Fitness Seller

reuma en eiwitten

Bezoekers in dit topic

nice_man

Cool Novice
20 jaar lid
Waardering
0
Heeej mannuh,

Ik ken iemand met reuma, hij beweert het volgende:

- Veel eiwitten is erg slecht, Het kan reuma veroorzaken (indien aanleg) en verergerd de reuma.
- Als je bier/ wijn drinkt worden er bepaalde eiwitten aangemaakt in het lichaam.

Ik denk dat het onzin is, maar heeft iemand artikels hierover? En weet iemand hier meer over te vertellen (wetenschappelijk onderbouwd?).

Bedankt

Fout

Ik ben zelf ook reuma mong**l en zal je vertellen wat ik weet.

Het is juist de koolhydraat waarvoor je moet opletten. Voor al zetmeel.
Ik heb dit zelf ervaren.
Het eiwit is juist goed voor je botten en kraanbeen. Bij gewrichts reuma (in mijn geval) moet je je kraanbeen sterk houden. Er zijn bepaalde mineralen die daar voor goed kunnen helpen. BV: Borium (fruit en groenten) (calsium preperaten), Jodium, Mangaan.
Ook is glucosamine goed en lijnzaadolie.

Dus op je koolhydraten letten, en op koffie.
Ik had eens een keertje gelezen op ergogenins.org dat koffie mede oorzaak voor reuma kan betekenen. Maar goed.

Jopie

Dierlijke eiwitten zouden wel slecht zijn voor jicht, samen met een zekere stof die purine heet. Ze zouden voor een verhoging van de hoeveelheid urinezuur zorgen, een afbraakproduct van de nieren. Dit urinezuur kan dan kristalliseren in de gewrichten en die beschadigen.

Nu weet ik niet of er een verband tussen jicht en reuma is.

Ik denk dat de betreffend persoon wat zaken door elkaar haalt

Her zijn bepaalde in het gewricht aanwezige eiwitten die voor de onstekking zorgen. Maar of dit rechtstreeks verband houd met de genuttigde eiwitten??

Lees dit eens (bron reumastichting}

"Puzzelen op celniveau (RA)

Een onderzoek naar het gevecht tussen goede en kwade eiwitten

Iemand met reumatoïde artritis (RA) heeft regelmatig ontstoken gewrichten van handen en voeten.

Algemeen wordt verondersteld dat RA ontstaat doordat het afweersysteem op hol slaat. Uiteindelijk gaan de bekleding van het gewricht (kraakbeen) en het bot kapot.

Hoe dat precies komt weten we nog steeds niet. Wel vinden onderzoekers steeds meer stukjes van deze puzzel. Die puzzelstukjes bestaan uit eiwitten.

De eiwitten die in ontstoken gewrichten gevonden worden, cytokinen genoemd, geven berichten door aan de cellen van ons afweersysteem. De cytokinen hebben wetenschappelijke namen als TNF-alpha en IL-1.

TNF-alpha bijvoorbeeld, is mede verantwoordelijk voor het ophitsen van ons afweersysteem zodat de gewrichtsontsteking zijn gang kan gaan. Het gewricht wordt daardoor pijnlijk, rood en dik en gaat uiteindelijk stuk.

Maar er zijn ook cytokinen die TNF-alpha; juist tegenwerken. Ze dempen de ontstekingreactie en helpen ons afweersysteem in gareel te houden. Bij mensen met reuma is in het ontstoken gewricht dus een heftig gevecht gaande tussen goeie en slechte cytokinen.

'Remming van artritis door modulatie van IL-1 en IL-18, via gemodificeerde receptor accesory eiwitten (IL-1RAcP, AcPL)', Universitair Medisch Centrum St. Radboud Nijmegen. Start 1 juli 2000. Verwachte einddatum: 30 juni 2004.

Projectleider: dr. A.J. van de Loo. Auteur internettekst: Abé Holshuijsen

Geef de goeie een kans!

Eerst is onderzocht welke cytokinen nou de goeie zijn en welke de slechte. De onderzoekers vermoeden dat ze er nu een paar hebben gevonden die helpen agressieve eiwitten te temmen.

In het onderzoek dat momenteel loopt in Nijmegen trachten ze deze eiwitten in het laboratorium zó te veranderen dat ze het meest effectief werken in het gewricht.

Bovendien is er een nieuw eiwit ontdekt (IL-18). Het lijkt erop dat dit eiwit een zeer belangrijke rol speelt bij het ontstaan van de andere slechte cytokines. De rol van IL-18 bij het ontstekingsproces moet dus verder ontrafeld worden.

