XXL Nutrition

Religie & Spiritualiteit (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

”You are not IN the universe, you ARE the universe, an intrinsic part of it. Ultimately you are not a person, but a focal point where the universe is becoming conscious of itself. What an amazing miracle” - Eckhart Tolle
 
Pfff, hoe leg je tegenwoordig als agnost aan je kind uit wie kindeke Jezus is, die hebben ze moeten maken op school.
 
Pfff, hoe leg je tegenwoordig als agnost aan je kind uit wie kindeke Jezus is, die hebben ze moeten maken op school.
Je kan je kinderen toch uitleggen over de historische Jezus en wat Katholieken en Ketters geloven?
 
Pfff, hoe leg je tegenwoordig als agnost aan je kind uit wie kindeke Jezus is, die hebben ze moeten maken op school.
Zelfde als elke andere heilige en mythische figuren?
 
Pfff, hoe leg je tegenwoordig als agnost aan je kind uit wie kindeke Jezus is, die hebben ze moeten maken op school.
Gewoon zeggen dat je nooit van haar gehoord hebt.
 
Ik snap dat het christendom onlosmakelijk verbonden is met onze cultuur. Maar ik ga toch ook niet vertellen dat binnen die religie er ook mensen zijn die geloven dat de aarde 6000 jaar oud is en er reuzen en dino’s gelijktijdig met onze voorvaderen hebben rondgelopen. Of dat er mensen zijn die geloven dat Mohamed de maan heeft doorklieft, of dat de aarde plat is en de maanlanding in scène is gezet?

Het christendom weg zetten als één of ander sprookje waar sommigen in geloven is hier toch lastiger dan ander religies.
 
Ik snap dat het christendom onlosmakelijk verbonden is met onze cultuur. Maar ik ga toch ook niet vertellen dat binnen die religie er ook mensen zijn die geloven dat de aarde 6000 jaar oud is en er reuzen en dino’s gelijktijdig met onze voorvaderen hebben rondgelopen. Of dat er mensen zijn die geloven dat Mohamed de maan heeft doorklieft, of dat de aarde plat is en de maanlanding in scène is gezet?

Het christendom weg zetten als één of ander sprookje waar sommigen in geloven is hier toch lastiger dan ander religies.

Goed punt opzich.

Ik zou zeggen eens even de school vragen om advies en vragen waarom ze religie aan jouw kind opdragen.
 
Ik snap dat het christendom onlosmakelijk verbonden is met onze cultuur. Maar ik ga toch ook niet vertellen dat binnen die religie er ook mensen zijn die geloven dat de aarde 6000 jaar oud is en er reuzen en dino’s gelijktijdig met onze voorvaderen hebben rondgelopen.
Je pakt wel de wat extremere voorbeelden eruit, die niet eens het antwoord zijn op de vraag hoe je vertelt wie Jezus is.
 
Goed punt opzich.

Ik zou zeggen eens even de school vragen om advies en vragen waarom ze religie aan jouw kind opdragen.
Ze zit op een openbare school waar aandacht word geschonken aan allerlei levensbeschouwingen, het verbaasde me alleen ergens wel dat er in verhouding wel heel veel aandacht aan het christendom wordt geschonken, maar misschien is dat ook weer niet zo vreemd met op overwegend blanke school.

Je pakt wel de wat extremere voorbeelden eruit, die niet eens het antwoord zijn op de vraag hoe je vertelt wie Jezus is.
Ik hoor al 10 jaar lang zo nu en dan dit soort extreme verhalen van een collega van mij, vandaar dat ik dit uitlachte. Uiteindelijk heb ik niets verteld want voordat ik er iets over kon vertellen kreeg ik te horen dat ze het maar stom vond dat er wel een ezel in de stal stond, maar geen eenhoorn. Toen dacht ik, als ze gelooft in eenhoorns, sinterklaas, monsters die op tussen haar vieze tanden leven enz., dan mag ze voorlopig ook wel "in Jezus geloven" en als zoiets weer ter sprake komt zal ik proberen het voor haar begrijpelijk te vertellen. Op het moment dat ze over die andere zaken gaat twijfelen zal ik ook vertellen dat niet iedereen in hét verhaal over Jezus gelooft, maar als ze er meer over wilt weten zal ik haar wel globaal het verhaal vertellen.
 
