MuscleMeat

Riddle me this..... (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Originally posted by Rob G
OK, als we kijken naar de mogelijkheden die croco al heeft genoteerd zien we dat r 2 mogelijkheden zijn die een som van 14 hebben. Omdat die vent met alleen het product en de som niet wist wat hun leeftijden waren moet het dus 1 van die 2 combinaties geweest zijn (want voor de rest is de som telkens verschillend, en hij ziet het getal van dat gebouw wel dus dan zou hij het moeten weten).

De ene combi = 2 en 6 en 6
de andere = 3 en 3 en 8

De dochters zijn dus 3 en 3 en 8 jaar oud omdat die andere combinatie geen oudste heeft.

Goed zo :D

Originally posted by Rob G
Maar mijn oplossing klopt toch wel of niet?
Vooruit :)
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by rgoyens
denk dat ik uw raadsel gevonden heb met helma en henk:
Henk is 15,
Helma is 20.
Ik ga nu proberen uit te leggen hoe ik hieraan kom.

EDIT: aangepast wegens klein foutje in berekening:
Henk is 30,
Helma is 40.
Goed, 30 en 40 kwam ik ook op uit :D

2 onbekenden x(Helma) en y(Henk) en 2 vergelijkingen:
x=2(1/2(x+y)-x+y)-x+y=-2x+4y => x=4/3y
y=1/2(y+10)-y+x=-1/2y+x+5 => 3/2y=x+5
3/2y=4/3y+5 => 1/6y=5 => y=30 (Henk's leeftijd)
x=4/3y=40 (Helma's leeftijd)
 
Moedertje is 21 jaar ouder dan haar kind. Over 6 jaar is het moedertje 5 keer zo oud als haar kind. Waar is de vader?
 
Originally posted by CrocoDillon
Moedertje is 21 jaar ouder dan haar kind. Over 6 jaar is het moedertje 5 keer zo oud als haar kind. Waar is de vader?

Die komt net klaar !
 
Heel goed jongens,

hier nog ff rustig op een rij het antwoord:

Het Antwoord: Henk is 30 jaar oud en Helma is 40 jaar oud.

De Uitleg:
Laat Helma's leeftijd gelijk zijn aan a en laat Henk's leeftijd gelijk zijn aan b.
De eerste zin vertelt ons dat "Helma net zo oud is als Henk zal zijn wanneer Helma twee keer zo oud is als Henk was toen Helma half zo oud was als de som van hun huidige leeftijden".
De "helft van de som van hun huidige leeftijden" is:
0.5*(a+b)
Dus "Helma's leeftijd was de helft van de som van hun huidige leeftijden", het volgende aantal jaren geleden:
a - (0.5*(a+b)) = 0.5*a-0.5*b
Op dat moment was de "leeftijd van Henk":
b - (0.5*a-0.5*b) = 1.5*b-0.5*a.
Dus "tweemaal die leeftijd" is:
3*b-a
"Helma's leeftijd zal tweemaal die leeftijd zijn", over het volgende aantal jaren:
(3*b-a) - a = 3*b-2*a
Op dat moment zal Henk de leeftijd hebben van:
b + (3*b-2*a) = 4*b-2*a
En omdat gegeven is dat "dat Helma's leeftijd is", geldt dus:
a = 4*b-2*a
oftewel
3*a = 4*b.

De tweede zin vertelt ons dat "Henk net zo oud is als Helma was toen Henk half zo oud was als hij over 10 jaar zal zijn".
"Over 10 jaar", is Henk:
b+10
"Half zo oud" is:
0.5*b+5
"Henk was half zo oud", het volgende aantal jaar geleden:
b - (0.5*b+5) = 0.5*b-5
Op dat moment "was Helma":
a - (0.5*b-5) = a-0.5*b+5
En aangezien dat "Henk's huidige leeftijd is", geldt:
b = a-0.5*b+5
oftewel
a = 1.5*b-5.

Nu hebben we twee vergelijkingen:
3*a = 4*b and a = 1.5*b-5.
Vul voor a in de eerste vergelijking, de waarde van a uit de tweede vergelijking in:
3*(1.5*b-5) = 4*b
Als we deze vergelijking oplossen volgt dat:
b=30
Omdat a = 1.5*b-5, geldt dat:
a=40
Dus de leeftijd van Helma is 40 en de leeftijd van Henk is 30.


ik ga alvast denken over die nieuwe :)
 
Originally posted by Shadum


Die komt net klaar !


precies!

M = 21 + K
M + 6 = 5 (K + 6)

voor m vullen we k in:

21 + K + 6 = 5 (K + 6)
K = 5 K + 3
K = - 3/4e jaar = - 9 maanden
 
OK, een nieuw raadseltje:

Je hebt de beschikking over een aantal lange lonten waarvan je slechts weet dat ze precies een uur branden nadat je ze aan het uiteinde aansteekt. Je weet echter niet of ze met constante snelheid branden, dus de eerste helft van een lont kan in 10 minuten zijn opgebrand terwijl pas vijftig minuten later het complete lont is opgebrand...

