AndroidHealthClinic

[REVIEW] [Fortified Iron] [bands]

Bezoekers in dit topic

dj_phreak

2024 sterkste 50+er van Zuid Holland
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
2 feb 2004
Berichten
5.204
Waardering
499
Lengte
1m82
Massa
117kg
Vetpercentage
> 50%
2 maanden geleden dan toch een setje elastieken besteld bij FortifiedIron.com. Nu ik genoeg tijd heb gehad om ze te testen dan toch een review.

IronWoody Bands, intermediate set. Totale kosten, inclusief verzending: $99. Betaling via PayPal of in overleg.

Het is erg wennen om met elastieken te werken. Ze leggen zeer nadrukkelijk je zwakke plekken bloot. Na enig doorzetten blijkt echter wel hun nut: enorm verbeterde stabiliteit en beter versnellingspatroon. Dit vertaalt zich dan gelijk weer in een hogere max. :)

Wees wel voorzichtig als je besluit ze te kopen. Jezelf overschatten is in dit geval niet wijs. De bands zijn tamelijk lang, dus zullen ze altijd dubbel gebruikt moeten worden. De belasting wordt daarmee dus ook veel groter. Normaliter worden ze onderaan het rek bevestigd, en dan om de stang geslagen. De stugste banden van een intermediate set (blauw) geven dan bij lockout een weerstand van 35-45 kg PER STUK! (afhankelijk van je armlengte, dus je uiteindelijke drukhoogte).

Stoutmoedig als ik ben, dacht ik de eerste keer wel even 100 kg te gaan bankdrukken met gedubbelde blauwe banden. Speed work, je kent het wel. Verschrikkelijke pijnen waren mijn deel! Wat zoekwerk op FI leerde mij al snel dat de totale kracht bovenaan ongeveer 180 kg was... dus ruim boven mijn huidige max van 155-160. :P Dus voorzichtigheid is wel geboden bij het bestellen. Als je onder de 200 drukt heb je m.i. eigenlijk weinig aan de "advance" set. De 5 is veel te zwaar om te gebruiken en je mist dan echt de 2.

Kortom: iedereen die z'n lockout wil verbeteren doet er goed aan deze banden in zijn/haar arsenaal te hebben!



[tip]
De banden zijn allemaal gepoederd om uitdroging en plakken te voorkomen. Goede zaak. Maar dit poeder is erg irritant. Wassen lijkt me niet aan te raden, dus is het vooral zaak om niet aan je ogen te wrijven als je met bands in de weer bent geweest. Het prikt behoorlijk, kan ik uit ervaring zeggen. :( ;)




[scoop]
Zeer vermoedelijk komen er binnenkort andere banden uit van verschillende lengte, waaronder zeer korte bands (30-40 cm) speciaal voor bankdrukken en eventueel partials. Die zullen speciaal door FortifiedIron worden aangeboden, nergens anders. Wil je bands dus kopen voor bankdrukken: wacht nog een paar weken om het zeker te weten.
 
Laatst bewerkt:
leuk leuk! maar die banden kan je zeker ook gebruiken bij squats en deads, en dan zijn de zwaardere banden zeker wel goed!

ik heb de volgende bands :

mini
super mini
small
medium
large

de enige die ik niet heb zijn de XL, omdat die nog lang niet aan de orde zijn.

ik heb ook een andere, en imo beter manier om de banden te bevestigen.

bvb bij bankdrukken, in een gewone olympische bankdruk bank (dus niet in powerrack), heb je onderaan de bank nog een balk dicht tegen de grond. nou, dan gebruik ik maar 1 super mini of mini (valt te zien waar ik zit in men schema) dat double ik, en dat laat ik dan onder de bank door gaan. wil ik strakker of minder strak, dan speel ik met hoever de uiteindes van elkaar zijn. dan kruip ik tussen de band, en benchen maar!

voor squat en deadlift is dat vlotter in power rack. schuif de safety bar door de band, de band gaat dan onder 'n zware dumbbell door (neem de zwaarste, ik heb 'r van 62kg nodig), en het uiteinde aan de barbell. werkt ook prima. als je kan, kan je een speciaal attachment laten bevestigen onderaan je power rack. hoef je niet altijd de dumbbells te versleuren
 
Tja, ik kan weer niet meer buigen. Dus daar moet ik je maar mee geloven. :) Die kortere bands zullen trouwens ook daar een uitkomst voor zijn.
 
Ik heb er van JumpStretch, die vind ik ook fijn! Zeker aan te raden voor speed work, alhoewel ik ze toch niet zou gebruiken als je pas begint. (ja ja, daar ben IK in de fout gegaan). Kan er geen jaren opplakken, maar pas als je jezelf kan beoordelen waar je zwakke punten liggen, hoe je je voelt bij trainingen, zou ik aan het werk gaan met bands.
 
MonsterStrength zei:
Ik heb er van JumpStretch, die vind ik ook fijn! Zeker aan te raden voor speed work, alhoewel ik ze toch niet zou gebruiken als je pas begint. (ja ja, daar ben IK in de fout gegaan). Kan er geen jaren opplakken, maar pas als je jezelf kan beoordelen waar je zwakke punten liggen, hoe je je voelt bij trainingen, zou ik aan het werk gaan met bands.
Daar heb je zeker gelijk in. Beginners zouden het zichzelf de eerste 1-2 jaar zeker niet al te moeilijk moeten maken. Het gaat eerst om hard en zwaar trainen, daarna komen de speciale oefeningen pas om de bocht kijken.

Maar als je dan toch ver genoeg bent gevorderd, dan zijn deze elastieken zeer handig om zwakke plekken aan te sterken of zelfs te voorkomen.
 
Bring your lifts to a new level, zo kan ik het het best omschrijven :D
 
Back
Naar boven