MuscleMeat

Rebuilding Strength

Bezoekers in dit topic

Welcome back, hammer grip chins/pulldowns op schouder breedte geen optie? Wat betreft squatten geen low bar meer dan als dat issues geeft....high bar to build strength...of SSB/cambered bar sq
 
welkom terug schoonheid
 
Hallo allemaal, daar ben ik weer. De afgelopen maanden ging het helemaal niet goed met mij wat trainen betreft. Ik kon mijn favoriete oefeningen niet meer doen vanwege pijntjes overal. Nog een paar keer geprobeerd te trainen maar dat ging niet van harte. Toen besloten om maar een maand volledig rust te nemen. Gisteren ging ik op de weegschaal staan en er stond 81,0 kg. Helemaal kut dus. Maar het goede nieuws is dat de pijntjes wel grotendeels weg zijn. Ik had erg veel last van beide schouders, ik kon niet meer in een goede low bar squatpositie komen. Nu is dat alleen nog maar mijn rechterschouder die lichtjes geïrriteerd is. Verder had ik een blessure aan mijn linker onderarm, waardoor zware deadlifts, curls, chin's, rows e.d. niet meer mogelijk waren op een goede intensiteit. Die is nu helemaal weg gelukkig. Verder bij mijn rechterbeen ook nog wat last van mijn buitenste kniebanden. Dat is nog steeds niet volledig weg, maar er valt nu weer enigszins mee te trainen.

Kortom, ik was een wrak en nu een iets minder wrak. Dit lijkt elke keer te gebeuren als ik flinke progressie maak in kracht en spiermassa. Ik was bijna 90 kg en nu dus 81...

Gisteren voor het eerst in lange tijd de gym bezocht. De aanpak gaat nu anders zijn. Ik zal eerst flink wat pre exhaustion toepassen voordat ik met een 'grote' oefening begin. Op die manier hoop ik met minder zware loads toch een soort van spiergroei te bewerkstelligen. Klinkt heel blij en dat is het ook, maar ik wil nu echt gewoon heel blijven. Met flinke gewichten stoeien is heel leuk en dat is ook echt mijn passie, maar als je elke keer in de vernieling raakt waardoor je keihard terugvalt tot het punt dat mensen het ook echt aan je fysiek zien, dan is er weinig lol meer aan wat mij betreft.

Anyway, hier de training van gisteren:

21-02-2020 (FB)

Lying Leg Curl (hold, slow ecc)
10-reppers tot hams op knappen stonden

Hyper Extension (hold, slow ecc)
2x20x bw
2x10x bw (one leg)

Stiff Legged Deadlift (met schoenen met 3cm zolen, soort van deficit dus)
5x50
5x70
5x90
3x110
1x130
3x150 redelijk zwaar, zaten nog 2-3 reps in

Lat Pulldown (v-handle)
10x20
10x30
10x40
10x50
10x60
10x70

Cable Row (v-handle)
10x30
10x40
10x50
20x60

Dumbbell Floor Press
poging tot, nope...

Rope Pushdown
20-10 reppers, helemaal volgepompt

Bilateral Dumbbell Curl
10x10
10x12
10x14
10x16

Dumbbell Lateral Raise
10x4>10x6>10x8>10x6>10x4

Walking Lunges
150 stappen (bw), goede pomp

Commentaar: Kracht op de SLDL's viel mij niet tegen, want ik had al een behoorlijke pomp toen ik eraan begon. Verticale pulls gaan eruit, dus geen Lat Pulldowns, Chins e.d. meer. De Lat Pulldowns voelden namelijk niet zo relaxed aan mijn schouders en dat zal met Chins natuurlijk niet anders zijn. Alleen nog Cable Rows/Pendlay Rows de komende tijd. High rep Walking Lunges houd ik erin, goede pomp en flinke spierpijn nou. Komende tijd nog Bulgarian Split Squats aan het arsenaal toevoegen. Voor wat pec stimulans zal ik volgende keer wat Push-ups proberen, vlak of decline. Even kijken wat het beste aanvoelt. Maar goed, het voelt weer goed om terug te zijn met een plan.

Goed dat je weer bezig bent Luuk. Oefening die je ook zeker kan toevoegen aan je bovenrug repertoire is de chest supported db row.
 
Vervelend voor je al die pijntjes. Helemaal niet trainen is in mijn ervaring nooit de oplossing. Er is altijd een optie om ergens omheen te trainen. Goed dat je weer bezig bent.
Thanks Gijs! Ja, ik weet het... Heb er ook een poosje omheen proberen te trainen maar dat werkte ook niet echt. Wellicht was de intensiteit alsnog te hoog. Ik ben in ieder geval blij dat ik weer aan de slag kan.

