Fitness Seller

Resultaten HAARLEM-studie: effect op de testiculaire functie

Bezoekers in dit topic

Galen

Peter Bond
Super Mod
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
8 okt 2010
Berichten
33.541
Waardering
22.296
Lengte
1m96
Massa
102kg
Vetpercentage
11%
Even een knip- en plak van hun FB-pagina:

"Gisteren verscheen in Human Reproductions een nieuwe publicatie over de HAARLEM-studie. Het is de wetenschappelijke samenvatting van het effect van anabole steroïden op de testiculaire functie, dus de testosteron- en zaadcelproductie. Het artikel is open access en dus door iedereen te lezen zonder betaling.

In het kort: tijdens gebruik van AAS ligt de testiculaire functie stil. Dat is weinig nieuws natuurlijk. Na het stoppen met AAS lijkt bij de meerderheid de eigen testosteronproductie te herstellen, maar niet bij iedereen (~10%). Het herstel van de spermaproductie duurt ongeveer een jaar. Kuurkenmerken zoals duur of dosis hebben binnen de termijn van dit onderzoek geen invloed. Het al dan niet doen van een nakuur heeft geen (gunstige) invloed op het herstel."

 
Even een knip- en plak van hun FB-pagina:

"Gisteren verscheen in Human Reproductions een nieuwe publicatie over de HAARLEM-studie. Het is de wetenschappelijke samenvatting van het effect van anabole steroïden op de testiculaire functie, dus de testosteron- en zaadcelproductie. Het artikel is open access en dus door iedereen te lezen zonder betaling.

In het kort: tijdens gebruik van AAS ligt de testiculaire functie stil. Dat is weinig nieuws natuurlijk. Na het stoppen met AAS lijkt bij de meerderheid de eigen testosteronproductie te herstellen, maar niet bij iedereen (~10%). Het herstel van de spermaproductie duurt ongeveer een jaar. Kuurkenmerken zoals duur of dosis hebben binnen de termijn van dit onderzoek geen invloed. Het al dan niet doen van een nakuur heeft geen (gunstige) invloed op het herstel."

Toch raar dat ze in landen als Amerika nog vaak zweren dat je nergens bent zonder een goede pct. Het liefst met hcg en zowel nolva als clomid. Ik vraag me af waar ze al deze beweringen op hebben gebaseerd.
 
Dus een nakuur is overbodig?
 
Toch raar dat ze in landen als Amerika nog vaak zweren dat je nergens bent zonder een goede pct. Het liefst met hcg en zowel nolva als clomid. Ik vraag me af waar ze al deze beweringen op hebben gebaseerd.
Gebaseed op dealers die geld willen verdienen en mensen zoveel mogelijk producten willen aansmeren.
 
Na het stoppen met AAS lijkt bij de meerderheid de eigen testosteronproductie te herstellen, maar niet bij iedereen (~10%).
Wordt hiermee bedoeld terug naar het niveau voordat begonnen is met kuren?
Bij die circa 10% herstel tot onder de referentiewaardes?
 
Dus een nakuur is overbodig?
However, PCT did not show any beneficial effect on the recovery of parameters 3 months after the cycle. The only association that reached statistical significance was a negative association between the use of PCT and semen volume. It cannot be fully excluded that the use of PCT shortened the recovery time of endogenous hormone production. For most individuals, plasma testosterone concentrations had fully recovered 3 months after androgen exposure.

Furthermore, the use of hCG had no detectable effect on testicular size or spermatogenesis, whereas this would be expected based on clinical experience and the medical literature (Wenker et al., 2015). Perhaps, the products acquired by subjects did not contain any, or less, active ingredients than declared on the label (Weber et al., 2017; Smit et al., 2020). The dosage regimens used may also have been insufficient as many subjects injected less than 1500 IU per week.


Toch raar dat ze in landen als Amerika nog vaak zweren dat je nergens bent zonder een goede pct. Het liefst met hcg en zowel nolva als clomid. Ik vraag me af waar ze al deze beweringen op hebben gebaseerd.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe lang AAS suppliers nog nakuur producten in hun assortiment zullen hebben na deze studie.
 
Wel een vrij groot percentage waarvan de zaadproductie niet/onvoldoende herstelt. Althans ik vind 10% best veel in vergelijking met de impact die het kan hebben. Als je echt een kinderwens hebt natuurlijk.

Maarja ik ben dan ook een natty bèta.
 