Hoe kun je met behulp van deze lonten precies drie kwartier in tijd afmeten?
 
Originally posted by Rob G
OK, een nieuw raadseltje:

Je hebt de beschikking over een aantal lange lonten waarvan je slechts weet dat ze precies een uur branden nadat je ze aan het uiteinde aansteekt. Je weet echter niet of ze met constante snelheid branden, dus de eerste helft van een lont kan in 10 minuten zijn opgebrand terwijl pas vijftig minuten later het complete lont is opgebrand...

Hoe kun je met behulp van deze lonten precies drie kwartier in tijd afmeten?

Je steekt de ene langs de ene kant aan en de andere lonten langs de andere kant... Zo kan je het +- berekenen
 
Originally posted by Bracke


Je steekt de ene langs de ene kant aan en de andere lonten langs de andere kant... Zo kan je het +- berekenen

ik ben bang dat het antwoord iets preciezer dient te zijn Mr. Bracke :)
 
Kom op jongens, laat die grijze massa eens werkuhhhh!!! :D
 
Originally posted by Rob G
Je hebt de beschikking over een aantal lange lonten waarvan je slechts weet dat ze precies een uur branden nadat je ze aan het uiteinde aansteekt. Je weet echter niet of ze met constante snelheid branden, dus de eerste helft van een lont kan in 10 minuten zijn opgebrand terwijl pas vijftig minuten later het complete lont is opgebrand...

Hoe kun je met behulp van deze lonten precies drie kwartier in tijd afmeten?

Originally posted by Bracke

Je steekt de ene langs de ene kant aan en de andere lonten langs de andere kant... Zo kan je het +- berekenen

Eerst steek je een lont aan beide kante aan en een overig lont aan 1 kant aan. na een half uur/30 minuten zal de 1e lont uitgebrand zijn, ongeacht de constante tijd.
vervolgens steek je ook de andere kant van het 2e lontaan.

Als t goed is moet die dan nog 15 minuetn gaan fikken

nee shit want hoe weet je dan die 15 minuten als t niet constant verloopt..K*T dacht dat ik m had:rolleyes:

Originally posted by Rob G
Kom op jongens, laat die grijze massa eens werkuhhhh!!! :D
oftwel daar gaan we weer:(
 
Originally posted by dandyman




Eerst steek je een lont aan beide kante aan en een overig lont aan 1 kant aan. na een half uur/30 minuten zal de 1e lont uitgebrand zijn, ongeacht de constante tijd.
vervolgens steek je ook de andere kant van het 2e lontaan.

Als t goed is moet die dan nog 15 minuetn gaan fikken

nee shit want hoe weet je dan die 15 minuten als t niet constant verloopt..K*T dacht dat ik m had:rolleyes:

oftwel daar gaan we weer:(

Jonge, je HEBT HEM!!! :):D:)
 
Originally posted by Rob G


Jonge, je HEBT HEM!!! :):D:)

??? dan zit ik weer verkeerd te denken...ja in tweede instantie dan..verklaar je nader met die tweede 15 minueten dan..daar zat volgens mij t euvel...ohnee klopt natuurlijk wel ja. half uur gedeeld door 2 kanten die aangstoken zijn waarbij de constante geen rol speelt:D
 
Kijk, het is zo:

De eerste lont steek je aan 2 kanten aan en dat duurd dus altijd een half uur om op te branden (ook al brand de ene kant slomer als de andere, klopt altijd). Die andere lont had je dan ook tegelijkertijd met de eerste aangestoken en die is dan dus ook half opgebrand (let wel: met half bedoelen we: helft van de uiteindelijke brandtijd). Het maakt niet uit of dan misschien maar 2cm is opgebrand in dat half uur, die overige 98 cm (ik veronderstel eventjes dat de lont 1 meter lang is) doet r dan ook een half uur over.

Dus na een half uur is de ene lont helemaal op en de andere lont is half op (dus niet in lengte maar in tijd) steek je dan die ene nog brandende lont ook aan aan de andere kant heb je dus een lont die nog een half uur te branden heeft die aan 2 kanten aan is. Die heeft dus nog een kwartier brandtijd.

Je bent gewoon de man Dandy, je moet jezelf niet onderschatten :)
 
Originally posted by Rob G


Je bent gewoon de man Dandy, je moet jezelf niet onderschatten :)

mn ma is trots op me:D

next one, which I cant translate

In a world where 1 is 2, 5 is 5, and 8 is 7, what appears when you multiply 331 times 3 and reverse heaven and hell?
 
vind het ook een vaag raadsel...???
 
Back
Naar boven