AndroidHealthClinic

Refeed - Deel 2

  • Topic starter burn
  • Startdatum
  • Reacties 99
  • Weergaven 31K
  • Volgers 10

Bezoekers in dit topic

In het vorige deel is aangegeven dat tijdens een dieet de hoeveelheid leptine afneemt. Zoals al aangegeven daalt tijdens een dieet de hoeveelheid leptine door twee oorzaken:
- kcal. tekort -> korte termijn
- vermindering van vetmassa -> lange termijn

Het doel van een dieet is om vet te verliezen en daarbij is een kcal. tekort onvermijdelijk. Hierdoor neemt de hoeveelheid leptine af. De vetmassa speelt hierbij een grote rol. Leptine wordt immers voornamelijk geproduceerd door de vetmassa. Een grotere vetmassa betekent daarom ook een grotere leptine productie. Mensen met een relatief hoog vetpercentage zien om deze reden in het begin een minder nadrukkelijke daling van leptine.
Een lager vetpercentage daarentegen betekent een grotere daling van leptine. Denk hierbij ook aan het feit dat de afname van leptine er mede voor zorgde dat we langer konden overleven in tijden van voedseltekort. Bij hogere vetpercentages is dit gevaar veel minder aanwezig.

Om bovenstaande reden wordt aangeraden om bij lagere vetpercentages vaker een refeed toe te passen. Zoals in de meeste gevallen is het onmogelijk om een algemene richtlijn op te stellen die voor iedereen geldt. Elk individu is immers verschillend.
Een belangrijke individuele variabele wordt bepaald door het setpoint. Het setpoint is grotendeels genetisch bepaald en geeft het vetpercentage aan dat je lichaam graag aanhoudt. Een lager setpoint betekent dat het lichaam gemakkelijker op een laag vetpercentage kan functioneren. Dit gaat dan ook gepaard met een minder snelle afname van de hoeveelheid leptine. In het verleden waren dit de mensen die tijdens een langdurig voedseltekort eerder zouden sterven, maar in deze tijd wordt een laag vetpercentage als een voordeel gezien. Om toch tot een algemene richtlijn te komen:

Mannen:

20% < = geen refeed nodig
20% / 15% = 1 x per 2 weken
15% / 12% = 1 x per week
12% > = 2 x per week

Vrouwen:

30% < = geen refeed nodig
30% / 25% = 1 x per 2 weken
25 % / 16% = 1 x per week
16 % < = 2 x per week

Lichamelijk gezien zouden mensen met een hoger vetpercentage om bovenstaande redenen minder vaak een refeed hoeven toe te passen. Hierbij wordt alleen wel een deel van het psychologische aspect buiten beschouwing gelaten.
Zoals in het vorige deel ook naar voren kwam dient een refeed niet alleen om de stofwisseling te versnellen, maar ook als aangename break van een dieet. Deze break hebben veel mensen nodig om zich weer op te laden voor weer een tijd van diëten. Het belangrijkste aspect van een dieet blijft immers dat het vol gehouden moet worden. Daarnaast kan een refeed er altijd voor zorgen dat er wat spiermassa gewonnen wordt. Het is dan ook moeilijk om aan te geven hoe vaak en wanneer een refeed moet worden toegepast. Daarom wordt dan ook de meest optimale refeed aangegeven. Iedereen kan voor zichzelf uitmaken tot hoever men wilt gaan.

Eerder zijn er al richtlijnen aangegeven, waarin duidelijk werd hoe vaak een refeed kan worden toegepast. Hierbij is nog geen rekening gehouden met het tijdstip van een refeed.
Om tot een advies te komen over het meest optimale moment van een refeed, is het eerst van belang om de voordelen van een refeed nogmaals te bekijken. De voordelen van een refeed op een rijtje:
- versnelling stofwisseling
- verbetering hormoonwerking
- afname trek in eten
- intensief kunnen trainen
- tijdelijke spierwinst

