XXL Nutrition

Riem vraag (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

T-Rex

Cool Novice
Lid geworden
6 jul 2019
Berichten
48
Waardering
6
Lengte
1m70
Massa
93kg
Dag iedereen

Heb een vraag ivm riemen, ik squat niet zo hoog nog (50kg) en RDLs (40kg)
Maar ik zie mensen altijd rondlopen met een riem of bij lage gewichten. Kan dit helpen of echt best gewoon riemloos blijven tot bepaald gewicht of gewoon riemloos in het algemeen? Soms heb ik last aan mijn onderrug na de deadlifts maarja dar zal normaal zijn zeker. Het zijn geen extreme gewichten maar wou dit toch vragen als het uitmaakt of niet als ik er een of geen gebruik voor de "gains/kracht"
 
Dag iedereen

Heb een vraag ivm riemen, ik squat niet zo hoog nog (50kg) en RDLs (40kg)
Maar ik zie mensen altijd rondlopen met een riem of bij lage gewichten. Kan dit helpen of echt best gewoon riemloos blijven tot bepaald gewicht of gewoon riemloos in het algemeen? Soms heb ik last aan mijn onderrug na de deadlifts maarja dar zal normaal zijn zeker. Het zijn geen extreme gewichten maar wou dit toch vragen als het uitmaakt of niet als ik er een of geen gebruik voor de "gains/kracht"
Wat ik weet is dat je de riem NIET moet dragen totdat je een keer echt zwaar gaat om je 1RM of 3 RM te testen oid.
Je ondersteund je onderrug, dus ontwikkeld hij niet mee en zul je dus zul je altijd die riem moeten dragen. Gewoon proberen zo'n goede vorm mogelijk te houden,
dan kan er voorlopig weinig gebeuren.
 
Wat ik weet is dat je de riem NIET moet dragen totdat je een keer echt zwaar gaat om je 1RM of 3 RM te testen oid.
Je ondersteund je onderrug, dus ontwikkeld hij niet mee en zul je dus zul je altijd die riem moeten dragen. Gewoon proberen zo'n goede vorm mogelijk te houden,
dan kan er voorlopig weinig gebeuren.
Dus eigelijk zo goed mogelijke vorm behouden zonder riem tenzij ik die 1 of 3 RM zal testen? Zodat mijn onderrug/core sterker worden?
 
Dus eigelijk zo goed mogelijke vorm behouden zonder riem tenzij ik die 1 of 3 RM zal testen? Zodat mijn onderrug/core sterker worden?
Ja altijd zonder riem, totdat je echt een training gek wilt gaan doen en je 1RM gaat testen.
Maar dit geldt pas echt bij hogere gewichten hoor, voorlopig gewoon setjes doen van 5 of meer. Niet ineens als een malle 150 kilo omhoog proberen te liften
 
Ja altijd zonder riem, totdat je echt een training gek wilt gaan doen en je 1RM gaat testen.
Maar dit geldt pas echt bij hogere gewichten hoor, voorlopig gewoon setjes doen van 5 of meer. Niet ineens als een malle 150 kilo omhoog proberen te liften

Thanks man, zal dit dan zo aanpakken
 
Als ik boven de 160kg deadlift zonder belt krijg ik pijn rond mijn navel. Best wel een vervelende pijn.
 
Als ik boven de 160kg deadlift zonder belt krijg ik pijn rond mijn navel. Best wel een vervelende pijn.
Zit ee nog ver van (50kg squat, 40 RDL) dus genoeg ruimte om eraan te bouwen. Best zeker als het erg vervelend begint te worden lichtjes gebruik beginnen van maken, indien nodig natuurlijk
 
let bij het gebruik van een riem wel op dat je hem gebruikt voor de goed doeleinden, je gebruikt een riem om het bracen te ondersteunen en niet om je onderrug te ondersteunen.
ook bij het gebruik van een riem train je je core gewoon mee, als dat niet zo is dan ziet ie te strak.
is iets wat je vaak ziet trouwens, te strak en te laag
 
let bij het gebruik van een riem wel op dat je hem gebruikt voor de goed doeleinden, je gebruikt een riem om het bracen te ondersteunen en niet om je onderrug te ondersteunen.
ook bij het gebruik van een riem train je je core gewoon mee, als dat niet zo is dan ziet ie te strak.
is iets wat je vaak ziet trouwens, te strak en te laag
Hoe zou het juiste manier dan zijn? Train je ook je onderrug ondanks dat je een riem aandoet?

