MuscleMeat

Riem/Belt voor butt wink Squat

Bezoekers in dit topic

dwarff

Competitive Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
15 jan 2011
Lengte
1m98
Massa
86kg
Ben begin dit jaar begonnen met gewicht heffen en vroeg me af of een riem mij zou helpen bij mijn vorm.
Ik ben zelf 1.98 lang en heb dus ook lange ledematen. Lange bovenbenen.. Daarnaast ben ik niet al te flexibel in mijn enkels.

Tijdens het squaten krijg ik het niet voor elkaar om parallel te squaten zonder dat mijn onderrug bolt. De zogeheette buttwink. Zou een riem hier bij helpen? Ik draag al schoenen met 1,5cm hak en sta zelfs met mijn hakken ook nog op een 0,5kg schijfje voor nog meer flexibiliteit in de enkels. Echter blijft het gewoon een lange weg naar beneden en mijn rug blijft niet recht..

Ik doe trouwens qua uitvoering de low bar squat. Dus meer met de heupen en meer voorover buigen dan met quads en knieen naar voren en meer opwaartse rug. Ook in verband met de flexibiliteit en het feit dat ik niet zelf kan blijven zitten in squat houding. (zonder hakken die loskomen van de vloer.)

Ik heb altijd beetje het idee gehad dat een riem pas nodig is als je ervaren bent en 200kg op je rug hebt liggen bijvoorbeeld. Hoe denken jullie hierover? Mijn rug moet toch ook zelf sterk worden tijdens het omhoog gooien van de gewichten. Mijn rug moet niet gelijk "niets' te doen hebben als beginner.

Mentat

Colossal Veteran
Lid geworden
19 jan 2015
Lengte
1m83
1. Werken aan de mobiliteit van je hele lichaam (warming up en ook dagelijks) en experimenteren met de positie van je voeten en de uitvoering van de techniek (laat eens iemand die er iets van weet meekijken);
2. Voorlopig squatten tot een diepte die je wel kan halen;
3. Dit zou ik als je het al met squatschoenen doet niet ook nog eens met schijven onder je hakken doen, eventueel zou je schoenen voor (Olympisch) gewichtheffen kunnen overwegen, maar dat is wellicht wat extreem voor een low bar squat;
4. Van het oplossen van "butt wink" met een riem heb ik niet eerder gehoord, zelf ben uk meer van: 'Never load bad movement'.

Succes!

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Apw

Apw

Competitive Bodybuilder
Lid geworden
12 jan 2019
Lengte
1m90
Massa
89kg
Kijk, die belt is er niet voor bedoelt om je butt wink weg te halen. Een riem zorgt ervoor, mits je hem juist gebruikt, dat je meer core stability hebt tijdens een lift en hierdoor kan je meer gewicht verplaatsen. Je creëert een soort van tegendruk door met je buik tegen de riem aan te drukken. Dit heet bracen.
Nogmaals, die belt gaat je butt wink niet weghalen. Als ik jou was zou ik naar de oorzaak van het probleem zoeken waardoor je die butt wink hebt. Dit kunnen een aantal oorzaken zijn: beperkte enkelmobiliteit, beperkte heupmobiliteit, stand van je heupen, spieren die niet sterk genoeg zijn.
Als ik jou was zou ik proberen te stretchen, je enkelmobiliteit proberen te verbeteren en oefenen met bracen.
Misschien kan je een squatvideo plaatsen, dan kunnen anderen misschien zien waar het misgaat.

ak

Freaky Bodybuilder
Lid geworden
7 mei 2021
Lengte
2m30
Massa
160kg
Vetpercentage
> 50%
Experimenteer met hoe je jou voeten plaatst. Veel mensen zetten ze behoorlijk dicht bij mekaar vooral beginners, maar je mag wel iets breder staan. Google squat stance.

Kijk of je de bar hoog of laag op je rug zet dit kan ook een wereld van verschil uitmaken.