Welcome back, hammer grip chins/pulldowns op schouder breedte geen optie? Wat betreft squatten geen low bar meer dan als dat issues geeft....high bar to build strength...of SSB/cambered bar sq
Thanks Marc!
Nope, alles wat met pull-up/chin-up/lat pulldowns te maken heeft doet voorlopig nog te veel pijn, zelfs met hammer grip.
Klopt, ik zal de switch maken naar high bar, en dan wikkel ik straps om de bar zodat ik de bar middels de straps vast kan houden.

welkom terug schoonheid
Thanks pik, hoe gaat het met jou dan?

Goed dat je weer bezig bent Luuk. Oefening die je ook zeker kan toevoegen aan je bovenrug repertoire is de chest supported db row.
Thanks chef! Ja, dat is een goeie inderdaad, wellicht iets voor de volgende UB training.

25-02-2020 (UB)

Face Pull
20-reppers

Cable Row (v-handle)
10x30
10x45
10x60
10x75
15x90

Pendlay Row
10x30
10x40
10x50
15x60

Decline Push-up
30x bw zwaar, hahahahahaha
2x15x bw

Lateral Raise
50x8

Rope Pushdown ss Barbell Curl
20-repper ss 10x20
20-repper ss 10x25
20-repper ss 10x30 > 10x25 > 10x20
20-repper

Commentaar: Lage gewichten, maar wel een goede pomp. Ik ben wel echt zo slap als een vaatdoek moet ik zeggen, vooral op de push-ups. Gelukkig kon ik die enigszins pijnvrij doen, dus dan heb ik voor de komende tijd toch nog een soort van pec stimulans. BW = 82,9 kg.
 
Ik ben nog altijd groot, dik en lelijk :)

mooi dat je weer bezig bent man
 
Ik ben nog altijd groot, dik en lelijk :)

mooi dat je weer bezig bent man
Nice man, goed om te horen! :D

28-02-2020 (FB)

Cable Row (straight bar)
10x30
10x50
10x65
10x80
2x10x95

Pendlay Row
5x40
5x50
5x60
12x70

Lying Leg Curl (hold, slow ecc)
Opgewerkt naar een zware 10-repper

Leg Extension (hold, slow ecc)
Opgewerkt naar een zware 10-repper

Walking Lunges
250 steps

Decline Push-up
35x bw
20x bw
15x bw

Commentaar: Volgende keer wat meer oefeningen met meer volume, maar ik voelde mij echt super belabberd dus dit was alles wat erin zat helaas. Niet tevreden.
 
Beter iets dan niets nietwaar..
 
Beter iets dan niets nietwaar..
Klopt, beter iets dan niets zullen we maar zeggen.

Maar push ups kan je dus wel pijnvrij doen?
Jep en dat is voorlopig ook de enige oefening die ik doe voor pec stimulans...

01-03-2020 (LB)

ATG Squat (high bar, close stance)
10x20
10x30
10x40
10x50
10x60
10x70
10x80

Deadlift (mixed grip)
10x60
10x80
10x100
- belt -
25x120

Lying Leg Curl (hold, slow ecc)
20-reppers

Hyper Extension (hold, slow ecc)
3x20x bw

Walking Lunges
300 steps

Leg Extension (hold, slow ecc)
20-reppers

Commentaar: Ik schaam mij eigenlijk om deze pisgewichten te noteren, maar zelfs met deze kindergewichten heb ik toch een gigantische pomp weten te bewerkstelligen. Ik kon bijna niet meer normaal lopen na de training, dus dat is goed.
 
Lekker pompertje op de deadlifts. Goed volume op de lunges nog, dat zal wel zweten zijn geweest!
 
Lekker pompertje op de deadlifts. Goed volume op de lunges nog, dat zal wel zweten zijn geweest!
Thanks, ja dat was flink zweten inderdaad. Wel een voldaan gevoel na de training, dus dat is mooi.

03-03-2020 (UB)

Face Pull
20-reppers

Cable Row (v-handle)
10x30
10x50
10x70
10x90
- belt -
10x110>10x100

Pendlay Row
5x40
5x50
5x60
5x70
- belt -
10x80>10x70

Decline Push-up
40x bw
20x bw
15x bw

Rope Pushdown
20-reppers

Bilateral Dumbbell Curl
40x10
30x12

Commentaar: BW = 84,2 kg, bizar hoe snel mijn gewicht omhoog gaat. Ik sta er nu al een stuk voller bij dan anderhalve week geleden, dus dat is mooi. Verder prima training in minder dan een uur, pomp klapte er goed in.
 
