MuscleMeat

rekken & kracht (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

patkrachtser

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
5 jul 2004
Berichten
402
Waardering
1
1. Ik les zonet als je na een trainingsessie zou rekken je kracht met 10% zou toenemen ?

2. Wordt men ook leniger door beweging (dynamische stretch), maw door enkel hoge trappen uit te voeren ?
 
1. op zich bullshit, maar als je wat verder doordenkt heeft het onrechtstreeks wel gevolg als je mobility verhoogd je de oefeningen ook makkelijker kan uitvoeren = op lange termijn meer kracht

2. ja zeker :)
 
Hmm, alleen fascia stretching lijkt me nuttig voor een bb-er.
 
kun je blessures voorkomen door te stretchen?
 
Daster zei:
kun je blessures voorkomen door te stretchen?

Jaaa, daarom wordt het ook als warm-up aanbevolen.
 
Enkele weken geleden had een hockeycoach (ik speel hockey), die tevens ook aan krachttraining doet en kinesist is voor zijn brood te verdienen, dat als je strecht voor, maar zeker NA een training dat je spieren langer worden, en dat je hierdoor ook iets meer kracht krijgt, hij zei dat hoe langer de spier is, hoe langer het 'samentrekken' en dit zorgt voor meer kracht. Hij zei dat voor krachttrainers lenigheid heel belangrijk is (zeker in functie van hockey en andere sporten). Nu stretch ikzelf elke dag enkele keren, na een training (kan krachttraining zijn, hockeytraining, droogtraining, hardlopen, ...) en ben veel leniger geworden, vooral in mijn benen en heb toch wel een verschil gemerkt (dit kan natuurlijk ook komen doordat ik gwn hard train en ook nog eens ga lopen en droogtrainen, maar ik zeg enkel wat hij tegen mij heeft gezegd)
 
Tsss lange spieren is ook nie alles ze :p

Men armen zen even groot of men maat, mor als ik die opspan ziede da bijna nie, vna em zitte der precies inplanten in :p
 
volgens mij worden je spieren niet langer door te rekken. alleen leniger
 
gert139 zei:
Jaaa, daarom wordt het ook als warm-up aanbevolen.

niet als warm-up, wel als cool down...

voor een training stretchen werkt enkel blessures in de hand!
 
Stretchen haalt de stijfheid uit de spier, o.a. door de tonus (spanning) te verlagen. Als je stretcht, dan neemt je kracht met circa 5~10% af (dit geldt alleen voor statische stretching en niet voor dynamische), totdat de basistonus weer hersteld is.
 
kan iemand uitleggen wat het verschil is tussen statische en dynamische rekoefeningen? ???
 
Balboa18 zei:
kan iemand uitleggen wat het verschil is tussen statische en dynamische rekoefeningen? ???

Statisch is dat je dus je spier rekt en voor een bepaalde duur in die positie houd, een dynamische stretch is het rekken en terug ontspannen vlug na elkaar, en telkens verder en verder proberen te strekken. Er zijn ook nog wat variaties op deze, imo is de pink panther stretch wel de beste :)
 
krachttoename na strechten ken ik niet


vroeger wel turnen gedaan en veel in kracht toegenomen, maar kwam meer door krachttraining en wielrennen; ben later pas gaan POWERlIFTEN :D
 
Ik stretch mijn kuiten tussen mijn sets door, dynamisch, 10 sec per been.
Ik train mijn kuiten een set staand 12 reps en dan gelijk een set zittend 12 reps, daarna 10 sec per been stretch, en ik ben weer klaar voor de volgende ronde.
Dit systeem bevalt mij prima, en mijn kuiten zijn 44 cm aangespannen.

Hier zijn de meningen ook weer zwaar over verdeeld, de een zegt dat het absoluut niet goed is om te stretchen, de ander zegt juist weer van wel.
Maar wat zij ook allemaal zeggen, ook met deze oefening ga ik gewoon mijn eigen gang, want voor mij werkt dit goed.
Willem 2.
 
coleman is toch ook erg lenig, hij doet zo een split
 
je kan als warming up ook 1 of 2 opwarmsetjes doen met heel laag gewicht. Wordt ook veel aanbevolen.
 
Back
Naar boven