OP
dwarff

dwarff

Competitive Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
15 jan 2011
Lengte
1m98
Massa
86kg
Vanavond heb ik bredere stand geprobeerd. Leek wel iets beter. En bij mijn laatste setje heb ik bankje achter me gezet om net aan te tikken met mijn kont. Want dan zit ik op parralel. Echter op video lijkt het een fractie erboven. Het lijkt op video dat ik net de but wink "inzet" vanaf iets boven parallel. Dus ik verminder het zo wel.

Halve squats zoals hierboven staat is toch echt not done in de fitness wereld. (De serieuze..)

Dus misschien maar meer sumo achtig gaan squaten. Dan verkort ik de weg ietsje. En ja met bankje lijkt het al snel op box squats maar ik ging en ga er niet op rusten. Gewoon om te voorkomen dat ik te diep ga, even kort aantikken en die buttwink erg wordt.

Alles is beter dan niet squaten.

Mentat

Colossal Veteran
Lid geworden
19 jan 2015
Lengte
1m83
Vanavond heb ik bredere stand geprobeerd. Leek wel iets beter. En bij mijn laatste setje heb ik bankje achter me gezet om net aan te tikken met mijn kont. Want dan zit ik op parralel. Echter op video lijkt het een fractie erboven. Het lijkt op video dat ik net de but wink "inzet" vanaf iets boven parallel. Dus ik verminder het zo wel.

Halve squats zoals hierboven staat is toch echt not done in de fitness wereld. (De serieuze..)
Waar staat dat?
Dus misschien maar meer sumo achtig gaan squaten. Dan verkort ik de weg ietsje. En ja met bankje lijkt het al snel op box squats maar ik ging en ga er niet op rusten. Gewoon om te voorkomen dat ik te diep ga, even kort aantikken en die buttwink erg wordt.

Alles is beter dan niet squaten.
Waarom squat je eigenlijk, wat is je traininsdoel?

Vind je rack pulls ipv deathlifts ook 'not done' in de "serieuze fitness-wereld"?

Welke stappen ga je zetten om je mobiliteit te testen en te verbeteren?

harpep

Tuned Ecto
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
2 aug 2004
Ben begin dit jaar begonnen met gewicht heffen en vroeg me af of een riem mij zou helpen bij mijn vorm.
Ik ben zelf 1.98 lang en heb dus ook lange ledematen. Lange bovenbenen.. Daarnaast ben ik niet al te flexibel in mijn enkels.

Hoe lang je als geheel bent is niet zo belangrijk.
Het gaat om de afzonderlijke verhoudingen o.a. tussen beenlengte/romplengte en bovenbenenlengte t.o.v. onderbenenlengte.
Voor personen met een korte romp en zeer lange bovenbenen is het altijd lastig om diep te squatten, zonder er een squat-morning van te maken.

Flexibiliteit van de enkels en heupen kan in zekere mate onderdeel van het probleem zijn.
Een mobiliteitsoefening zoals de 'prying squat' kan dit verbeteren.

Tijdens het squaten krijg ik het niet voor elkaar om parallel te squaten zonder dat mijn onderrug bolt. De zogeheette buttwink. Zou een riem hier bij helpen?

Een riem gaat je hierbij niet helpen.

Dit komt omdat een riem -in tegenstelling tot algemeen verkeerde opvattingen- niet bedoeld is om de rug te beschermen en/of corrigeren.
Zie ook opmerking lid @Apw over waar een riem dan wél voor bedoeld is.

Ik draag al schoenen met 1,5cm hak en sta zelfs met mijn hakken ook nog op een 0,5kg schijfje voor nog meer flexibiliteit in de enkels. Echter blijft het gewoon een lange weg naar beneden en mijn rug blijft niet recht..