Weet dat ik nu redelijk wat vet aan mijn heupen hebt wat ik eens getest heb dat wat ambetant is als ik een riem probeer, heb er wel eentje in geval van maar nog niet nodig omdat de gewichten laag zijn
 
Hoe zou het juiste manier dan zijn? Train je ook je onderrug ondanks dat je een riem aandoet?
je gebruikt je riem zo, dat als je braced en de lift uitvoert je je buik tegen de riem kan drukken.
je traint je onderrug gewoon mee, maar probeer voorlopig zoveel mogelijk zonder te werken, goed op techniek trainen en als je zware reps en sets kan, je riem er eens bij pakken.
 
Wat ik weet is dat je de riem NIET moet dragen totdat je een keer echt zwaar gaat om je 1RM of 3 RM te testen oid.
Je ondersteund je onderrug, dus ontwikkeld hij niet mee en zul je dus zul je altijd die riem moeten dragen.
Citation desperately needed!
 
Dag iedereen

Heb een vraag ivm riemen, ik squat niet zo hoog nog (50kg) en RDLs (40kg)
Maar ik zie mensen altijd rondlopen met een riem of bij lage gewichten. Kan dit helpen of echt best gewoon riemloos blijven tot bepaald gewicht of gewoon riemloos in het algemeen? Soms heb ik last aan mijn onderrug na de deadlifts maarja dar zal normaal zijn zeker. Het zijn geen extreme gewichten maar wou dit toch vragen als het uitmaakt of niet als ik er een of geen gebruik voor de "gains/kracht"


Een riem zal -bij correct gebruik!- het mogelijk maken om zwaardere gewichten te liften dan zonder riem.
Daar is de riem oorspronkelijk ook voor bedoeld.

Of het je onderrug ook beschermd of niet, is een zeer langlopende discussie.
Bij de een is dit misschien zo, bij de ander juist weer niet.
Zelf kreeg ik juist last van mijn rug MET riem, waardoor ik reeds lang geleden ben gestopt met het gebruiken ervan.

Hoe dan ook, als je een riem wilt gebruiken, doe dit dan alleen bij de zwaarste sets squats en deadlifts.
Continue een riem dragen bij alles wat je doet tijdens je training is zinloos en onnodig.
 
Nee je hebt geen riem nodig als je zulke gewichten lift. Gewoon goed techniek trainen en als je ooit 150kg+ Squat en 190kg+ deadlift ga dan nadenken over een belt.
 
Nee je hebt geen riem nodig als je zulke gewichten lift. Gewoon goed techniek trainen en als je ooit 150kg+ Squat en 190kg+ deadlift ga dan nadenken over een belt.
Waarom die arbitraire getallen?
Waarom niet 145kg squat en 185kg deadlift? Wat is het grote verschil?

Er is trouwens bewezen dat je de "core beter activeer" MET een riem dan zonder.
 
Waarom die arbitraire getallen?
Waarom niet 145kg squat en 185kg deadlift? Wat is het grote verschil?

Er is trouwens bewezen dat je de "core beter activeer" MET een riem dan zonder.
Gewoon wat zwaardere gewichten. Onder de 150kg ga je niks aan zo een belt hebben en bij deadlift idem dito.

Ja who cares of die beter activeert? Je kunt ook een belt om doen als je poept en dan activeert je core ook beter maar beetje nutteloos of niet? Je hebt er iets aan maar pas bij zwaardere gewichten.
 
  • Like
Waarderingen: ACE
Gewoon wat zwaardere gewichten. Onder de 150kg ga je niks aan zo een belt hebben en bij deadlift idem dito.

Ja who cares of die beter activeert?
Dus jij gaat je volgende wedstrijd gewoon zonder riem deelnemen? Of heb je de illusie dat het de riem is die je romp stabiel houdt bij een 1RM squat en niet je eigen spiermassa? (die harder tegen een riem kan bracen dan tegen niks)
Je kunt ook een belt om doen als je poept en dan activeert je core ook beter maar beetje nutteloos of niet? Je hebt er iets aan maar pas bij zwaardere gewichten.
Definieer "zwaar".
Zwaar voor jou? Zwaar voor de vraagsteller? Zwaar voor degene die jou dat ingefluisterd heeft?

