MuscleMeat

Religie & Spiritualiteit (3 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

  • Klopt, dat merk ik bij ons ook, zeker de Katholieke school heeft veel kinderen uit vrijstaande of twee-onder-een-kap woningen. Ik kom uit een niet religieus gezin, maar heb op christelijke scholen basisschool grotendeels omdat die het meest dichtbij was. Ik heb het altijd vreemd gevonden om naar bijbelverhalen te moeten luisteren en te moeten bidden terwijl ik dat van thuis niet meekreeg. Dat is voor mij de voornaamste reden geweest om voor een openbare basisschool te kiezen.
    Niet religieus opgevoede vriendinnen van mij hebben op een christelijke school met de bijbel gezeten en zingen soms nog liedjes die ze daar geleerd hebben, met name over Mozes en de Rode Zee. Ik had het niet erg gevonden te leren zingen volgens de Ward-methode.

    Bij "gewone" christelijke scholen heb ik niet de indruk dat dit bidden gebeurt, maar ik kan er volledig naast zitten.
     
    Dat hoeft voor mij niet, maar als het één aan bod komt, moet het ander ook besproken worden.
    Daar hedde gij gelijk in. Gewoon een mengelmoes van alles is wel zo eerlijk.
     
    Met de acht liever nieten

    In het Evangelie van het Vliegend Spaghettimonster wordt verhaald dat deze godheid op een berg advies gaf aan Mosey, de eerste piraat, in de vorm van tien stenen tabletten. Op de weg naar beneden liet Mosey twee van de stenen tabletten vallen, zodat er nog maar acht over zijn (de lage morele standaard van pastafari wordt verklaard door de twee ontbrekende tabletten):

    Ik heb echt liever niet dat je… doet alsof je heiliger bent dan iemand anders wanneer je mijn noedelige goddelijkheid beschrijft. Als sommige mensen niet in me geloven dan is dat oké. Echt. Trouwens, dit gaat niet over hen, dus niet afdwalen.

    Ik heb echt liever niet dat je… mijn bestaan gebruikt om mensen te onderdrukken, straffen, veroordelen of, je snapt het, je slecht te gedragen tegen anderen. Ik heb geen offers nodig en het begrip “zuiver” is bedoeld voor bronwater, niet mensen.

    Ik heb echt liever niet dat je… mensen beoordeelt op hoe ze eruit zien, hoe ze zich kleden, hoe ze praten of hoe ze lopen, maar wees gewoon vriendelijk, oké? O, en laat dit eens doordringen: vrouw = mens. man = mens. Precies hetzelfde. De één is niet beter dan de ander, tenzij we het over mode hebben en sorry, dat heb ik aan vrouwen gegeven en een paar mannen die toevallig het verschil weten tussen lila en violet.

    Ik heb echt liever niet dat je… je gedraagt op een manier die aanstoot kan geven aan jezelf of je willige partner met de wettige leeftijd EN geestelijke volwassenheid. Voor wie daar problemen mee heeft:, ik geloof dat de uitdrukking is: “doe ’t effe lekker met jezelf”, tenzij je daar aanstoot aan neemt; in dat geval moet je maar eens de TV uitzetten en voor de verandering een ommetje maken.

    Ik heb echt liever niet dat je… discussieert met gehersenspoelde, vooringenomen, akelige mensen op een lege maag. Eet eerst en maak dan gehakt van ze.

    Ik heb echt liever niet dat je… kerken/moskeeën/tempels bouwt van multimiljoenen euro’s voor mijn noedelige goedheid, wanneer het geld beter besteed kan worden aan bestrijding van armoede en ziekte, aan leven in vrede, liefhebben met passie en het goedkoper maken van breedbandkabel. Ik mag dan een alleswetend complex wezen zijn, maar ik hou van de simpele dingen in het leven. Ik kan het weten, ik ben de Schepper.

    Ik heb echt liever niet dat je… rondbazuint tegen anderen dat ik met je praat. Zo interessant ben je niet. Word volwassen. Ik vertel je net dat je je naasten lief moet hebben, dat was een hint.

    Ik heb echt liever niet dat je… bij een ander dingen doet die je met jezelf wil laten geschieden, als je in bent voor dingen die te maken hebben met, eh… veel glijmiddel, leer of vaseline. Als de andere persoon het wil (gelet op punt 4), ga ervoor, maak foto’s en in Mike’s naam, gebruik een condoom! Echt, het is maar rubber. Als ik had gewild dat het niet goed voelde had ik wel stekels toegevoegd, of zoiets. (RAmen).
     
    of dat er tijdens Pasen ook aandacht wordt geschonken aan de uittocht uit Egypte.
    Of dat scholen dan gelijk full-seculier atheist gaan en uitleggen wat de historische context van alle feestdagen is en hoe romeinse leiders die hebben toe-geeigend om het christendom te populariseren. Gelijk red-pillen dat jonge grut.