Dit is voor mij het 'bewijs' dat je probleem in ieder geval niet veroorzaakt wordt door een gebrek aan enkel flexibiliteit.
Het duidt op een probleem van ongunstige hefboomfactoren in (zie eerdere opmerking over romp/beenlengte verhoudingen e.d.)

Ik doe trouwens qua uitvoering de low bar squat.
Dus meer met de heupen en meer voorover buigen dan met quads en knieen naar voren en meer opwaartse rug.

Eerlijk gezegd zou het me niet verbazen dat juist dit aan de basis van het probleem ligt:

1. Een low bar positie dwingt je tot meer voorover buigen.
2. Meer voorover buigen dwingt je tot het (overdreven) hol trekken van de onderrug
3. Dit leidt tot het op slot zetten van de heupen.
4. Hierdoor kom je niet of nauwelijks tot een paralelle positie.
5. Om toch lager te gaan ben je genoodzaakt van een holle naar een gebolde onderrug positie te gaan = buttwink.

Hoe tegenstrijdig dit ook moge klinken, je zou eens kunnen proberen met een high bar positie te squatten in combinatie met een 'neutrale/rechte' onderrug.(dus niet hol en niet bol, maar er precies tussen in)
Dit is exact de manier waarop olympische lifters doorgaan squatten.

Op deze manier is het mogelijk om op een veel meer ontspannen manier naar beneden te zakken en op diepte te komen.
Je knieën zullen daardoor wel wat verder naar voren moeten komen, maar dat hoeft geen enkel probleem te zijn.

Ik heb altijd beetje het idee gehad dat een riem pas nodig is als je ervaren bent en 200kg op je rug hebt liggen bijvoorbeeld. Hoe denken jullie hierover? Mijn rug moet toch ook zelf sterk worden tijdens het omhoog gooien van de gewichten. Mijn rug moet niet gelijk "niets' te doen hebben als beginner.

Een riem helpt -mits correct gebruikt- voornamelijk om meer te kunnen liften, met name als je echt 'maximum effort' pogingen doet.
Zelf gebruik ik nooit (meer) een riem, ook niet bij recordpogingen, want ik krijg daar eerder klachten van dan dat het me helpt.
Maar goed, dat ben ik en dit is dus een persoonlijk iets.

200kg is maar een willekeurig getal, het is beter om de riem te gebruiken als je boven een bepaalde percentage van je max gaat liften.
Ik zou dan adviseren om die riem om te doen wanneer je gewichten gaat gebruiken die boven de 85% van je 1RM liggen.

Het is een volstrekt onjuiste gedachte dat de (onder)rug niets te doen zou hebben als je een riem gebruikt.
Het tegendeel is waarschijnlijk waar, maar of die belasting dan ook altijd 'goed' is blijft de vraag.
Hoe dan ook, voortdurend een riem om hebben tijdens het trainen en wat je ook doet, raad ik ten zeerste af.

Mentat

Colossal Veteran
Lid geworden
19 jan 2015
Lengte
1m83
Hoe tegenstrijdig dit ook moge klinken, je zou eens kunnen proberen met een high bar positie te squatten in combinatie met een 'neutrale/rechte' onderrug.(dus niet hol en niet bol, maar er precies tussen in)
Dit is exact de manier waarop olympische lifters doorgaan squatten.
Dit is precies een van de tips die dr. Mike ook geeft in het filmpje dat ik postte.

Mooie uitgebreide uitleg ook weer van je.

Gremlin

Freaky Bodybuilder
Lid geworden
4 jul 2020
Lengte
1m65
Lukt het je zonder gewicht wel?

En tot/iets voorbij parallel is toch prima? Niet iedereen heeft dezelfde mobiliteit

harpep

Tuned Ecto
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
2 aug 2004
Dit is precies een van de tips die dr. Mike ook geeft in het filmpje dat ik postte.