Je kan gewoon zwaarder trainen MET riem dan zonder. Dus meer trainingseffect, meer gains. Waarom dan geen riem gebruiken?
Nadelen zijn er niet aan verbonden. De uitspraak dat je onderrug er zwakker van wordt is compleet uit de lucht gegrepen.
 
Dus jij gaat je volgende wedstrijd gewoon zonder riem deelnemen? Of heb je de illusie dat het de riem is die je romp stabiel houdt bij een 1RM squat en niet je eigen spiermassa? (die harder tegen een riem kan bracen dan tegen niks)

Definieer "zwaar".
Zwaar voor jou? Zwaar voor de vraagsteller? Zwaar voor degene die jou dat ingefluisterd heeft?

Je kan gewoon zwaarder trainen MET riem dan zonder. Dus meer trainingseffect, meer gains. Waarom dan geen riem gebruiken?
Nadelen zijn er niet aan verbonden. De uitspraak dat je onderrug er zwakker van wordt is compleet uit de lucht gegrepen.
Omdat hij een beginner is en je dan geen noemenswaardig verschil gaat maken met een belt. Een belt zorgt niet voor meer gains. Een belt zorgt ervoor dat je makkelijker kan onthouden te blijven bracen bij hogere gewichten. Als je 60kg Squat gaat een belt niks doen en zeker niet voor extra gains zorgen. Bespaar je het geld totdat je beetje noemenswaardige gewichten duwt en koop er dan eentje voor je top sets. Zijn vraag is of HIJ een belt nodig heeft en dat heeft die niet. Hij is een beginner en.moet zich op zijn techniek focussen. Daar zitten de echte gains.
 
Omdat hij een beginner is en je dan geen noemenswaardig verschil gaat maken met een belt. Een belt zorgt niet voor meer gains. Een belt zorgt ervoor dat je makkelijker kan onthouden te blijven bracen bij hogere gewichten. Als je 60kg Squat gaat een belt niks doen en zeker niet voor extra gains zorgen. Bespaar je het geld totdat je beetje noemenswaardige gewichten duwt en koop er dan eentje voor je top sets. Zijn vraag is of HIJ een belt nodig heeft en dat heeft die niet. Hij is een beginner en.moet zich op zijn techniek focussen. Daar zitten de echte gains.
Hij koopt toch een riem wanneer hij wil. Ik vind niet dat je daarmee moet wachten. Er is geen enkel nadeel aan verbonden.
Is het nodig als beginner? Nee.
Kan het kwaad. Nee.
Zijn er voordelen aan met een riem liften? Ja zeker. Maar die zijn duidelijker merkbaar als je zwaardere gewichten tilt.
Begin je vroeg met het gebruik van een riem, dan leer je hem ook beter gebruiken. Dus tegen dat je echt zwaar kan tillen ben je het gewoon en gaat het als vanzelf.
 
Omdat hij een beginner is en je dan geen noemenswaardig verschil gaat maken met een belt. Een belt zorgt niet voor meer gains. Een belt zorgt ervoor dat je makkelijker kan onthouden te blijven bracen bij hogere gewichten. Als je 60kg Squat gaat een belt niks doen en zeker niet voor extra gains zorgen. Bespaar je het geld totdat je beetje noemenswaardige gewichten duwt en koop er dan eentje voor je top sets. Zijn vraag is of HIJ een belt nodig heeft en dat heeft die niet. Hij is een beginner en.moet zich op zijn techniek focussen. Daar zitten de echte gains.

Hoe denk jij dat een gewicht van 60kg aanvoelt voor een beginner? Een beginner heeft met zijn eigen 1RM even veel moeite als jij met jouw 1RM. Daar kan je geen bepaald gewicht aan vastknopen.

Jouw ego daarintegen is wel een gewicht vast te knopen, zo te lezen is dat rond de 150 kilo.
 
  • Like
Waarderingen: Apw
Back
Naar boven