MuscleMeat

Riem

Bezoekers in dit topic

Jo Gyselinck

Novice
Lid geworden
29 mrt 2017
Berichten
2
Waardering
0
Lengte
1m74
Massa
67kg
Vetpercentage
14%
Hey iedereen,

Ik ben nog niet zo heel lang aan het fitnessen, maar begin steeds zwaarder te trainen.Is het aangewezen om een riem aan te doen om mijn rug te beschermen of helpt dat niet echt?
Alvast bedankt voor jullie reacties
 
Hey iedereen,

Ik ben nog niet zo heel lang aan het fitnessen, maar begin steeds zwaarder te trainen.Is het aangewezen om een riem aan te doen om mijn rug te beschermen of helpt dat niet echt?
Alvast bedankt voor jullie reacties

Hier zijn al talloze discussies over geweest, maar een echte consensus is er volgens mij niet.

Feit is dat een riem oorspronkelijk maar voor één ding bedacht is: Zwaarder kunnen liften (door grotere drukopbouw in de abdominale holte) en zeker niet om de rug te beschermen.
En inderdaad je kunt meer squatten/deadliften met riem, onder voorwaarde dat het een knappe riem is die juist wordt gebruikt.

Verder is een riem in mijn optiek NIET beschermend voor de rug. Integendeel zelfs.
Wat je vooral ook niet moet doen is gedurende de gehele training een riem dragen
Als ik voor mezelf spreek (en een groot aantal anderen) krijg je dan juist eerder last van allerlei kleine, zeurende blessures.
Sinds ik pakweg ergens 20 jaar geleden gestopt ben met een riem gebruiken, heb ik nooit meer last gehad van dat soort pijntjes.

Praktisch gezien kan ik het eens zijn met diegenen die een riem alleen gebruiken bij de allerzwaarste paar sets bij het kniebuigen of deadliften.
 
Bedankt voor uw uitgebreid antwoord...ik had ook een vermoeden in die richting maar een bevestigend antwoord geeft me iets meer vertrouwen...
 
Bedankt voor uw uitgebreid antwoord...ik had ook een vermoeden in die richting maar een bevestigend antwoord geeft me iets meer vertrouwen...

Om je nog even een 'hart onder de riem te steken':

Ik trek zelf makkelijk een deadlift van 250-260kg zonder riem en zonder problemen, kwestie van jarenlang trainen.
Als je lange tijd zwaar traint met correcte houding en techniek, dan ontwikkel je een 'natuurlijke' riem in de vorm van een sterke 'core'.

Dat wil zoveel wil zeggen als loeisterke schuine, rechte buikspieren en onderrug (erectoren)
 
Back
Naar boven