Ik heb dat zelf door schade en schande moeten ontdekken.
Al die jaren geforceerd proberen om een knappe, comfortabele low bar squat te maken waren tevergeefs.
Slechts vage blessures waren de beloningen die mij ten deel kwamen

Nu doe ik al weer een tijd een Olympic high bar squat en vind de squat zo waar weer een fijne oefening om te doen.
Ok, echt sterk zal ik niet meer worden qua squats maar dat is geen probleem.

Mooie uitgebreide uitleg ook weer van je.

Dank.

OP
dwarff

dwarff

Competitive Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
15 jan 2011
Lengte
1m98
Massa
86kg
Dank @harpep voor uitgebreide uitleg.

Dat filmpje kwam ik ook tegen op youtube. Ook echt 3 dagen oud.. de toeval. En mijn verhoudingen zijn inderdaad niet in het voordeel. "te" lange bovenbenen.
Ik begreep uit het filmpje dat Low Bar just voor lange mense was en hoorde ik ook wel ergens anders. Ik zal het nog eens bekijken en ook eens high bar proberen.
Low bar leek goed te voelen omdat ik dan niet achterover val.. Ik kan niet te rechtop blivjen. En moet meer in elkaar duiken om in balans te blijven. Dus rug meer horizontaal en zodoende kwam ik op de low bar.
Die butwink heb ik qua ongemak niet zo erg in maar het is dat ik het terug zie als ik het film.

Ik bedoel ik squat momenteel 3x5x50kg. En voelt nu al zwaar. Lijkt of ik de 60kg niet ga halen zo. Ik zit op zo'n 3200 kcal per dag en probeer op tijd en lang genoeg te slapen.
Wat is dat nou... In filmpje wordt ook gezegd dat langere mensen met lange weg minder gewicht nodig hebben om dezelfde stress toe te passen maar 50kg.. Dan kan ik nog wel even..
Lastig allemaal...

Mentat

Colossal Veteran
Lid geworden
19 jan 2015
Lengte
1m83
Dank @harpep voor uitgebreide uitleg.

Dat filmpje kwam ik ook tegen op youtube. Ook echt 3 dagen oud.. de toeval. En mijn verhoudingen zijn inderdaad niet in het voordeel. "te" lange bovenbenen.
Ik begreep uit het filmpje dat Low Bar just voor lange mense was en hoorde ik ook wel ergens anders. Ik zal het nog eens bekijken en ook eens high bar proberen.
Low bar leek goed te voelen omdat ik dan niet achterover val.. Ik kan niet te rechtop blivjen. En moet meer in elkaar duiken om in balans te blijven. Dus rug meer horizontaal en zodoende kwam ik op de low bar.
Die butwink heb ik qua ongemak niet zo erg in maar het is dat ik het terug zie als ik het film.

Ik bedoel ik squat momenteel 3x5x50kg. En voelt nu al zwaar. Lijkt of ik de 60kg niet ga halen zo. Ik zit op zo'n 3200 kcal per dag en probeer op tijd en lang genoeg te slapen.
Wat is dat nou... In filmpje wordt ook gezegd dat langere mensen met lange weg minder gewicht nodig hebben om dezelfde stress toe te passen maar 50kg.. Dan kan ik nog wel even..
Lastig allemaal...
Volgens mij zegt het filmpje juist dat lengte niet zo relevant is, het gaat om de verhoudingen. Als die verhoudingen niet gunstig zijn dan is de oplossing van low bar dubbelvouwen niet de oplossing.

Realiseer je dat een quick fix misschien niet de oplossing is.

Solway Firth

Competitive Bodybuilder
Lid geworden
13 apr 2021
Lengte
1m73
Massa
69kg
Klinkt alsof je onzeker bent over je vorm en daardoor 'bang' bent. Als het mogelijk is zou ik proberen je eigen goede vorm te vinden mbv goede coaching. Lang kort dik dun, mijn ervaring is dat je echt op zoek moet naar JOUW ideale squat vorm en daarbij helpen filmpjes ed niet.

Naar boven