AndroidHealthClinic

rijbewijs in hoeveel keer ? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Originally posted by avg
Gelukkig mocht ik ook af en toe ff kijken hoe snel de wagen weg kon trekken om het lessen leuk te houden. Ik begon al in de leswagen stoplichtprintjes te trekken. Altijd lollig een leswagen die een wedstrijdje met gemak wint. :D Kwa sprinten is het alleen maar erger geworden met me.
En dan optrekken tot precies 50 km/h (of hoe hard je daar mag) en prompt niets harder rijden .. Schiet die vent je voorbij en wordt geflitst, als je dat op een plaats doet waar een controlepaal staat ;)
 
Originally posted by Olimantado



Dat meen je niet???
Autorijden is toch helemaal niet moeilijk? Heb je dan coördinatiestoornissen of zo?
Autorijden is op zich best makkelijk, totdat er iets onverwachts gebeurt .. En het nadeel is dat dat altijd zomaar kan, want er rijden toch een stelletje gekken rond (heb jij ook je rijbewijs, Oli? :D). Ik heb niet het nodige vertrouwen in mijn reactievermogen en verkeersinzicht om daarop goed in te kunnen springen (alhoewel er nooit iets ergs is gebeurd toen ik nog wel reed), en daar komt bij dat ik ook nog totaal niet van autorijden hou (zal wel met elkaar samenhangen).
 
Dan is BB een goeie sport voor jou.... :)
 
Precies! Ik heb dit weekend gelanglaufd (voor het eerst sinds 10 jaar) .. vond het echt hartstikke leuk hoor, maar die afdalingen ... Ik zit nu flink onder de blauwe plekken, als je begrijpt wat ik bedoel! Ook balsporten zijn niets voor mij, dus idd misschien toch motorisch gestoord :D De waarheid is dat ik een cylinder in mijn ogen heb of hoe dat heet (weet ook niet precies wat het inhoudt), wat ervoor zorgt, dat ik minder goed dan de gemiddelde afstand kan schatten. Nou ja, zo lang ik de afstand van het bankje naar het dumbbellrek maar goed kan schatten, is BB geen probleem :)
 
Autorijden is gemakkelijk..defensief rijden is héél erg moeilijk.
 
Denk dat 99% van de chaufeurs idd zo reageerd als je daarover begint...
 
Wat aanvallend rijden is, weet ik iig wel .. Dat heb ik gisteren in Duitsland in een file weer eens meegemaakt .. De chauffeur van mijn auto (net of ik een chauffeur heb .. was gewoon met enkele collega's gaan langlaufen en reed zelf niet ;)) zag dat er een gat op de andere baan was en wilde invoegen. Ik zag de man in die auto die het gat had gemaakt (op volgorde): kijken - fronsen - gasgeven en zijn auto hartstikke gevaarlijk naast de onze zetten. Toen draaide hij zijn raampje open en wij keken alledrie strak voor ons uit en deden de deuren op slot voor geval dát. Toen er weer gereden werd, lieten wij hem voorgaan en zagen we hem dit trucje nog 2x uithalen. Wat er voor hem de lol aan was, is me een raadsel...
 
Kort samengevat

Defensief rijden

Wij vinden dat onze taak niet ophoud met een louter technische rijopleiding. Wij wensen ook aandacht te schenken aan een gezonde, veilige, defensieve rijmentaliteit. Defensief rijden is een manier van veilig rijden die 2 basisprincipes inhoudt:

- het elimineren van fouten
De voornaamste fouten die je zelf kan begaan zijn: boos worden; haastig zijn, overtredingen begaan en je voertuig verwaarlozen. Probeer anderzijds ook zoveel mogelijk fouten van anderen te ontdekken en op te vangen. Een ongeval is meestal het bewijs dat je niet defensief reed. Het is eigenlijk niet zo belangrijk wie de fout maakte. Voorkomen is de hoofdzaak, ook al moest je even je rechten afstaan.

- altijd rekening houden met de rij-omstandigheden
Het weer en de toestand van de weg hebben een grote invloed op de veiligheid en de vlotheid van het verkeer. Je moet je ook telkens aanpassen aan de verschillende rijomstandigheden. Tevens kunnen heel wat ongevallen vermeden worden als je even kijkt door de ogen van de ander.

Heb zelf deze lessen gevolgd...heb er meer van geleerd dan de algemene lessen voor het rijbewijs zelf...
 
Ohw, dat! Ja, de term kende ik idd niet, maar wist natuurlijk wel wat het is. Alleen ik ben hier niet goed in (noem het gewoon slecht), vandaar dat ik ten allen tijde het stuur zal vermijden. Dat is het defensiefste wat ik kan doen, het is het veiligste voor mezelf en anderen ;)
 
Originally posted by wateengedoe2

Autorijden is op zich best makkelijk, totdat er iets onverwachts gebeurt .. En het nadeel is dat dat altijd zomaar kan, want er rijden toch een stelletje gekken rond (heb jij ook je rijbewijs, Oli? :D). Ik heb niet het nodige vertrouwen in mijn reactievermogen en verkeersinzicht om daarop goed in te kunnen springen (alhoewel er nooit iets ergs is gebeurd toen ik nog wel reed), en daar komt bij dat ik ook nog totaal niet van autorijden hou (zal wel met elkaar samenhangen).

Wees blij dat je geen motorrijd... Dan moet je echt voor 10 mensen kijken of er niet iets onverwachts gebeurt.. Je kijk ook veel verder vooruit gelukkig... ook automatisch in de auto.
Zullen de motorrijders hier wel herkennen..

