XXL Nutrition

Relatief simpele maaltijden voor een clean bulk en iemand die naar school/werk gaat?

Bezoekers in dit topic

bratim1

Novice
Lid geworden
22 dec 2019
Berichten
2
Waardering
0
Hallo, ik ben bezig met het opstellen van mijn voedingsschema en ik kom er niet helemaal uit. Ik ga namelijk bijna elke dag naar school toe, waardoor ik niet altijd evenveel tijd heb om 's ochtends middag- en/of avondeten voor te bereiden. Ik eet in de ochtend consistent elke dag de volgende shake, welke 750 calorieën bevat: een banaan, honderd gram havermout, driehonderd milliliter halfvolle melk en twintig gram pindakaas. De macro-nutritionele samenstelling van deze shake is als volgt: 107 gram koolhydraten, 23 gram vet en 29 gram eiwit. Mijn dagelijkse calorie doel is 2800, ik mis er dan dus nog 2050. Ik ben eerlijk gezegd wel radeloos over wat voor maaltijden ik nog kan nemen, aangezien ik wil vasthouden aan het volgende principe: 20% van je totale dagelijkse inname bevat uit eiwitten, 30% uit vetten en 50% uit koolhydraten. Ik wil dus niet zomaar heel veel vetrijk eten naar binnen werken om aan mijn calorieën te komen. Zelf heb ik al wel aardig wat YouTube videos bekeken, maar de meeste maaltijden die daar worden voorgesteld zijn simpelweg niet haalbaar voor mij, met name qua budget dan. In een filmpje werd bijvoorbeeld voorgesteld om elke avond ~100 gram zalm, een mix van groente en zoete aardappel te eten, maar zalm is verschrikkelijk duur, dat wordt 'm dus niet.
 
Ingevroren kip, rijst, groente
Brood met ham/sla/ei
Pasta met gehakt
 
Ingevroren kip, rijst, groente
Brood met ham/sla/ei
Pasta met gehakt
Ik had ingevroren kip en rijst overwogen, maar ik had wat twijfels over de voedselveiligheid. Als ik het goed begrijp dan gril (als voorbeeld) je de kip en kook je het rijst toch bij meal prepping voor bijvoorbeeld vijf dagen, doe je het in bakjes en vervolgens in de koelkast en/of vriezer.

Wat ik niet weet is hoe lang je rijst met kip in de koelkast kan bewaren zodat het nog veilig (en een beetje lekker) is om te eten, aangezien elke site weer net iets anders zegt. Als je het dan uit de koelkast haalt, moet je het dan weer opwarmen (voor hoe lang) of is dat niet nodig? Als je het invriest kan je het van wat ik gelezen heb wel maanden behouden, maar hoe lang moet je het dan opwarmen als je het wilt gaan eten en is het dan nog überhaupt lekker?
 
Nou, wees eens creatief. Je kunt het letterlijk zelf samenstellen.
 
Zo veel lekkere gerechten...
  • rijst met een groente mix en kip/kalkoen
  • Whey pancakes (makkelijk om bijv mee te nemen als lunch en even op te warmen)
  • Omelet vullen met groente mix
  • Een quiche maken van verse spinazie, ei en rundvlees of stukjes kip/kalkoen (ook later makkelijk weer op te warmen en in porties in te vriezen)
  • Kant en klare oven groente mix van de lidl (erg lekker!), liggen in de koeling, beetje olie erover en in de over voor +/- 25 min. Stukje vlees er bij en je hebt een prima maaltijd!
 
Ik bedoelde ingevroren kip kopen bij de Aldi omdat je de kosten een dingetje vond
 
Ik bedoelde ingevroren kip kopen bij de Aldi omdat je de kosten een dingetje vond
Goeie tip inderdaad.
Nog een goede tip; als je in een omgeving woont met veel boerderijen zoals ik... Vraag dan even rond of je ergens verse eieren kan kopen bij de boer! 3x zo goedkoop en 3x zo vers.
 
Volkorenbrood met kaas en kipfilet
Dat doe ik ook altijd idd. Nog wat huttenkase erop voor de eiwitten. Prima mee te nemen en makkelijker kan bijna niet.
 
aangezien ik wil vasthouden aan het volgende principe: 20% van je totale dagelijkse inname bevat uit eiwitten, 30% uit vetten en 50% uit koolhydraten. Ik wil dus niet zomaar heel veel vetrijk eten n
Waarom?
 