Met name de tijdelijke spierwinst en het intensief kunnen trainen zijn in deze context de relevante factoren. De overige factoren hebben immers op elk moment van de week voordeel. Een refeed kan daarom het best worden toegepast tussen de trainingen in. Als voorbeeld wordt in dit geval het volgende veelgebruikte trainingsschema genomen: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.
Door de refeeds op de maandag- en donderdagavonden toe te passen wordt er optimaal gebruik gemaakt van de refeed. Na de training is immers het moment dat de spieren de energie het meest nodig hebben. Door de refeed krijgen de spieren een grote aanvoer van glucose. De training op de volgende dag kan daarbij gebruik maken van de grote hoeveelheid opgeslagen glycogeen in de spieren. De hoeveelheid glycogeen speelt een belangrijke rol bij de intensiteit van de training. Zonder de nodige glucose moeten de spieren en het centrale zenuwstelsel het doen met minder energie, waardoor de training zwaarder kan aanvoelen. Hierdoor is het vaak niet echt mogelijk om een intensieve training te voltooien. Een intensieve en zware training is nodig om de spiermassa te behouden en eventueel zelfs wat spiermassa aan te zetten.
Het geniet ook de voorkeur om een refeed in de avond te beginnen. Dit zorgt ervoor dat de refeed niet te lang duurt, waardoor de kans op extra vetwinst verkleind wordt. Tevens zit er een nacht tussen het moment van de refeed en de inname van veel vetten. In het vorige deel is al uitgelegd dat tijdens een refeed de vetinname zo minimaal mogelijk gehouden dient te worden. Door na de refeed te gaan slapen is de nachtrust doorgaans niet alleen beter, maar ook zorgt het ervoor dat de vetzuren pas de volgende dag gegeten worden. Op dat moment is de glucose al in de spieren opgenomen en vanuit de spieren kan het niet meer terug het bloed in.

Door de refeed na de training te starten, is er het voordeel van de overcompensatie. De training zorgt er immers voor dat het glycogeen wordt uitgeput, waarop het lichaam reageert door meer glycogeen op te slaan. Dit is gunstig omdat er door de refeed meer glucose in de spieren wordt opgeslagen. Meer glucose naar de spieren zorgt er weer voor dat er minder glucose naar de vetcellen gaat. Na de training zul je dan ook iets minder snel vet aanzetten.
Voor mensen die het spier- en krachtbehoud belangrijker vinden dan het verlies van de vetmassa is het aan te raden om de refeed vlak voor de training te beginnen. Op die manier kan ook die training optimaal verlopen. Waarschijnlijk is dit iets minder optimaal voor de vetverbranding, maar de verschillen zijn niet groot. Daarom is het misschien verstanding om allereerst voor deze laatste manier te kiezen en indien nodig later overgaan op refeeds na de training. Wanneer gekozen wordt voor het begin van de refeed voor de training, dan kan de koolhydraat inname voor die tijd het best heel beperkt blijven. Daardoor schakelt het lichaam over op de verbranding van vetten en is het glycogeen meer uitgeput.

De productkeuze tijdens een refeed kan per individu bepaald worden. In het begin van de refeed geniet het zelfs de voorkeur om te kiezen voor producten met een hoge G.I. De laatst maaltijd van de refeed kan het best bestaan uit complexe koolhydraten met een lage G.I., zodat de spieren ook nog in de nacht glucose krijgen aangevoerd. Wanneer de refeed voor de training begint, dan kan ook worden begonnen met complexe koolhydraten, maar na de training moet dan worden overgegaan op snelle koolhydraten. Daarnaast zijn er een aantal algemene richtlijnen:
- Beperk de inname van fructose en sucrose
- Beperk de inname van vetten
- Zorg voor een kcal. overschot van ongeveer 500 kcal.

De fructose inname dient beperkt te blijven, omdat fructose in eerste instantie niet in de spieren kan worden opgenomen. Het opslaan van glucose in de spieren is nu net een belangrijk doel van de refeed. Doordat fructose in de lever wordt opgeslagen wordt er tevens meer vet aangemaakt. Ook de inname van sucrose dient beperkt te blijven, omdat het voor de helft uit fructose bestaat. Om bovenstaande redenen kan de fructose inname het best niet de 50 gram overschrijden.
Dat de vetinname beperkt dient te blijven mag nu wel duidelijk zijn. Het gaat hier immers over een meest optimale refeed en daarbij moet de vetopslag zo minimaal mogelijk blijven. Ook met wat meer vet tijdens de refeed kan nog lichaamsvet verloren gaan, maar het betekent wel weer risico op vetwinst. Daarom kan de refeed het best voor minder dan 10% uit vet bestaan.
Als laatste is het belangrijk dat er op het eind van de dag uiteindelijk een kcal. overschot ontstaat. Dit kcal. overschot kan op verschillende manieren gerealiseerd worden. Omdat de refeed pas in de avond begint, kan ervoor gekozen worden om tot de avond de kcal. in grote mate te beperken. Hierdoor is er in de avond meer ruimte voor het laden van koolhydraten. De exacte invulling is wederom individueel te bepalen.