Ze zit op een openbare school waar aandacht word geschonken aan allerlei levensbeschouwingen, het verbaasde me alleen ergens wel dat er in verhouding wel heel veel aandacht aan het christendom wordt geschonken, maar misschien is dat ook weer niet zo vreemd met op overwegend blanke school.
Stel je voor, aandacht voor de basis onder onze cultuur en beschaving, nog steeds de grootste levensbeschouwing in Nederland, Religie met de meeste aanhangers in de wereld.

Ik snap niet goed wat dat met huidskleur te maken heeft, alsof iedereen met een kleurtje geen Christen is. Kijk nog ff goed naar Kardinaal Robert Sarah.
 
Stel je voor, aandacht voor de basis onder onze cultuur en beschaving, nog steeds de grootste levensbeschouwing in Nederland, Religie met de meeste aanhangers in de wereld.

Ik snap niet goed wat dat met huidskleur te maken heeft, alsof iedereen met een kleurtje geen Christen is. Kijk nog ff goed naar Kardinaal Robert Sarah.
Je draait het nu om. Steks zegt niet dat mensen met een kleurtje geen Christen kunnen zijn, hij zegt dat blanken overwegend Christen zijn indien ze gelovig zijn. Ik denk dat dat wel klopt.
 
Laatst bewerkt:
Stel je voor, aandacht voor de basis onder onze cultuur en beschaving, nog steeds de grootste levensbeschouwing in Nederland, Religie met de meeste aanhangers in de wereld.

Ik snap niet goed wat dat met huidskleur te maken heeft, alsof iedereen met een kleurtje geen Christen is. Kijk nog ff goed naar Kardinaal Robert Sarah.
Ok, het heeft wat meer duiding nodig, bij ons zitten er 3 basisscholen direct naast elkaar, een katholieke, een christelijke en een openbare. Als je er dan voor kiest om je kind naar de openbare basisschool te sturen zou ik verwachten dat er niet onevenredig veel aandacht aan het christelijke aspect van onze cultuur wordt besteed, immers als je dat belangrijk vind had je wel voor één van de andere scholen kunnen kiezen.

Ik noem het een overwegend blanke school omdat er wel wat diversiteit is, meer dan bij de andere twee scholen, maar ik woon in een betrekkelijk kleine gemeente waar 85-90% autochtoon is, dus is de diversiteit automatisch vrij beperkt.
 
Je draait het nu om. Steks zegt niet dat mensen met een kleurtje geen Christen kunnen zijn, hij zegt dat blanker overwegend Christen zijn indien ze gelovig zijn. Ik denk dat dat wel klopt.
Nee, hij zegt dat de overwegende aandacht voor het christendom hem verbaast en koppelt dat bovendien aan huidskleur. Mijn punt is dat het Christendom nog altijd de grootste religie in Nederland is en bovendien enorm belangrijk in de geschiedenis van ons land. Daar mag je best wat extra aandacht aan besteden. Ook op een openbare school. De predicaten Christelijk of Katholiek betekenen niet altijd meer iets bij scholen.

Op een school in Amsterdam Zuidoost zal het Christendom trouwens ook de meest aangehangen religie zijn.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Ok, het heeft wat meer duiding nodig, bij ons zitten er 3 basisscholen direct naast elkaar, een katholieke, een christelijke en een openbare. Als je er dan voor kiest om je kind naar de openbare basisschool te sturen zou ik verwachten dat er niet onevenredig veel aandacht aan het christelijke aspect van onze cultuur wordt besteed, immers als je dat belangrijk vind had je wel voor één van de andere scholen kunnen kiezen.

