Fitness Seller

Riddle me this..... (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Helma is net zo oud als Henk zal zijn wanneer Helma twee keer zo oud is als Henk was toen Helma half zo oud was als de som van hun huidige leeftijden.

Henk is net zo oud als Helma was toen Henk half zo oud was als hij over 10 jaar zal zijn.

Hoe oud zijn Henk en Helma?
 
Originally posted by bart82
Helma is net zo oud als Henk zal zijn wanneer Helma twee keer zo oud is als Henk was toen Helma half zo oud was als de som van hun huidige leeftijden.

Henk is net zo oud als Helma was toen Henk half zo oud was als hij over 10 jaar zal zijn.

Hoe oud zijn Henk en Helma?


30 en 40

Bart, als je nou eerst deze topics eens door leest dan hoef je niet alles dubbel te posten :)
 
Originally posted by bart82
Helma is net zo oud als Henk zal zijn wanneer Helma twee keer zo oud is als Henk was toen Helma half zo oud was als de som van hun huidige leeftijden.

Henk is net zo oud als Helma was toen Henk half zo oud was als hij over 10 jaar zal zijn.

Hoe oud zijn Henk en Helma?

Idd.. 30 en 40, heb het even uitgerekend :rolleyes:
 
Originally posted by Rob G



30 en 40

Bart, als je nou eerst deze topics eens door leest dan hoef je niet alles dubbel te posten :)

Dat zou ik wel eens kunnen doen ;)
 
Alvast een nieuwe:

Twee gehele getallen, m en n, worden gekozen. Beide zijn ongelijk aan 1 en de som van beide is minder dan 100. Het product, m × n, wordt aan wiskundige X gegeven. De som, m+n, wordt aan wiskundige Y gegeven. Vervolgens voeren beide wiskundigen het volgende gesprek:
X: Ik heb geen idee wat jouw som is, Y.
Y: Je vertelt me niks nieuws. Ik wist al dat je dat niet wist.
X: Aha! Maar dan weet ik wat jouw som moet zijn, Y!
Y: En nu weet ik ook wat jou product is, X!

De Vraag: Wat zijn m en n?
 
Originally posted by Rob G
Alvast een nieuwe:

Twee gehele getallen, m en n, worden gekozen. Beide zijn ongelijk aan 1 en de som van beide is minder dan 100. Het product, m × n, wordt aan wiskundige X gegeven. De som, m+n, wordt aan wiskundige Y gegeven. Vervolgens voeren beide wiskundigen het volgende gesprek:
X: Ik heb geen idee wat jouw som is, Y.
Y: Je vertelt me niks nieuws. Ik wist al dat je dat niet wist.
X: Aha! Maar dan weet ik wat jouw som moet zijn, Y!
Y: En nu weet ik ook wat jou product is, X!

De Vraag: Wat zijn m en n?
m en n zijn letters ?
 
Twee gehele getallen, m en n, worden gekozen

:)

dus bv.; m = 3 en n = 5, of zoiets...
 
je hebt een aantal getallen waarbij X zou weten wat de som van m en n is zoals 4,6,8,9,10,14,15,21,22 enz. die vallen dus af, want X weet de som niet. de mogelijkheden die dan overblijven zijn 12,16,18,20 enz.

Y weet dat X niet weet wat de som is. Y kan dat weten als het produkt meerdere mogelijke sommen geeft wat bijna zoniet elk getal tussen de 6 en de 99.

Dat maakt het er niet makkelijker op :P ik weet het nog niet dus... :(

[edit]laat dat gokje ook maar zitten :p
 
Laatst bewerkt:
X: Ik heb geen idee wat jouw som is, Y.
dus het product kan op meerdere manieren gemaakt
Y: Je vertelt me niks nieuws. Ik wist al dat je dat niet wist.
elke twee getallen die gebruikt kunnen worden voor de som leveren een produkt op dat op verschillende manieren gemaakt kan wordne.
X: Aha! Maar dan weet ik wat jouw som moet zijn, Y!
dit kan dus maar bij één van die getallen combinaties...

damn deze is k*t man
 
Het topic kwijnt een beetje weg, ik denk dat je een doodssteek hebt gegeven met dat moeilijke raadsel Rob, geef het antwoord snel en een nieuw raadsel om dit topic te reanimeren.
 
Heb em;

Laat A:=m × n en B:=m + n zijn. Uit de eerste opmerking volgt dat A op meer dan een manier te ontbinden is in factoren. Uit de tweede opmerking volgt dat B niet als de som van twee priemgetallen geschreven kan worden. Dat impliceert onder meer dat B niet even is, want een even getal kan altijd als de som van twee priemgetallen worden geschreven (bijvoorbeeld: als B=20, dan kan Y niet zeggen "dat wist ik", want X zou 3 × 17=51 als getal kunnen hebben en dan direct het antwoord weten). Dus als Y zegt "dat wist ik", dan blijven er nog maar een beperkt aantal mogelijkheden over: 11, 17, 23, 27, 29, 35, 37, 41, 47, 51, 53, 57, 59, 65, 67, 71, 77, 79, 83, 87, 89, 93, 95, 97. Voor al deze getallen geldt dat als je er 2 van aftrekt er een niet-priemgetal overblijft. Er zijn 659 combinaties van m en n waarmee deze getallen als som kunnen worden samengesteld. Bij al deze combinaties horen uiteraard producten. Wanneer P nu zegt "ik weet het", betekent dit dat er voor A blijkbaar een uniek product m × n is. Dus van deze 659 producten van hierboven blijven alleen die over die maar een keer voorkomen. Dit zijn er 336. Nu zegt Y "maar dan weet ik het ook". Binnen de 336 overgebleven a,b-combinaties moet zich dus een unieke som bevinden.