Bovenstaand is er een aantal mogelijkheden weergegeven waarop een refeed kan worden toegepast. Uiteraard dient een refeed te worden aangepast aan de persoonlijke wensen en behoeftes en daarom is het onmogelijk om een plan op te stellen dat voor iedereen ideaal is. Het bovenstaande kan wel hulpvol zijn bij het samenstellen van een schema.
 
als je refeed dus op de dag van je borst-biceps training doet (aangezien dit m'n zwakkere spiergroepen zijn), is dit dan het beste voor die spiergroepen, zullen deze dan meer gaan groeien? Of laadt je eigenlijk dan op voor de volgende training? Of mss beide?
 
De training voor en na de refeed hebben er beide het meeste baat bij. Dus je zou het dan inderdaad na die training kunnen doen.
 
Op welk moment kun je eigenlijk op niet trainingsdagen je KH's eten? Het lijkt me logisch dat je iig een deel bij je eerste maaltijd neemt, als brandstof. Maar uit je reactie in deze threat kan ik opmaken dat het in principe niet veel uit maakt wel...?
 
In de ochtend en voor de rest zou ik het gewoon over de maaltijden verdelen.

Eigenlijk maakt het niks uit inderdaad. Op het einde van de dag heb je ze minder nodig, omdat je dan toch vaak gaat slapen. Als je dan bijv. niet zo helder kunt denken dan is dat niet zo'n probleem, maar op de dag meestal wel. Daarom kies ik er zelf vaak voor om ze wat eerder op de dag te eten.
 
burn zei:
In de ochtend en voor de rest zou ik het gewoon over de maaltijden verdelen.

Eigenlijk maakt het niks uit inderdaad. Op het einde van de dag heb je ze minder nodig, omdat je dan toch vaak gaat slapen. Als je dan bijv. niet zo helder kunt denken dan is dat niet zo'n probleem, maar op de dag meestal wel. Daarom kies ik er zelf vaak voor om ze wat eerder op de dag te eten.

Ok, dus voor je vetverbranding zou het in principe geen verschil maken?

Ik zit nu in de laatste weekjes cutten en eet nu dus ook smorgens geen carbs meer omdat ik anders in totaal op te veel carbs kom (ik wil de carbs rondom de training wel houden). Dit zou in principe dus geen problemen op moeten leveren?

En op niet trainingsdagen vind ik het vaak relaxed om tegen de avond mijn kleine beetje carbs te eten omdat dat makkelijker uit komt met eten maken en omdat ik dan ook een stuk meer zin in carbs heb. Dat zou dus ook niet uit moeten maken?
 
Rob G zei:
Ok, dus voor je vetverbranding zou het in principe geen verschil maken?

Ik zit nu in de laatste weekjes cutten en eet nu dus ook smorgens geen carbs meer omdat ik anders in totaal op te veel carbs kom (ik wil de carbs rondom de training wel houden). Dit zou in principe dus geen problemen op moeten leveren?

En op niet trainingsdagen vind ik het vaak relaxed om tegen de avond mijn kleine beetje carbs te eten omdat dat makkelijker uit komt met eten maken en omdat ik dan ook een stuk meer zin in carbs heb. Dat zou dus ook niet uit moeten maken?

Dat maakt idd geen verschil verder. Als het jou zo beter uitkomt dan is dat geen probleem. Bij het eten van koolhydraten verbrand je wel minder vet, maar je eet dan ook minder vet. Het netto resultaat is gelijk.
 
