MuscleMeat

Stelling reverse grip bench press 6x effectiever dan incline?

Bezoekers in dit topic

http://www.bodybuilding.com/fun/video-anatomy-of-the-chest.htm

Wat in dit filmpje gezegd wordt, wat vinden jullie?
Ik heb nog nooit iemand dit zien doen.

de positie van je pols heeft helemaal geen invloed op de contractie van je borstspieren.
voor je borst maakt het dus helemaal niet uit of je normale grip pakt of reverse grip. reverse grip zorgt er wel voor dat je ellebogen bijna niet kunnen flaren en dus altijd getucked blijven.

wat wel van belang is is hoever de ellebogen getucked zijn. dit kan bij reverse grip anders zijn, maar deze hoek zou je met een normale bench press ook kunnen bereiken.

verder vind ik reverse grip gewoon echt heel vervelend pressen (zeker unracken) maar dit verschilt per individu.
 
Ik ga deze oefening vandaag eens uitproberen. Ben zeeeer benieuwd hoe dit aanvoelt.
 
Ik kan niet reverse grip pressen :(
 
Is dit niet meer voor de triceps?
 
Ik hoor heel veel woorden, noemt het wetenschappelijk maar ik heb niks gehoord behalve 'according to a study'.
dikke fuckyou

Zijn reden is dat zijn ellebogen meer tucked in zijn, dat kan ook met close grip benchpress. de handpositie verandert niks aan de bewegingsbaan van de bovenarm tov de romp, en dat is het enige waar je pecs invloed op hebben.

+ hij zegt je pakt de stang breed beet, maar je ellebogen zijn smal. dit lijkt mij niet logisch/blessure gevoelig. zijn elleboog zit niet loodrecht onder zijn pols, op geen enkel moment, zo ben je niet op je sterkst en heb je onnodige druk in je pols.
En je gebruikt niet meer of minder schouders door van grip te veranderen. je schouders hebben nog steeds dezelfde mate van anteflexie als met een andere grip.

Wellicht moet ik het eerst proberen voor ik het afkraak, misschien morgen even 20+ herhalingen met de stang maken om te kijken waar als eerst vermoeidheid/verzuring op treed.
 
6x ?!?!?!?

god damnit i've been doing it all wrong.
 
JoostBo, hoe was het
 
Ik zal wel dom zijn maar kan iemand mij even uitleggen hoe 30% meer activatie overeen komt met 6x zo effectief?
 
Ik zal wel dom zijn maar kan iemand mij even uitleggen hoe 30% meer activatie overeen komt met 6x zo effectief?

incline bench press gaf 5% meer activatie dan flat bench.
dus dan is 30% meer 6x effectiever volgens die logica.
 
Lol ok. Volgens mij is het dan 105% vs 130%.

En die gast heeft een phd? Goed gebruik van referenties ook.
 
Lariekoek, I guarantee it.
 
Ik hoor heel veel woorden, noemt het wetenschappelijk maar ik heb niks gehoord behalve 'according to a study'.
dikke fuckyou

Zijn reden is dat zijn ellebogen meer tucked in zijn, dat kan ook met close grip benchpress. de handpositie verandert niks aan de bewegingsbaan van de bovenarm tov de romp, en dat is het enige waar je pecs invloed op hebben.

+ hij zegt je pakt de stang breed beet, maar je ellebogen zijn smal. dit lijkt mij niet logisch/blessure gevoelig. zijn elleboog zit niet loodrecht onder zijn pols, op geen enkel moment, zo ben je niet op je sterkst en heb je onnodige druk in je pols.
En je gebruikt niet meer of minder schouders door van grip te veranderen. je schouders hebben nog steeds dezelfde mate van anteflexie als met een andere grip.

Wellicht moet ik het eerst proberen voor ik het afkraak, misschien morgen even 20+ herhalingen met de stang maken om te kijken waar als eerst vermoeidheid/verzuring op treed.

Er zitten meerdere kanten aan dit verhaal.

De manier waarop de reverse bench press wordt uitgevoerd zoals aangegeven, zal leiden tot volledige externe rotatie van het schoudergewricht.
Dit heeft verder tot gevolg dat de inbreng van de frontale deltoidus tot een minimum gereduceerd wordt en daarbij de adductie-functie van de pectoralis gemaximaliseerd, te meer ook omdat een brede greep wordt gebruikt.

Dit klinkt allemaal heel mooi als argument om deze oefening te gaan doen, maar er zijn aan de andere kant meer tegen argumenten om dit juist niet te doen:

1. Transversale schouder flexie is de belangrijkste functie van het claviculaire deel van de pectoralis (upper pecs).
Deze transversale schouder flexie is dus noodzakelijk om de bovenkant borst goed te activeren.
Tijdens de reverse bench press wordt deze functie juist onderdrukt.
Ten eerste omdat de uitvoering vlak/horizontaal is (een zeker mate van incline is nodig) en ten tweede omdat de mate van externe rotatie, adductie boven flexie laat prevaleren....

2. Wat sowieso ook nog een rol speelt, is dat de pecs biomechanisch steeds in-efficiënter worden naarmate er meer sprake is van externe rotatie. Met andere woorden intern geroteerde schouders ergo een grotere inbreng van de frontale delts is juist noodzakelijk om de pecs maximaal aan te spreken.....

3. Los van dit alles is het gewoon een kloterige oefening om te doen voor de polsen en het schoudergewricht.

Overigens, wat dan in mijn ervaring de 'beste' oefening is voor de upper pecs?
De 30-45 graden incline DB press, met een geproneerde stand van de handen. (Dus de pinken naar buiten gedraaid cq. schouders intern geroteerd)
 
Ik ken het onderzoek waarnaar verwezen wordt, sterker nog ik heb zelf ooit eens in onze wetenschapsectie geplaatst.

Maar ik heb ook jaren ervaring met de oefening en kan je daarvanuit zeggen dat het een prima triceps oefening is. Punt. Ik heb met verschillen afstanden tussen de handen geexpirimenteerd en nooit emcht het idee gehad dat het enig deel van de borst beter zou belasten dan de "standaard" oefeningen.

Sterker nog ik heb het altijd ervaren als een inferieure borstoefening met het accent op armen en schouder.
 
ik heb incline bench press altijd rare oefening gevonden voor borst.
voel er altijd meer me schouders mee,
ik train dus ook nooit schouders en incline op 1 dag, want je traint je schouders al meer met incline.
en zit niet te wachten over overtraind schouders
 
Het is dus geen goede oefening voor de upper chest, duidelijk.

Hardcorebuilder hoe doe je dat dan met bicep en tricep ook andere dagen?
 
JoostBo, hoe was het

Gewicht behoorlijk laag gehouden.
Voelde vrij onnatuurlijk aan eigenlijk.
Ben toch maar weer overgegaan op de incline benchpress waarbij ik het gewoon veel beter voelde.
 
athlean-x (youtube channel) heeft ook een filmpje over reverse grip bench press, zoek op wrist pain bench press ofzoiets.
Zelf nog nooit gedaan, voelt niet veilig...
 

Mike O'hearn zweert er ook bij.
 
Back
Naar boven