekregen. Als voorbeeld: bench press 1RM 50 kg --> 90 kg. Ik wil het nu allemaal wat beter gaan aanpakken. Ik heb in de afgelopen zes maanden veel meer progressie kunnen behalen, maar ik ben al blij dat ik de oefeningen nu in ieder geval technisch volledig onder de knie heb en dat ik fitness ook echt heel erg leuk begin te vinden.

Nu ben ik een weekje bezig met cutten. Ik weet dat een bulk, op de lange termijn, veel verstandiger zou zijn. Maar ik zie het niet zitten om met een vetpercentage van boven de 20 procent de zomer door te moeten. Dus ben ik gaan cutten om eerst mijn vetpercentage onder controle te krijgen. Ik vind het fijn om naar een (haalbaar) doel te werken. Wat lijkt jullie een haalbaar doel voor begin juli? Als in verpercentage? Gewicht? Misschien dat iemand een foto kan vinden waar ik naartoe zou kunnen werken? Hieronder nog even mijn huidige stats opgesomd.

Lengte: 185cm
Gewicht: 89 kg
Vetpercentage: 19,5%.

Trainingsschema:
Ma: Push
Di: Pull
Wo: Leg
Do: Rust
Vr: Push
Za: Pull
Zo: Leg
Ma: Push
etc.

Voedingsschema:
2400 kcal per dag
35 % eiwitten
35 % vetten
30 % carbs

Natuurlijk zijn opmerkingen / tips over mijn train- en eetschema ook welkom!
 
Laatst bewerkt:
marina1975 Denk dat jij hem hier het beste mee kan helpen aangezien het puur over zijn gewicht en VP / voeding gaat hier als doel momenteel.
 
Foto's als voorbeeld werken niet; het totaalplaatje wordt immers bepaalt op basis van de combinatie spiermassa / vetpercentage. 12% bf ziet er uiteraard anders uit bij iemand met weinig massa als bij iemand die al jaren traint en flink wat massa heeft.

Ik ben zelf 189 cm lang en mijn doel is om rond mei/juni rond de 80 kg te wegen. Echter, het gaat er bij mij om wat de spiegel zegt, gewicht boeit me niet zo zeer. Ik merk dat mijn gewicht erg traag daalt, maar mijn fysiek wel steeds beter uitkomt. Focus dus op de spiegel en niet op een streefgewicht zou ik zeggen.

Je wilt op 2400 kcal gaan zitten, wat is jouw onderhoud? Met andere woorden: Hoe hoog is je deficit. Op basis van jouw calorie-te kort kun je berekenen hoeveel kilo je per maand kwijt zal raken.

Ook is het goed om je eiwitten, vetten en koolhydraten even te vermelden in grammen, niet in %.

Plaats je voedingsschema anders even, heb je die al?

PPL 6 keer per week is in principe prima. gaat erom dat je hier plezier uit haalt. Het kan zo zijn dat je na een aantal maanden cutten beter reageert op iets minder volume en minder vaak trainen. Je herstel zal immers achteruit gaan maar logischerwijs is dit persoonsgebonden. Ik merk tot op heden dat ik geen krachtverlies heb, misschien omdat mijn VP % nog relatief hoog zit.
 
Bedankt voor jullie reacties. Mijn onderhoud ligt rond de 2700 kcal per dag. Dus mijn deficit is 10%.
Ik heb niet echt een standaard voedingsschema. Ik gebruik myfitnesspal om aan mijn calorieën en macros te komen.
Ik zal even wat schermafbeeldingen uploaden van mijn gemiddelde dag.

WhatsApp Image 2020-01-14 at 12.29.16.jpeg
WhatsApp Image 2020-01-14 at 12.29.15.jpeg
 
Bedankt voor jullie reacties. Mijn onderhoud ligt rond de 2700 kcal per dag. Dus mijn deficit is 10%.
Op een deficit van 270 KCal val je ongeveer 1/4 kilo per week ofwel 1 kilo per maand af.
 
Qua macro's zit je netjes als je altijd rond deze getallen zit. Belangrijk om mee te wegen is hoe jouw levensstijl er verder uitziet. Wat hierboven wordt gezegd klopt. Kilo per maand moet je nu op rekenen. Echter geldt dit natuurlijk alleen als je geen slippertjes maakt.

7* 270 kcal is 1890 per week. Eet je elke dag zo strict? ook in het weekend? Geen alcohol bijvoorbeeld. Kan me voorstellen dat je met een avondje "zuipen" zo 1000 kcal te veel binnen krijgt. Dan is je deficit nog maar 890 kcal en val je echt vrijwel niets af. Is maar om een voorbeeld te noemen hoor. Om aan te geven dat er heel weinig ruimte is voor een "slippertje" met zo'n laag kcal te kort.

