XXL Nutrition

Review: Deadlift Deadener (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Soort product:
Deadlift Deadener
Wat is het merk en/of de fabrikant van dit product?:
Fitness-seller, gymprofessor.com, GLOBE GRIPZ

Waar heb je het product gekocht?:
Welke extra voordelen gaf deze winkel?:
Snelle levering, goede service
Wat heb je voor dit product betaald?:
193.90 incl. verzending
Hoe vind je de kwaliteit van dit product?:
Zeer goed
Zou je dit product aanraden aan een vriend?:
Ja
Wat is je algemene waardering voor het product?:
8 out of 10
Wat is je algemene waardering voor de shop?:
10 out of 10
Mijn review:
Inleiding:

Mijn naam is Robert, 26 jaar oud, man en gelukkig eigenaar van een eigen “home-gym” op zolder. Het betreft een kamertje van 12 M2 met schuine daken en een houten vloer. Wanneer je wat fanatieker wordt in het verzamelen van sportspullen dan merk je dat je redelijk zenuwachtig kan worden van een houten ondervloer. Je weet immers niet wat het breek/buigpunt is. Ik ben nu inmiddels 5 jaar bezig met het verzamelen van spullen voor op de zolder en durf te zeggen dat ik door ervaring redelijk verstand van zaken heb.

Dit gezegd hebbende heb ik altijd problemen gehad met het uitvoeren van een oefening op zolder, te weten: De deadlift. Gezien ik dit een belangrijk onderdeel in mijn schema vind, ben ik gaan zoeken naar een product wat de klap zou kunnen opvangen. Een houten vloer buigt namelijk onder zwaar gewicht, maar breekt wanneer het zware gewicht met een klap op de grond komt.

Zodoende kwam ik uit op de Deadlift deadener. Hoewel de prijs erg aan de hoge kant is, las en hoorde ik hier positieve dingen over. Ik heb daarom besloten een setje aan te schaffen. Ik zal hier mijn eerlijke mening over geven en de plus- en minpunten benoemen. Ik heb uiteindelijk de Deadlift Deadener 500 aangeschaft. Daar waar dus Deadlift deadener, verkort DD, wordt geschreven, doel ik op de 500 uitvoering.

Pakketje

Op de site wordt de Deadlift deadener aangeboden voor 175 euro. Wanneer je het product in je mandje hebt liggen komt er nog eens 18.90 euro aan verzendkosten bij.. Als je hier niet op rekent is dit toch weer een aardig bedrag. Op het moment dat het pakketje binnenkwam, begreep ik waarom de verzendkosten zo hoog lagen. Het is een redelijk zwaar pakket (10 kilo p.s.) wat met DPD wordt verzonden.

rkmttd.jpg

Deadlift Deadener

Pakketje eenmaal uitgepakt viel mij meteen op dat de DD groter zijn dan ze leken op internet. Ik had me hier redelijk op verkeken daar het flinke plakken zijn. Dit is uiteindelijk een positief iets, maar ik twijfel uiteindelijk of de 250 niet prima was geweest voor mijn bescheiden home-gym. Eenmaal aangekocht is het maar zo. Het is gemaakt van een soort rubber en lijkt me verder onverwoestbaar. De prijs ligt hoog, maar je kan er je hele leven mee vooruit denk ik. De DD is 50x50 cm groot en heeft een dikte van 25 tot 65 mm. Het verschil kwa dikte zit hem in de vorm van de DD.

Rechte lijn

Eenmaal binnen kon ik het niet laten ze direct uit te proberen. Bij het neerleggen van de DD werd mij al duidelijk dat je goed moet opletten hoe je ze neerlegt. Als je namelijk de ene plak een paar centimeter naar voren schuift ten opzichte van de andere, kom je verkeerd uit bij het uitvoeren. Ik heb laminaat op mijn zolder en kan derhalve de groef van het laminaat aanhouden. Zodoende weet ik zeker dat de plakken op een rechte lijn lagen.

Vorm sucks!

Tijdens het uitvoeren van de deadlift merkte ik dat ik meer gefocust was op de DD dan op de oefening zelf. Hierdoor bleek al gauw dat wanneer je er niet bij ben met je hoofd en dit ten koste van je vorm gaat, je dit direct zal merken. Je voelt namelijk dat de plakken je corrigeren wanneer je geen rechte verticale lijn houdt bij het uitvoeren van de deadlift. Je rolt namelijk terug naar het midden van de DD als je verkeert uitkomt. Als je nog niet zo bekend ben met de uitvoering dan raad ik je de DD ten strengste af. Ik weet namelijk bijna zeker dat je beide plakken het raam uitgooit na een tijdje uit frustratie. Voor de wat ervaren sporter zal dit een mooie toevoeging zijn om je techniek te perfectioneren.

