XXL Nutrition

Reps snel of langzaam uitvoeren, wat vinden jullie?

Bezoekers in dit topic

@3XL je zegt hier , en vergeef me de misschien domme vraag, maar hoe bedoel je dat? Staat niet voor niets in bold neem ik aan?

Hij bedoeld waarschijnlijk dat je niet zo'n lijstje van bb.com ofzo moet gebruiken waarbij je 1rm bepaald wordt door bv aan te geven dat je 6 of 8x een bepaald gewicht kan verplaatsen.
Dus gewoon zelf dat gewicht verplaatsen.
 
Ik ben van het langzaam uitvoeren. Zowel heen als terug.

Ik kan een oefening die ik langzaam train ook minder zwaar trainen dan als ik het explosief doe. Ik merk dat ik persoonlijk meer kapot ga op de langzame reps. en ben er dan ook van overtuigd dat ik daar meer massa mee opbouw.
 
Gewoon doen zoals het voor jou werkt (kwestie van uitproberen), zolang je het gewicht maar onder controle hebt.
 
Langzame bewegingen - Voorbeeld : barbell curl - Probeer deze oefening eens wat trager uit te voeren en je zal merken dat ze met hetzelfde gewicht veel zwaarder wordt dan de snelle reps. Ook kan ik me er dan een stuk beter op concentreren!
 
verschilt eraan wat voor ''mood'' ik ben.. soms alle 2 langzaam soms alle 2 KNALLE als een beest... en soms echt heel erg geconcentreed terug. op de negatieve beweging concentreer ik me dan
 
Gewoon doen zoals het voor jou werkt (kwestie van uitproberen), zolang je het gewicht maar onder controle hebt.

Heerlijke oplossingen zijn dit altijd... Het 'probleem' is dat zwaardere gewichten bij ieder individu grotere motorunits - en dus meer spiervezels - aanspreekt, wat icm een iets verhoogd volume(omdat TUT lager is) tot een effectievere training leidt; voor zowel spiergroei als spierkracht.
 
Hij bedoeld waarschijnlijk dat je niet zo'n lijstje van bb.com ofzo moet gebruiken waarbij je 1rm bepaald wordt door bv aan te geven dat je 6 of 8x een bepaald gewicht kan verplaatsen.
Dus gewoon zelf dat gewicht verplaatsen.


Yep
 
Ah, many thanks.
Had ik er nog geen moment aan gedacht om dat te bepalen met zo'n lijstje. Kan ook nooit werken verwacht ik, het is zelden een liniear gebeuren.

Dacht eerder aan 'niet te veel vermoeien en een beetje weten wat je al aan kan, iets erbij en dat verplaatsen.' En dat ik dat dan fout had.
Zal eens zoeken hier, neem aan dat het vaker ter sprake is gekomen. ;)

Thanks ook anderen.
 
voordeel bij explosief is dat je zwaarder kan trainen, voordeel bij langzamere uitvoering is dan weer dat het de uitvoering ten goede komt. Ik probeer ze beide te doen...als opwarmers zeer gekontroleerd, als voorbereiding op het zware werk enkele zeer explosieve sets van 3 herhalingen aan +/- 60% van mijn RM, dan met ongeveer 85% doorbeuken tot het bittere einde...
 
Het is bodybuilding en geen powerlifting, dus het gaat in bodybuilding niet zo zeer om hoeveel gewicht je gebruikt.
Soms kunnen mensen veel bankdrukken maar hebben een crappy chest, gaan ze over op minder gewicht waarop waarschijnlijk de vezelstimulatie verbetert begint de chest ineens super te groeien.

:roflol:

Adema zei:
Heerlijke oplossingen zijn dit altijd... Het 'probleem' is dat zwaardere gewichten bij ieder individu grotere motorunits - en dus meer spiervezels - aanspreekt, wat icm een iets verhoogd volume(omdat TUT lager is) tot een effectievere training leidt; voor zowel spiergroei als spierkracht.

:thumbs:

Hoe meer vezels je aanspreekt, hoe groter, de groei!

Met een lichter gewicht, spreek je minder vezels aan, Bench Press is voor sommige meer een tricep oefening dan een Chest oefening. Pak nog meer gewicht en je Chest zal misschien ook aangesproken worden! Uitvoering blijft het belangrijkste, vandaar dat de Chest niet groeit! Of zijn wel allemaal Retards, die het niet voor elkaar krijgen een fatsoenlijke bench beweging te doen...
 
Laatst bewerkt:
als je iets langzaam en gecontroleert doet is het zwaarder ! en voel je het beter !!
 
als je iets langzaam en gecontroleert doet is het zwaarder ! en voel je het beter !!

En als je een zwaarder gewicht explosief verplaatst spreek je meer de fast fibers aan van je spieren, die groter zijn dan de andere, dus daarmee win je meer kracht + massa

(correct me if i'm wrong)
 
als je iets langzaam en gecontroleert doet is het zwaarder ! en voel je het beter !!

Je kan het wel beter voelen, maar of het werkt..
Ik bedoel als ik een dumbbell van 5 kilo neem en ik ga curls doen 30 sec concentrisch 30 sec excentrisch ga ik het ook voelen ja maar ik ga er geen grote armen van krijgen. Als je de belasting verhoogt met een constant volume en genoeg eet groei je, en de belasting verhoog je het makkelijkst door explosief te trainen, omdat je zo de vezels aanspreekt die het zwaarst belast kunnen worden en het best hiervoor compenseren.
 
Ik zie idd veel mensen na de uitstoot snel terugvallen voor de volgende uitstoot. Heb zelf altijd geleerd langzaam terug te gaan. Las net nog in de M&F: "Veel mensen stoppen al hun energie in het positieve deel van de herhaling maar neigen dan tijdens het negatieve deel te veel te ontspannen. Dat is een grote fout omdat je daardoor de groeistimulerende eigenschappen van het excentrische deel van de herhaling misloopt. Onderzoek toont aan dat de tweede helft van de herhaling de insulinge-achtige groeifactor-1 beter stimuleert, erg belangrijk voor de spiergroei."
 
Te zwaar en je krijgt de bar niet omhoog => geen spiergroei
Te licht en je hebt geen weerstand => geen spiergroei

Haal je de 6-8x niet meer zonder explosiviteit, ben je niet meer aan't bben..
 
Bedankt voor de tips "Bracke" haha.
 
Persoonlijk werk ik bij compounds zoveel mogelijk met explosieve reps en bij isolatieshit langzame gecontroleerde reps.:)
 
Back
Naar boven