Ik noem het een overwegend blanke school omdat er wel wat diversiteit is, meer dan bij de andere twee scholen, maar ik woon in een betrekkelijk kleine gemeente waar 85-90% autochtoon is, dus is de diversiteit automatisch vrij beperkt.
Wat is onevenredig is dan het punt van discussie. Via de MSM leren ze al alles over de Islam, niets over het Katholicisme, Ketters en Kerst. Met dat laatste bedoel ik dan iets anders dan de voorlichting via supermarkt reclames en andere commerciële uitingen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb trouwens niet tegen het feit dat er “aandacht” wordt gegeven aan de Kerst en er een Kerststal wordt gemaakt, maar ergens had ik wel verwacht dat andere geloofsovertuiging dan ook die aandacht zouden krijgen. Ik verwacht niet dat ze gedurende de Ramadan tijdens hun eetmomenten te horen krijgen dat er op dat moment ook veel mensen zijn die dan alleen maar eten als de zon onder is gegaan, of dat er tijdens Pasen ook aandacht wordt geschonken aan de uittocht uit Egypte.

Dus ook op een (seculiere) openbare school te midden van twee religieuze scholen ontkom je er niet aan dat je kind word blootgesteld aan religieuze ideeën, blijkbaar is dat normaal in Nederland. Dan vind ik het wel vreemd dat het erg toegespitst is op het christendom, want als ik dat had gewild dan had ik wel voor de school ernaast gekozen.
 
Ik heb trouwens niet tegen het feit dat er “aandacht” wordt gegeven aan de Kerst en er een Kerststal wordt gemaakt, maar ergens had ik wel verwacht dat andere geloofsovertuiging dan ook die aandacht zouden krijgen. Ik verwacht niet dat ze gedurende de Ramadan tijdens hun eetmomenten te horen krijgen dat er op dat moment ook veel mensen zijn die dan alleen maar eten als de zon onder is gegaan, of dat er tijdens Pasen ook aandacht wordt geschonken aan de uittocht uit Egypte.

Dus ook op een (seculiere) openbare school te midden van twee religieuze scholen ontkom je er niet aan dat je kind word blootgesteld aan religieuze ideeën, blijkbaar is dat normaal in Nederland. Dan vind ik het wel vreemd dat het erg toegespitst is op het christendom, want als ik dat had gewild dan had ik wel voor de school ernaast gekozen.
Niet tijdens alle eetmomenten, maar ongetwijfeld wordt dat wel behandeld, het (jeugd)journaal heeft er jaarlijks enorm veel aandacht voor.

Die predicaten betekenen niet noodzakelijk iets meer tegenwoordig, de tijd dat meneer pastoor langskwam met Pasen en Kerst om daarover te vertellen ligt ver achter ons. De meeste mensen kiezen voor een christelijke of Katholieke school omdat ze denken dat die beter zijn, islamitische ouders kiezen daar soms voor omdat er meer ruimte is voor religie, daarom ook relatief veel moslims op de VU. Er zijn ook wijken waar de christelijke school in personeel- en leerlingenbestand vrijwel volledig uit moslims bestaat.
 
De meeste mensen kiezen voor een christelijke of Katholieke school omdat ze denken dat die beter zijn, islamitische ouders kiezen daar soms voor omdat er meer ruimte is voor religie, daarom ook relatief veel moslims op de VU. Er zijn ook wijken waar de christelijke school in personeel- en leerlingenbestand vrijwel volledig uit moslims bestaat.
Klopt, dat merk ik bij ons ook, zeker de Katholieke school heeft veel kinderen uit vrijstaande of twee-onder-een-kap woningen. Ik kom uit een niet religieus gezin, maar heb op christelijke scholen basisschool grotendeels omdat die het meest dichtbij was. Ik heb het altijd vreemd gevonden om naar bijbelverhalen te moeten luisteren en te moeten bidden terwijl ik dat van thuis niet meekreeg. Dat is voor mij de voornaamste reden geweest om voor een openbare basisschool te kiezen.
 
Back
Naar boven