In Body Opus (CKD) wordt de KH-refeed NA een depletietraining toegepast. In Ultimate Diet 2.0 doe je de depletietraining na de refeed al wordt er wel getraind, dacht dat die dan wel bij voorkeur in de ochtend plaatsvindt.
 
Esperantisto zei:
In Body Opus (CKD) wordt de KH-refeed NA een depletietraining toegepast. In Ultimate Diet 2.0 doe je de depletietraining na de refeed al wordt er wel getraind, dacht dat die dan wel bij voorkeur in de ochtend plaatsvindt.



ik heb net je foto's gezien HAHAHAHA, :rolleyes:
dacht dat je een getrainde bodybuildster was omdat ik je artikels vaak lees.
 
Ik heb een vraagje..ik wilde mijn refeeddag op een zondag inplannen, dat is een niet-trainings dag voor mij.
Maar heeft dit nog enige zin voor de maandag erna? Of is het echt beter om op trainingsdagen te refeeden.
Ik zou de refeed zowieso over de dag verdelen, omdat ik na de training anders in 1 maaltijd 1000kcal's moest binnenkrijgen.
 
Als je bijv half 8 traint, rond 6 uur pre workout meal (complexe koolhydraten en eiwit)en de refeed begint na de training hoe lang van te voren van de refeed kan je het best geen vet meer eten?
 
MikeH zei:
Ik heb een vraagje..ik wilde mijn refeeddag op een zondag inplannen, dat is een niet-trainings dag voor mij.
Maar heeft dit nog enige zin voor de maandag erna? Of is het echt beter om op trainingsdagen te refeeden.
Ik zou de refeed zowieso over de dag verdelen, omdat ik na de training anders in 1 maaltijd 1000kcal's moest binnenkrijgen.

De refeed heeft ook voordelen voor de training van de volgende dag. Je glycogeen voorraden zijn tijdens die training immers voller.
 
Extreme Genes zei:
Als je bijv half 8 traint, rond 6 uur pre workout meal (complexe koolhydraten en eiwit)en de refeed begint na de training hoe lang van te voren van de refeed kan je het best geen vet meer eten?

Ik zou dan tot maximaal 15:00uur nog vet eten.

Je kunt ook de refeed beginnen met snellere carbs. Dan kun je de refeed iets later beginnen.

Welke manier je ook kiest, het grootste deel van de carbs bereikt toch pas het bloed tijdens de training. Op dat moment is de insuline afgifte laag en nemen de spieren de glucose makkelijk op(zonder insuline). Je loopt daarom minder kans op vetopslag.
 
klopt het dat je na de dag van een refeed wat gewicht aan bent gekomen en er wat pafferiger uitziet? Vanwege het vasthouden van vocht? Ik ben nnu dus puur op refeeds overgegaan sinds deze week en de junkdag eruit. Maar het lijkt wel of ik nu vetter ben en ik ben ook zwaarder. Denk wel dat het vocht is toch? En hoelang kan zoiets aanhouden?
 
KaLe zei:
klopt het dat je na de dag van een refeed wat gewicht aan bent gekomen en er wat pafferiger uitziet? Vanwege het vasthouden van vocht? Ik ben nnu dus puur op refeeds overgegaan sinds deze week en de junkdag eruit. Maar het lijkt wel of ik nu vetter ben en ik ben ook zwaarder. Denk wel dat het vocht is toch? En hoelang kan zoiets aanhouden?



Ja is voornamelijk vocht idd. Kh houd vocht vast onder de huid.

Ik nam op mijn refeeds niet boven de 300-350gr kh omdat ik daar boven vocht vast ging houden.
Tja de één vind dat het niet erg omdat het maar vocht is.
Ik zelf vind dat het storend is, omdat het er weer af moet, en het zo lijkt alsof ik minder vooruit gang heb. Bij mij duurt het 2-3 dagen voordat het weer voor ouders er uit ziet.
Dus ik ga niet hoger op mij high dagen dan 350. OF ik moet zo`n dip hebben dat ik gewoon hoger ga, tja ga op mijn gevoel af.. :D


maar waarom nu opeens wel over op refeeds??
 
Omdat ik mezelf 2x per week op wil laden en dat kan niet met een junkdag ;) Voel me in het begin van de week te leeg namelijk. Je moet alles proberen he ;)

btw. et vocht is nu wel verdwenen.
 