G.woon pompen!
 
In muscle memory we trust..
Zeker weten. Vooral als je nooit veel spiermassa hebt gehad, dan heb je het ook zo weer terug! :emo:

06-03-2020 (LB)

Hyper Extension (hold, slow ecc)
3x20x bw

Lying Leg Curl (hold, slow ecc)
10/20-reppers

Leg Extension (hold, slow ecc)
10/20-reppers

Paused ATG Squat (high bar, holding wrapped straps)
10x20
5x40
5x50
5x60
5x70
5x80
5x90

Deficit Deadlift (5 cm)
3x60
3x80
1x100
1x120
1x140
5x160

Commentaar: Dit keer gesquat met de straps om de stang gewikkeld, zodat ik de straps vast kan houden om mijn schouders te ontlasten. Voelde nogal onwennig en instabiel aan. Normaal gesproken kan ik mijn schouderbladen samentrekken en de bar goed vasthouden zodat ik echt één met de bar wordt. Daar is nu dus totaal geen sprake van. De bar wiebelde ook aan alle kanten dus besloten niet zwaarder te gaan. Ik moet even kijken hoe ik dit kan oplossen.

Deficit Deadlift ging daarentegen prima, het is al een eeuwigheid geleden dat ik die oefening heb gedaan. Ik heb ongeveer 3 reps in de tank gelaten.
 
Weer zoveel last van de schouders dan? Nette deadlifts
 
De bar wiebelde ook aan alle kanten dus besloten niet zwaarder te gaan. Ik moet even kijken hoe ik dit kan oplossen.

Squaten met een SSB bijv...en als je die niet hebt in je gym..naar RPB komen en weer LB meedoen ;)
 
Ja dat zou een mooie toevoeging zijn aan de krachtapparatuur van de gym. Er zullen vast meer mensen zijn met schouderklachten die alsnog graag willen blijven squatten.
 
Weer zoveel last van de schouders dan? Nette deadlifts
Thanks man. Ja, de schouder is en blijft een zorgenkindje.
Squaten met een SSB bijv...en als je die niet hebt in je gym..naar RPB komen en weer LB meedoen ;)
Haha, ja lijkt mij mooi om weer een keer langs te komen als dat mag natuurlijk.
Ja dat zou een mooie toevoeging zijn aan de krachtapparatuur van de gym. Er zullen vast meer mensen zijn met schouderklachten die alsnog graag willen blijven squatten.
Ja klopt, het zou een mooie toevoeging zijn. Eigenlijk zou zoiets standaard moeten zijn vind ik.
 
Ja hallo, daar ben ik weer. Terug van weggeweest zullen we maar zeggen. Voor de zoveelste keer.

Nog voordat deze paranoïde covid-19 uitbraak echt serieus werd stond trainen al op een lager pitje vanwege aanhoudende pijn in mijn rechterschouder en rechterknie. Heel af en toe een training maar steeds weer die pijn. Toen echt gestopt voor een hele tijd omdat het simpelweg niet leuk is om op zo'n manier te moeten trainen.

Toen ik op een geven moment geatrofieerd was tot 80 kg besloot ik maar weer de draad op te pakken. Mijn maat heeft een eigen home gym gebouwd waar ik nu sinds een paar weken train. Ik ben het nu voorzichtig aan het opbouwen. DL 10x120 en CGBP 8x80. Nog geen squats gedaan, ben nog voorzichtig met de knie. In plaats daarvan doe ik reverse lunges met wat extra gewicht. Fysiek ziet er nu weer wat beter uit maar natuurlijk wel kut om zo veel kracht kwijt te zijn.

De huidige toestand is dat ik momenteel in het wonderschone Finland vertoef met mijn vriendin. Haar broer heeft ook een soort van home gym gebouwd maar echt veel gewicht heeft hij helaas niet. Uiteraard wel heel fijn dat ik daar gebruik van kan maken, wat ik uiteraard ook heb gedaan.

Sinds gisteren zit ik heel erg afgelegen in een bos bij een meer. Zomerhuisje met een sauna. Lekker zwemmen en sauna pakken in deze prachtige omgeving. En daarna de BBQ aan zoals het hoort. Push-ups op de pier want ja je moet wat.

Wel wat moeite om in de nacht in slaap te komen omdat het vanwege de hoge breedtegraad simpelweg niet donker wordt. Maar goed, af en toe een middagdutje en dan zit dat ook weer goed.

Anyway, groeten uit Finland!

IMG_20200624_185722.jpg
 
Back
Naar boven