XXL Nutrition

Riddle me this..... (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Originally posted by CrocoDillon
Ik ben geen gegeven vergeten, je moet goed lezen :D het is niet voor niets een raadsel... de oudste is net begonnen met pianospelen. pianospelen boeit natuurlijk niet, maar wel dat er een oudste is. het getal op het gebouw kunnen wij niet weten voor je het raadsel oplost, maar het is wel belangrijk voor de volgende opmerking dat hij het nog steeds niet weet.


Daarom is deze dus fout, er is hier geen oudste... dus kan die man niet zeggen dat zijn oudste piano speelt.

Dus uit alle mogelijkheden, kies ik weer nét diege die het zeker niet kan zijn:rolleyes:
 
Ik vind hem lastig...
 
OK, als we kijken naar de mogelijkheden die croco al heeft genoteerd zien we dat r 2 mogelijkheden zijn die een som van 14 hebben. Omdat die vent met alleen het product en de som niet wist wat hun leeftijden waren moet het dus 1 van die 2 combinaties geweest zijn (want voor de rest is de som telkens verschillend, en hij ziet het getal van dat gebouw wel dus dan zou hij het moeten weten).

De ene combi = 2 en 6 en 6
de andere = 3 en 3 en 8

De dochters zijn dus 3 en 3 en 8 jaar oud omdat die andere combinatie geen oudste heeft.
 
Een nieuwe:

Helma is net zo oud als Henk zal zijn wanneer Helma twee keer zo oud is als Henk was toen Helma half zo oud was als de som van hun huidige leeftijden.

Henk is net zo oud als Helma was toen Henk half zo oud was als hij over 10 jaar zal zijn.

De Vraag: Hoe oud zijn Henk en Helma?
 
Originally posted by CrocoDillon
Ik ben geen gegeven vergeten, je moet goed lezen :D het is niet voor niets een raadsel... de oudste is net begonnen met pianospelen. pianospelen boeit natuurlijk niet, maar wel dat er een oudste is. het getal op het gebouw kunnen wij niet weten voor je het raadsel oplost, maar het is wel belangrijk voor de volgende opmerking dat hij het nog steeds niet weet.


Daarom is deze dus fout, er is hier geen oudste... dus kan die man niet zeggen dat zijn oudste piano speelt.

Her argument dat er een oudste is is essentieel .... er is dus een oplossing waar van de som goed is maar er niet een enkele oudste is .... er is maar een oplossing waarbij er niet een enkele oudste is en de som daarvan is 14 ....
 
Originally posted by Rob G
Een nieuwe:

Helma is net zo oud als Henk zal zijn wanneer Helma twee keer zo oud is als Henk was toen Helma half zo oud was als de som van hun huidige leeftijden.

Henk is net zo oud als Helma was toen Henk half zo oud was als hij over 10 jaar zal zijn.

De Vraag: Hoe oud zijn Henk en Helma?

Een jaar ouder dan hun gebit...:D ;)
 
Originally posted by CrocoDillon
Ik ben geen gegeven vergeten, je moet goed lezen :D het is niet voor niets een raadsel... de oudste is net begonnen met pianospelen. pianospelen boeit natuurlijk niet, maar wel dat er een oudste is. het getal op het gebouw kunnen wij niet weten voor je het raadsel oplost, maar het is wel belangrijk voor de volgende opmerking dat hij het nog steeds niet weet.

Hoorde deze vandaag op t werk en ipv de piano kon t ook zijn dat ze blond was.

over die nieuwe, zal wel een wiskundige berekening voor nodig zijn waar ik nu ff geen zin in heb.:D
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by CrocoDillon


sorry, fout... :D er zijn genoeg mogelijkheden om een produkt van 72 uit te krijgen... ik zal ze hieronder ff opsommen:

1 1 72 som=74
1 2 36 som=39
1 3 24 som=28
1 4 18 som=23
1 6 12 som=19
1 8 9 som=18
2 2 18 som=22
2 3 12 som=17
2 4 9 som=15
2 6 6 som=14
3 3 8 som=14
3 4 6 som=13

dit is het volgens mij wel zo een beetje, nu nog de juiste :D

Ik vind dat er een klein foutje in de oplossing zit ; er kunnen best twee kinderen even oud kwa leeftijd terwijl er een ouder is zijn (en dan heb ik het niet over een tweeling) als er dus 9 maanden (minder dan 12) tussen hun geboorten zit
 
Maar mijn oplossing klopt toch wel of niet?
 
Alvast een hint voor het niewe raadsel:

schrijf alles netjes uit als wiskundige forumele, dan is het zo geklaard, nou ja, zo...

Roep maar als jullie de oplossing willen :)
 
denk dat ik uw raadsel gevonden heb met helma en henk:
Henk is 15,
Helma is 20.
Ik ga nu proberen uit te leggen hoe ik hieraan kom.

EDIT: aangepast wegens klein foutje in berekening:
Henk is 30,
Helma is 40.
 
