MuscleMeat

rijpe banaan versus groene banaan... (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

spark

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
29 dec 2004
Berichten
4.294
Waardering
108
Lengte
1m78
Massa
82kg
Vetpercentage
9%
yo, vraagje..

in mijn eeuwig durende zoektocht naar voedingsmiddelen die me kilo's bezorgen, was ik laatst bij ons in de club in gesprek met een vroegere bodybuilder die nu gewoon nog wat fit blijft en cardio doet. Vroeger was deze gast erg ferm en was hij een gekend portier bij ons in de streek.

hij vertelde me dat hij zo'n 120 bananen per maand at in zn bulkperiodes...

1. raak je daar niet geconstipeerd van??
2. hij vertelde me dat je - als je wil bijkomen - die bananen moet eten als ze goed rijp zijn en niet als ze dat nog niet zijn, dat je anders et tegenovergestelde effect hebt...klopt dit?? (want ik eet namelijk ook veel bananen, veel makkelijk eetbare koolhydraten, ik eet er zo'n 2 a 3/dag)
 
ik ga altijd voor rijpe bananen omdat daar naar mijn idee evenveel gezonde en goede dingen in zitten en ik het ook lekkerder vindt als zo'n harde banaan..
 
Afgezien van wat erin zit, moet je voor de rijpe bananen gaan alleen al om de smaak... Groene zijn gewoon smerig, zachtjes uitgedrukt, te rijp doet zelfs pijn bij het eten...te bitter gewoon heel je mond vertrekt ervan...Lijkt mij sterk dat er veel voedingsverschil tussen zit...En dan nog...Je neemt toch zoiezo rijpe, lijkt me sterk dat je groene bananen gaat eten (echt groen dan he)...Wel veel bananen dan zeg...damn...3 per dag lijkt mij zat:P Beetje eenzijdig overdone...
 
WIKIPEDIA:Ook zorgt het ervoor dat niet-vervliegende chemische producten in het fruit worden afgebroken tot wel-vervliegende producten, waardoor fruit zijn lekkere geur krijgt. Ondertussen maakt het enzym pectinase van de stof pectine kleinere van suiker afgeleide subeenheden. Pectine is de stof die de cellen van het fruit dicht bij elkaar houdt en kan dus als het ware worden gezien als de lijm die ervoor zorgt dat het fruit hard is. Doordat de pectine wordt omgezet, wordt het fruit zachter

min conclusie: pectine is een vezel, krijg je weinig vezels binnen, kies je voor de groene variant, krijg je al veel vezel binnen, ga het dan niet overdrijven en kies voor de rijpe variant. In de rijpe is de suiker natuurlijk ook beter beschikbaar aangezien we vezels niet kunnen verteren en het suiker dan gevangen houden.
 
Het zit zo: een groene banaan bezit veel zetmeel. Naarmate de banaan rijper wordt, zal dit zetmeel omgezet worden in 'suiker', dus smaakt de banaan ook zoeter.
 
Het zit zo: een groene banaan bezit veel zetmeel. Naarmate de banaan rijper wordt, zal dit zetmeel omgezet worden in 'suiker', dus smaakt de banaan ook zoeter.

Jup,
dan trekt het vanuit de schil de vrucht in
 
bah groene banaan is ni binne te krijgen
 
in de Runnersworld stond ook dat je het beste overrijpe bananen kon eten, geen rotte...
 
hmm teveel banaan is niet goed toch zit vol met suikers...
 
Onrijpe groene bananen eten?
Eet je ook onrijpe groene sinasappelen dan?
 
Onrijpe groene bananen eten?
Eet je ook onrijpe groene sinasappelen dan?

ehm..


de kleur van een sinasappel zegt niets over de rijpheid, in tegenstelling tot een banaan.

Sinaasappels uit de tropen missen vaak die diep oranje kleur. De oorzaak hiervan is het ontbreken van koude nachten tijdens het rijpingsproces. Koude nachten breken het chlorophyl af in de schil. Hetzelfde effect treedt op in de herfst als de groene bladeren aan de boom verkleuren. Sinaasappels worden nooit bijgekleurd zoals vaak wordt gedacht. De oranje kleur zegt dus ook niets over de rijpheid.

bron: Citrusvruchten - Culinaire Uitstapjes
 
Eet ze rond de training zou ik zeggen...niet overdag ivm je bloedsuikerspiegel.
 
ik eet meestal ook 1 a2 bananenper dag altijd rijpen die al beetje bruine vlekken hebben,want als ze groen zijn vind ik ze een stuk minder lekker.
 
Het zit zo: een groene banaan bezit veel zetmeel. ...

goed punt, zijn er nog nadelen aan in het binnen krijgen van veel zetmeel? ik kan me voorstellen dat je in de cut minder fructose binnen wil hebben omdat dat toch allemaal suiker is.

het gaat misschien ver; maar zal je kunnen stellen dat je in de cut liever een groene banaan eet?
 
Oke, experimentje gedaan...Heb 10 bananen gegeten op mijn blauwe maandag en dat merk je inderdaad tijdens je verblijf in het kleine kamertje:D Damn...Hou het maar lekker bij 2:P
 
Bananen bevatten een mengeling van verschillende koolhydraten afhankelijk van de rijpheid. Ze zijn prima geschikt om op een gezonde manier een langdurig verhoogde bloedsuikerspiegel te creëren.
 
hij vertelde me dat hij zo'n 120 bananen per maand at in zn bulkperiodes...

1. raak je daar niet geconstipeerd van??

Momenteel eet ik er 3/dag, maar in een echte bulk periode voer ik dit op naar 4-5 (ca 1kg)

Ik her er nooit wat van gemerkt?

Had alleen een paar jaar geleden toen Nederland vanuit een ander land ging importeren in het begin even last van m'n maag, maar dat bleek later te maken te hebben met de in de banaan aanwezige zaadlijsten.

Waar je wel rekeining mee moet houden is dat als je meer bananen gaat eten je ook een grotere hoeveelheid kalium naar binen krijg.

Sommigen hebben hier last van, maar je kan iets compenseren door wat zouter te gaan eten (natrium/kalium ballans)

2. hij vertelde me dat je - als je wil bijkomen - die bananen moet eten als ze goed rijp zijn en niet als ze dat nog niet zijn, dat je anders et tegenovergestelde effect hebt...klopt dit?? (want ik eet namelijk ook veel bananen, veel makkelijk eetbare koolhydraten, ik eet er zo'n 2 a 3/dag)

Rijpere banenan bevatten meer suiker, groenere bananen meer zetmeel. Maar een tegenovergesteld effect? ?

Ik heb nog nooit gehoord dat je van halfrijpe bananen zou afvallen. Wel van groene, maar dat heeft er meer mee te maken dat onrijp fruit diare kan veroorzaken :)
 
Yep ik wou net zeggen: van groene krijg ik buikkramp met meestal als gevolg dat ik aan de schijt raak.
 
Back
Naar boven