AndroidHealthClinic

Riddle me this..... (3 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

ik heb wel kansberekenen gehad en kan het nóg niet volgens... Maarja, is ook al weer enkele jaartjes terug...
 
Het komt me een beetje dagen dat we die P notaties wel gebruikten bij biologie, om kans op een bepaalde genetica van nageslacht te berekenen. Maar dat is ook al zo lang geleden. :D
 
Sorry voor mijn 'onbekende' notaties :-D
Die P-notatie wordt inderdaad wel eens bij biologie gebruikt ivm genetica.

Zal voor de geïnteresseerden het kort proberen uit te leggen:

A: is een gebeurtenis, bv 6 gooien met een dobbelsteen
P(A): is kans dat deze gebeurtenis voorkomt, in dit vb dus 1/6

Als men van gebeurtenis A de kans wil kennen, als je weet dat gebeurtenis B heeft plaatsgevonden, spreken we van voorwaardelijke kansen. Voorwaardelijke kans wordt uitgedrukt als: P(A|B); en wordt berekend als:
P(A|B) = P(A & B)/P(B)
 
got it :)
ik kan alleen nu geen raadsel posten van me oude site omdat volgens mij iedereen zo ongeveer de url daarvan nu heeft :D
 
hey

heb nog een riddle voor de mede-BB's:
hoe kan je 8 dames op schaakbord zetten, zonder dat de 8 dames elkaar kunnen pakken (met pakken bedoel ik niet *** ;-)

Voor de mensen die niet kunnen schaken: een schaakbord is 8x8 groot, en een dame kan horizontaal, verticaal en diagonaal bewegen. 2 dames mogen dus niet in dezelfde rij, kolom of diagonaal staan.
 
Laatst bewerkt:
juist :D
na veel gekloot heb ik em volgens mij
[Abeelding niet meer beschikbaar]
 
Originally posted by FraGGo
juist :D
na veel gekloot heb ik em volgens mij

Sorry FraGGo,

Ik denk dat je nog even verder moet kloten :D
De dame links onder, en de dame rechtsboven kunnen elkaar nemen, ze staan op de zelfde diagonaal.
 
shit :(
ik wist dat ik iets was vergeten...
 
Ja het lijkt voor de hand liggend, maar het is toch niet zo simpel :)
 
[Abeelding niet meer beschikbaar]

Het kostte me wel ff :D maar ik denk dat ik niets over het hoofd heb gezien...
 
R35P3C7 crocodillin :thumb:

er schijnen wel 82 mogelijkheden te zijn, zullen we doen wie ze het eerst heeft? :D
 
Laatst bewerkt:
Thnx :), is goed, ik zal er proberen zoveel mogelijk te vinden (daar gaat mijn weekend :D)

Als je zorgt dat je in elke kolom en in elke rij een koningin hebt, zijn er ruim 40000 mogelijkheden, daarvan zijn er dus 82 waarbij in elke diagonaal maar één koningin staat... hehehe succes ;)
 
Laatst bewerkt:
Juist CrocoDillon!

Zelf had ik dezelfde als jou, alleen wat verdraaid.

[Abeelding niet meer beschikbaar]
 
Idd rgoyens, als er 82 mogelijkheden zijn, zou je dan elke spiegeling en verdraaiing van een oplossing mogen gelden als apparte oplossing?
 
Ja denk het wel

Het schaakbord blijft immers stil staan, maar de dames zijn van plaats veranderd.

So,
two down, eighty to go! :D

EDIT
Correctie: four down, 78 to go! :D
 
Laatst bewerkt:
Heb nog een totaal andere oplossing gevonden:

[Abeelding niet meer beschikbaar]
 
precies, maar goed... ik zoek nog een oplossing die niet op deze lijkt. hmmz... moeilijk :D

trouwens, je kan met deze oplossing meer dan 2 maken... spiegelen, kwartslag draaien en dan weer spiegelen. 4 dus...
 
Originally posted by CrocoDillon
je kan met deze oplossing meer dan 2 maken... spiegelen, kwartslag draaien en dan weer spiegelen. 4 dus...
Inderdaad Croco, het zijn er meer dan 2...
Heb net mijn cursus algebra nog eens nagekeken, en kom tot de vaststelling dat een vierkant (schaakbord is vierkant) 8 isometrieën heeft (een isometrie is een transformatie van een geometrische figuur op zichzelf die hoeken en afstanden bewaart, namelijk:

1.de identieke afbeelding (de oplossing zelf)
2.rotatie over 90° in wijzerzin
3.rotatie over 180° in wijzerzin
4.rotatie over 270° in wijzerzin
5.spiegeling om verticale middellijn
6.spiegeling om horizontale middellijn
7.spiegeling om diagonaal
8.spiegeling om andere diagonaal

Als we dus een oplossing gevonden hebben, kunnen we de bovenstaande transformaties uitvoeren, en komen we aan 8 oplossingen.

Maar ik bedenk me net dat de bovenvermelde 82 niet deelbaar is door 8, zouden die de getransformeerde oplossingen dan toch niet meetellen? Zeker van de 82 mogelijkheden?
 
Nee, je kan idd met onze oplossing 8 theoretisch verschillende oplossingen maken. Maar teken ze eens allemaal uit: dan krijg je maar 4 verschillende.

3.rotatie over 180° = 1.de identieke afbeelding
4.rotatie over 270° = 2.rotatie over 90°
6.spiegeling om horizontale middellijn = 5.spiegeling over verticale middellijn
8.spiegeling om andere diagonaal = 7.spiegeling om diagonaal

Dus 3,4,6 en 8 zijn oplossingen die je al had, blijven er 4 over.

82 is ook niet deelbaar door 4, dus er zijn oplossingen waarbij dit verhaal niet opgaat.
 
Back
Naar boven