Lees hier ook eens mee.

2 gr eiwit per kg BW
minimaal 1 gr vet per kg BW
rest koolhydraten.

Zoveel opties
Brood met beleg (ham/kaas/kip/pindakaas etc)
Wraps met zalm/roomkaas of pindakaas/banaan of pindakaas/kip of gewoon kaas oid. Oprollen de dag ervoor en meenemen.
Krentebollen of mueslibollen met kaas oid

Rijst met kip en groente kan je altijd bereiden. Ik bereidde zelf altijd voor 5 dagen en zette het in de koelkast. 3 maaltijden per dag waarvan 1 met kip en 1 met een blikje tonijn en 1 met 4 eieren (foto volgt ter inspiratie). Je kan ook 3 dagen in de koelkast bewaren en de rest invriezen.
Pasta met gehakt/tomatensaus kan je tevoren bereiden en ca. 3 dagen in de koelkast goedhouden en anders invriezen
Voor gemak: blik bruinebonen/wittebonen/kidneybonen/mais oid mengen met tomaat/paprika/gekooktegroenten oid en dan kip(kan ook vleeswaren) of blik tonijn oid erdoor.

Voor tussendoor kan je gewoon een bak kwark/huttenkase meenemen. Kan je prima buiten de koeling bewaren.
Je kan ook de shake (in poedervorm) meenemen en een pak houdbare melk oid. Dan ter plekke mengen.
Denk aan melk/karnemelk/chocomelk oid om mee te nemen. Houdbaar is prima te doen.
Paar gekookte eieren
Neem ook gewoon een keer een mars of andere reep of haal een keer wat bij de super als het kan.
Ga je naar de supermarkt in je pauze. Pistoletjes en een pak kip erbij kost ook niet veel met een pak melk erbij een prima maaltijd

Kortom
ontbijt thuis
Neem tussendoor wat mee (zakje noten kan ook) en wat hierboven genoemd
Lunch kan brood of een warme maaltijd zijn (en ja die kan je gewoon ook koud eten.. heb ik jaren gedaan.
Smiddags nog wat tussendoor en eventueel een shake of pak melk oid erbij
avondeten warm thuis
Voor het slapen een bak kwark met havermout en noten oid

Je komt dan echt wel aan die 2800 kcal en het is allemaal relatief makkelijk.
 
image.jpg
image.jpg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    188,4 KB · Weergaven: 425
Een paar dingen die ik eet om aan mijn eiwit te komen en ‘clean’ te eten.

Gerookte kipfilet ( hele stukken zijn duur en lekker, de gesneden spullen uit het broodbelegschap goed betaalbaar). Ossenworst, tartaar, van die zakken bonenmix van hak of de Lidl ( goedkoop,vezelrijk, eiwitrijk, veel groenten, lekker). Magere kwark en skyr ( varianten zonder suiker), karnemelk. Blikjes vis.

Overdag standaard wortels, komkommer, tomaatjes oid. Naast de gewone lunch. Extra dik ham op brood, kipfilet met lightmayo en sriracha. Huttenkase, volkoren boterhammen, eieren.

Qua budget kun je heel goedkoop uit de vriezer groenten kopen. Bonen, broccoli, etc. Vis en vlees is ook betaalbaar bij Lidl en Aldi uit de vriezer. Sowieso als je op budget leeft zo veel mogelijk Aldi en Lidl en zelf koken.

Groenten zijn relatief goedkoop en als je zoete aardappel duur vindt neem je gewone, met schil. 80 kcal per 100 gram gekookt, echt geen enkel probleem als je sport.

Het enige is dat je altijd zult moeten kiezen tussen twee uit deze drie; goedkoop, gezond, makkelijk. Aangezien jij de eerste twee kiest; zul je moeite moeten doen om even goed te zoeken en juist in te kopen.

Oja; je kunt ook makkelijk voor 5 dagen koken, dit in porties invriezen. Doe dat regelmatig en je hebt gevarieerder en lekker te eten! Tien ik studeerde werkte dat prima voor mij.
 
Ik gebruik de kruiden van XXL erbij! Echt meer dan prima
 
Bakjes horen niet te lekken, mocht je twijfelen doe je het gewoon in een plastic tas en daarna in je school tas.
Als het dan zou lekken dan lekt het in de plastic tas en is het geen probleem.
 
Back
Naar boven