AndroidHealthClinic

Refeed days en cheat days tijdens cutten. Wel of niet doen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

techdupage

Novice
Lid geworden
16 jun 2021
Berichten
5
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
76kg
Vetpercentage
12%
Ik had laatst een gesprek met iemand in de sportschool omtrent cheat days/refeed days tijdens cutten (of zelfs refeed weken) en vroeg me af hoe anderen hier over denken.
Ik hoorde namelijk dat als het afvallen/vetverlies stagneert je een refeed day of week kunt doen op onderhoud (of meer als het een dag is) om zo je lichaam (en lichamelijke processen) weer een boost te geven. Daarnaast hoorde ik dat het zo eens in de 3/4 weken tijdens droogtrainen ook goed is om te doen om je metabolisme een boost te geven. Online staat genoeg onderzoek en artikels, maar ben benieuwd wat jullie persoonlijke ervaring is en of jullie dit aanraden (en zoja, hoe ziet een refeed eruit? e.g. verhoogde inname koolhydraten).

Wellicht zijn een refeed day en cheat day hetzelfde, maar toch associeer ik een cheat day met echt ongezonde voeding en jezelf een dag laten gaan. Wat is jullie mening over een volledige cheat day? Misschien goed voor de mentale gezondheid, maar misschien minder voor het fysieke.
 
Een maat van mij deed het af en toe en viel alsnog ~30 kilo af door een algeheel calorie tekort te houden. Hij was ervan overtuigd dat er af en toe meer moest worden geconsumeerd (met mate) om zo het metabolisme te verhogen. Werkte voor hem. Je voelt je niet altijd beter na een cheat day, je kan je ook schuldig en 'vies' voelen. Zeker als je snel huid klachten krijgt.
 
hangt er vanaf hoelang je moet cutten
 
Een maat van mij deed het af en toe en viel alsnog ~30 kilo af door een algeheel calorie tekort te houden. Hij was ervan overtuigd dat er af en toe meer moest worden geconsumeerd (met mate) om zo het metabolisme te verhogen. Werkte voor hem. Je voelt je niet altijd beter na een cheat day, je kan je ook schuldig en 'vies' voelen. Zeker als je snel huid klachten krijgt.
Dan was de refeed of cheat op dat moment dus niet nodig.
 
Een maat van mij deed het af en toe en viel alsnog ~30 kilo af door een algeheel calorie tekort te houden. Hij was ervan overtuigd dat er af en toe meer moest worden geconsumeerd (met mate) om zo het metabolisme te verhogen. Werkte voor hem. Je voelt je niet altijd beter na een cheat day, je kan je ook schuldig en 'vies' voelen. Zeker als je snel huid klachten krijgt.
Ja dat heb ik dus ook gehoord, ben dus vooral benieuwd of mensen hier dit ook zo hebben ervaren.
 
hangt er vanaf hoelang je moet cutten
Vanaf hoeveel weken zou jij het persoonlijk aanraden om een keer een refeed day (of week) / cheat day in te plannen?
 
Zelf heb ik altijd wel standaard 1 cheatday/meal in de week. Ook omdat het leuk moet blijven en ook om je metabolisme ff op te voeren. Je moet wel oppassen dat het niet uit de hand gaat lopen, maar daar kom je snel genoeg achter. hou er ook rekening mee dat je de dag erna zo 2kg erbij hebt maar dit is grotendeels vocht wat er na 2 dagen wel weer af is. Ga dus niet de dag erna nog minder eten om te composeren maar gewoon door met je dieet. Je komt er vanzelf achter of je het te bond maakt ofniet.
 
Back
Naar boven