Dat blijkt 17 te zijn met als bijbehorende waarden voor a en b: 4 en 13 dus!


@ Rob G: ;)
 
way to go bart :thumb:
coole avatar heb je btw, hij komt me heel bekend voor, welke film was dat ook al weer?

iemand nog een nieuw raadsel?
 
Originally posted by FraGGo
way to go bart :thumb:
coole avatar heb je btw, hij komt me heel bekend voor, welke film was dat ook al weer?

iemand nog een nieuw raadsel?

American Psycho


Met de getallen 1, 4, 5 en 6 moet het getal 24 gemaakt worden. De spelregels zijn als volgt:
Elk getal moet 1 keer gebruikt worden (en niet meer dan dat).
De toegestane operaties zijn: plus, min, maal en delen.
De getallen mogen niet samengesteld worden (bijvoorbeeld 1 en 4 gebruiken als 14).
Haakjes zijn toegestaan.

Geef de twee oplossingen die er zijn.

veel plezier ermee...
 
Originally posted by bart82
Heb em;

Laat A:=m × n en B:=m + n zijn. Uit de eerste opmerking volgt dat A op meer dan een manier te ontbinden is in factoren. Uit de tweede opmerking volgt dat B niet als de som van twee priemgetallen geschreven kan worden. Dat impliceert onder meer dat B niet even is, want een even getal kan altijd als de som van twee priemgetallen worden geschreven (bijvoorbeeld: als B=20, dan kan Y niet zeggen "dat wist ik", want X zou 3 × 17=51 als getal kunnen hebben en dan direct het antwoord weten). Dus als Y zegt "dat wist ik", dan blijven er nog maar een beperkt aantal mogelijkheden over: 11, 17, 23, 27, 29, 35, 37, 41, 47, 51, 53, 57, 59, 65, 67, 71, 77, 79, 83, 87, 89, 93, 95, 97. Voor al deze getallen geldt dat als je er 2 van aftrekt er een niet-priemgetal overblijft. Er zijn 659 combinaties van m en n waarmee deze getallen als som kunnen worden samengesteld. Bij al deze combinaties horen uiteraard producten. Wanneer P nu zegt "ik weet het", betekent dit dat er voor A blijkbaar een uniek product m × n is. Dus van deze 659 producten van hierboven blijven alleen die over die maar een keer voorkomen. Dit zijn er 336. Nu zegt Y "maar dan weet ik het ook". Binnen de 336 overgebleven a,b-combinaties moet zich dus een unieke som bevinden.

Dat blijkt 17 te zijn met als bijbehorende waarden voor a en b: 4 en 13 dus!


@ Rob G: ;)

Bart, ik zie dat je mijn internet pagina gevonden hebt :):):) Niet verklappen he!
 
Originally posted by Rob G


Bart, ik zie dat je mijn internet pagina gevonden hebt :):):) Niet verklappen he!

Ja en wat doe jij nou?!?

klikspaan!

:)
 
Originally posted by bart82


American Psycho


Met de getallen 1, 4, 5 en 6 moet het getal 24 gemaakt worden. De spelregels zijn als volgt:
Elk getal moet 1 keer gebruikt worden (en niet meer dan dat).
De toegestane operaties zijn: plus, min, maal en delen.
De getallen mogen niet samengesteld worden (bijvoorbeeld 1 en 4 gebruiken als 14).
Haakjes zijn toegestaan.

Geef de twee oplossingen die er zijn.

veel plezier ermee...

Het lukt niet g*dv*rd*mm* !!!:(
 
Originally posted by bart82


American Psycho


Met de getallen 1, 4, 5 en 6 moet het getal 24 gemaakt worden. De spelregels zijn als volgt:
Elk getal moet 1 keer gebruikt worden (en niet meer dan dat).
De toegestane operaties zijn: plus, min, maal en delen.
De getallen mogen niet samengesteld worden (bijvoorbeeld 1 en 4 gebruiken als 14).
Haakjes zijn toegestaan.

Geef de twee oplossingen die er zijn.

veel plezier ermee...
zijn het allemaal hele getallen?
 
Originally posted by CrocoDillon
Het topic kwijnt een beetje weg, ik denk dat je een doodssteek hebt gegeven met dat moeilijke raadsel Rob, geef het antwoord snel en een nieuw raadsel om dit topic te reanimeren.

zou idd zonde zijn, maar hoe dan ook..we blijven dan raden wannneer de volgende riddle komt;)



gewoon een post die als excuus dient om deze topic niet inde vergetelheid te laten geraken..enne jongens niet van t internet spieken he
 
Originally posted by FraGGo

zijn het allemaal hele getallen?

Staan er dan getallen in het rijtje die niet heel zijn?

vb. 6 x ((1/4)-5)=...

komaan er zijn twee mogelijke oplossingen...
 
ik bedoel dus of er getallen zijn in de berekening die niet heel zijn :) Dus zoals in het voorbeeld bijv 1/4 = 0.25
 
Back
Naar boven