Mijn eerste gevoel zei trouwens dat je onderhoud met 2700 kcal vrij laag is bij een PPL schema 6x per week. Heb je jouw activiteitenfactor meegenomen?
 
Qua macro's zit je netjes als je altijd rond deze getallen zit. Belangrijk om mee te wegen is hoe jouw levensstijl er verder uitziet. Wat hierboven wordt gezegd klopt. Kilo per maand moet je nu op rekenen. Echter geldt dit natuurlijk alleen als je geen slippertjes maakt.

7* 270 kcal is 1890 per week. Eet je elke dag zo strict? ook in het weekend? Geen alcohol bijvoorbeeld. Kan me voorstellen dat je met een avondje "zuipen" zo 1000 kcal te veel binnen krijgt. Dan is je deficit nog maar 890 kcal en val je echt vrijwel niets af. Is maar om een voorbeeld te noemen hoor. Om aan te geven dat er heel weinig ruimte is voor een "slippertje" met zo'n laag kcal te kort.

Mijn eerste gevoel zei trouwens dat je onderhoud met 2700 kcal vrij laag is bij een PPL schema 6x per week. Heb je jouw activiteitenfactor meegenomen?

Ik ben nog even langs verschillende websites gegaan om mijn maintenance te berekenen. 2700kcal is inderdaad aan de lage kant. Ik kom nu rond de 2900-3000 uit. Dan lijkt 2400kcal me een redelijker doel. En tot nu toe (ben bijna twee weken bezig) houd ik me streng aan mn macros en calorie doel.
 
In dat geval is 2400 inderdaad prima. Je mag verwachten dat je rond eind april aanzienlijk verschil zal zien. Dan even kijken of je jezelf "droog" genoeg vindt.

Succes!
 
Het ziet er op zich qua macroverdeling prima uit. KOmt waarschijnllijk ook omdat je kcal voor cutten niet zo laag is.
Veelal wordt niet meer gewerkt met % maar eerder met grammen.
2 gr eiwit per kg BW
minimaal 1 gr vet per kg bw
rest KH.

Je komt nu toevallig mooi uit omdat je kcal een beetje in het "normale" gebied zitten zeg maar.
Als je heel diep moet cutten of zwaar bulkt en je werkt met % dan zit je al snel veel te laag met eiwit en vet (bij een cut) of veel te hoog met eiwit (als je bulkt).
Dus beter de grammen per KG BW aanhouden.

Als je onderhoud inderdaad rond 2900 zit dan is 2400 netjes. Maar uiteindelijk weet je je echte onderhoud alleen door het te testen. Berekeningen zijn maar een indicatie. Maar het is heel persoonlijk.
Hou dit eerst een aantal weken aan en val ej niet af dan verlaag je. Val je te snel af (meer dan 0,5 kg per week) ga dan wat meer eten.
Succes!
 
Mijn onderhoud ligt ongeveer ook op wat het bij jou is, ik heb al die tijd op onderhoud gegeten, viel niet af maar ik kwam ook niet aan. Ik dien net iets daaronder te eten dus, het is ff vissen en de juiste berekeningen maken.
 
Ik ben inmiddels al een tijdje bezig. Ik weeg mezelf elke ochtend en houd dat bij in een documentje. Hieronder de gegevens. Ik merk dat er qua gewicht al een goede dalende lijn in zit (toch?). Alleen in de spiegel zie ik nog niet echt verschil. Is dat normaal? (Helaas geen beginfoto genomen) Qua Krachtverlies merk ik nog maar weinig. Ik kon voor de cut steady 6x 80 kg bench. Nu is dat afgenomen naar 4x 80kg bench.

89.0 push
87.7 pull
87.7 rest
87.9 leg
88.0 push
87.4 pull
87.5 leg
87.2 push
87.9 pull
87.4 rest
87.7 leg
87.2 push
87.2 pull
86.6 rest
88.0 push
88.2 rest
86.2 rest
85.7 pull
86.6 push
85.8 rest
86.3 leg
85.9 push
85.9 pull
85.9 rest
85.8 leg
86.2 push
85.7 pull
86.2 leg
85.7 push
84.9 pull
85.6 rest
85.7 leg
84.5 push
84.3 pull
85.0 leg
83.9 push
84.9 pull
85.2 rest
84.5 leg
84.3 push
84.0 pull
83.1 rest
83.7 push
84.3 pull
83.7 rest

Dit komt neer op:
Week 1: 87.9
Week 2: 87.3 (-0.6)
Week 3: 86.7 (-0.6)
Week 4: 85.9 (-0.8)
Week 5: 85.1 (-0.8)
Week 6: 84.3 (-0.8)
 
Netjes toch? ½-1 kg per week er af. En in de spiegel zie je van dag tot dag natuurlijk geen verschillen. Beter kun je foto's gaan maken. Dan zie je in 6 weken echt wel een verschil!
 
Back
Naar boven