Toch raar dat ze in landen als Amerika nog vaak zweren dat je nergens bent zonder een goede pct. Het liefst met hcg en zowel nolva als clomid. Ik vraag me af waar ze al deze beweringen op hebben gebaseerd.
Op het feit dat deze middelen de testosteronproductie kunnen stimuleren bij andere vormen van een testosterondeficiëntie. Je kunt dat alleen niet zondermeer extrapoleren naar een testosterondeficiëntie die is veroorzaakt door een AAS-kuur. Daarvoor lijkt het, met deze gegevens, niet te werken. En er is ook geen data die aantoont dat het daar wél voor werkt.

Dus een nakuur is overbodig?
Het doet waarschijnlijk niets of weinig bij kuren van een "gangbare" duur, zeg enkele maanden. Misschien dat hCG wat kan bieden bij langere kuren, dat hebben ze met deze studie niet kunnen bepalen. Maar anders gezegd; er is in elk geval niet echt bewijs dat een nakuur wél wat doet.

Wordt hiermee bedoeld terug naar het niveau voordat begonnen is met kuren?
Bij die circa 10% herstel tot onder de referentiewaardes?
Ik vermoed dat laatste, gebaseerd op deze passage:
Six (10%) subjects had a total testosterone concentration below the reference range at T2 but none of the subjects had low testosterone at the end of follow up (T3).
 
'But none of the subjects had low testosterone ad the end of follow up'.

Oke bij die 10% duurt het dus gewoon wat langer.
 
Blij dat ik heb kunnen bijdragen aan de wetenschap.
 
Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe lang AAS suppliers nog nakuur producten in hun assortiment zullen hebben na deze studie.
Ik denk eigenlijk nog de gehele periode waarin wij zullen leven😂. Aangezien er zoveel gasten zijn die geen flauw benul hebben van wat ze daadwerkelijk in hun lichaam stoppenAls ik zie hoeveel mensen er kuren en in veel gevallen ze al blij zijn dat ze winstrol en deca kunnen onderscheiden zegt al genoeg over het kennisniveau. Daarbij vinden ze het uit den boze als ik zeg dat ik aan blast en cruise doe maar kuurtjes zoals tren only op 500mg voor 12 weken is dan wel weer normaal.

Een bekende in de sportschool runde bijvoorbeeld al 3 maanden winstrol en kreeg bruine pis, ook had hij last van bepaalde steken op plekken rond zijn lever. Ik adviseerde hem om te stoppen met deze oral waarop hij antwoordde: oh ja dat is misschien wel slim, heb nog voor 2 weken liggen dus zal daarna meteen stoppen.
???

tja met dit kennisniveau zullen deze suppliers nog lang hun goedjes kunnen verkopen...
 
Ik denk eigenlijk nog de gehele periode waarin wij zullen leven😂. Aangezien er zoveel gasten zijn die geen flauw benul hebben van wat ze daadwerkelijk in hun lichaam stoppenAls ik zie hoeveel mensen er kuren en in veel gevallen ze al blij zijn dat ze winstrol en deca kunnen onderscheiden zegt al genoeg over het kennisniveau. Daarbij vinden ze het uit den boze als ik zeg dat ik aan blast en cruise doe maar kuurtjes zoals tren only op 500mg voor 12 weken is dan wel weer normaal.

Een bekende in de sportschool runde bijvoorbeeld al 3 maanden winstrol en kreeg bruine pis, ook had hij last van bepaalde steken op plekken rond zijn lever. Ik adviseerde hem om te stoppen met deze oral waarop hij antwoordde: oh ja dat is misschien wel slim, heb nog voor 2 weken liggen dus zal daarna meteen stoppen.
???

tja met dit kennisniveau zullen deze suppliers nog lang hun goedjes kunnen verkopen...

supplement verzinnen met mooi verhaal gekoppeld aan een website. 3 troll accounts op dbb aanmaken en je hebt gouden handel!
 
Ik denk eigenlijk nog de gehele periode waarin wij zullen leven😂. Aangezien er zoveel gasten zijn die geen flauw benul hebben van wat ze daadwerkelijk in hun lichaam stoppenAls ik zie hoeveel mensen er kuren en in veel gevallen ze al blij zijn dat ze winstrol en deca kunnen onderscheiden zegt al genoeg over het kennisniveau. Daarbij vinden ze het uit den boze als ik zeg dat ik aan blast en cruise doe maar kuurtjes zoals tren only op 500mg voor 12 weken is dan wel weer normaal.