Demping

Dan komen we aan op het punt waar het mij eigenlijk om te doen was. Na de barbell met circa 120 kilo aan gewicht terug te leggen met de DD als ondergrond, merkte ik wat voor dempend vermogen de DD’s hebben. Het rubber beschermd je schijven en door de combinatie van rubber en de bijzondere vorm van de DD vangt het de klap op als een spons. Ik denk dat dit het grote voordeel is ten opzichte van normale rubberen tegels en ik ben hier aangenaam verast over. Ik heb niet de illusie dat ik de barbell van een bepaalde hoogte op de grond kan laten vallen, maar wanneer ik de oefening netjes uitvoer zal er weinig gebeuren met de ondervloer. Tijdens het uitvoeren schoven de platen wel enkele centimeters naar voren. Dit is wel iets wat je in de gaten moet houden, het is jammer dat dit nog gebeurd, ondanks het rubber.

2cypu20.jpg

Alternatief gebruik

Ik heb de DD inmiddels ook gebruikt bij ondersteuning bij de T-bar row. De schijven rusten op één enkele DD en vangt de klap bij het neerleggen op. Het is ook makkelijk bij het verwisselen van de schijven. Positief punt vind ik dat ze weinig ruimte in beslag nemen bij het opruimen. Ze liggen netjes in een hoek en zijn niet tot last.

Minpunten

- Prijs

- Niet voor beginners

- Ondanks het rubber schuiven de platen van plek

Pluspunten

+ Goed voor de vorm

+ Dempt perfect door de dikte en vorm

+ Neemt weinig ruimte in



Conclusie

Ben je net als ik op zoek naar een product wat een goede demping geeft ter bescherming van je schijven en ondervloer? Dan raad ik de DD zeker aan. Hoewel de prijs aan de hoge kant ligt, is dit nog altijd minder dan een nieuwe vloer. Door de unieke vorm van de deadlift vangt het de klap op als een spons, hetgeen een rubberen tegel niet kan evenaren. Ben je verder een ervaren sporter en wil je je deadlift verbeteren, dan zal dit zeker helpen. Ik heb uiteindelijk de 500 versie genomen omdat deze gezien zijn grotere oppervlakte beter dempt. Ik denk dat de 250 goed genoeg is voor de gemiddelde home-gym en de 500 netjes past in de sportschool. Uiteraard blijft dit een luxe-product. Hetgeen simpelweg inhoudt dat dit niet een noodzakelijk item is voor in je gym. Maar het zal zeker toegevoegde waarde hebben als je op zoek ben naar één van de genoemde punten. Ik zou hem in dat geval zeker aanraden.​
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de review.

De kosten voor verzending bij FS zijn idd aan de hoge kant en houdt me tegen om er vaker te kopen.

175 EUR voor de Deadener is veel geld en dan nog eens +- 20 EUR verzendkosten, dat loopt aardig op...

Verder lijkt de Deadener me wel een goede oplossing voor mensen die een oplossing zoeken om de schokken op te vangen bij deadliften. Misschien ooit bestellen, maar zoek wel even verder waar ik hem eventueel kan vinden voor minder geld :p
 
Hartstikke bedankt voor deze uitgebreide review, zal zeker erg handig zijn voor geïnteresseerden die nog twijfelen over het product!

Interessante bevinding van het verschuiven op je laminaatvloer, ik ben benieuwd of dit door het gladde laminaat komt want dit had ik zelf nog niet echt ervaren. Wellicht valt het jou echter beter op omdat je de groeven in je laminaat aanhoudt. Ik ga je feedback in ieder geval terugkoppelen aan Matt a.k.a. Gym Professor (de bedenker van de Deadlift Deadener).

EDIT: Hieronder het antwoord van Matt. Het verschuiven kan veroorzaakt worden door niet helemaal perfecte deadlifts, zeker in combinatie met een gladde laminaatvloer:
If the pads are set up perfectly straight, weights picked up and put down perfectly straight, there should be no movement. However, it's not often you can achieve a perfect set up (although the alignment channels are designed to help with this) and a completely perfect deadlift. So, in usual circumstance, it's the path of least resistance. In my trials, on say an amoebic texture rubber gym floor, there's generally barely any movement with "good" deadlifts, and so no requirement of adjustment from a "good" set up to the last rep of your final set. On say a very smooth laminate floor (or similar) with little friction, there may be some movement and the odd requirement of shuffling the tiles to their start-position (NB: less likely with the 500's which are heavier and cover a greater surface area of the floor). This will be exaggerated if the initial set up is not great or if deadlifts are a bit off. In the latter circumstance, the benefits of protecting the floor far outweigh the inconvenience of shuffling or resetting the tiles slightly for a better grounding position and increased confidence in the lift.

Als de gewichten dus niet helemaal recht erin gelegd of eruit getild worden, zullen de voorkant en achterkant van de Deadener bij het inklappen en terugklappen niet gelijk met elkaar bewegen. En dan zouden de Deadener kunnen verschuiven op een gladde ondergrond.

Ik ben benieuwd of dit klopt en je in de toekomst minder of geen last meer hebt van het verschuiven, als je techniek geperfectioneerd is. Misschien over enkele weken een update? :)
 
Laatst bewerkt:
Vind 200 euro maar duur voor een beetje rubber
 
Back
Naar boven