    In meer serieuze noot; er mag op scholen ook best nog wat aandacht voor de pre-christelijke aspecten van die feestdagen zijn. Lijkt me toch mooi als er wat leven wordt geblazen in die oude europese gebruiken/cultuur/spirit.
     
    In meer serieuze noot; er mag op scholen ook best nog wat aandacht voor de pre-christelijke aspecten van die feestdagen zijn. Lijkt me toch mooi als er wat leven wordt geblazen in die oude europese gebruiken/cultuur/spirit.
    Uitstekend, vooral ook aandacht hoe het Christendom de religie van Wodan beïnvloedde en hoe het er mede voor zorgde dat ons deel van de wereld relatief vrij en welvarend is.

    Die beïnvloeding omtrent Kerst is kleiner dan je wellicht denkt, correlatie is geen causatie.
     
    Die beïnvloeding omtrent Kerst is kleiner dan je wellicht denkt, correlatie is geen causatie.
    Kan toch ook prima allemaal hun eigen aandacht krijgen; het bij yule en solstice hebben over astronomie, gebruiken en mythes en hun relatie met de natuur/aarde sinds het stenen tijdperk, kerst op z'n eigen dag met die verhalen en culturele relevantie voor de modernere tijd. Eventueel ook over de diversiteit in feesten en gebruiken door europa heen.
     
    Kan toch ook prima allemaal hun eigen aandacht krijgen; het bij yule en solstice hebben over astronomie, gebruiken en mythes en hun relatie met de natuur/aarde sinds het stenen tijdperk, kerst op z'n eigen dag met die verhalen en culturele relevantie voor de modernere tijd. Eventueel ook over de diversiteit in feesten en gebruiken door europa heen.
    Jij kijkt alleen maar naar Europa, daar vinden de Wokies wat van, over religie gesproken.

    Overigens zou ik het liever bij astronomie over yule en de zonnewende hebben.
     
    Aandacht aan alle religies en geloofsovertuiging vind ik op zich wel prima, ook die van lang geleden. Maar ergens bekruipt me wel het gevoel dat daar op een andere manier dan het christendom aandacht aan wordt besteed, dat wordt toch vaak als de ware religie gebracht in ons land. Al het overige is wat men vroeger of ver weg geloofd. En waar moet je een grens trekken, moeten ze zoiets als het Vliegend Spaghettimonster of flat-earthers ook behandelen of mag je dat als nonsens beschouwen?
     
    Aandacht aan alle religies en geloofsovertuiging vind ik op zich wel prima, ook die van lang geleden. Maar ergens bekruipt me wel het gevoel dat daar op een andere manier dan het christendom aandacht aan wordt besteed, dat wordt toch vaak als de ware religie gebracht in ons land. Al het overige is wat men vroeger of ver weg geloofd. En waar moet je een grens trekken, moeten ze zoiets als het Vliegend Spaghettimonster of flat-earthers ook behandelen of mag je dat als nonsens beschouwen?
    De ware religie of historisch en cultureel de meest relevante? Dat geeft ook een mooie grens te trekken, die onzin heeft geen maatschappelijke significantie. Zou de postmoderne tijd en z'n gekkies buiten beschouwing houden.
     
    De ware religie of historisch en cultureel de meest relevante?
    Wat ik bedoel is dat als ik in mijn omgeving vraag wie Jezus is dat het antwoord dan zal zijn, de zoon van God (los van of dit waar is of niet), ook van de niet gelovigen. Als ik vraag wie Mohammed is, dan zal het antwoord iets zijn in de trant van een profeet binnen de Islam.
    Bij de vraag over Jezus ontbreekt de duiding binnen welke religie dat is waardoor het imo meer als waarheid wordt beschouwd.
     
    Wat ik bedoel is dat als ik in mijn omgeving vraag wie Jezus is dat het antwoord dan zal zijn, de zoon van God (los van of dit waar is of niet), ook van de niet gelovigen. Als ik vraag wie Mohammed is, dan zal het antwoord iets zijn in de trant van een profeet binnen de Islam.
    Bij de vraag over Jezus ontbreekt de duiding binnen welke religie dat is waardoor het imo meer als waarheid wordt beschouwd.
    Heeft dat niet meer de historische oorzaak dat dat hier de dominante stroming is en dat je het bijzondere benoemd?

    Wie is Mark Rutte? De premier.
    Wie is Boris Johnson? De premier van VK.
     
    Heeft dat niet meer de historische oorzaak dat dat hier de dominante stroming is en dat je het bijzondere benoemd?
    Ja, maar wordt het niet eens tijd dat dat gaat veranderen?
     
    1609074598367.png


    Mark Wahlberg Reaction GIF by 20th Century Fox Home Entertainment
     
    Back
    Naar boven