Fitness Seller

reps (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

robrecht10

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
29 nov 2002
Berichten
188
Waardering
0
Bij ons op de trainingsstudio zie ik vle drie reeksen doen van 8 reps of zo, maar die eerste keer gaat dat nog veel te gemakkelijk, ze hebben er geen last van.
Ik doe ook drie reeksen maar pas het aantal reps aan naargelang ik hte goed begin te voelen...hierdoor worden mijn trainingen heel intensief. bv voor bench press
eerst gewone bar 15* opwarmen
1: 20 kg+bar*15
2: 25 kg+bar*10-12
3: 30 kg+bar*4-6


Is dit fout want ik zie sommigen soms wel eens kijken zo van waar is die mee bezig?
 
Wat vinden ze nu het raarst? Dat je steeds een hoger gewicht pakt of dat je verschillende reps doet.. vast het eerste.. nou , dat is dus juist goed en doen er best wel meer hoor!

Wat wil je bereiken: kracht, massa winnen of uithouding? Uithouding kun je beter bij specifieke cardio oefenen (roeien voor de armen, fietsen/hardlopen voor de benen). Kracht zit naar horen zeggen in de 1-6 range, massa in de 8-12 range en uithouding in de 12-20 range.. dat doen de 'dametjes' altijd die myofoob (bang voor spieren) zijn.

Jouw schema kan ik als beginner niet beoordelen maar lijkt wat op wat ik doe.
bijv zelfde bench press van jou maar nu db press
1: 20x snel om op te warmen met 4 of 5 kg (x2 voor elke hand 1 dus = 8/10 kg)
2: 6x langzaam met 7 kg (14)
3: 5x langzaam met 8 kg (16)
4: 4x langzaam met 9 kg (18)
Dat laatste wilde dus niet.. 8reps bleek makkelijk.. daarom al 1e set uitgebouwd van 10 naar 20 reps en snel.. om voor te vermoeien en op te warmen, maar ik denk dat ik het nu op 6 reps voor elke set houd, maar wel dus met steeds iets oplopend gewicht...

Die snelle eerste set met 20 reps/hh bevalt me uitstekend! Ik kan nu eindelijk in de 4-6 rep/hh range blijven.
 
Laatst bewerkt:
Zelf doe ik met brankdrukken altijd 1 opwarm-set das met stang (20kilo) + 5 kilo aan elke kant, stuk of 20 herhalingen.
daarna pak ik 3 setjes van 8. Eerste set pak ik meestal met 27,5 aan elke kant, 2de set meestal met 30 aan elke kant, en de derde set pak ik meestal met 25 kilo, maar die doe ik dan langzaam omhoog en langzaam naar beneden in plaats van snel omhoog en langzaam naar beneden.

Maar welk doel heb jij voor ogen, spierconditie, massa of kracht?
Zie zo namelijk niet wat je wilt doen met je training als je eerst veel herhalingen doet en daarna weinig herhalingen.

Ikzelf train nu op massa, daarom telkens de setjes van 8.
 
Ik doe men bench press altijd heel gecontroleerd, vandaar het misschien lage gewicht... maar waarom nu die setjes van 8 voor massa? Je moet je spieren toch eerst "beschadigen" om het zo te zeggen alvorens ze kunnen groeien?
 
Ik ga steeds verder omlaag met de reps. Ik heb het idee dat ik nu makkelijker gains maak dan vroeger.

Mijn rep range (voor massa): 4-6 reps. Ik ga niet tot uitputting (1 of 2 reps ervoor) maar probeer wel een maximale spanning op de spier te zetten. Dus ik ga vrij langzaam excentrisch. Ik doe geen bounce onderaan maar probeer puur op spierkracht (niet peeselasticiteit) het gewicht weer terug te duwen en te accellereren. Aantal sets: 3-6

Misschien had ik iets betere gains met HIT (1-2 sets) en wel tot uitputting maar dat was voor mij slechts een korte termijn solution vanwege de blessures die het met zich meebrengt.

Let wel 4-6 reps is voor gevorderden, zeker bij complexe oefeningen als squat en deadlift. Als je net begint is dit absoluuut af te raden (afgezien even nog van je leeftijd). Bouw in ieder geval eerst de muscle-mind link op! (1 jaar training).
 
Hmm... je stuurt me toch niet weer terug naar die stomme 12-15 rep sets???
Of zijn die 12-10-8-6-12 sets van Body-for-Life wel heel geschikt?
 
Voor sommige oef van grote spiergroepen (rug/benen) kan je wel naar de 10-12 reprange zelfs naar de 15-20 in geval van kuiten/buik
 
Originally posted by robrecht10
Bij ons op de trainingsstudio zie ik vle drie reeksen doen van 8 reps of zo, maar die eerste keer gaat dat nog veel te gemakkelijk, ze hebben er geen last van.
Ik doe ook drie reeksen maar pas het aantal reps aan naargelang ik hte goed begin te voelen...hierdoor worden mijn trainingen heel intensief. bv voor bench press
eerst gewone bar 15* opwarmen
1: 20 kg+bar*15
2: 25 kg+bar*10-12
3: 30 kg+bar*4-6


Is dit fout want ik zie sommigen soms wel eens kijken zo van waar is die mee bezig?

Ik begrijp dat nou niet he, dat van dat eerste setje. Zodra ik mijn eerste setje doe ga ik tot het uiterste. Dus doe ik bij mijn eerste setje 8 herh dan pers ik de laatste eruit. En dan bij elk setje.

Ik zie ook weleens mensen trainen die bijvoorbeeld makkelijk 110 kg. 8 keer kunnen pakken en dan eerst gaan opwarmen en dan het eerste setje doen: 8x80 en dan 8x90 En dan bijv. 8x110.
Dat snap ik nou niet he, waarom dan niet gelijk met die 110 beginnen als eerste setje na de warming up.
 
misschien om de spier niet te beschadigen? Ik merk dat ik ondanks de snelle opwarmsets het toch ook steeds beter doe in de daarop volgende sets...
'k Denk dat bijna iedereen met oplopende reeksen werkt... of anders gelijke gewichten.
 
Back
Naar boven