Een bekende in de sportschool runde bijvoorbeeld al 3 maanden winstrol en kreeg bruine pis, ook had hij last van bepaalde steken op plekken rond zijn lever. Ik adviseerde hem om te stoppen met deze oral waarop hij antwoordde: oh ja dat is misschien wel slim, heb nog voor 2 weken liggen dus zal daarna meteen stoppen.
???

tja met dit kennisniveau zullen deze suppliers nog lang hun goedjes kunnen verkopen...
Zover mij bekend heeft de lever geen zenuwen en voel je niet wanneer deze niet goed werkt, wat ook het gevaar is dat je pas vaak laat erachter komt dat je lever slecht werkt, wel is de lever "zelfherstellend" en kan zelfs terug groeien wanneer een deel verwijderd is.


P.s
ik denk dat 3 maandjes winny met een goede lever vooraf je de kuur begint niet meteen leverfalen zal veroorzaken, zat bodybuilders die in wedstrijdvoorbereiding 80 a 100mg nemen zelfs in combi met een andere oral of tren en niet de standaard dbb dosering van max 50 mg voor 6 weken max :D
 
Wel benieuwd wie nu niet meer zal nakuren :P.
 
Wel benieuwd wie nu niet meer zal nakuren :P.
Ik ben iig gestopt met hcg ernaast te zetten.
Dat deed ik tijdens die Haarlem study wel.
 
Nolvadex, clomid en hcg FTW
 
Wel benieuwd wie nu niet meer zal nakuren :P.
gewoon niet stoppen met kuren

1613064652420.png
 
Even een knip- en plak van hun FB-pagina:

"Gisteren verscheen in Human Reproductions een nieuwe publicatie over de HAARLEM-studie. Het is de wetenschappelijke samenvatting van het effect van anabole steroïden op de testiculaire functie, dus de testosteron- en zaadcelproductie. Het artikel is open access en dus door iedereen te lezen zonder betaling.

In het kort: tijdens gebruik van AAS ligt de testiculaire functie stil. Dat is weinig nieuws natuurlijk. Na het stoppen met AAS lijkt bij de meerderheid de eigen testosteronproductie te herstellen, maar niet bij iedereen (~10%). Het herstel van de spermaproductie duurt ongeveer een jaar. Kuurkenmerken zoals duur of dosis hebben binnen de termijn van dit onderzoek geen invloed. Het al dan niet doen van een nakuur heeft geen (gunstige) invloed op het herstel."

Dus al die jaren dat er werd geadviseerd om zeker altijd na te kuren is onzin?
 
Ik het verleden gekuurd met na kuur en ook zonder.
Maar persoonlijk heb ik ervaren dat als ik hcg ernaast zette ik toch voor mijn gevoel minder tot geen last had van een dip na het kuren.
Maar mijn referentie is vooral het libido wat met toevoeging van hcg goed bleef. En dat je ballen ballen op grootte blijven(Dus wrs ook blijven produceren) is toch ook een aantoonbaar iets?
Clomid weet ik niet, heb ik destijds ook gebruikt na de kuur, maar kan niet zeggen of dat een toegevoegde waarde heeft.
 
Zover mij bekend heeft de lever geen zenuwen en voel je niet wanneer deze niet goed werkt, wat ook het gevaar is dat je pas vaak laat erachter komt dat je lever slecht werkt, wel is de lever "zelfherstellend" en kan zelfs terug groeien wanneer een deel verwijderd is.


P.s
ik denk dat 3 maandjes winny met een goede lever vooraf je de kuur begint niet meteen leverfalen zal veroorzaken, zat bodybuilders die in wedstrijdvoorbereiding 80 a 100mg nemen zelfs in combi met een andere oral of tren en niet de standaard dbb dosering van max 50 mg voor 6 weken max :D
Nee daar heb je zeker gelijk in . Maar ook dit zal zeker per persoon verschillen. Alsnog zou ik never 3 maanden aan de winny gaan. Om het te gebruiken om er wat droger en harder bij te staan oké zeker lekker maar om het nu 3 maanden te runnen , nee bedankt haha. Denk dat je met 3 maanden toch wel onnodig jezelf aan het belasten bent en vooral je lever.

en hier op dbb zijn ze trouwens allemaal een beetje terughoudend op het gebied van orals. Deels begrijpelijk maar aan de andere kant vind ik een winstrol of anavar toch altijd wel lekker . Door de looks, kracht en de pomps vindt ik het wel waard om het zo nu en dan te runnen naast de test.
 
Back
Naar boven