En je wordt nogal s over t hoofd gezien :( ...
 
Ik heb eens auto gereden in Caïro... Ik betwijfel of gekker nog kan...
 
LOL die landen rijden ze echt als gekken, geen of weinig verkeersborden en iedereen doet zijn zinnetje :D
 
Als je daar als toeris zonder brokken terug uitkomt dan weet je inderdaad wel wat defensief rijden is!
 
Originally posted by wateengedoe2

En dan optrekken tot precies 50 km/h (of hoe hard je daar mag) en prompt niets harder rijden .. Schiet die vent je voorbij en wordt geflitst, als je dat op een plaats doet waar een controlepaal staat ;)

Dat heb ik wel eens gehad met een ford fiesta. Beide bij het stoplichten en dan zorgen dat je net iets eerder bij de 80 was als hem. Gestopt bij 80 en de fiesta en vele andere gingen voorbij. Het leek wel een stroboscoop die flitswagen die na de tunnen in het weilandje geparkeerd stond. Ook een keer gehad bij de toplicht ff een spint getrokken naar de 90/100 en bij het volgend stoplicht zitten twijfelen nog ff spinten of niet, maar ik vond dat ik genoeg had gespint hij echter niet. Ik keerig netjes achter hem invoegen en hij met vol gas weg totdat de er een flits kwam. Dat was echt geluk hebben voor mij :D

Ach een sprintje moet kunnen vind ik, ik ga ook niet een wedstrijdje houden van wie durft het hardst te rijden. Het is geen circuit de openbare weg al denken sommige van wel.
 
De draad bleek interessanter dan gedacht.
Theorie had ik altijd zonder moeite, maar over het praktijkexamen heb ik tussen 6 en 8 keer gedaan: onzeker typje hè en net als wateengedoe kan ik slecht afstanden schatten (ik kijk een beetje scheel dus dat is wat lastig dan).

Ik heb sindsdien nooit een auto willen hebben (is me 2x aangeboden) maar om mijn lijf niet uit te laten dijen en mijn portemonnee niet te veel af laten slanken heb ik dat niet geaccepteerd.
Wel heb ik een keer 4 weken een jeep gereden dwars door de VS. Lange dagen gemaakt op mijn gemakje gereden, regelmatig afstanden van 800 tot 1000 km op een dag gereden.
Een dag in Noord Dakota of zo, een compleet lege staat in ieder geval, probeerde ik de maximum snelheid, rond 180 km/uur geloof ik.. de volgende dag werd ik geflitst: forse boete :(
De maximum snelheid daar van 88 km/uur was wel heel relaxt, net als de cruise control.

Op een na laatste keer dat ik auto reed was 10 augustus 1999 met de zonsverduistering.. heeft me een KAPITAAL gekost: 1100 km in 2 dagen heen en weer naar Noord-Frankrijk waar wateengedoe al was neergestreken, bleek 700 km meer dan toegestaan.. kassa!!! En een teringpijn in mijn knie van het verkrampte zitten (geen cruise control :( )

Laatste keer was vorig jaar: heen en weer naar NO Groningen, om mijn nieuwe racefiets op te halen: ook zo'n 400 km denk ik..

Ik ga binnenkort naar de VS en weet nog niet precies of ik een auto zal huren of gewoon met de trein zal gaan, waarschijnlijk het laatste, evt. liften

Espi, die in São Paulo even haar hart vasthield, maar weldra wende aan de gewoonte daar om zowel links als rechts in te halen... fietste angstvallig zodanig dat niemand me rechts zou inhalen.. viel eigenlijk 100% mee daar. Miami viel tegen, nog nooit zulke asociale autorijders meegemaakt.. Voor de rest zijn de meeste grote steden goed te doorkruisen op de fiets, beter dan met de auto vermoed ik... SF was wel lachen met die giga-steile heuvels toen.. (rond 20% en meer).
 
Niet verwacht van een verwoede fietser dat je zulke kilometers op een dag had gemaakt. Ik dacht dat je een soort haat tegen automobilisten had gekoesterd en zodoende ook niet zelf zou rijden, laat staan zoveel kilometer op een dag.
 
Ik denk dat je toch van de pot gerukt zou moeten zijn om de waarde van een rijbewijs te onderschatten. Dat is voor stadsyupppen.
Ik baal een beetje dat ik te zuinig ben om vaker auto te rijden, omdat ik zo een prachtbaantje mis ben gelopen!

Voor 10 uur werken/week had ik 6 weken gratis kunnen fietsen op Mallorca (overnachtingen en eten betaald), maar ik durf geen busje te rijden met plm 6-8 mensen erin of een lading fietsen ... jammer.
Een auto huren doe ik sporadisch...

Ik heb geen hekel aan auto's wel aan asociale automobilisten die fietsers het licht in de ogen niet gunnen als die zich niet weg willen laten drukken op debiele fietspaden. Ik heb echter ook een hekel aan debiele fietsers die lak hebben aan normale verkeersregels (uitgezonderd op de weg rijden natuurlijk ;) ).
Maar mijn niet-autobezit is puur praktisch:
1. het kost scheppen met geld om er een voor de deur te hebben staan en
2. als ik een auto had zou ik haast niet meer fietsen, want gemak dient de mens..
Om dezelfde reden heb ik ook geen tv.. ik heb wel wat beters te doen.. soms is iets helemaal niet doen makkelijker dan een beetje..

Espi
 
Hier een stukje van een theorie boek

[Abeelding niet meer beschikbaar]
 
ROFLOL :D Jammergenoeg rijden sommige chauffeurs echt op die manier..
 
Back
Naar boven