Laatst bewerkt:
huidige leeftijd van Henk: M
huidige leeftijd van Helma: V

verschil in leeftijd is een constante: M-V=C


Henk is net zo oud als Helma was toen Henk half zo oud was als hij over 10 jaar zal zijn.
M'=1/2*(M+10)
V'=M'-C
EDIT: M': leeftijd van Henk toen hij half zo oud was als hij over tien jaar zal zijn. V' is de leeftijd die Helma toen had.

M=V'=M'-C=1/2*(M+10)-C
EDIT: Deze bovenstaande uitdrukking zegt dat Henk nu even oud is als Helma(V'). Hieruit kunnen we onderstaande vergelijking afleiden

=> C=5-1/2*M

Dit is eerste vergelijking


Helma is net zo oud als Henk zal zijn wanneer Helma twee keer zo oud is als Henk was toen Helma half zo oud was als de som van hun huidige leeftijden.
V''=1/2*(M+V)
M''=V''+C
EDIT: V'': leeftijd van Helma toen zij half zo oud was als de som van de huidige leefftijden. M'': leeftijd die Henk toen had.

V'''=2*M''=2*V'' + 2*C = (M+V)+2*C
M'''=V'''+C = (M+V) + 3*C
EDIT: V''': leeftijd van Helma toen ze 2x zo oud was als Henk (M''). M''': leeftijd die Henk toen had.

V=M'''= (M+V) + 3*C
EDIT: V: huidige leeftijd van Helma. Hieruit vinden we een nieuwe vergelijking. V valt links en rechts weg.

=> M= -3*C

Dit is uw tweede vergelijking
We hebben nu stelsel van twee vergelijkingen en twee onbekenden M en C:
M=-3*C
5-1/2*M=C

1ste vergelijking substitueren in de tweede geeft: C= 5 + 3/2*C
met als gevolg: C= -10 en M = 30

en M-V=C => V= 40

dus henk 30 en helma 40

Sorry als uitleg mss beetje onduidelijk is.
Is dit de juiste oplossing ?
 
Laatst bewerkt:
Nieuw raadsel..

er zijn twee kamers, met elkaar verbonden door een enkele deur. Jij zit in 1 van de twee kamers. Er staan drie schakelaars in de kamer. Een van deze drie is om het licht aan te doen in de andere kamer. Maar je mag slechts 1 keer gaan kijken in de andere kamer. Hoe kan je dan 100% zeker weten welke van de drie schakelaars het licht aandoet in de naastliggende kamer?
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by rgoyens
denk dat ik uw raadsel gevonden heb met helma en henk:
Henk is 15,
Helma is 20.
Ik ga nu proberen uit te leggen hoe ik hieraan kom.

Ik denk dat je het al net hebt gedaan.. En ik begrijp er geen [Abeelding niet meer beschikbaar] van..
 
Originally posted by rgoyens
Nieuw raadsel..

er zijn twee kamers, met elkaar verbonden door een enkele deur. Jij zit in 1 van de twee kamers. Er staan drie schakelaars in de kamer. Een van deze drie is om het licht aan te doen in de andere kamer. Maar je mag slechts 1 keer gaan kijken in de andere kamer. Hoe kan je dan 100% zeker weten welke van de drie schakelaars het licht aandoet in de naastliggende kamer?

Simpel... Je doet er gewoon twee tegelijk aan.. ;)
 
Originally posted by Bracke


Simpel... Je doet er gewoon twee tegelijk aan.. ;)

Ok :-), maar dat was niet echt de bedoeling

EDIT: en dan zou je nog niet weten welke van de twee het licht precies aandeed. Enkel als het licht dan uit was in de tweede kamer weet je dat het de derde schakelaar moest zijn.
 
Laatst bewerkt:
Je doet schakelaar 1 aan, deze laat je een hele tijd aanstaan. Dan doe je em uit en doe je schakelaar 2 aan. Je gaat de kamer binnen en voelt aan de lamp.

Lamp = uit en heet: Schakelaar 1
Lamp = aan: Schakelaar 2
Lamp = uit en koud: Schakelaar 3

:D
 
FragGo: correct

Originally posted by Bracke
En ik begrijp er geen [Abeelding niet meer beschikbaar] van..

zal er een beetje meer uitleg bijschrijven, dan zal mijn redenering iets duidelijker worden
 
Originally posted by dandyman


Een man stopt in de Woestijn bij een verlaten pompstation. Er staat echter wel een vrachtwagen geparkeerd dus verwacht je dat er iemand is, maar op zijn geroep reageert niemand. Bij t binnenkomen van de pomp schrikt hij zicht te pletter!!
Daar hangt een man met een stuk touw om zn nek aan een plafondbalk.


Ik heb de oplossing!!!!!

Daar hangde helemaal geen man met een stuk touw rond zijn nek. Die man die stopte had gewoon peyote gegeten. Dat is een hallucinogene cactus die in droge gebieden (dus in buurt van woestijn groeit) gegeten....
 
Back
Naar boven