• Log in of maak account aan om verder te gaan zonder reclame

Veel plezier! 💪🏋‍♂️

AndroidHealthClinic

Redenen om olympische lifts te doen.

Bezoekers in dit topic

erca

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Waardering
1
Redenen om olympische lifts te doen.

• Ten eerste, het meest verrassende aspect van olympische lifts is het effect op het cardiovasculaire systeem. Enkele jaren geleden bestudeerde dokter Michael Stone de cardiovasculaire voordelen van olympische lifts. Hij ontdenkt dat er verbeteringen waren door deze vorm van training. Maar waarom? Het is een kwestie van de afstand die de stang aflegt.
    Bijvoorbeeld, bij een wrist curl beweegt de stang maar een 10tal centimeter. Terwijl bij een clean and jerk, de stang vanaf de grond tot overhead gaat, dus een goede 2 meter omhoog! Bijna iedereen spier in het lichaam wordt gebruikt. Bij een ruige set snatches zal je wel hijgen en zweten, het hart zal ook kloppen als geen ander.
  • Vervolgens, het menselijk lichaam bestaat uit één geheel. Door de stang vanaf de grond tot overhead te liften, wordt het hele lichaam gebruikt. Dus als je stilletjes aan meer gewicht begint te nemen op oly lifts, zal je lichaam ook stilaan groter en sterker worden. Een van de eerste gebieden die beginnende oly lifters ontdekken zijn de spieren vanaf de gluteus en de spinal erectors tot aan de trapezius. T-shirts beginnen 'raar' te passen terwijl je bovenrug groeit door de pull bewegingen. Welke spieren worden door oly lifts gebouwd? Allemaal!
  • Ten derde, het is moeilijk om oly lifts te overtrainen of er te zwaar op gaan. Het is natuurlijk wel mogelijk, maar omdat de beweging van grond tot overhead gaat, is er weinig ruimte voor forced reps, overload technieken of vormen van cheaten. Een partner kan zijn hand niet onder de stang steken en je nog helpen met een laatste rep, je doet het volledig zelf. Oly liften vraagt dan ook discipline bij het kiezen van gewichten die binnen je mogelijkheden liggen.
  • Sportwetenschappers hebben ook ontdekt dat Olympische lifters hoger kunnen springen dan alle andere athleten, en vlugger kunnen sprinten op korte afstand.

Als je op alle Olympische lifts je eigen lichaamsgewicht kan, kijk eens in de spiegel. Je zal het nut van olympische lifts wel begrijpen :thumbs:

bron: Bodybuilding.com - The Future Of Bodybuilding! Huge Bodybuilding Site.

VOOR DE GEÏNTERESSEERDEN:
  • [Link niet meer beschikbaar]
Alle eer gaat naar de schrijvers van bovenstaande artikels.

Alle 3 de oly lifts? ???

Snatch, C&J, en ....... ?

mooie opsomming!

komt nog bij dat je door de explosiviteit van de beweging meer snelle motor-units recruteert met fast-twitch vezels, die het meeste groei potentie hebben en je traint je lichaam ook op mobiliteit en stabiliteit (van de gewrichten)

Nu ze nog ergens kunnen leren...:(

COOL!!

ik zal ze proberen in te passen...............lijkt me wel een leuke oefening, al zal het eerst nog maar met 50~60 kilo zijn ( met een BW van 79)

:cool:

oke, nu nog iemand die me de techniek correct aan kan leren, en we zijn klaar! het zijn imo niet echt oefeningen die je snel onder de knie hebt zonder enige begeleiding

ik vind dat een fabeltje, dat je lifts niet kunt toepassen in je training als een prof-coach je ze niet leert. Je zult, als je alleen traint, weliswaar niet de techniek bereiken waarmee je wedstrijden gaat winnen. En zolang dat ook niet je doel is, is dat niet erg. Door je aan enkele basisregels te houden die voor squat en deadlift ook gelden, kun je de oefening veilig doen en er steeds beter in worden. En op de weg naar de voor jouw maximaal haalbare gewichten en techniek train je elke spier, keihard. Olympische lifts _O_

• Topic Starter Topic Starter
Voor de mensen die graag de lifts zouden leren; zie onderaan het artikel, heb 2 links bijgevoegd.

Ik denk dat ik powercleans ga proberen.
en als ik dat onder de knie heb mischien later jerk erbij...

• Topic Starter Topic Starter
nog een link toegevoegd: [Link niet meer beschikbaar]

Terug
Naar boven