Minder pijn, minder operaties

De onderzoekers denken dat meer duidelijkheid over de rol en inzet van de verschillende cytokinen in een ontstoken gewricht in de toekomst kan
bijdragen aan het remmen van reuma.

Dat scheelt veel pijn. En dat niet alleen: een operatie om een kapot gewricht te vervangen zal minder vaak nodig zijn."

Nice 3xl

Heb je de link van deze site voor me??

Jokie

Ik denk dat de betreffend persoon wat zaken door elkaar haalt

Her zijn bepaalde in het gewricht aanwezige eiwitten die voor de onstekking zorgen. Maar of dit rechtstreeks verband houd met de genuttigde eiwitten??

Lees dit eens (bron reumastichting}

"Puzzelen op celniveau (RA)

Een onderzoek naar het gevecht tussen goede en kwade eiwitten

Iemand met reumatoïde artritis (RA) heeft regelmatig ontstoken gewrichten van handen en voeten.

Algemeen wordt verondersteld dat RA ontstaat doordat het afweersysteem op hol slaat. Uiteindelijk gaan de bekleding van het gewricht (kraakbeen) en het bot kapot.

Hoe dat precies komt weten we nog steeds niet. Wel vinden onderzoekers steeds meer stukjes van deze puzzel. Die puzzelstukjes bestaan uit eiwitten.

De eiwitten die in ontstoken gewrichten gevonden worden, cytokinen genoemd, geven berichten door aan de cellen van ons afweersysteem. De cytokinen hebben wetenschappelijke namen als TNF-alpha en IL-1.

TNF-alpha bijvoorbeeld, is mede verantwoordelijk voor het ophitsen van ons afweersysteem zodat de gewrichtsontsteking zijn gang kan gaan. Het gewricht wordt daardoor pijnlijk, rood en dik en gaat uiteindelijk stuk.

Maar er zijn ook cytokinen die TNF-alpha; juist tegenwerken. Ze dempen de ontstekingreactie en helpen ons afweersysteem in gareel te houden. Bij mensen met reuma is in het ontstoken gewricht dus een heftig gevecht gaande tussen goeie en slechte cytokinen.

'Remming van artritis door modulatie van IL-1 en IL-18, via gemodificeerde receptor accesory eiwitten (IL-1RAcP, AcPL)', Universitair Medisch Centrum St. Radboud Nijmegen. Start 1 juli 2000. Verwachte einddatum: 30 juni 2004.

Projectleider: dr. A.J. van de Loo. Auteur internettekst: Abé Holshuijsen

Geef de goeie een kans!

Eerst is onderzocht welke cytokinen nou de goeie zijn en welke de slechte. De onderzoekers vermoeden dat ze er nu een paar hebben gevonden die helpen agressieve eiwitten te temmen.

In het onderzoek dat momenteel loopt in Nijmegen trachten ze deze eiwitten in het laboratorium zó te veranderen dat ze het meest effectief werken in het gewricht.

Bovendien is er een nieuw eiwit ontdekt (IL-18). Het lijkt erop dat dit eiwit een zeer belangrijke rol speelt bij het ontstaan van de andere slechte cytokines. De rol van IL-18 bij het ontstekingsproces moet dus verder ontrafeld worden.

Minder pijn, minder operaties

De onderzoekers denken dat meer duidelijkheid over de rol en inzet van de verschillende cytokinen in een ontstoken gewricht in de toekomst kan
bijdragen aan het remmen van reuma.

Dat scheelt veel pijn. En dat niet alleen: een operatie om een kapot gewricht te vervangen zal minder vaak nodig zijn."

Tof om dit terug te lezen. Hier was het nog een onderzoek. En nu gebruik ik het medicijn dat er uit is voortgevloeid, Humira.

Na een gevecht van 3,5 jaar tegen immobiliteit denk ik er weer over om te gaan sporten :eek:

Ben hier gekomen omdat ik mij afvroeg of er BB zijn met RA, maar het lijkt er niet op.

Goede avond,
Mijn naam is ger en net nieuw ingeschreven op dit forum.
Bij het lezen van deze oude topic probeer ik toch nog en vraag te stellen aan paul87.
Ik heb zins 3 jaar ook reuma en ben erg benieuwd over je beleving van het medicijn Humira,

Ik zelf ben zins drie weken begonnen aan MTX en probeer nu weer het sporten te gaan oppakken.
Hoor graag van je.

Gr Ger

Terug
Naar boven