Dus dan kan je eigenlijk beter een junkdag nemen. Volgens Patrick is dat idd wel effectiever ja. Dus wat minder carbs, maar meer vetten. Maar ik denk dat je wel toch zeker 500 kcal boven je onderhoudt moet zitten.

offtopic: btw. Burn al een tijdje niet meer gezien of ligt dat aan mij.
 
Je moet niet doen wat iemand anders zegt, je moet doen wat je lichaam zegt.
Als patrick een junkdag kan hebben betekend dat nog niet dat ik dat zou kunnen.

Het is belangrijk het voor je eigen achter te komen!!
 
jopiepoekie zei:
Je moet niet doen wat iemand anders zegt, je moet doen wat je lichaam zegt.
Als patrick een junkdag kan hebben betekend dat nog niet dat ik dat zou kunnen.

Het is belangrijk het voor je eigen achter te komen!!
Precies! Alleen is dat juist heel lastig voor een grote groep (waaronder ik ook). Het makkelijkste is namelijk 3*8 te doen, al helemaal in het begin. Maar als je wat langer mee draait denk ik dat je vanzelf de behoefte krijgt om nieuwe dingen te proberen (ook omdat je op plateaus beland).

Om het in dit geval wat specifieker te maken zou je eigenlijk 2 maanden benenschema A moeten proberen en de twee maanden daarna benenschema B en kijken waar je het best op reageert.

Dus niet gek opkijken als ik komend jaar allemaal dingen uitprobeer in je gym hè Jopie ;)
 
Zo, ben zelf ook eens aan het cutten geslagen.. en nu wat meer gerekend aan wat ik zou kunnen eten op mijn refeed/junkdag.

Interessant trouwens dat Burn een isocalorisch dieet voorstaat.. daar begint mijn eigen dieet zo langzamerhand wel op te lijken, zij het dat het dit alleen op trainingsdagen (ben nu 3 wkn geleden weer begonnen met trainen, voorlopig alleen revalidatie, dus KUH en 2x per week).

Mijn kcal inname is tamelijk ver naar beneden geschroefd.. ik werk liever niet met vaste hoeveelheden kcals onder berekende behoefte. Maar met %s.
Wat blijkt.. om gemiddeld 10% in je kcal opname te zakken en een refeed te kunnen nemen, moet je op 80% tov onderhoud zitten. En die refeed kan voor mij niet eens erg omvangrijk zijn. Heb nu ruim 1,5 jaar ervaring met het mislukken van een dieet.
Dat blijkt te komen door te veel eten op refeeds en ook af en toe te veel op lijndagen...

Uit nauwkeurige berekeningen, waarbij ik voor elke individuele dag mijn behoefte bepaalde en waar ik de formules van Fred Hatfield aangepast heb (zie : [Link niet meer beschikbaar] ) bleek dqat ik wel goed zat met 1800kcal op trainingsdagen, maar dat ik op niet-trainingsdagen iets minder dan 1500kcal had moeten eten..
Het is dus oerdom om op een trainingsdag evenveel te eten als op een niet-trainingsdag.. omdat je zo de natuurlijke behoefte tegenwerkt.

Nu ik daar achter ben gekomen, vermoed ik ook minder problemen te ervaren met refeeds. Die zullen dan minder snel uit de klauwen lopen. Die zijn ook ingepland op 120% tov onderhoud.. wat op een inname van 2200 (rustdag) - 2500kcal (trainingsdag) neer zou komen.
Meestal is het rond 100 gram KH meer dan op een gewone dag en al probeer ik wel de vetinname dan iets te beperken, dat lukt dan meestal niet.

A propos vocht.. ben aan het bijhouden wat het verschil in gewicht is tussen de avond en de ochtend. Ik kan denk ik haast een rechtstreekse correlatie aanbrengen tussen de hoeveelheid ingenomen KH en de gewichtstoename.
Echt gigantisch... en tot op zekere hoogte niet echt gerelateerd aan het aantal ingenomen kcal.. die is wel gerelateerd aan de 24-uurs toe/afname alhoewel het ook wel 48 u op zich laat wachten.

Espi
 
Back
Naar boven